Збірник тестових завдань з біології для учнів 6 класу

Про матеріал
Представлений збірник тестових завдань складається зі вступу, 6 тем запитань для контролю знань учнів 6 класу з біології, підсумкового уроку – гри «Розумники і розумниці» з природознавства для учнів 5 класу, переліку використаної літератури Актуальність і своєчасність даного збірника тестових завдань зумовлена особливостями навчання в період адаптивного карантину,спричиненим корона вірусом SARS-CoV-2, що полегшує роботу вчителя біології під час перевірки навчальних досягнень учнів з вивчених тем, а також для підсумкового семестрового та річного оцінювання. Завдання, наведені у збірнику, орієнтовані не лише на відтворення знань, а і дозволяють порівнювати, знаходити спільні та відмінні риси біологічних об’єктів, висловлювати власні судження учнями. Завдання «Сенкан» допоможе учням використовувати набуті мовленнєві компетентності. Збірник тестових завдань для перевірки теоретичних знань учнів 6 класу з біології, учнів 5 класу з природознавства має практичне спрямування. Дана робота відповідає основним вимогам написання та оформлення методичних розробок і рекомендовано використовувати у практиці.
Перегляд файлу

Збірник тестових завдань

з біології

для учнів 6 класу

 

 

 

 

вчитель вищої категорії

Захарчук Галина Сергіївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

І. Вступ……………………………………………………………………………2

ІІ. Тестові завдання:

  1. Тема «Вступ. Клітина» ……………………………………………………3
  2. Тема «Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності» ………5
  3. Тема «Рослини»  (І частина – Тканини та вегетативні органи) ……….. 8
  4. Тема «Рослини» (ІІ частина – Генеративні органи) ……………………11
  5. Тема «Різноманітність рослин» …………………………………………14
  6. Тема «Гриби» …………………………………………………………….16

ІІІ.  Гра – підсумковий урок з природознавства «Розумники і розумниці» ...20

ІV. Список використаних джерел ……………………………………………..24

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

Збірник тестових завдань складено відповідно до чинної програми «Біологія», яка затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804та підручника Біологія: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів Б63 6-й [кл.]/Л.І. Остапченко [ та ін..]. – К.:Генеза, 2014. – 224с :іл.

У збірнику запропоновано завдання на відтворення та закріплення знань та творчі завдання, які створені за діючою 12-ти бальною системою і впроваджується за чотирма рівнями – початковим, середнім, достатнім та високим.

Запропоновані завдання різнорівневі:

Завдання І рівня – складено з тестових завдань, де необхідно вибрати одну правильну відповідь.

Завдання ІІ рівня – вимагають від учнів знання термінів на репродуктивному рівні,  а також учні, використовуючи знання про будову та функції окремих біологічних об’єктів,  визначають зайві терміни.

Виконуючи завдання ІІІ рівня, учні не лише відтворюють репродуктивні знання, але і логічно мислять, проявляють уважність, вміння встановити відповідність між термінами та їх визначеннями. Тут пропонується завдання «Сенкан», де учні самостійно доповнюють «втрачений рядок» вправи.

Завдання високого рівня навчальних досягнень спонукає учнів до творчості, розкриття  та обґрунтування відповідей на конкретні питання.

Завдання чотирьох рівнів складності дають можливість вчителеві об'єктивно оцінити індивідуальні знання учня та рівень його підготовки.

Збірник тестових завдань рекомендовано для учнів 6-го класу, учителів біології.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема «Вступ. Клітина».

І варіант

І рівень (по 0,5 б)

Виконайте тести:

  1. Біологія – це наука, яка вивчає: а) грунти; б) живі істоти; в)хімічні речовини; г) повітря та його склад.
  2. На Землі є така кількість основних середовищ життя організмів: а) 2;  б) 3;  в) 4); г) 5.
  3. На планеті Земля найбільшим  царством  живих організмів є: а) рослини;  б) тварини;  в) гриби; г) дроб'янки.
  4. Укажіть, який метод вивчення живої природи доступний кожному:      а) експеримент; б) спостереження; в) порівняння; г) опис.
  5. Хто із вчених вперше запропонував термін «клітина»: а) Ян Пуркіньє; б) Роберт Броун; в)  Теодор Шванн; г) Роберт Гук.
  6. Вкажіть, яка складова клітини відповідає за збереження і передачу спадкової інформації: а) вакуолі; б)хлоропласти; в) ядро; г) мітохондрія.

ІІ рівень ( по 1,5 б)

  1. Знайдіть зайве слово та поясніть, чому саме його ви обрали:
    ядро, хлоропласти, листок, клітинна оболонка.
  2. Закінчіть речення: 
    а) Біологія – це наука про …
    б) Всі живі організми складаються із …

ІІІ рівень (по 1,5 б)

  1. Встановіть відповідність між термінами та їх визначеннями:
    А – рослини
    Б – тварини
    В – віруси
    Г – бактерії
    1 - споживають готові органічні речовини;
    2 - неклітинні форми життя
    3 - здатні до фотосинтезу
    4 – не дають потомство
    5 - найменші істоти на нашій планеті

 

  1. Закінчіть вправу «Сенкан»

1.Рослини
2.Одноклітинні, багатоклітинні
3……… (Розмножуються, фотосинтезують, годують)
4…… (виділяють в повітря кисень)
5. Флора

ІV рівень.  Виконайте одне завдання на вибір (3 б)

  1. Чому біологію вважають наукою майбутнього?
  2. Порівняйте автотрофне і гетеротрофне живлення.

 

ІІ варіант

І рівень. Виконайте тести (по 0,5 б)

  1. Кисень в повітря виділяють: а) гриби; б) тварини; в) віруси; г) рослини.
  2. Виберіть із перелічених ознак ту, яка забезпечує перехід гусені в метелика:  а) живлення; б) ріст; в) розвиток; г) дихання.
  3. Яким методом вивчення живих істот потрібно скористатися, щоб перевірити вплив кількості води на ріст рослини: а) спостереження; б) експеримент; в) опис;              г) порівняння.
  4. Хто із вчених вперше виявив ядро в клітинах рослин: а) Роберт Гук; б) Ян Пуркіньє;  в) Роберт Броун; г) Антоні ван Левенгук.
  5. Найпростіший збільшувальний прилад – це: а) мікроскоп; б) окуляри; в) лупа; г) електронний мікроскоп.
  6. Зелений колір мають пластиди: а) хромопласти; б) лейкопласти; в) хлоропласти.

ІІ рівень ( по 1,5 б)

  1. Знайдіть зайве слово і поясніть, чому саме його ви вибрали: 
    рослини, тварини, гриби, віруси.
  2. Закінчіть речення:
    Одиницею будови всіх живих організмів є … (клітина).  Вперше цей термін запропонував вчений … (Роберт Гук)
    Вакуолі рослинних клітин заповнені… (клітинним соком з розчиненими неорганічними і органічними речовинами)


ІІІ рівень (по 1,5 б)

  1. Встановіть відповідність між термінами та їх визначенням:
    А – ядро
    Б – рибосоми
    В – хлоропласти
    Г – вакуолі з клітинним соком
    1 – фотосинтез
    2 – зберігання поживних речовин

3 – захист від впливів зовнішнього середовища
4 – участь в утворенні білків
5 – місцезнаходження хромосом

  1. Закінчіть вправу «Сенкан»
    1.Біологія
    2.Пізнавальна, цікава
    3. ……(навчає, лікує, годує)
    4………(вивчає живі організми Землі)
    5. Життя.

ІVрівень.  Виконайте одне завдання на вибір (3 б)

  1. Які характерні ознаки живих істот відрізняють їх від неживого?
  2. Яка роль хромосом у клітині?

 

ТЕМА «Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності»

І варіант

І рівень. Виконайте тести:  (по 0,5 б)

  1. Найпростіший твариноподібний організм – це: а) інфузорія туфелька; б) улотрикс; в) амеба протей; г) хламідомонада.
  2. Одноклітинним збудником хвороб людини є: а)амеба протей; б) дизентерійна амеба; в) інфузорія туфелька; г) улотрикс.
  3. Фото синтезуючі одноклітинні організми: а) амеба протей; б) дизентерійна амеба; в) інфузорія туфелька; г) евглена зелена.
  4. Нерухомий спосіб життя веде: а) хламідомонада; б) хлорела; в) евглена зелена; г) амеба протей.
  5. Бактерії розмножуються способом: а) поділом клітини; б) цистами; в) спорами; г) не розмножуються взагалі.
  6. Яка водорість належить до багатоклітинних: а) хламідомонада; б) хлорела;   в) ульва.

ІІ рівень ( по 1,5 б)

  1. Знайдіть зайве слово та поясніть, чому саме його ви обрали: 
    амеба протей, хламідомонада,  ульва, дріжджі.
  2. Закінчіть речення:  
    а) Спора - це …(клітина, вкрита щільною оболонкою, яка забезпечує нестатеве розмноження)
    б) Паразитами називають …(організми, які тривалий час живляться за рахунок тих організмів, на яких або у яких вони поселилися)

 

ІІІ рівень (по 1,5 б)

  1. Встановіть відповідність між термінами та їх визначенням:
    А – дріжджі
    Б – хламідомонада
    В – дизентерійна амеба
    Г – евглена зелена
    1 – реагує на зміну освітленості
    2 – пересувається й захоплює їжу за допомогою несправжніх ніжок
    3 – містить особливий вуглевод – хітин
    4 – має постійну форму, що нагадує слід від туфлі
    5 – форма клітини – грушоподібна, має два джгутики.
     
  2. Закінчіть вправу «Сенкан»
    1. ….(Бактерії)
    2. Дрібні, різноформенні (корисні, шкідливі)
    3. ……(Спричиняють хвороби, приносять користь, деякі фото синтезують)
    4. Поширені скрізь, де можливе життя.
    5. Прокаріоти

 


ІV рівень.  Виконайте одне завдання на вибір (3 б)

  1. Запропонуйте правила гігієни, які допоможуть уберегтися від хвороботворних одноклітинних організмів.
  2. Як людина використовує бактерії у своєму господарстві?

 

 ІІ варіант. І рівень (по 0,5 б)

Виконайте тести:

  1. Укажіть водорість, що належить до одноклітинних: а) ульва; б) вольвокс;                г) хлорела; г) евдорина.
  2. Назвіть органелу водоростей, яка містить хлорофіл: а) ядро; б) вакуоля з клітинним соком; в) мітохондрія; г) хлоропласт.
  3. Примітивними багатоклітинними тваринами вважають: а)вольвокс; б) амебу протей; в) губки; г) інфузорію туфельку.
  4. Хто із вчених вперше запропонував метод пастеризації молочнокислих продуктів: а) Луї пастер; б) Роберт Гук; в) Ян Пуркіньє; г) Роберт Броун.
  5. Назвіть органи, за допомогою яких рухається інфузорія туфелька: а) несправжні ніжки; б) джгутики; в) вона веде нерухомий спосіб життя; г) війки.
  6. Дизентерійна амеба паразитує у таких органах: а) кістках; б) у печінці; в) у крові; г) у горлі.

ІІ рівень ( по 1,5 б)

  1. Знайдіть зайве слово та поясніть, чому саме його ви обрали: 
    дріжджі, губки, хлорела, інфузорія туфелька.
  2. Закінчіть речення:  
    а) Нестатеве розмноження – це  …(розмноження за допомогою  нестатевих клітин)
    б) Дріжджі - це …(одноклітинні гриби)

 

ІІІ рівень ( по 1,5 б)

  1. Встановіть відповідність між термінами та їх визначенням:
    А – ціанобактерії
    Б – Губки
    В – Хлорела
    Г – інфузорія туфелька
    1 – багата на різні вітаміни та необхідні організму людини хімічні елементи
    2 – має два ядра – велике і мале
    3 – паразитує у кишечнику людини
    4 – має ділянку цитоплазми з молекулою ДНК
    5 – мають покривні,  комірцеві та скелетні клітини
  2. Закінчіть вправу «Сенкан»
    1. ….(Дріжджі)
    2. Одноклітинні, цукрові
    3. Розмножуються брунькуванням, використовуються для випікання хліба, очищають забруднені нафтою водойми
    4. Живуть у місцях, багатих на цукор
    5. …..(Гриби)

ІV рівень.  Виконайте одне завдання на вибір (3 б)

  1. Чому ціанобактерій не можна віднести до водоростей?
  2. Як можна уникнути зараження дизентерійною амебою та малярійним плазмодієм?

 

Тема «Рослини»  (І частина – Тканини та вегетативні органи)

І варіант.  І рівень (по 0,5 б)

Виконайте тести:

  1. За допомогою якого процесу рослини в повітря виділяють кисень: а) дихання; б) фотосинтез; в) випаровування; г) правильної відповіді немає.
  2. Вкажіть, яка із тканин не належить рослинам: а) твірна; б) механічна; в) провідна, г) нервова.
  3. Стрижневу кореневу систему має така рослина: а) кукурудза; б) лобода,                  в) пшениця; г) овес.
  4. Річні кільця утворюються в стеблі за допомогою: а); камбію; б) провідної тканини; в) ситоподібних трубок; г) покривної тканини.
  5. У кукурудзи жилкування листків: а) дугове; б) відсутнє; в) паралельне; г) вилчасте.
  6. Складні листки у: а) пшениці; б) яблуні; в) тюльпана; г) каштана.

ІІ рівень ( по 1,5 б)

  1. Знайдіть зайве слово та поясніть, чому саме його ви обрали:  огірок, морква, буряк, редька.
  2. Закінчіть речення:  
    а) Листкорозміщення – це …(певний порядок розташування листків на стеблі)
    б) Пагін - це …(надземний вегетативний орган рослини, який складається із стебла, бруньок і листків)

 

ІІІ рівень (по 1,5 б)

  1. Встановіть відповідність між термінами та їх складовими:
    А – твірна тканина
    Б – покривна тканина
    В – механічна тканина
    Г – провідні тканини
    1 – судини та ситоподібні трубки
    2 – добре розвинені міжклітинники, функція газообміну
    3 – клітини невеликі, мають тонку оболонку і велике ядро, функція росту
    4 –живі та мертві клітини, утворюють шкаралупу волоського горіха
    5 – клітини живі і мертві, часто мають вирости (волоски, луски)
  2. Закінчіть вправу «Сенкан»
    1. Листок
    2. Простий, складний
    3….. (фотосинтезує, дихає, випаровує)
    4. Має пластинку та черешок
    5. …(частина пагона)

 

ІV рівень.  Виконайте одне завдання на вибір (3 б)

  1. Порівняйте стрижневу і мичкувату кореневі системи. Наведіть приклади рослин із даними системами.
  2. Як будова видозмін кореня пов’язана із їх функціями?

 

ІІ варіант. І рівень (по 0,5 б)

Виконайте тести:

  1. Корінь у довжину росте у зоні: а) поділу; б) всисній; в) провідній,      г) кореневого чохлика.
  2. У цибулині поживні речовини відкладаються у: а) коренях; б) стеблі; в) соковитих лусках; г) не запасає поживні речовини.
  3. Рослини поглинають вуглекислий газ під час: а) не поглинають взагалі; б) фотосинтезу;   в) дихання; г) випаровування.
  4. Додаткові корені відходять від: а) стебла; б) головного кореня; в) бічних коренів;  г) не утворюються.
  5. У омели видозміни кореня називаються: а) повітряні корені; б) коренеплід; в) бульбо корені; г) корені – присоски.
  6. Сидячий листок має: а) пшениця; б) горіх; в) вишня; г) буряк.

ІІ рівень ( по 1,5 б)

  1. Знайдіть зайве слово та поясніть, чому саме його ви обрали:
    пірчасте, пальчасте, почергове, дугове.
  2. Закінчіть речення:  
    а)  Міжвузля – це  …(відстань на пагоні від одного вузла до іншого)
    б) Генеративна брунька складається із …(покривні луски, зачаткові листки та зачаткові квітки)

 

ІІІ рівень (по 1,5 б)

  1. Встановіть відповідність між видозмінами коренів та рослинами, що їх мають:
    А – бульбокорінь
    Б – коренеплід
    В – присоски
    Г – повітряні
    1 – жоржина
    2 – яблуня
    3 – орхідея
    4 – омела
    5 – буряк.
     
  1. Закінчіть вправу «Сенкан»
    1. … (Брунька)
    2. …(вегетативна, генеративна)
    3. Розкривається, росте, розвивається.
    4. Має конус наростання, зачаткові листки і квітки.
    5. Зачаток пагона.

 

ІV рівень.  Виконайте одне завдання на вибір (3 б)

  1. Порівняйте будову бульби, цибулини і кореневища.
  2. Як розташування продихів пов’язане з умовами місцезростання рослин?

 

Тема «Рослини» (ІІ частина – Генеративні органи)

І варіант. І рівень (по 0,5 б)

Виконайте тести:

  1. Як називають рослини, якщо чоловічі та жіночі квітки розміщені на одній особині: а) однодомні; б) дводомні; в) статеві; г) нестатеві.
  2. Суцвіття « складний колос»  має така рослина: а) кукурудза; б) яблуня; в) пшениця;   г) конюшина.
  3.  Штучне запилення здійснюють: а) птахи; б) людина; в) вітер; г) такого запилення не існує.
  4. Подвійне запліднення у покритонасінних у 1898 році відкрив: а) Роберт Гук;  б) Карл Лінней; в) Сергій Навашин; г) Чарльз Дарвін.
  5. Плід «ягода»  має: а) горіх; б) пшениця; в) виноград; г) вишня.
  6. Квітки вітрозапильних рослин зазвичай: а) не мають яскравого забарвлення оцвітини; б)  мають дуже приємний аромат; в) мають дуже мало пилку;  г) правильної відповіді не має.

ІІ рівень ( по 1,5 б)

  1. Знайдіть зайве слово та поясніть, чому саме його ви обрали:  приймочка, пиляк, стовпчик, зав'язь.
  2. Закінчіть речення:  
    а) Зигота – це…(запліднена яйцеклітина)
    б) Запилення - це …(процес потрапляння пилку на приймочку маточки)

 

ІІІ рівень (по 1,5 б)

  1. Встановіть відповідність між суцвіттями та рослинами, яким вони належать:
    А – Зонтик
    Б – кошик
    В – початок
    Г –сережка
    1 – кукурудза
    2 – цибуля, вишня
    3 – подорожник
    4 – соняшник, кульбаба
    5 – береза.
     
  2. Закінчіть вправу «Сенкан»
    1. Віночок
    2. Зрослопелюстковий, вільнопелюстковий
    3. …(приваблює, захищає, утворює)
    4….(утворений пелюстками, має різний колір)
    5. Пелюстки.

ІVрівень.  Виконайте одне завдання на вибір (3 б)

  1. Поясніть, як відбувається запилення у рослин. Яке його значення?
  2. Поясніть, як  будова плода пов’язана із способом його поширення.

 

ІІ варіант. І рівень (по 0,5 б)

Виконайте тести:

  1. Сукупність видозмінених листочків, які  оточують тичинки і маточки називають:  а) квітколожем; б) квітконіжкою; в) оцвітиною; г) тичинки.
  2. Квіти, які мають тільки тичинки, називають: а) нестатеві; б) стерильні;                    в) маточкові; г) тичинкові.
  3. Суцвіття «складний зонтик» має: а) конюшина; кріп; в) кукурудза; г) подорожник.
  4. Запліднення у квіткових рослин відбувається у: а)тичинках; б) приймочці маточки; в) у зав’язі маточки; г) у насінині.
  5. Для проростання насінини не потрібно: а) достатня вологість; б) певна температура; в) помірний вітер; г) кисень.
  6. Перехресне запилення не здійснюють: а) бджоли; б) вітер;  в) метелики;  г) правильної відповіді не має.

ІІ рівень ( по 1,5 б)

  1. Знайдіть зайве слово та поясніть, чому саме його ви обрали: 
    горіх, біб, стручок, кістянка.
  2. Закінчіть речення:  
    а) Квітка – це …(генеративний орган рослини)
    б) Суцвіття – це …(група квіток, розташованих у певному порядку на пагоні)

 

ІІІ рівень (по 1,5 б)

  1. Встановіть відповідність між термінами та їх визначенням:
    А – Квітконіжка
    Б – Проста оцвітина
    В – Дводомна рослина
    Г – Штучне запилення
    1 – відкрив  С.Г.Навашин у 1898 році
    2 – на різних особинах містяться тичинкові та маточкові квітки
    3 – частина стебла, що несе на собі квітку
    4 – використовують для створення високоврожайних сортів рослин
    5 – у квітці є або віночок, або чашечка.
     
  2. Закінчіть вправу «Сенкан»
    1. …(Квітка)
    2. Жіночі, чоловічі
    3. Приваблюють, утворюють, милують
    4. Забезпечує статеве розмноження квіткових рослин
    5. …(Видозмінений пагін)
     

ІV рівень.  Виконайте одне завдання на вибір (3 б)

  1. Поясніть, чому запліднення у квіткових рослин називають подвійним.
  2. Порівняйте сухі і соковиті плоди (у вигляді схеми чи таблиці).

Тема «Різноманітність рослин»

І рівень (по 0,5 б)

Виконайте тести:

  1. Орган прикріплення мохів до грунту чи каменів – це: а) корінь, б) ризоїд, в)кореневище, г) правильної відповіді немає.
  2. Квіткові рослини ділять на два класи: а) злакові та розоцвіті, б) голонасінні та покритонасінні, в) однодольні та дводольні, в) папороті та голонасінні.
  3. Рослини, які формують плоди – це: а) голонасінні, б) покритонасінні, в) мохи, г) папороті.
  4. Життєві форми «дерева, кущі, трави»  мають рослини: а) дводольні, б) однодольні, в)мохи, г) водорості.
  5. У яких рослин запліднення відбудеться тільки за наявності води для статевих гамет: а) покритонасінні, б) голонасінні, в) папороті, г) водорості.
  6. На свято Івана Купала в лісі зацвітає: а) мох, б) папороть, в) сосна, г) правильної відповіді немає.

ІІ рівень (1,5 б)

  1. Знайдіть зайве слово та поясніть, чому саме його ви обрали:  папороть, сосна, мох, плаун.
  2. Закінчіть речення:  
    а) Однодольні рослини – це… (рослини, які мають в зародку одну насінну долю)

б) Спорофіт – це  … (нестатеве покоління рослин)

 

ІІІ рівень (по 1,5 б)

  1. Встановіть відповідність між термінами та їх визначенням:
    А – Вищі спорові рослини

Б – Голонасінні
В – Мохи

Г – Дводольні рослини

1 – Рослини, у яких формується шишка – видозмінений пагін

2 – Рослини, які мають ризоїди

3 – В зародках цих рослин є дві сім'ядолі

4 – Папороть

  1. – В зародках цих рослин є одна сім'ядоля
  1. Закінчіть вправу «Сенкан»
  1. Овочі
  2. … (Смачні, корисні)
  3. Запасають, зберігаються, формують
  4. … (Людина споживає в сирому вигляді)
  5. Морква

 

ІVрівень.  Виконайте одне завдання на вибір (3 б)

  1. Поясніть, чому вищим споровим рослинам для подальшого розмноження потрібна вода.
  2. Назвіть ознаки рослин Класу Однодольні та Класу Дводольні. Назвіть родини вказаних класів.

ІІ варіант

І рівень (по 0,5 б)

Виконайте тести:

  1. Жито, кукурудза, пшениця – це рослини групи: а) овочеві культури, б) зернові культури, в) плодові культури, г) овочеві культури.
  2. Мичкувата коренева система притаманна рослинам: а) папоротям,б) однодольним рослинам, в) дводольним рослинам, г) такої кореневої системи немає.
  3. Орган «квітка»  утворюється у: а) покритонасінних, б) папоротей, в) мохів,              г) тільки у квітів.
  4. Овочеві культури – це: а) які дають тільки насіння, б) людина споживає в їжу в сирому вигляді, в) це тільки дерева, г) правильної відповіді немає.
  5. Кам'яне вугілля утворилося багато тисячоліть тому завдяки рослинам: а) голонасінним, б) покритонасінним, в) водоростям, г) папоротеподібним.
  6. Однодольні рослини представлені в основному: а) дерева, кущі і трави. б) дерева, в) трави, г) кущі.

ІІ рівень ( по 1,5 б)

  1. Знайдіть зайве слово та поясніть, чому саме його ви обрали:  сосна, дуб, береза, вільха.
  2. Закінчіть речення:  
    а) Покритонасінні – це рослини …(які формують квітки)
    б) Заросток це …(статеве покоління у вищих спорових рослин)

ІІІ рівень (по 1,5 б)

  1. Встановіть відповідність між термінами та їх визначенням:

А - Водорості

Б – Життєва форма рослин

В – Зернові культури

Г – Шишка

1 – Видозмінений пагін голонасінних рослин

2 – Зовнішній вигляд рослини з її пристосуваннями до умов життя

3 – Із насіння цих рослин людина виробляє крупи для харчування

4 –Квіти цих рослин мають великі розміри

5 – Їх вивчає наука Альгологія, тіло має назву «талом»


2.  Закінчіть вправу «Сенкан»

  1. Флора
  2. …(Різноманітна, дивовижна)
  3. Фотосинтезує, утворює, захищає
  4. …(Сукупність видів рослин на Землі)
  5. Рослини

ІVрівень.  Виконайте одне завдання на вибір (3 б)

  1. Чому людина постійно веде боротьбу з бур'янами, адже це зелені рослини, які фотосинтезують?
  2. Чому в теплицях, де людина веде постійний контроль за розвитком і ростом рослин, іноді тримають бджіл?

 

Тема «Гриби»

І рівень (по 0,5 б)

Виконайте тести:

  1. Людина споживає в їжу таку частину гриба: а) мікоризу, б) міцелій, в) плодове тіло, г) спорангій.
  2. Гриби – трутовики ростуть зазвичай на: а) грунті, б) деревах, в) на продуктах харчування, г) таких грибів немає.
  3. Гриби не розмножуються: а) статево, б) спороутворенням, в) вегетативно,  г) частиною міцелію.
  4. Вегетативне тіло гриба називають: а) грибниця, б) плодове тіло, в) мікориза, г) міцелій.
  5.  До пластинчастих грибів ми відносимо: а) маслюк, б) підберезник, в) підосичник, в) лисичка.
  6. До грибів – паразитів, які вражають картоплю ми віднесемо: а) сажки, б) ріжки, в) сатанинський гриб, г) фітофтора.

 

ІІ рівень (по 1,5 б)

  1. Знайдіть зайве слово та поясніть, чому саме його ви обрали:
    маслюк, піддубник, підберезник, печериця.

Закінчіть речення:

а) Мікориза – це … (симбіотичне співжиття гриба із рослиною)
б) Гриби сапротрофи – це… (гриби, що живляться мертвими органічними речовинами)

ІІІ рівень (по 1,5 б)

  1. Встановіть відповідність між термінами та їх визначенням:

А – маслюк

Б – дріжджі

В – мукор

Г – Лишайник

1 – симбіоз грибів і водоростей

2 – росте в мікоризі із сосною

3 – поселяється виключно на картоплі

4 – пліснява на продуктах харчування

5 – одноклітинний гриб, який використовується в хлібовипіканні

  1. Закінчіть вправу «Сенкан»
  1. Лишайник
  2. Листуваті, кущисті
  3. Заселяють, діагностують, фото синтезують
  4. …(живуть симбіотично із водоростями)
  5. …(Ягель)

 

 

ІVрівень.  Виконайте одне завдання на вибір (3 б)

  1. Чому лишайників називають біоіндикаторами ? 
  2. Чому на голонасінних деревах ми не бачимо грибів – трутовиків?

ІІ варіант

І рівень (по 0,5 б)

Виконайте тести:

  1. До трубчастих грибів ми відносимо: а) лисичка, б) опеньки, в) маслюк, г) піддубник.
  2. На зернових культурах ми часто можемо побачити гриба – паразита: а) трутовик, б) фітофтора, в) ріжки, г) правильної відповіді немає.
  3. Цвілевий гриб: а) сироїжка, б) опеньок, в) мукор, г) дріжджі.
  4. Дріжджі розмножуються: а) брунькуванням, б) не розмножуються, в) частиною міцелію, г) грибницею.
  5. Лишайники не можуть жити на: а) деревах, б) каменях, в) дахах будинків, г) правильної відповіді немає.
  6. Гриби відносяться до: а) автотрофи, б) гетеротрофи, в) мікотрофи.

 

ІІ рівень ( по 1,5 б)

  1. Знайдіть зайве слово та поясніть, чому саме його ви обрали:
    пеніцил, аспергіл, дріжджі, мукор.
  2. Закінчіть речення:  
    а) Гіфи - це …(ниткоподібне відгалуження гриба, що утворює вегетативне тіло)
    б) Гриби містять багато …(білків, вітамінів та мікроелементів)

 

ІІІ рівень (по 1,5 б)

  1. Встановіть відповідність між термінами та їх визначенням:

А – Гіфи
Б – підберезник
В – пеніцил
Г – лишайник
1 – плодові тіла паразитують на стовбурах дерев
2 – із цього гриба виготовили перший антибіотик
3 – ниткоподібні відгалуження грибів, що утворюють плодове тіло
4 – росте в мікоризі із березою
5 – є біоіндикатором чистоти повітря.
 

  1. Закінчіть вправу «Сенкан»
  1. Гриб
  2. …(Їстивні, отруйні)
  3. …(Накопичують, переробляють, годують)
  4. Організми, тіла яких утворені гіфами
  5. Опеньок

 

ІVрівень.  Виконайте одне завдання на вибір (3 б)

  1. Складіть абетку «Як уникнути зараження паразитичними грибами».
  2. Яку користь людина може мати від паразитичних грибів?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ГРА – ПІДСУМКОВИЙ УРОК  З ПРИРОДОЗНАВСТВА «РОЗУМНИКИ І РОЗУМНИЦІ»

Для учнів 5 класу

Пропоную провести дану гру як підсумковий урок. Учні можуть відповідати усно, або ж записувати відповіді в зошит. По закінченні уроку, враховуючи бали, які набрав кожен учень, вчитель  легко оцінить набуті знання.

І. ТІЛА І РЕЧОВИНИ, ЩО ОТОЧУЮТЬ ЛЮДИНУ

1. Усе живе і неживе, створене природою і людиною …(Тіла).
2. Одиниця вимірювання маси …(кг)
3. Що важче: 1 кг заліза чи 1 кг піря (Однаково)
4. Із чого складаються тіла? (Із речовин)
5. Речовини складаються із (Атомів).
6. Сніг, град, лід. Це який  агрегатний стан якої речовини? (Тверда вода).
7. Вода закипає при температурі (100º С)
8. Якщо змішати дві і більше речовини, то утвориться (Суміш)
9. Чи можуть гази розчинятися у воді? (Так, газована вода)
10. Яким способом можна розділити суміш води і солі? (Випарюванням)

ІІ.  СВІТ ЯВИЩ, У ЯКОМУ ЖИВЕ ЛЮДИНА

  1. Зміни, що відбуваються з тілами називають (явища)
  2. Назвіть вид явища: політ літака (механічне), дзижчання бджоли (звукове)
  3. Чому на місяці космонавти спілкуються через радіо? (Відсутнє повітря і звук не поширюється)
  4. Назвіть гарячі джерела світла (свічка, вогонь)
  5. Яким тілом, що легко електризується, ми користуємося щоденно? (Гребінець)
  6. Стрілка компаса вказує напрямок на (північ)
  7. Які речовини чи живі організми допомагають вашій мамі «підняти тісто» під час випікання пирогів? (оцет і сода, дріжджі і цукор)
  8. Магніт притягує тіла (металічні)
  9. Горіння сірника – це явище (теплове, світлове, хімічне і механічне)
  10. Чим вимірюють температуру? (Термометр)

ІІІ.  НЕБЕСНІ ТІЛА

  1. Найближча до нас зірка (Сонце)
  2. Яка зірка завжди вказує на північ? (Полярна)
  3. Яке відоме сузіря ми можемо бачити щовечора на зоряному небі? (Велика Ведмедиця)
  4. Наша галактика, в якій розміщена Сонячна система, називається (Молочний Шлях)
  5. Коли вперше людина побувала в космосі? (12 квітня 1961 рік)
  6. Перший український космонавт (Леонід Каденюк)
  7. Температура на Сонці сягає (15000 ºС)
  8. Високосний рік триває  (366 днів)
  9. Природний супутник Землі (Місяць)
  10. Форма Землі (геоїд)

ІV. УМОВИ ЖИТТЯ НА ПЛАНЕТІ ЗЕМЛЯ

  1. Перші живі істоти на планеті Земля зявилися у (воді)
  2. Вода замерзає за температури ( 0ºС)
  3. У повітрі вода накопичується у вигляді (водяної пари, хмар)
  4. До складу повітря входять такі гази: азот, вуглекислий газ і (кисень)
  5. Кисень у повітря виділяють (рослини)
  6. Який учений вперше виміряв атмосферний тиск? (Торрічеллі, за допомогою скляної трубки та ртуті)
  7. Основні напрямки вітру: північний, східний, західний і (південний)
  8. Які корисні копалини, що дають нам тепло утворилися мільйони років тому? (камяне вугілля, нафта, газ)
  9. Верхній, пухкий, родючий шар Землі (Грунт)
  10. Про яке атмосферне явище нас попереджають ластівки, коли літають низько над землею? (Дощ)

 

V. ОРГАНІЗМ ЯК ЖИВА СИСТЕМА

1.  На Землі є такі групи живих організмів: гриби, рослини, тварини  і (бактерії)
2. Хвоя у сосни – це (голчастий листок)
3.Коли квітка у рослини перецвітає, то утворюється (плід, насіння)
4. Чи мають птахи орган слуху? (Так, вони співають для себе)
5. Ми, люди, дихаємо легенями, а риби (зябрами), а кити (легенями)
6. Яка рослина Житомирської області поїдає комах? (Росичка)
7. Коли у тварин народжується дитинча, схоже на дорослих, то такий тип розвитку називається (прямий)
8. У кактусів відсутнє листя? (ні, голки кактусів – це її листки)
9. Стадії розвитку метелика: яйце, гусінь, доросла комаха. Яку стадію не назвали (лялечка)
10. Покритонасіннні рослини розмножуються за допомогою (насіння)

VІ. СЕРЕДОВИЩА ЖИТТЯ ОРГАНІЗМІВ

  1. Назвіть найбільшу природну екосистему (Земля)
  2. Закінчіть ланцюг живлення: насіння – миша – (сова або лисиця)
  3. Найнижчий ярус у лісі (мохи)
  4. Назвіть найбільшу рибу нашої річки (Щука, сом)
  5. Найміцніше дерево с. Дубище (дуб)
  6. Мінеральні добрива бувають: фосфорні, калійні і (азотні)
  7. Родючість грунту залежить від вмісту у ньому (гумусу)
  8. Із насіння якої рослини виготовляють пшоно? (просо)
  9. Рослини, які людина не вирощує, але вони з року в рік зявляються на наших городах? (буряни)
  10. Подорожник отримав свою назву тому, що його завжди можна знайти (вздовж доріг)

VІІ. ЛЮДИНА НА ПЛАНЕТІ ЗЕМЛЯ

  1. У квітні 1986 року сталася катастрофа в Україні, що забруднила одночасно грунт, воду і повітря. Що це за катастрофа? (аварія на Чорнобильській АЕС)
  2. Який дощ ми ніколи не ждемо (кислотний дощ)
  3. Невеликі озера з часом заростають і перетворюються на (болото)
  4. Без яких тварин більшість рослин не змогли б запилитися (без комах)
  5. Вміст якого газу в повітрі сприяє потеплінню клімату на нашій планеті? (вуглекислого газу)
  6. Найбільший птах України – дрохва, яка живе в степу. Яка бездумна дія людини призводить до знищення її кладки яєць і виду в цілому? (спалювання сухої трави)
  7. Яку енергетичну систему побудували на території с. Дідківці, що є екологічно безпечною? (система сонячних батарей)
  8. Як називають території, на яких заборонено збирати рослини, полювати на тварин, але дозволено виконувати наукові дослідження? (Заповідник)
  9. Чи є в Житомирській області заповідники? Назвіть  (Поліський та Древлянський)
  10. Найрозумніша тварина на планеті Земля? (Людина розумна – Homo sapiens)
  11. В одному із німецьких зоопарків є клітка із написом «Найстрашніший звір на планеті Земля». І коли людина заглядає в клітку, то бачить там своє відображення у дзеркалі. На вашу думку, для чого була створена така клітка із дзеркалом?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Біологія: підруч. для загальноосвіт. навч. закл. Б63 6-й [ кл.] /Л.І. Остапченко [ та ін. ]. – К. : Генеза, 2014. – 224 с : іл.
  2. Навчальна програма з біології для 6-9 класів для загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017р.  № 804.
  3. Природознавство. 5 кл. :підруч. для  закладів загальної середньої освіти / О.Г. Ярошенко,  В.М. Бойко. – Вид. 2-ге. доопр. – К. : Видавництво «Світоч», 2018.  – 224 с. : іл.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шевчук Олена Дмитрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 січня 2021
Переглядів
4231
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку