Мета. Формувати усвідомлення про взаємозв’язок математики та культури Рівненщини на конктетних прикладах
Рідний край – то найулюбленіший куточок нашої України, то – колиска, яка вигойдує наше дитинство на хвилях любові й добра, котра наділяє тими духовними та фізичними силами, що допомагають нам гідно проходити життєвим шляхом.
Твій рідний край, юний друже, - Рівненщина. Вона цікава своїми природними ресурсами, історичними подіями, особистостями, пов’язаними з її долею. Це край золотистого бурштину та славнозвісних базальтових монолітів, стародавніх міст і сіл, із власною давньою історією.
Народні надбання – це святиня для кожного українця. Тому, вважаю, за необхідне залучати учнів до вивчення рідного краю не тільки на уроках української мови та літератури, історії чи географії, а також на уроках математики, які, у свою чергу, стануть цікавішими для вихованців. Як зразок, пропоную задачі з елементами вивчення відомостей про нашу область, які можна використовувати на різних етапах уроку.
Тож вивчаймо рідний край, щоб краще знати, любити його та повсякчас конкретними справами піклуватися про його майбутнє, про майбутнє нашої держави.
Світ сучасної людини насичений мобільними пристроями. Все частіше смартфон в руках дитини стає руйнівником культури розумової праці, послаблює пам’ять, розсіює увагу, тобто негативно впливає на навчальний процес, оскільки розглядається дитиною як іграшка. Тому доцільно перетворити смартфон на помічника в отриманні знань.
Існує величезна кількість способів використання смартфона для посилення пізнавального інтересу учня. Один із способів це використання QR-кодів.
QR-код є досить популярним інструментом. З його допомогою можна миттєво вносити інформацію до свого телефону, переходити за web-посиланнями.
QR-коди з’являються на сторінках навчальної літератури, шкільних підручниках.
QR-коди можна успішно використовувати і в процесі навчання математики. Їхнє використання посилює пізнавальний інтерес учнів до навчання і підвищує рівень їхньої загальної культури, створює умови для систематизації навчального матеріалу. За допомогою QR-кодів можна урізноманітнити уроки математики та організувати позакласну роботу.
Наведу приклади використання QR-кодів на уроках математики.
1. Адміністративно – територіальний устрій
1.1. 5 клас. Натуральні числа
Область утворено 04 грудня 1939р. Станом на 01 липня 2020 р. складалася з (розв’язати рівняння: 32 : х = 2 ) адміністративних районів, ( обчислити: 450 : 3 – 292 : 2) міст, у тому числі 4 обласного підпорядкування – Рівне, Дубно, Острог, Вараш, (розв’язати рівняння: 8х = 128) селищ міського типу та (обчислити: 53 * 23) сільських населених пунктів.
Відповідь:16 районів, 11 міст, 16 селищ міського типу, 1000 сільських населених пунктів.
Площа України становить 603,7 тис. км2.
Знайдіть площу Рівненської області,
якщо вона становить 3,32 %
від площі України.
Відповідь:20047 км2.
Знайдіть кількість населення Рівненської області, якщо воно становить 2.46% від загальної кількості населення України.
За час, що минув, кількість населення в Березнівському районі збільшилась на 605 осіб і в 2020році його уже було 63122 особи. На скільки відсотків збільшився приріст населення за час між цими двома переписами? Відповідь округліть до десятих.
Із міста Зарічне та міста Дубно одночасно а на зустріч один одному виїхали два автомобілі і зустрілися через 2 год. Відомо, що до моменту
зустрічі один з автомобілів проїхав на 40 км більше, ніж інший. Знайти відстань між містами, якщо швидкість першого автомобіля 80 км/год, а швидкість другого авто 60 км/год.
ІІ. Фізична карта
Серед поданих чисел знайдіть найбільше,
яке вказуватиме на кількість річок, які протікають територією Рівненщини:
45,7; 170; - 100,01; -506,9; 0; 99,88; 169.
Відповідь : 170.
Відповідь. 170 річок.
Всі річки належать до басейну правої притоки Дніпра – р. Прип’ять, довжина якої в межах області становить 20 км. Найдовшими річками області вважаються: (Визначити знаки коренів рівняння):
а) х2 - 4х +3 = 0;
б) х2 - 6х +8 = 0;
в) х2 - 15х +44 = 0;
г) х2 - 7х + 10 = 0;
д) х2 + 10х + 21 = 0;
е) х2 - 8х - 48 = 0;
є) х2 - 8х + 15 = 0;
Вибрати картки з правильними відповідями і на зворотній стороні прочитати правильні відповіді.
а) х1 0, х2 0 р. Горинь – 386 км;
б) х1 0, х2 0 р. Стир – 208 км;
в) х1 0, х2 0 р. Случ – 158 км;
г) х1 0, х2 0 р. Льва – 111 км;
д) х1 0, х2 0 р. Іква – 93 км;
е) х1 0, х2 0 р. Веселуха – 69 км,
є) х1 0, х2 0 р. Ствига – 60 км).
Знайти крайні точки Рівненської області:
На півночі – 3118 мінут пн.ш.
На півдні – 3001 мінут пн. ш.
На сході – 1658 мінут сх. д.
На заході – 1500 мінут зх. д.
Перевести у градусну міру.
Відповідь: на півночі – 51058’ пн. ш.
на півдні – 50001’пн. ш.
на сході – 270 38’ сх.. д.
на заході – 250 00’сх. д.
2.4. 9клас. Функції
Рельєф Рівненщини – рівнини, які мають загальний нахил на північ. Північна частина області лежить у межах поліської низовини, південна – Волинської височини. За допомогою фізичної карти визначити найвищу точку області (на схід від села Дружба Радивилівського району) та найнижчуточку області (долина р. Горинь).
Відповідь. найвища точка області – 372 м,
найнижча – 135м.
2.5. 11 клас. Многогранники. Тіла обертання
Рівненщина має 52 озера. 13 водосховищ, 561 ставок. Болота займають площу 170 000 га і поширені по всій території області, але більшість знаходиться на …. Розв’язати кросворд, у виділеному рядку прочитайте відповідь.
Запитання.
Відповідь: Полісся.
3. Геологічна карта
3. 1. 8 клас. Стандартний вигляд числа
1. Використовуючи геохронологічну шкалу Рівненщини записати у стандартному вигляді геологічні періоди:
б) Неоген 30 млн. років;
в) Палеоген 65 млн. років;
2) мезозойської ери: а) Крейда 144 млн. років;
б) Юра 205 млн. років;
в) Тріас 245 млн. років
3.2. 6 клас. Додавання раціональних чисел
а) Рівненщина багата на корисні копалини. Спробуйте дізнатися їх, розв’язавши математичне лото.
Код для відгадування:
-17 |
4 |
-9 |
-2 |
-1 |
-2,5 |
-8 |
А |
Т |
А |
З |
Ь |
Л |
Б |
Відповідь. Базальт
б)
1) -23 + 40 =17;
2) 1,3 + (- 1,7) = -0,4;
3) – 8,6 + (- 4,2) = - 12,8;
4) 24,5 + (- 15) = 9,5;
5) + = -1;
6) + = 3.
Код для відгадування:
-1 |
-0,4 |
- 12,8 |
9,5 |
17 |
3 |
І |
Р |
А |
Н |
Г |
Т |
Відповідь. Граніт
в)
1) -13 + 9 = - 4;
2) – 34 – 5 = - 39;
3) 2,3 + (- 4,5) = - 2,2;
4) 45 - (- 2,3) = 47,3;
5) + = - 1;
6) + = 6.
Код для відгадування:
-1 |
6 |
-2,2 |
-39 |
47,3 |
-4 |
Д |
А |
Е |
Р |
Й |
К |
Відповідь . Крейда
Література
10. https://zabytki.in.ua/uk/1818pam-yatnik- marii-rivn
11. https://rivne1.tv/news/yak-vihlyadae-hubkivskiy-zamok-vnochi-i-na-svitanku-neymovirna-seriya-foto
12.https://ogo.ua/rivnenschina/tourizm/tourismroute/vuzkokoliyka
15. https://rivne.travel/locations/dubenskij-zamok
16. http://www.polissia.eu/2011/12/narodnyi-kostyum-polissya-odyag.html
17. https://travels-ukraine.com/uk/tunel-koxannya/
Зміст
Вступ ………………………………………....... 3
1. Адміністративно – територіальний устрій
1.1. 5 клас. Натуральні числа………………..8
1.5 7 клас. Системи лінійних рівнянь з двома змінними……………………………………….12
2.1. 6 клас. Раціональні числа………………13
2.3. 9клас. Функції…………………………..15
2.4. 11 клас.Многогранники. Тіла обертання..16
3. Геологічна карта
3. 1. 8 клас. Стандартний вигляд числа………18
3.2. 6 клас. Додавання раціональних чисел….19
1