Важливу роль у соціалізації дитини, її гармонійному розвитку відіграє родина. Проте в Україні збільшується кількість сімей, які потрапили у складні життєві обставини. За визначенням сім'я, що перебуває у складних життєвих обставинах, – це сім'я, яка втратила свої виховні можливості через виникнення таких умов, що порушують нормальну життєдіяльність одного або кількох членів сім'ї, наслідки яких вони не можуть подолати самостійно
«Здійснення соціально-психологічного супроводу дітей, які опинилися в складних життєвих обставинах»
Основні поняття СЖО.
Важливу роль у соціалізації дитини, її гармонійному розвитку відіграє родина. Проте в Україні збільшується кількість сімей, які потрапили у складні життєві обставини. За визначенням сім'я, що перебуває у складних життєвих обставинах, – це сім'я, яка втратила свої виховні можливості через виникнення таких умов, що порушують нормальну життєдіяльність одного або кількох членів сім'ї, наслідки яких вони не можуть подолати самостійно. Такі сім'ї поділяються на три групи :
- сім'ї, у яких виникли проблеми через матеріальні труднощі,
- сім'ї, у яких виникли складнощі через юридичні проблеми,
- сім'ї, в яких виникли психологічні проблеми.
Тому, останнім часом все більшої актуальності набуває питання організації системи соціально-психологічного супроводу сім’ї в системі освіти та налагодження ефективної взаємодії школи, сім’ї і суспільства з метою попередження негативних явищ в родині, створення умов для позитивної соціальної особистості в сімейному середовищі, забезпечення дотримання прав та законних інтересів дитини.
Соціально-психологічний супровід – робота, спрямована на здійснення соціальної опіки, психологічної та соціальної допомоги, патронажу соціально незахищених категорій дітей та молоді з метою подолання життєвих труднощів, збереження підвищення їх соціального статусу.
Соціально-психологічний супровід проводиться з такою метою:
Задачі супроводу:
Завдання соціально-психологічної служби в цьому напрямі – забезпечити дотримання основних соціально-правових потреб дитини, сприяти її успішній соціальній адаптації в умовах дитячого колективу та сім’ї, задовольняти потреби дитини в розвитку й самореалізації.
Напрями роботи соціально-психологічної служби:
Практичний психолог - індивідуальний розвиток особистості школяра: пізнавальні, психологічні процеси, особистісні риси
Соціальний педагог :
Вплив соціально-психологічних, педагогічних і соціальних факторів на особистість школяра.
Алгоритм роботи соціального педагога з родиною.
1 етап: вивчення родини й усвідомлення наявних у ній проблем;
2 етап: первинне обстеження побутових умов родини;
3 етап: знайомство з членами родини і її оточенням, бесіда з дітьми, оцінка їхніх умов життя;
4 етап: вивчення причин неблагополуччя в родині, її особливостей, її цілей, ціннісних орієнтацій;
5 етап: складання карти родини;
6 етап: складання плану роботи з родиною;
7 етап: координаційна діяльність з усіма зацікавленими організаціями (центром у справах сім’ї та молоді, службою у справах дітей, відділом поліії);
8 етап: поточні і контрольні відвідування родини;
9 етап: висновки про результати роботи з родиною.
Щоб відвідування було більш ефективним, необхідно інформувати батьків не тільки про час відвідування, а й про його мету.
Працюючи з родиною, соціальний педагог виступає в трьох основних ролях:
Консультат Радник Захисник
Діяльність соціального педагога з родиною включає три основні складові соціально-педагогічної допомоги: освітня, психологічна, посередницька.
Освітня складова містить у собі два напрями діяльності соціального педагога:
Психологічна складова соціально-педагогічної допомоги містить у собі 2 компоненти:
Поскередницький компонент соціально-педагогічної допомоги включає три складові:
Кожний педагог прагне по можливості, запобігти проблемі, вчасно виявити й усунути причини, що її породжують, забезпечити превентивну профілактику різного роду негативних явищ.
Об’єктом впливу педагога можуть бути і дитина в родині, і дорослі члени родини, і сама родина в цілому як колектив.
Варто пам’ятати, що вивчення родини – справа делікатна, тонка, яка потребує від педагога прояву поваги до всіх її членів, щирості, бажання допомогти батькам у вихованні дітей
Використані джерела: