Ми живемо серед людей і постійно перебуваємо під їхнім впливом. На наші рішення і поведінку впливають дорослі, яких ми поважаємо, друзі, вчителі, різні правила та закони, засоби масової інформації (ЗМІ), а також реклама. Тому треба навчитися розрізняти позитивні й негативні впливи, а також маніпуляції — коли хтось намагається змусити нас прийняти рішення під тиском чи шляхом обману, надаючи недостовірну інформацію.
Рекламу називають рушійною силою торгівлі. Її мета — забезпечення виробникові прибутку. Щоб спонукати людей придбати товар, рекламодавці нерідко наводять не всі його якості, а лише ті, що показують продукт із найкращого боку. Досить часто ці якості перебільшені, іноді — відверто неправдиві. Найчастіше реклама містить два повідомлення. Одне з них явне (наприклад, купіть ці міцні й недорогі колготки), а друге — приховане (у них ваші ноги матимуть такий вигляд, як у моделі, що їх рекламує). Яке з цих повідомлень неправдиве?
У рекламі забороняється:*використовувати або імітувати зображення Державного Герба України, Державного Прапора України, звучання Державного Гімну України, зображення державних символів інших держав та міжнародних організацій, а також офіційні назви державних органів, органів місцевого самоврядування, крім випадків, передбачених законами України у сфері інтелектуальної власності;*вміщувати зображення фізичної особи або використовувати її ім'я без письмової згоди цієї особи; * рекламувати послуги, пов'язані з концертною, гастрольною, гастрольно-концертною, конкурсною, фестивальною діяльністю, без інформації про використання чи невикористання фонограм виконавцями музичних творів. Ця інформація повинна займати на афішах, інших рекламних засобах щодо конкретної послуги не менше 5 відсотків загальної площі, обсягу всієї реклами;
Реклама повинна містити. Реклама про знижку цін на продукцію, про розпродаж повинна містити відомості про місце, дату початку і закінчення знижки цін на продукцію, розпродаж, а також про співвідношення розміру знижки до попередньої ціни реалізації товару;Інформація про ціни на товари, тарифи на послуги, наведені у рекламі, яка розміщується чи розповсюджується на території України, зазначається виключно у гривні;*розповсюджувати рекламу про спорудження житлового будинку з використанням недержавних коштів, залучених від фізичних та юридичних осіб, у тому числі в управління, без набуття/отримання суб'єктами господарської діяльності, що здійснюють йогобудівництво чи інвестування та/або фінансування, відповідно прававласності або користування земельною ділянкою, ліцензії на*здійснення будівельної діяльності, дозволу на виконання будівельних робіт чи дозволу/ліцензії на здійснення діяльності з надання фінансових послуг або свідоцтва про реєстрацію випуску цільових облігацій, виконання зобов'язань за якими забезпечується одиницею нерухомості, що споруджується.розповсюджувати рекламу послуг з ворожіння та гадання
Реклама лікарських засобів, медичних виробів, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації повинна містити:вимогу про необхідність консультації з лікарем перед застосуванням лікарського засобу чи медичного виробу;текст попередження такого змісту: "Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров'я", що займає не менше 15 відсотків площі (тривалості) всієї реклами;у рекламі лікарських засобів, медичних виробів та методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації забороняється участь лікарів та інших професійних медичних працівників, а також осіб, зовнішній вигляд яких імітує зовнішній вигляд лікарів. Реклама послуг народної медицини (цілительства) та осіб, які їх надають, дозволяється лише за наявності відповідного спеціального дозволу на заняття народною медициною (цілительством), виданого центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров'я, і повинна містити номер, дату видачі зазначеного дозволу та назву органу,який його видав.
З метою продажу більшої кількості товарів фахівці рекламного бізнесу визначають цільову групу, наприклад: пенсіонери, батьки, бізнесмени або підлітки. Відтак намагаються знайти те, що є важливим для цих людей (для пенсіонерів — ціна, для батьків — користь для здоров’я дітей, а для підлітків — те, що вважається сучасним, крутим і допомагає почуватися дорослішими).
Якщо товар корисний (як пральний порошок чи олія), рекламодавці прагнуть привернути увагу до тих якостей, що вигідно вирізняють саме цю торговельну марку (ціна, смак). А коли людина не має природної потреби у вживанні певного продукту (наприклад алкоголю чи тютюну), то рекламодавці використовують інші потреби, щоб вона почала це робити та стала залежною
* Розгляньте соціальну рекламу. Обговоріть, яка мета цієї реклами. Що ви можете зробити для української армії?* Знайдіть на вулиці соціальну рекламу й обговоріть, яка мета такої реклами.* Наведіть приклади слоганів соціальної та комерційної реклами.* Створіть соціальну рекламу у формі плаката чи листівки. Презентуйте свої роботи.