6 клас
Урок на тему: «Землетруси. Вулканізм.
Сейсмічні пояси Землі.»
Мета: сформулювати поняття «землетруси», «вулкани», «гейзери»; визначити причини їх виникнення, райони поширення та наслідки до яких вони призводять; сформувати уявлення про сейсмічні пояси на Землі; розвивати вміння встановлювати взаємозв’язки між різними явищами та процесами в природі, вміння аналізувати інформацію та висловлювати власну думку.
Матеріали та обладнання: підручники, енциклопедії, фізична карта світу, атласи, контурні карти, презентація, відео, макети власноруч виготовлених вулкані, сода, оцет харчовий, фарби.
Тип уроку: комбінований.
Вивчення нового матеріалу
І. Підготовка до уроку. Привітання, визначення настрою учнів, побажання творчої та плідної роботи.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Вправа «Злови запитання»:
• Яка внутрішня будова Землі?
• Що таке «літосфера»?
• Яка потужність літосфери?
• Як змінюється температура у земній корі?
• Які типи земної кори вам відомі?
• З яких шарів складається земна кора під материками та під океанами?
• Що таке «астеносфера»?
• У якому стані знаходиться мантія?
• З яких частин складається ядро?
• Яка температура в ядрі?
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Отже, сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати внутрішні процеси, які відбуваються в земній корі. Одним з таких прикладів є вулкани. Давайте переглянемо з вами фрагмент відео:
ІV. Вивчення нового матеріалу.
На домашнє завдання ви всі отримали випереджаюче завдання, підготувати коротке повідомлення на одну з тем. Тому давайте заслухаємо групи наших науковців, а саме:
Енергія, що звільнюється внаслідок цих зміщень, дорівнює за потужністю вибуху кількох десятків ядерних бомб. Вона поширюється сейсмічними (від грецького слова «сейсмос» — коливання) хвилями від вогнища землетрусу (гіпоцентру) до поверхні Землі, як хвиля від кинутого у воду каменя (підр., с. 83, § 22).
Місце на поверхні Землі, що міститься над осередком, називають епіцентром землетрусу. Руйнування тут найбільші. Чим далі від нього, тим сила землетрусу слабшає.
Схеми поширення землетрусу
Місце на поверхні Землі, що міститься над осередком, називають епіцентром землетрусу. Руйнування тут найбільші. Чим далі від нього, тим сила землетрусу слабшає.
1. Гейзер – це один із проявів пізніх стадій вулканізму, який поширений в областях сучасної вулканічної діяльності.
2. Вода, що викидається гейзером, відносно чиста і також слабо мінералізована.
3. Гейзер «Steamboat» є найбільшим чинним гейзером в світі (під час виверження, гейзер викидає воду на висоту до 90 метрів).
4. Потужний і найкрасивіший гейзер Нової Зеландії – Тетарата, зник c лиця Землі під час виверження вулкана Таравера в 1886 році.
5. У 1899-1904 роках, найбільшим і найпотужнішим на Землі гейзером був – Ваймангу (або Уаімангу), який при кожному виверженні викидав близько 800 тонн води і захоплені струменем камені піднімалися до висоти 457 метрів. Відомий принаймні один нещасний випадок, який стався 31 серпня 1903 року, коли четверо туристів ігноруючи попередження гіда наблизилися на небезпечну відстань до краю цього гейзера, в результаті чого всі четверо загинули від раптово стався потужного викиду грязьових мас.
6. У світі існує понад 1 тисяча відомих гейзерів.
7. Гейзери існують не тільки на Землі а й на інших планетах Сонячної системи.
8. Найбільша кількість гейзерів знаходиться в Єллоустонському національному парку (США). Саме тут знаходиться половина гейзерів світу.
9. Гейзери використовуються для виробництва електроенергії, опалення та залучення туристів.
10. В Ісландії діє близько 30 гейзерів, серед яких виділяється Стрибаюча Відьма (гриль), що викидає пароводяну суміш на висоту 15 метрів приблизно через кожні 2 години. На острові також розташований один з найактивніших гейзерів світу – Строккур, що вивергається кожні 5-10 хвилин, і Гейсір (Старий Гейсір), найбільш відомий гейзер, що дав найменування явищу.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Отже, давайте підсумуємо, що ми сьогодні з вами дізналися. Для цього я пропоную вам розвязати кросворд:
По горизонталі:
1. Для реєстрації сейсмічних хвиль використовують прилад, який називається
3. Магма яка виділяється назовні, називається
4. Сейсмічний пояс альтернативна назва якого серединно-океанічний пояс
5. Місце на глибині 60-700 км, де відбувається зміщення й розриви
6. Хвилі, довжиною більше 500 м, які утворюються в морі чи в океані зазвичай внаслідок землетрусів чи вивержень вулканів на дні Світового океану
8. Розплавлена гаряча маса гірських порід і мінералів, насичену газами
13. Шлях через який магма піднімається до кратера
14. Швидкi коливання земної кори, що вiдбуваються внаслiдок визволення величезної енергiї, яка накопичується в надрах планети.
15. Сейсмічний пояс альтернативна назва якого вогняне кільце
16. Химерні, закрученні в тісну спіраль, скам'янілі раковини
18. Океан між Лавразією та Гондваною
По вертикалі:
2. Сукупнiсть процесiв виплавляння, розвитку, руху та застигання магми.
7. Пiднiмання з надр Землi та виверження на її поверхню розплавленої речовини мантiї — магми.
9. Найдавніший, велетенський материк
10. Фонтануючий викид у повітря води, розігрітої вулканічними газами до температури кипіння
11. Місце над гіпоцентром на земній поверхні, де сила землетрусу відчувається найбільше
12. Сейсмічний пояс альтернативна назва якого Альпійсько-Гімалайський пояс.
17. Як називається чашоподібне заглиблення в вулкані, через яке виливається магма
19. Місце виходу магми на земну поверхню у вигляді конусоподібної гори.
VІ. Підсумок уроку.
Прийом «Мікрофон». Кожен учень по черзі називає одним реченням, що йому найбільше запам’яталось та сподобалось на уроці.
Оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання.
Джерела: