Життєвий і творчий шлях М.Семенка

Про матеріал
Хочете зацікавити своїх учнів особистістю М.Семенка з першого слайда? Тоді вам сюди. Знайшла дуже цікаву статтю і використала її для знайомства із життям і творчістю поета-футуриста. https://hromadske.ua/knyhy/228421-iak-poet-futuryst-semenko-khotiv-kynuty-dokhloiu-ryboiu-u-stalina
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Михайль Семенко(1892-1937)

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Як поет- футурист Семенко хотів кинути дохлою рибою у Сталіна. Якщо ви хоч трохи пожили в Києві, певно, були на концерті чи виставі в Центрі культури та мистецтв біля майдану Незалежності. Це колишній Жовтневий палац. У 1930-х у підвалах цієї будівлі енкаведисти влаштували тюрму, де катували людей. Зокрема, назагал відомих. Наприклад, літераторів Сосюру й Рильського, Малишка і Йогансена. Ще тисячі згодом розстріляли. Серед них і поета-футуриста Михайля Семенка. Холодного жовтневого дня 1937 року пролунали 36 пострілів. Їх усі чув перед смертю Семенко. Його вбили останнім, 37-м. Тіла вивезли в Биківнянський ліс, що нині за столичною станцією метро «Лісова». Скинули в загальну яму.

Номер слайду 4

Улюбленим віршем полеглого Героя України Романа Ратушного була Семенкова «Патагонія». Я не умру від смерти —Я умру від життя. Умиратиму — життя буде мерти,Не маятиме стяг. Я молодим, молодим умру —Бо чи стану коли старим?Залиш, залиш траурну гру. Розсип похоронні рими. Я умру, умру в Патагонії дикій,Бо належу огню й землі. Рідні мої, я не чутиму ваших криків,Я — нічий, поет світових слів. Я умру в хвилю, коли природа стихне,Чекаючи на останню горобину ніч. Я умру в павзу, коли серце стисне. Моя молодість, і життя, і січа. Після загибелі Ратушного цей вірш згадували як пророчий. А бренд Dodo Socks у пам’ять про активіста й військового випустив хустину з цитатою з перших двох рядків.

Номер слайду 5

Жадан, Андрухович, Ірванець й інші літератори та музиканти вже кілька десятиліть як підхопили епатаж мовної гри цього яскравого поета. Є й присвячений йому фестиваль. Був рік Семенка, флешмоби й літературні вечори з читанням його поезій. У Мистецькому арсеналі презентували проєкт «Футоромарення» про шлях футуризму, який без Семенка годі й уявити. Від 2018 року в Києві є вулиця його імені. Зрештою, зараз його творчість вивчають у школі. Ним захоплюються, на нього рівняються, його люблять.

Номер слайду 6

Я палю свій “Кобзар”А тепер зазирнемо в 1914-й. Там поета проклинали за зверхність і нахабність. Підняв руку, і на кого?! На Тараса Шевченка! Ще й у рік, коли відзначають 100-річчя з дня народження генія. Михайль скандально скидає класика з п'єдесталу своїм маніфестом:

Номер слайду 7

«Сам»«Ей ти, чоловіче, слухай сюди!.. Ти підносиш мені засмальцьованого “Кобзаря” й кажеш: ось моє мистецтво. Чоловіче, мені за тебе соромно... Мистецтво є щось таке, що тобі й не снилось. Я хочу тобі сказати, що де є культ, там немає мистецтва… А ти вхопивсь за свого “Кобзаря”, від якого тхне дьогтем і салом, і думаєш його захистить твоя пошана. Пошана твоя його вбила… Час титана перевертає в нікчемного ліліпута, і місце Шевченкові в записках наукових товариств. Я не приймаю такого мистецтва. Як я можу шанувати тепер Шевченка, коли я бачу, що він є під моїми ногами?.. Якби я отсе тобі не сказав, що думаю, то я б задушився в атмосфері вашого “щирого” українського мистецтва. Я бажаю йому смерти… Я палю свій “Кобзар”».

Номер слайду 8

Хоч і палив він «Кобзар» лише символічно, про ці зухвалі слова та загалом про свої перші поезії чує від критиків таке: «Обмежена гама звуків дегенерата», «Бандитизм, а не література», «Поезія хворого і прокаженого», «Плює слиною в очі читачеві».

Номер слайду 9

Та що ж це за вірші такі? А ось, наприклад: B СТЕПУВН С ТIПІ К КНУПЛЬО ЛІ ЛЬО ПНІ С ВН КПІЛЬО ВИ ЛЬ ТІПІ С К КНУ ЛІ ЛЬО ЛЬОТК

Номер слайду 10

Критики не розуміють, що Семенко експериментує не лише з новим змістом, а й з формою вираження. Степ для українських письменників —  усталений образ і символ. Михайль же з цього глузує. Мовляв, застаріло. Як і «очі, ночі, зорі». Не такого мистецтва він прагне. Його вірші бунтівні, він революціонер у «тихій і провінційній» українській літературі.

Номер слайду 11

Так він пише в тому самому 1914-му: Я хочу кожний деньвсе слів нових. Нових нових пісеньідей нових. Я хочу кожний часновожиття. Горіть палать в екстазіпочуття. Нових нових пісеньі тем нових. Я хочу кожний деньроків нових!

Номер слайду 12

Уже за десять років, у 1924-му, Семенко називає збірку власних віршів «Кобзарем».

Номер слайду 13

Скрипник, філософ чи поет?Звідкіля у хлопчика з полтавського села ця яскравість, сміливість, впевненість у своїй унікальності, цей епатаж?Він народився в Кибинцях 1892-го. Першим, хто оповідав йому про нові світи, був дід Север. Його страшні історії хвилювали уяву хлопчика. Потім — його незвичайна мама, письменниця-самоучка. У неї гарно виходило складати жіночі сільські, а іноді й кримінальні історії. Коли ж варила борщ, розгортала підручник з французької. Марія Проскурівна — такий у неї творчий псевдонім — наполягла, щоб усі її діти мали вищу освіту. Михайль — тоді ще Михайло — вчився в реальному училищі в Хоролі. Там опанував любу матері французьку. До речі, пізніше він стане редактором її оповідань і носитиме їх у видавництва. Незадовго до Першої світової війни він ще повчиться в Петербурзькому психоневрологічному інституті. А насправді бажав стати скрипалем — грав з чотирьох років. Однак на консерваторію в батьків грошей не було, тож вчився там, де давали пристойну освіту.

Номер слайду 14

Так він у третій особі розповідав про свій пошук в автобіографічному нарисі «Мак Долина — футурист»: «Іноді його тягло до науки — був час, коли він бажав бути філософом і захоплено брався за відповідні науки. Але був час, коли справжньою зливою виливалися з нього вірші — тоді він почувався поетом і кидав усе на бік. Через деякий час знімав із шафи футляр, виймав звідти скрипку, обстригав нігті на лівій руці й починав грати по 6–7 годин на добу, повергаючи у великий сум усіх своїх сусід».

Номер слайду 15

Йому складно вибрати, тож підбиває в числах підсумки своїх професійних прагнень:«27 вересня 1913 року. Уранці: поет. Вдень: філософ. Увечері: скрипник.28 вересня 1913 року. Уранці: скрипник. Удень: філософ. Увечері: поет. Потім підрахував за цілий місяць. Виходило за вересень 1913 року: Поет — 10 разів, скрипник — 42 рази, філософ — три рази. Значить — скрипник. У жовтні 1913 року вийшло: Поет — 60 разів, скрипник — два рази, філософ — 28 разів. Значить — поет».

Номер слайду 16

Саме тоді до Петербурга з лекціями завітав Філіппо Марінетті — італієць, який за чотири роки до цього опублікував «Перший маніфест футуризму». Там ідеолог авангардного руху пише, що література досі підносила заціпенілість і сплячку. І що сучасні твори поетів мають бути гарячі, наступальні, шалені — немов рух автівки, яка реве і мчить. «Мотор — найкращий із поетів», — пророчить Марінетті. Нова література має оспівати вік техніки й міської цивілізації, а бібліотеки, музеї й академії, мовляв, слід зруйнувати. Геть високий стиль, хай живе мова вулиць!«Бацила футуризму», як пише сам Семенко, шириться світом. У художніх текстах представники нової мистецької течії викидають розділові знаки та великі букви. Прийменники та прикметники — перешкода для руху, на перший план висувається дієслово. Новою музикою оголошують шум міста.

Номер слайду 17

Семенко відчуває: це його. Так він починає свій взірцевий вірш «Місто»: Осте стебі бобувізники — людитрамваї — людиавтомобілібілібігорух рухобігирухливобіги 

Номер слайду 18

Того ж таки 1914-го Семенко з братом Василем і художником Павлом Ковжуном заснували українське футуристичне об’єднання. Взяли собі екзотичні імена: Михайль, Базиль, Павль. Цим започатковують нову моду: Бажан стане Ніком, а Йогансен — Майком. Правда самого Семенка друзі й дружина все життя кликатимуть Семом. Він вигадує новий напрям — кверофутуризм, від латинських слів «шукати» та «майбутнє». Видає дві збірки. А потім — Перша світова. Михайля відправляють у царську армію аж у Владивосток. Звідти начебто хотів утекти до Америки, та все ж повертається до України.

Номер слайду 19

Дві дружини: вчителька й актриса. Повертається з майбутньою дружиною — на Далекому Сході зустрів українку. Привозить звідти й любовні вірші, з яких укладе не одну збірку. Вони сміливі й відверті. Я на страждання тебе веду —На повільне згорання. Вибухнемо на прощання —Так написано на роду.І, може, в світі не бачив ніхто. Боліда, за наш бучніш. Заплети косу міцніш,Застебни пальто…

Номер слайду 20

Про життя з вчителькою Лілею Горенко, яку любив глибоко і тривожно, знаємо мало. Побралися, народили доньку Ірину, жили в Києві. А от про другу дружину, заради якої покинув вагітною попередню, — більше. Вона — відома акторка Наталія Ужвій. Познайомилися в Одесі. На кіностудії він — редактор. Ужвій освідчилася перша. Про них казали: «Зійшлися красуня і чудовисько». Вона висока, статна, помітна. Він нижчий на пів голови, з чорним, як вугілля шахт, волоссям, з «монголоїдними» очима. 

Номер слайду 21

Володимир Куліш — син драматурга Миколи Куліша — у своїй книзі про будинок «Слово» згадує, що, крім зовнішності, відрізнялися Михайль і Наталія ще й вдачею.

Номер слайду 22

Коли прийшли по Семенка з ордером на арешт у квітні 1937-го, родина мешкала в столичному готелі «Континенталь». Утекли з харківського будинку «Слово», де після 1933-го митців хапали мало не щоночі. У Києві, який знову зробили столицею, пара чекала на нову квартиру. На ордері стоїть її підпис як дружини. Усе життя потім вона стверджуватиме, що нібито розійшлася з Семенком за рік до арешту. А в номері, мовляв, опинилася випадково. Її трьох братів репресували, чоловіка визнали ворогом народу, втратити ще й сина жінка не могла. Актриса навіть не скаже матері Михайля, де він дівся. Старенька жінка писатиме листи знайомим письменникам, але безрезультатно. До слова, син Михась помре студентом-п'ятикурсником.

Номер слайду 23

Хотів кинути у Сталіна дохлою рибою. За життя Семенко видасть 20 збірок поезій, відкриє журнал «Нова ґенерація» і, як сказали б зараз, «запустить» ще декілька літературних проєктів під ключ. Сам зізнається, що все давалося непросто: Легше трьом верблюдамз теличкоюв 1/8 вушка голкипролізтиніж футуристові крізь укр. літературу до своїхпродертись.

Номер слайду 24

А втім, Семенко дереться. Це можливо, поки радянська влада ще прихильна до пролетарського мистецтва. Навіть гроші на це виділяє. Дослідниця поета Любов Якимчук пояснює: «росії важко давалося приборкання України. Там навіть не хотіли, щоб і назва така звучала. Але погодилися на Українську Соціалістичну Республіку, якийсь час дозволили мати щось своє. Зокрема, літературу». 

Номер слайду 25

На Всесоюзному з'їзді радянських письменників у 1934-му в Москві основним методом літератури проголошують «соціалістичний реалізм» — найпрямолінійніший і найдоступніший спосіб достукатися до «широких мас». На з'їзд для годиться запросили провідних українських поетів. Тогочасний журналіст і письменник Юрій Смолич пригадує, що Семенко у столиці СРСР купив патефон, а на засідання майже не ходив. А як пішов, побачив Сталіна та Горького в президії. Заявив, що йому настільки це все гидко, що має маніакальне бажання кинути шматок гівна чи дохлу рибу в президію. На той час його журнал уже закрили, а провідний сучасник — Микола Хвильовий — застрелився. І от фраза з його передсмертної записки «Отже, як говорить Семенко... ясно» стає яснішою. Ясно, що творити літераторам в Україні вільно не дадуть. Семенка невдовзі звинуватили в тому, що буцімто хотів вбити Косіора — організатора Голодомору. А ще, за версією «слідства», він член фашистської організації. Спершу футурист звинувачення відкидав, але в комуністів було пів року, щоб його зламати. Зрештою, зізнається:«Я поступово і систематично отруював свідомість молодняка отрутою націоналізму». Ще й «уточнює», що бомба була у формі пляшки. В останньому слові просить зберегти йому життя…

Номер слайду 26

Яким же ти був, Михайлю Семенку?Любив себе. Написав «Автопортрет»: Хайль семе комиихайль кохайль алсе комихихай месен михсе охаймх йль кмс мих мих. Семенко енко нко Михайль. Семенко мих михайльсе менко. О семенко михайль!О михайль семенко!Фанатично любив блокноти. Не розлучався з люлькою. Розмовляв полтавською говіркою. Кокаїн не нюхав, лише про це жартував. Пив. Однак у 1930-х пили від безнадії всі.

Номер слайду 27

Обожнював гаспароне — шоколадні харківські вафлі. Любив подорожі й краватки. Допомагав грошима рідним. Мама лікувалася на найкращих курортах. Часто сидів у кафе «Пок» у центрі Харкова, на Сумській. Туди сходилися всі літератори на каву. Сварилися, мирилися. Сидів там, бо довго не мав приміщення редакції, а зустрічатися з авторами десь треба. Привів у літературу молодих, заряджав своїми ідеями. Яновського, скажімо, відмовив бути моряком. Любив жінок. Є вірші не лише про дружин. Читайте інтимну лірику. Любив життя. Дуже любив.

Номер слайду 28

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!

pptx
Додано
27 жовтня
Переглядів
18
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку