Тема. Життя і творчість Максима Рильського. Поезія Максима Рильського:від спогадів дитинства до духовного заповіту дітям. М. Рильський «Дитинство», «Ким хочеш бути, хлопчику, в житті?»
Мета: ознайомлювати учнів із творами українського письменника; навчати їх виразно читати; привернути увагу дітей до багатства художніх засобів у віршах; розвивати образну уяву; збагачувати уявлення про людяність, високе ім’я людини; збагачувати словниковий запас; удосконалювати абстрактне мислення; виховувати любов до людей; бережливе ставлення до хліба.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Організаційний момент.
Станьте,діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько,
Привітайтесь: «Добрий день!»
Дайте один одному свою руку і промовте :
Тепло свої долоньок
Я друзям віддаю.
Урок новий, цікавий
Я з радістю почну !
- Розпочинаємо наш урок із артикуляційних вправ.
2. Артикуляційні вправи.
Виконання вправи «Дудочка»
Губи свої — трубочку —
Перетворю на дудочку.
Уздовж вулиці іду
Й дму у дудку: «Ду-ду-ду!»
Витягнути незімкнені губи вперед трубочкою й утримувати їх у такому положенні. Подути: Эу-Эу-Эу.
Розчитування складів з буквою К. Інтерактивна гра. https://wordwall.net/uk/resource/25330283/%D1%80%D0%BE%D0%B7%D1%87%D0%B8%D1%82%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F-%D1%81%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D1%96%D0%B2-%D0%B7-%D0%B1%D1%83%D0%BA%D0%B2%D0%BE%D1%8E-%D0%BA
3. Перевірка домашнього завдання
Гра «Хто краще?»
Вправа «Крісло автора»
Конкурс на краще виразне читання віршів Павла Тичини.
ІІ. Основна частина.
1. Етап до текстової діяльності.
1) Повідомлення теми уроку. Інтерактивна вправа https://learningapps.org/6625837
На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати розділ « Видатні українські письменники» . А саме познайомимося з життям і творчістю М.Т. Рильського.
Перегляд ролика про Життя та творчість М. Рильського https://www.youtube.com/watch?v=wT5HYMG8wtA
- Максим Тадейович Рильський є автором дуже багатьох творів про природу, любов до рідної мови, своєї Батьківщини, повагу до праці. Твори поета охоче читають і дорослі,і малі. На сьогоднішньому уроці ми ближче ознайомимося із життєвим і творчим шляхом поета, прочитаємо його твори, що допоможуть зазирнути у душу цієї талановитої людини.
2)Ознайомлення з біографією М.Рильського. Опрацювання статті М.Рильського ( с. 113).
Дискусія. Доповнення біографії.
А) Учні читають статтю вголос «ланцюжком».
Б) Бесіда за прочитаним
- Де минуло дитинство М.Рильського?
- Що поет згадує про роки навчання? Прочитайте.
Додаткова інформація.
Народився 19 березня 1895 р. у Києві в родині відомого етнографа.
Спочатку навчався в приватній гімназії Науменка. У 1915–1918 роках навчався на медичному факультеті Київського університету Св. Володимира, потім на історико-філологічному факультеті Народного університету в Києві, заснованому за гетьмана Павла Скоропадського, але через бурхливі події революції й громадянської війни жодного з них не закінчив.
Займався самоосвітою, вивченням мов, музикою.
1919–1929 — учителював у селі, зокрема й у Романівці, а також у київській залізничній школі, на робітфаці Київського університету та в Українському інституті лінгвістичної освіти.
У 15-річному віці видав першу збірку «На білих островах». Увійшов до групи неокласиків; орієнтувався на античну класику й продовження гуманістичних традицій європейської літератури; працював в редакції журналу «Книгар», пізніше – у видавництві «Слово».
1931 р. М. Рильського заарештовано (за критику комуністичної реальності), майже рік просидів у Лук’янівській тюрмі. Після ув’язнення Рильський вимушено проголосив активне сприйняття радянської дійсності, завдяки чому він єдиний з неокласиків урятувався від сталінського терору. Його творчість поділилася на два річища — офіційне та ліричне, в останньому йому вдалося створити справжні взірці високої поезії.
1943 р. – за видатні заслуги в галузі науки і культури М. Рильського було обрано академіком АН України.
1943 – 1946 рр. очолював Спілку письменників України.
1944-1946 рр. директор Академічного інституту мистецтвознавства, фольклору
24 липня 1964 р. – помер, похований на Байковому кладовищі в Києві.
2. Етап первинного сприймання змісту тексту учнями. . Опрацювання вірша «Дитинство».
1). Слово вчителя
- Яскраві спогади з дитинства, що є основою вірша, пов’язані із селом Романівка.
Там Максим товаришував з усіма сільськими хлопчиками, але найбільше – з Яською Ольшевським. Вони разом гралися, співали.
2). Виразне читання вірша вчителем.
3). Словникова робота.
- Поясніть значення слів
Вілла - комфортабельний будинок із парканом або садом.
Лоцман – провідник суден по річках, каналах тощо.
Томагавки – зброя індіанців північної Америки у вигляді кам’яної чи металевої сокири.
Демонстрація малюнків звірів, птахів, які зустрічаються у цьому вірші.
3. Етап поглибленого смислового й структурного аналізу тексту.
1) Гра «Рибки».
Самостійне мовчазне читання вірша учнями. Підготовка до виразного читання вірша.
— У якому темпі, з якою інтонацією та силою голосу будете читати вірш?
2Гра ,,Незнайко’’
Один учень (або вчитель) читає текст, а інший плескає в долоні на помилку
3) Аналіз прочитаного твору.
- Як уявляли свої подорожі хлопчики?
- Що вони робили вчора? Сьогодні?куди збиралися їхати взавтра?
- З чого видно, що герої – великі фантазери?
3). Виразне читання вірша учнями
4) ,,Диктор телебачення’’. Дитина читає вірш, періодично відриваючи погляд, щоб подивитися на глядачів.
4). Фізкультхвилинка.
4. Етап підготовки учнів до сприймання змісту тексту. Опрацювання вірша «Ким хочеш бути,хлопчику ,в житті?»
1)Читання вірша. . Гра ,,Актори’’. Учитель дає завдання прочитати: здивовано, докірливо, з гнівом, з жалем, з радістю…
- Що означає бути справжньою людиною?
2. Словникова робота
Читання колонок слів «буксиром» за вчителем та одне одному в парах
Життя останній
відганяє виряджаючи
пересторогу непогасна
благословляючи зрівняться
— Як ви розумієте слова благословляючи, пересторога, непогасна"?
— Перевірте тлумачення цих слів у підручнику.
5.Етап поглибленого смислового й структурного аналізу тексту.
1) Робота в парах.
Читання вірша учнями в парах. Підготовка до виразного читання вірша
- Визначте настрій твору.
- Виберіть темп читання.
- Виділіть слова, які будете вимовляти з більшою силою голосу.
2) Виразне читання вірша учнями.
3) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
- Хто такий Котигорошко?
- Яке запитання поставив автор синові?
- Яку відповідь він почув?
- Чому автор уважає слова хлопчика найкращою відповіддю на своє запитання?
- До чого він закликає сина?
- У яких рядках поет пояснює, що означає бути справжньою людиною?
4) Виразне читання вірша.
А) Підготовка до виразного читання.
Гра «Добери риму і придумай свою»
Котигорошки — ... (трошки).
Дитя — ... (життя).
Дорогу — ... (пересторогу).
Сам — ... (словам).
Зрівняться — ... (праця).
Крило — ... (зло).
Сина — ... (людина).
Б) Читання вірша напівголосно.
В) Конкурс на краще читання вірша
ІІІ. Заключна частина.
1)Підсумок уроку
Вправа «Читацькі скриньки»
-З творчістю якого письменника ми ознайомилися сьогодні на уроці?
- Які твори ви запам’ятали?
- Що найбільше сподобалося на уроці?
Вправа «Діамант»
Учні по черзі висловлюються про урок те, що на їхню думку, було найбільш цікавим і корисним. При цьому вони говорять: «Справжній діамант уроку сьогодні – це …..
2) Інструктаж з виконання домашнього завдання.
Виразне читання віршів Максима Рильського.