Життя на фронті та в тилу. Ставлення населення до війни

Про матеріал
«Оголошення війни Німеччиною спричинило в країні надзвичайний спалах патріотизму. Ніколи за всю свою історію Франція не була настільки прекрасною, як у ті часи, свідками яких нам довелося бути. Мобілізація, що розпочалася 2 серпня, завершилася уже сьогодні, вона пройшла дисципліновано, у такому порядку, з таким спокоєм, з таким піднесенням, що раділи і уряд, і військова влада».
Перегляд файлу

6 всесвітня

Урок 4-5

. ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ «ЖИТТЯ НА ФРОНТІ І В ТИЛУ. СТАВЛЕННЯ НАСЕЛЕННЯ ДО ВІЙНИ»

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• пояснювати суть процесу посилення мілітаризму, зміну статусу жінки в суспільстві в період війни.

Тип уроку: практична робота.

Хід заняття

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Повідомлення теми та цілей уроку.

II. ПРАКТИЧНА РОБОТА

Життя на фронті і в тилу

Робота з історичними джерелами

1. Із висловлювань президента Франції Р. Пуанкаре (серпень 1914 р.)

«Оголошення війни Німеччиною спричинило в країні надзвичайний спалах патріотизму. Ніколи за всю свою історію Франція не була настільки прекрасною, як у ті часи, свідками яких нам довелося бути. Мобілізація, що розпочалася 2 серпня, завершилася уже сьогодні, вона пройшла дисципліновано, у такому порядку, з таким спокоєм, з таким піднесенням, що раділи і уряд, і військова влада».

2. Лист солдата Йоганна Мюллера (1915 р.)

«Люба мамо!

Тепер я знаю, що таке війна. Ми сидимо вже вісім днів в окопах, і тут дуже холодно. Вже десять днів ми не їли теплої їжі, тільки галети з паштетом, бо польова кухня не може до нас доїхати. На горі біля нас лежить багато вбитих. Із 240 осіб ще 40 лежать там. Моїм єдиним бажанням є якнайшвидше завершення війни».

3. З конспекту лекції Франсуази Тебо

Величезні людські втрати на фронтах вимагали подальшої мобілізації чоловіків. Усе це призвело до потреби ширшого залучення жінок до роботи у промисловості.

Жінки різного віку і статусу стали до праці, замінивши чоловіків там, де було можливо: вони працювали не лише листоношами, офіціантками, водіями трамваїв, але й на інших раніше суто «чоловічих» роботах (зокрема, у важкій і воєнній промисловості).

Вкрай важкі і небезпечні умови праці та 11-12-годинні робочі зміни не зупиняли жінок, які швидко опановували нові спеціальності та демонстрували високу продуктивність. Водночас високою була і оплата такої праці. Загалом, протягом війни у Франції, де до 1914 р. жінки становили третину робочої сили, їхня частка у промисловості та торгівлі зросла на 20%, тоді як у Великобританії, де в довоєнні часи заміжні жінки були переважно домогосподарками, частка жінок-працівниць зросла на 50%.

4. Війна очима солдата російської армії (15 грудня 1915 р.)

«...Наступ припинився до 11 години. За цей час німцями було підготовлено артилерійський вогонь по нашому полку зусібіч... Вогонь був надзвичайно

сильний, стріляло не менше 100-150 гармат. Здавалося, що ми разом із землею підняті в повітря. Врятуватися вдалося не багатьом...

Люба матусю, краще б ти мене на світ не народила, краще б маленьким у воді втопила, як я тепер страждаю...»

Запитання та завдання до документів № 1-4

1. Які емоції переповнюють учасників подій Першої світової війни?

2. Як змінилися настрої людей порівняно із 1914 роком? Чому?

Робота з таблицею

• Опрацювати порівняльну таблицю «Зростання вартості продовольства в Росії під час війни» і дати відповіді на запитання.

Назва продукту

1913 р.

1917 р.

2 кілограми хліба

16 коп.

60 коп.

750 грамів м’яса

28 коп.

1,5 крб

250 грамів жиру

13 коп.

50 коп.

Платня робітника друкарні

50 крб.

100 крб

Запитання

1. Як змінився рівень життя населення під час Першої світової війни?

2. Як ви вважаєте, які наслідки мала зміна рівня життя населення під час війни?

Робота з візуальними джерелами

• Розгляньте візуальні джерела: дайте відповіді на запитання.

Блок 1

https://history.vn.ua/lesson/world-history-2017-lessons-10-class/world-history-2017-lessons-10-class.files/image004.jpg

«Велика європейська війна». Російський плакат

https://history.vn.ua/lesson/world-history-2017-lessons-10-class/world-history-2017-lessons-10-class.files/image005.jpg

Німецький плакат «Ось чого прагне Британія»

https://history.vn.ua/lesson/world-history-2017-lessons-10-class/world-history-2017-lessons-10-class.files/image006.jpg

«Жінки Британії кажуть: "Іди!"» — Плакат Парламентського комітету військових позик, 1915 р.

https://history.vn.ua/lesson/world-history-2017-lessons-10-class/world-history-2017-lessons-10-class.files/image007.jpg

Британський плакат «Тату, а що ти робив під час Великої війни?»

Запитання

1. Чому на початку Першої світової війни в суспільстві переважали настрої патріотичного піднесення?

2. Яку роль у цьому відігравала пропаганда?

Блок 2

https://history.vn.ua/lesson/world-history-2017-lessons-10-class/world-history-2017-lessons-10-class.files/image008.jpg

Листівка на користь благодійного комітету Великої Княгині Єлизавети Федорівни.

https://history.vn.ua/lesson/world-history-2017-lessons-10-class/world-history-2017-lessons-10-class.files/image009.jpg

Американські плакати часів Першої світової війни «Допоможи!»

https://history.vn.ua/lesson/world-history-2017-lessons-10-class/world-history-2017-lessons-10-class.files/image010.jpg

Англійський плакат «Кухня — ключ до перемоги. їж менше хліба». 1916.

Запитання

• Як змінилася роль жінки в роки Першої світової війни?

III. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

• Підготувати доповіді про діяльність П. фон Гінденбурга, Ф. Фоша, О. Брусилова.

 

docx
Додано
29 квітня 2020
Переглядів
1831
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку