Життя в морях та океані. Океан та людина. (урок + тести)

Про матеріал
Тема уроку: Життя в морях та океані. Океан та людина. Мета уроку: 1. Навчальна: поглибити та систематизувати знання учнів про Світовий океан; сформувати первинні знання про види ресурсів Світового океану і способи їх вивчення; вивчити з учнями біологічні ресурси і виділити три групи живих організмів: планктон, нектон, бентос; показати закономірності розподілу життя в океані, впливу різних чинників на поширення органічного світу океану. 2. Розвиваюча: розвивати в учнів логічне мислення, пам’ять, уміння систематизувати вивчений матеріал; розвивати уміння роботи з картами та схемами атласу, робити висновки. 3. Виховна: виховувати в учнів почуття бережного ставлення до природи та дбайливе ставлення до багатств океану; формувати розуміння наслідків господарської діяльності людини у зв’язку з використанням ресурсів Океану. Основні терміни і поняття: ресурси Світового океану, планктон, нектон, бентос. Тип уроку: комбінований Методи: пояснювально-ілюстративний, евристичний, репродуктивний. Обладнання: настінна карта півкуль, мультимедійна презентація, електронні носії, контурні карти, атласи, підручник для 6 класу, відеофільм . Структура уроку: 1. Організаційний етап (1хв) 2. Актуалізація опорних знань умінь та навичок (10 хв) 3. Мотивація діяльності учнів (5 хв) 4. Вивчення нового матеріалу (20хв) 5. Узагальнення і систематизація знань; (5хв) 6. Підсумки уроку; (3хв) 7. Домашнє завдання. (1-2хв)
Перегляд файлу

1

 

6 клас.

РОЗДІЛ ІІІ. Оболонки Землі.

Тема 3. Гідросфера

Тема уроку: Життя в морях та океані. Океан та людина.

Мета уроку:

1. Навчальна: поглибити та систематизувати знання учнів про Світовий океан; сформувати первинні знання про види ресурсів Світового океану і способи їх вивчення; вивчити з учнями біологічні ресурси і виділити три групи живих організмів: планктон, нектон, бентос; показати закономірності розподілу життя в океані, впливу різних чинників на поширення органічного світу океану.

2. Розвиваюча: розвивати в учнів логічне мислення, пам’ять, уміння систематизувати вивчений матеріал; розвивати уміння роботи з картами та схемами атласу, робити висновки.

3. Виховна: виховувати в учнів почуття бережного ставлення до природи та дбайливе ставлення до багатств океану; формувати розуміння наслідків господарської діяльності людини у зв’язку з використанням ресурсів Океану.

Основні терміни і поняття: ресурси Світового океану, планктон, нектон, бентос.

Тип уроку: комбінований

Методи: пояснювально-ілюстративний, евристичний, репродуктивний.

Обладнання: настінна карта півкуль, мультимедійна презентація, електронні носії, контурні карти, атласи, підручник для 6 класу, відеофільм .

Структура уроку:

1. Організаційний етап (1хв)

2. Актуалізація опорних знань умінь та навичок (10 хв)

3. Мотивація діяльності учнів (5 хв)

4. Вивчення нового матеріалу (20хв)

5. Узагальнення і систематизація знань; (5хв)

6. Підсумки уроку; (3хв)

7. Домашнє завдання. (1-2хв)

Хід уроку:

  1. Організаційний етап (1хв)

(привітання з учнями, перевірка присутності на уроці).

  1. Актуалізація опорних знань умінь та навичок (10 хв)

На даному етапі обираються учні які будуть виконувати роботу на картках. На виконання роботи відведено 10 хв. Працюючи на роздатковому матеріалі, можна краще перевірити підготовку учня до уроку. Решта учнів працюватимуть у вигляді фронтальної бесіди з учителем.

Фронтальна бесіда з демонстрацією географічної номенклатури:

Учень 1.

  1.               Що таке океанічна течія? (Океанічні течії – горизонтальні переміщення води, головною причиною утворення яких є постійні вітри.)
  2.               Чим відрізняється океанічна течія від звичайних хвиль
  3.               Що таке Світовий океан? З яких складових він складається?
  4.               Яке море буде солонішим Північне чи Середземне? Чому?
  5.               Показати найпотужнішу течію.

Учень 2.

  1. Як впливають океанічні течії на клімат?
  2. Чому на узбережжі Південної Америки утворилася пустеля Атакама?
  3. Чому течії помірних широт направлені на захід?
  4. Якими течіями утворені кільця Тихого океану?

Учень 3.

  1. Якими течіями утворені кільця Атлантичного океану?
  2. Як змінюється температура вод від екватора до полюсів?
  3. Показати найбільшу теплу течію.
  4.               Найсолоніше море світу?
  5. Найглибший жолоб Світового океану.
  1. Мотивація діяльності учнів (5 хв)

Як ви вважаєте чи Світовий океан це заселена частина Землі? Що її заселяє?

Сьогодні ми здійснимо уявну підводну подорож в глибини океану, станемо на який час гідробіологами людьми, які вивчають органічний світ океану та дізнаємося як заселений Світовий океан чи вся водна товща має однакове скупчення живих організмів чи є незаселені ділянки. Окрім цього ми з вами поговори як людина використовую океан для власних потреб та чи завдає вона йому шкоди.

  1. Вивчення нового матеріалу. (20 хв)

Тема уроку: Життя в морях та океані. Океан та людина.

План уроку:

  1. Органічні ресурси Світового океану.
  2. Мінеральні ресурси Світового океану.
  3. Енергетичні ресурси Світового океану.
  4. Охорона Світового океану.

(слайд 2.) Ресурси Світового океану. Ресурси Світового океану — це сукупність біологічних, мінеральних, енергетичних ресурсів, мінеральних солей та прісної води, що містить Світовий океан. (слайд 3).На нього припадає 71 % поверхні планети. Він відіграє велику роль у створенні необхідних умов для життя на Землі, дає половину кисню повітря планети.

Вчені вважають, що приблизно протягом 3000 років вся вода Світового океану обновлюється в результаті кругообігу води в природі.

  1. Органічні ресурси Світового океану. (слайд 4)

Світовий океан дає 43 % біомаси планети. Рослинні ресурси океану оцінюються в 430 млн.т за рік. У водах океану до 20 тис. видів рослин та 180 тис. видів тваринних організмів. Виловлюючи щорічно 85—90 млн.т риби, молюсків, водоростей та інших продуктів, людство забезпечує до 20 % своєї потреби в білках тваринного походження. Продукти Океану використовуються також як сировина для одержання висококалорійного борошна для тваринництва.

Органічні ресурси океану на даний момент мають найбільшу цінність для людства. Що належить до органічних ресурсів Світового океану? Насамперед, це риба: всі види риб становлять 90% органічних ресурсів Океану. Основну частину світового рибного промислу складають оселедцеві – майже третина всього вилову, багато добувається тріскових і камбалових. Особливо ціняться лососеві і осетрові риби. Риба використовується не тільки як харчовий продукт, з неї виготовляють кормову муку, технічний жир, добрива.

Звіробійний (моржі, тюлені, морські котики) і китобійний промисел зараз обмежені. У багатьох країнах деякі морські тварини (наприклад, калани–морські видри) взяті під охорону. У країнах Південно-Східної Азії і в деяких інших теплих приморських країнах широко вживаються і їжу молюски (устриці, мідії, морські гребінці), головоногі (кальмари, восьминоги), голошкірі (трепанги).

У рослинному світі Океану переважають водорості. Вони занурені у воду, тому поглинають з неї поживні речовини всією поверхнею. Деякі водорості прикріплюються до дна, інші – вільно плавають у воді. Є водорості, довжина яких сягає 60м., а є зовсім крихітні водорості – діатомеї.

(слайд 5). Океан населений організмами нерівномірно. Особливо густо населені узбережні частини з невеликими глибинами (до 200м), де вода добре освітлюється і прогрівається сонцем. На материковій обмілині поширені підводні ліси й луки-пасовища для риб та інших мешканців Океану. Далеко від берега великих водоростей мало. Тут царство планктону, який населяє верхні шари води. Залежно від умов існування у Світовому океані виділяють три основні групи живих організмів: планктон, нектон, бентос.

(слайд 6). Планктон – організми поверхневого шару води, які пасивно переносяться хвилями і течіями. Це мікроскопічні водорості, дрібні рачки, риб’яча ікра та личинки різних тварин, медузи, бактерії.

(слайд 7). Нектон – організми, які живуть у товщі води і активно переносяться: риби, кальмари, восьминоги, дельфіни, кити, тюлені, черепахи.

(слайд 8). Бентос – організми, що живуть на дні моря. Вони ведуть або природний спосіб життя (водорості, коралові поліпи, губки), або зариваються в ґрунт (морські черви, молюски), або повзають по дну (морські зірки, краби) чи вільно плавають біля дна (камбала, скат).

  1. Мінеральні ресурси Світового океану.

(слайд 10). Мінеральні ресурси Світового океану – це не тільки корисні копалини, що залягають на його дні, але і сама вода. З морської води щорічно отримують мільйони кубічних метрів прісної води, але цей процес, ще досить дорого коштує.

(слайд 11). Мінеральні ресурси океанів представлені нафтою, газом, групою твердих корисних копалин. Перспективними для видобутку нафти та газу є 1З млн. км2 шельфової зони Світового океану. Геологічні запаси нафти оцінюються в 0,3 трлн тонн, газу - в 140 трлн м3.

Найбільш інтенсивно видобуток ведеться в Перській, Мексиканській затоках, затоці Маракайбо, Північному і Каспійському морях. Підводний видобуток кам'яного вугілля на шельфі проводять Великобританія, Японія, Нова Зеландія, Канада, Австралія.

З морської води видобувають багато кухонної солі (1/3 солі, що споживається людьми), магнію, брому, калію. Зростає використання опрісненої морської води (Кувейт, Казахстан, Японія, Туркменістан, Азербайджан).

Заданими ООН, на морському дні 43 млрд. т алмазів, 358 млрд. т марганцю, 7,9 млрд. т міді, 5,2 млрд. т кобальту. Цих запасів вистачить на 200-400 років. У Світовому океані в різних точках планети діє понад 100 підводних шахт (в Австралії, Канаді, Греції, Японії, Фінляндії та інших країнах), що спеціалізуються на видобутку залізних і мідно-нікелевих руд, олова, ртуті, вугілля. Глибина деяких із цих шахт і рудників сягає 120 м, а віддаль від берега – до 50 км. В освоєнні Світового океану беруть участь 120 держав. Щорічний видобуток мінеральних ресурсів із Світового океану досягає майже 20 % світової гірничодобувної промисловості. За оцінками спеціалістів, під водою Світового океану тільки нафти до 65—70 % загальносвітових запасів. При збереженні нинішніх пропорцій росту видобутку нафти на континентальному шельфі щороку можна буде одержувати її з морських глибин до 2 млрд. т. Щорічно у світі з морських родовищ видобувають майже 1 млрд. т піску і гравію, в т. ч. в США — 500 млн. т, Великобританії — понад 100 млн. т.

(учні аналізують карту зображену на слайді 12).

  1. Енергетичні ресурси Світового океану:
  • енергія припливів і відливів;
  • енергія океанічних течій;
  • енергія хвиль;
  • енергія різниці температур поверхневих і глибинних вод.

(слайд 13). Енергетичні ресурси океану - це принципово доступна механічна та теплова енергія його вод. Поки що з енергетичних ресурсів Світового океану найбільше використовується енергія припливів і відпливів, яка оцінюється вченими в 1 млрд. кВт.

(слайд 14-15). Перші припливно-відпливні електростанції буди споруджені у Франції (гирло річки Ране) та в Росії (Кисла губа в Мурманській області). Хвильові електростанції діють в Японії, Великобританії, Австралії, Індії, Норвегії. В перспективі передбачається використання термальної енергії океанських вод.

  1. Охорона Світового океану.

Ми бачили і зрозуміли, Океан такий великий, рослин і тварин у ньому так багато, що людям його багатства здавалися невичерпними. Цілі флотилії суден різних держав вирушали на промисли риби, полювали на китів. Найбільші кити – блакитні. У результаті хижацького промислу блакитні кити під загрозою знищення. Полювання на них заборонене. Помітно зменшилася і кількість риби в океані. Деякі види морських тварин взагалі зникли (морська корова).

Водоростям знищення поки що не загрожує, але добування їх дуже зростає, оскільки вони – цінний продукт харчування для людей, добрий корм для худоби, добриво, сировина для виробництва багатьох ліків. З них виготовляють папір, тканини, фарби, чорнило та багато іншого.  Щоб кількість рослин і тварин в Океані не зменшувалась, не можна допускати їх необмеженого промислу. Водночас треба освоювати підводне господарство. Поки що існує лише небагато підводних ферм, на яких вирощують водорості, мідій, устриць, морських гребінців, крабів тощо.

Величезної шкоди завдає мешканцям Океану забруднення води. Небезпечний забруднювач – нафта, яка потрапляє в океан під час добування її з морського дна, завантаження, розвантаження і промивання нафтоналивних суден та внаслідок аварій танкерів, що нерідко трапляються. Нафтова плівка на водній поверхні спричиняє загибель планктону, отруєння риби і навіть китів. Серйозну небезпеку становить забруднення Океану радіоактивними речовинами. Вони потрапляють у воду в результаті ядерних вибухів і скидання в Океан радіоактивних промислових відходів.

  1.              Узагальнення і систематизація знань (5хв).

Використання прийому « Чомучка ».

  1. Що таке планктон, нектон, бентос?
  2. Чому планктон має велике значення в океані?
  3. Чому кити опинилися під загрозою вимирання?
  4. Чому необхідно регулювати вилов промислових риб та полювання на морських тварин?
  5.  Чому необхідно боротися із забрудненням Океану?
  6. Чому вчені різних країн об’єднують свої зусилля для вивчення Океану?

Прийом «Творча лабораторія»

Розробіть власну програму заходів щодо запобігання виснаженню багатств Світового океану.

  1. Підсумки уроку; (3хв)

(вчитель відзначає найбільш активних учнів, коментовано виставляє оцінки).

  1. Домашнє завдання. (1-2хв).

Вивчити § 45-46. Опрацювати питання на с. 179 та 182. Скласти есе (1-2 сторінки) на вибрану  тему:

1. «Причини забруднення Світового океану, чи можна цього уникнути?»,

 2. «Наскільки важливо охороняти водні ресурси»,

3. «Якщо Світовий океан зникне?»

4. «Пластик, як одна із загроз живому життю»

5. «Причини забруднення океану поблизу Близького Сходу та Західної Африки».

6. «Як впливає забруднення водойм на життя людей?». 


Картка №1. _______________________________________________________________

І. Виберіть одну правильну відповідь (Максимальна кількість балів 5)

  1. Які рухи виконує вода у хвилях?

А) горизонтальні   Б) поступальні   В) коливальні    Г) горизонтально-поступальні

2. Періодичні підняття рівня води в океані називають...?

А) хвилюванням             Б) затопленням          В) відпливом                Г) припливом

3. Найвищі припливи та відпливи спостерігаються у затоці…?

А) Гудзоновій              Б) Фанді                  В) Мексиканській                 Г) Бенгальській

4. Відстань від підошви до гребіня це – ?

А) Довжина хвилі         Б) Висота хвилі         В) Ширина хвилі            Г) Обєм хвилі?

5. Чим зумовлені припливи та відпливи?

А) Гравітаційною роботою Сонця та Місяця      Б) Впливом вітру                                           В) антропогенним впливом                                   Г) впливом усіх космічних тіл                 

ІІ. Знайти відповідність ( максимальна кількість балів 4)

  1. Найпотужніша течія                                А) Пн. Пасатна
  2. Найбільша течія                                       Б) Бразильська
  3. Холодна течія Тихого океану                 В) Каліфорнійська

                                                                              Г) Гольфстрім

  1. Тепла течія Тихого  океану                    Д) Західних вітрів
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  

 

 

 

 

 

  1. Півострів, що має найбільшу площу                   А) Сомалійський
  2. Найбільший за площею півострів України        Б) Скандинавський
  3. Півострів, що знаходить на півночі Євразії       В) Індостан
  4. Півострів, що знаходиться на сході Африки     Г) Кримський

                                                                                     Д) Аравійський

 

  1.  
  1.  
  1.  
  1.  

 

 

 

 

 

                                                                

ІІІ. Дати визначення поняттю ( максимальна кількість балів 3)

Океанічна течія – це________________________________________________________

 

 

 

Назвати причини утворення океанічних течій__________________________________

 

 

 

 


Картка №2_________________________________________________________________

І. Виберіть одну правильну відповідь (Максимальна кількість балів 5).

1. У тропічних широтах солоність води світового океану є ?

А) найменшою                Б) найбільша                       В) не відрізняється від інших широт

2. Хвилі зумовлені землетрусами і виверженнями вулканів?

А) Вітрові             Б) Припливи та відпливи           В) Цунамі                Г) «Хвилі-вбивці»

3. Вибрати з переліку холодну течію

А) Пн.Пасатна            Б) Перуанська            В) Пн.Атлантична           Г) Бразильська

4. Що називають горизонтальними переміщеннями води, головною причиною утворення яких є постійні вітри?

А) Вітрові хвилі           Б) Припливи та відпливи         В) Цунамі        Г) Течії

5. Найвищі припливи та відпливи спостерігаються у затоці…?

А) Гудзоновій              Б) Фанді                  В) Мексиканській                 Г) Бенгальській

 

ІІ. Знайти відповідність ( максимальна кількість балів 4)

1. Найпотужніша течія                                А) Перуанська

2. Найбільша течія                                       Б) Мозамбіцька

3. Тепла течія Індійського океану              В) Куросіо

                                                                              Г) Гольфстрім

4. Тепла течія Тихого океану                      Д) Західних вітрів

 

  1.  
  1.  
  1.  
  1.  

 

 

 

 

 

  1. Найсолоніше море                                   А) Жовте
  2. Море без берегів                                      Б) Середземне
  3. У якому морі ловлять рибу                     В) Чорне

мешканці трьох частин світу?                     Г) Саргасове

  1. Море, що омиває Україну                       Д) Червоне

 

1.

2

3

4

 

 

 

 

 

ІІІ. Дати розгорнуту відповідь  ( максимальна кількість балів 3)

Припливи та відпливи – це __________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

Назвати причини виникнення течій __________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

 

Картка № 3. _______________________________________________________________

І. Виберіть одну правильну відповідь (Максимальна кількість балів 5).

1. В яких широтах найнижча солоність води Світового океану?

А) Екваторіальних               Б) Тропічних                   В) Помірних                 Г) Полярних

2. Що є причиною утворення течій?

А) Впливом вітру                                                          Б) постійні вітри                                     В) антропогенним впливом                         Г) Гравітаційною роботою Сонця та Місяця

3. Червоне море належить океану?

А) Індійському         Б) Тихому        В) Атлантичному          Г) Північному Льодовитому

4. Які рухи виконує вода у хвилях?

А) горизонтальні   Б) поступальні   В)  горизонтально-поступальні  Г) коливальні

5. Як змінюється температура від екватора до полюсів?

А) залишається сталою      Б) Знижується      В) Збільшується  Г) немає закономірності

ІІ. Знайти відповідність ( максимальна кількість балів 4)

  1. Найпотужніша течія                                А) Перуанська
  2. Найбільша течія                                       Б) Мозамбіцька
  3. Тепла течія Індійського океану              В) Куросіо

                                                                              Г) Гольфстрім

  1. Тепла течія Тихого океану                      Д) Західних вітрів

1.

2

3

4

 

 

 

 

 

  1. безперервна водна оболонка                            А) затока

земної кори, що оточує материки.                        Б) протока

  1. вузький водний простір, що розоділяє

 ділянки суходолу і поєднує водні басейни                   В) Світовий океан

  1. частина океану, моря, озера, що                      Г) Острів

заходить в суходіл, але має вільний

водообмін з основною частиною водойми                    Д) Півострів

  1. частина суходолу, оточена з усіх

 сторін водою

1.

2

3

4

 

 

 

 

 

ІІІ. Дати розгорнуту відповідь  ( максимальна кількість балів 3).

  1. Назвіть причини утворення цунамі. ____________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________.

  1. Як впливають теплі течії на клімат?______________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

Картка №4. ________________________________________________________________

І. Виберіть одну правильну відповідь (Максимальна кількість балів 5).

1. Періодичні пониження рівня води в океані називають...?

А) хвилюванням             Б) затопленням          В) відпливом                Г) припливом

2. Вибрати з переліку теплу течію.

А) Канарська            Б) Сомалійська           В) Каліфорнійська           Г) Мусонна

3. Відстань між двома сусідніми гребінями?  

 А) Довжина хвилі         Б) Висота хвилі         В) Ширина хвилі            Г) Об’єм хвилі?

4. У яких широтах солоність води є найвищою?

А) Екваторіальні             Б) Тропічні                 В) Помірні                Г) Полярні

5. Які рухи виконує вода у хвилях?

А) горизонтальні   Б) поступальні   В) коливальні    Г) горизонтально-поступальні

      ІІ. Знайти відповідність ( максимальна кількість балів 4)

1. Найпотужніша течія                                А) Пд. Пасатна

2. Найбільша течія                                       Б) Каліфорнійська

3. Холодна течія Тихого океану                 В) Канарська

                                                                              Г) Гольфстрім

4. Тепла течія Тихого океану                      Д) Західних вітрів

  1.  
  1.  
  1.  
  1.  

 

 

 

 

 

  1. Найвища частина хвилі?                                        А) Висота хвилі
  2. Найнижча частина хвилі?                                      Б) Довжина хвилі
  3. Відстань від підошви до гребіня?                         В) Гребінь хвилі
  4. Відстань між двома сусідніми гребінями?          Г) Підошва хвилі

                                                                                            Д) Ширина хвилі

1

2

3

4

 

 

 

 

ІІІ. Дати розгорнуту відповідь  ( максимальна кількість балів 3).

  1.               Що таке припливи та чим вони зумовлені?_________________________________
    ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
  2.               Як впливають холодні течії на клімат?__________ __________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 травня 2020
Переглядів
2127
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку