Сформувати поняття тварини рослиноїдні,тварини хижі, тварини
всеїдні, уміння розрізняти ці групи; формувати уявлення про ланцюгиживлення, уміння складати їх та аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки. Продовжувати розвиватинавички спостережливості у природі. Виховувати бережливе ставлення до природи.
Тема. Живлення тварин. Ланцюги живлення.
Мета. Сформувати поняття тварини рослиноїдні, тварини хижі, тварини
всеїдні, уміння розрізняти ці групи; формувати уявлення про ланцюги живлення, уміння складати їх та аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Продовжувати розвивати навички спостережливості у природі. Виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання. Ілюстрації тварин різних класів і різних груп за способом живлення, презентація «Ланцюги живлення».
І. Етап орієнтації.
- Всі сідайте тихо, діти,
Домовляйтесь не шуміти.
Руки гарно піднімати,
Чітко влад відповідати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати.
Щоб не було в нас мороки.
- Всі готові до уроку?
Тож гаразд, часу не гаєм
І урок розпочинаєм.
ІІ. Етап ціле покладання.
(Під музику «В мире животных»)
Учись любити
Учись любити все навколо себе:
Траву і квіти, кущик, деревце.
Жучка і пташку, і блакитне небо,
Синьооке чисте джерельце.
Усе прийшло на білий світ, щоб жити,
Щоб дарувати радість і красу.
Учися дивуватись і любити
Чистеньку, мов перлиночка, росу.
Поглянь на світ - це дивовижна казка!
А квіти - це, мабуть, душа землі.
У кожній з них струмить любов і ласка,
Вони, неначе діточки малі.
Яка земля! Чарівна, пречудова!
Вона нам мати. Ми - її дитя!
Летить на землю весняна обнова,
Бурлить, вирує на землі життя!
Фронтальна бесіда.
- Діти як ви гадаєте із побаченого відеокліпу про кого сьогодні на уроці ми будемо говорити?
- Правильно про тварин. І тварини запросили нас до себе у гості, щоб з’ясувати хто з них найголовніший. А також зясувати як зв’язані між собою тварини у природі.
Для цього нам треба виконати ось такі завдання
ІІІ. Етап проектування
ІV. Етап організації виконання плану проектування
Фронтальне опитування
- Чому тварини відносимо до живої природи?
- На які групи вчені поділяють тварин?
Перевірка домашнього завдання
Муха, бджола, коник – комахи
Черепаха, ящірка, черепаха – плазуни
Голуб, папуга, страус – птахи
Жаба, ропуха, тритон – земноводні
Білка, кінь, тигр – звірі
Сом, щука, карась – риби
(картинки групуємо тварин на слайді)
2. Тест
1. Всі тварини поділяють на :
а) комах‚ мурашок, метеликів.
б) комах‚ птахів‚ звірів. риб‚ плазунів‚
в) звірів‚ ящірок‚ лисиць.
2. Основними ознаками птахів є :
а) пір’я‚ забарвлення,
б) вміння літати‚
в) пір’я‚ дзьоб‚ крила.
3. Основними ознаками звірів є :
а) шерсть‚ народження і вигодовування малят молоком‚
б) полювання на інших звірів‚
в) чотири лапи.
4. Тварини поділяються на групи :
а) дикі і свійські‚
б) свої і чужі‚
в) домашні і приручені.
Робота в парах 10 штук
Трапилось екологічне лихо і звірі втратили свої орієнтири, їм необхідно терміново допомогти повернутись у своє середовище.
Виправ помилки:
- Кит – риба, бо живе у воді;
-У деяких комах є крила, отже, це птахи;
-Страус – це звір, бо він не літає.
4. Бесіда.
Тварини і рослини належать до живої природи. Пригадайте і скажіть, чим вони відрізняються (способом живлення і здатністю пересуватися).
-Як живляться рослини? (самі виробляють крохмаль, цукор, поживні речовини).
- Як живляться тварини ?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Читання екологічної казки.
- Уважно послухайте і скажіть, з якою метою я прочитала казку і що вона доводить.
Я хочу вам розповісти цікаву історію, що трапилась з моєю знайомою. Їй дуже кортіло дізнатися навіщо в природі так багато тварин, яка з них найпотрібніша.
Одного разу Олненка заплющила очі і побачила фею. Вона подарувала їй чарівну палочку, яка здійснює бажання.
Оленка дуже зраділа, адже тепер вона може дізнатися, хто з тварин найпотрібніший.
-Піду я до річки,- подумала дівчинка. Першою, кого вона побачила, була зелена жаба.
-Ось вона нікому не потрібна, і махнула палицею. Жаби зникли, але відразу з’явилися хмари комарів. І відразу з усіх боків почали злітатися чаплі. Вони були голодні і шукали жаб.
- Виявляється, без жаб мешканці річки ніяк не можуть обійтися і Оленка повернула їх у водяний «будинок».
-Так, виявляється, все не так просто. А ось без комарів точно нічого не трапиться, адже вони тільки докучають і кусаються. Вона махнула паличкою, і комарів наче й не було. Але що це ? Усі жаби закричали, запищали бабки й ластівки. Дівчинка згадала, що без комарів вони загинуть – це їхній корм.
- Виходить, навіть комарі комусь потрібні!- здивовувалась дівчинка. Тепер вона зрозуміла, що в природі все важливе. Не стане когось одного, то погано стане всім: тваринам, рослинам, людям.
Скажіть будь ласка чи справді існують тварини, які не корисні?
- Поміркуйте, чи зможуть жити лисиці, якщо не стане мишей?
-Чи зможуть існувати миші, якщо зникнуть рослини?
Щоб дати відповіді на ці питання переглянемо електронний підручник
(Зараз я вам пропоную прослухати уважно цей підручник )
Отже, що таке ланцюг живлення?
Спробуйте пояснити, як розумієте значення слова ланцюг.
Ланцюг – ряд з’єднаних між собою ланок. Саме в такий ланцюг тісно з’єднані між собою живі організми.
На які групи за способом живлення поділяються всі тварини?
Робота в групах.
Пропоную зрівняти ваш ланцюг живлення з правильною відповіддю.
2.Рубрика «Жива природа у задачах». Бліц – турнір
Задача 1. Доросла зозуля за 1 годину може з'їсти 100 гусениць. Скільки вона може з'їсти за 2, 3, 4 години?
Задача 2. Протягом дня шпак з'їдає 140 г їжі. Скільки кілограмів їжі йому потрібно на тиждень?
Задача 3. За одну ніч пташеня козодоя з'їдає 44 нічних метелики, одного жука і 5 інших комах. Скільки всього комах з'їдає пташеня?
Задача 4. Верблюд може випити відразу 10 відер води. В одному відрі 10 л. Скільки літрів випиває верблюд відразу?
Задача 5. Щоб поїсти досхочу, леву потрібно 20 кг м'яса, причому він їсть 1 раз у 2 дні. Скільки кілограмів м'яса йому потрібно на 10 днів?
Вікторина «Угадай, хто я»
Любить поласувати соковитою травичкою, а коли її немає, то обгризає кору на деревах і кущах. (Заєць).
Гризе все: шишки, горішки, корінці, горіхи, ягоди. Але може нападати на гнізда лісових птахів, поїдати яйця і пташенят. (Білка).
Він справжній хижак: великий, сильний. А як зустрічається йому бджолине дупло або кущ малини – не омине, поласує. (Ведмідь).
Живиться цей звір надземними і підземними частинами рослин, цибулинами, бульбами, молодим корінням та плодами дерев, кущів. Особливо полюбляє жолуді. Із тваринної їжі живиться слимаками, черв’яками, комахами та їх личинками. Поїдає і ящірок, змій, риб, жаб, яйця птахів, які будують свої гнізда на землі. Якщо в лісі загине якийсь великий звір, то його рештки стануть поживою для цієї тварини. (Кабан).
А цього звіра часто малюють з яблуками і грибами на спині, хоча він живиться переважно комахами, слимаками, черв’яками, інколи ловить мишей, змій і тільки зрідка їсть плоди. Це тому його так малюють, що жуків, личинок він часто шукає під плодовими деревами саду або в лісі. І яблука, що впали на нього, і гриби, які він зачепив у лісі, довго тримаються на ньому. Деякі зоологи навіть вважають, що цей звір навмисно чіпляє плоди, з яких поступово витікає кислий сік на спину і виганяє паразитів, особливо кліщів.(Їжак).
# Яка тварина є чемпіоном серед сонь? (Бабак)
# Найвищий птах на Україні. (Сірий журавель)
# Четвероногий «інженер» та «будівельник» гребель. (Бобер)
# Звір, що вміє літати. (Кажан)
# Єдина тварина із сімейства куницевих, яка пристосувалась до водного способу життя. Дуже любить гратися рибою. Хижак. (Видра)
# Крупна миролюбна тварина, чудовий будівельник домівок, що влаштовує біля головного входу «солярій-лоджію», за одне полювання з'їдає 60 жаб. (Борсук)
# Найбільша кішка на Землі. (Тигр)
# Нелітаючі птахи, які не будують гнізд, яйця насиджує самець. Коли малюки досягають місячного віку, переходять у «дитячий садок». (Пінгвіни).
# Найкрупніший птах світу, висота птаха — 2,5 м, а маса може перевищувати 50 кг, бігає зі швидкістю 70 км/год. (Страус)
V. Контрольнооцінювальний етап.
Продовжте речення, сьогодні на уроці я …
V. Домашнє завдання.
Опрацювати статті підручника – сторінки 138 – 140.