Конкурс «Вчительська десятка». Розробки додавай – подарунки вигравай!
Ви додали 0 з 10 розробок у період з 21 по 30 серпня для участі у розіграші, який відбудеться 31 серпня.

Живлення тварин. Ланцюги живлення

Про матеріал

Сформувати поняття тварини рослиноїдні,тварини хижі, тварини

всеїдні, уміння розрізняти ці групи; формувати уявлення про ланцюгиживлення, уміння складати їх та аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки. Продовжувати розвиватинавички спостережливості у природі. Виховувати бережливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

Тема. Живлення тварин. Ланцюги живлення.

Мета. Сформувати поняття тварини рослиноїдні,  тварини хижі, тварини

всеїдні, уміння розрізняти ці групи; формувати уявлення про ланцюги                              живлення, уміння складати їх та аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Продовжувати розвивати  навички спостережливості у природі. Виховувати бережливе ставлення до природи.

 

Обладнання. Ілюстрації тварин різних класів і різних груп за способом  живлення, презентація «Ланцюги живлення».

 

І. Етап орієнтації.

- Всі сідайте тихо, діти,

Домовляйтесь не шуміти.

Руки гарно піднімати,

Чітко влад відповідати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати.

Щоб не було в нас мороки.

- Всі готові до уроку?

Тож гаразд, часу не гаєм

І урок розпочинаєм.

 

ІІ. Етап ціле покладання.

 

(Під музику «В мире животных»)

Учись любити

 Учись любити все навколо себе:

 Траву і квіти, кущик, деревце.

 Жучка і пташку, і блакитне небо,

 Синьооке чисте джерельце.

 Усе прийшло на білий світ, щоб жити,

 Щоб дарувати радість і красу.

 Учися дивуватись і любити

 Чистеньку, мов перлиночка, росу.

 Поглянь на світ - це дивовижна казка!

 А квіти - це, мабуть, душа землі.

 У кожній з них струмить любов і ласка,

 Вони, неначе діточки малі.

 Яка земля! Чарівна, пречудова!

 Вона нам мати. Ми - її дитя!

 Летить на землю весняна обнова,

 Бурлить, вирує на землі життя!

 

Фронтальна бесіда.

 

- Діти як ви гадаєте із побаченого відеокліпу   про кого сьогодні на уроці ми будемо  говорити?

- Правильно про тварин. І тварини запросили нас до себе у гості, щоб з’ясувати хто з них найголовніший. А також зясувати як зв’язані між собою тварини у природі. 

Для цього нам треба виконати ось такі завдання

ІІІ. Етап проектування

  1. Гра «назви одним словом»
  2. Тестові завдання.
  3. Робота в парах
  4. Екологічна казка
  5. Відпочинок на галявині
  6. Робота в групах
  7. Жива природа в задачах
  8. Вікторина «Угадай хто я»

ІV. Етап організації виконання плану проектування

Фронтальне опитування

- Чому тварини відносимо до живої природи?

- На які групи вчені поділяють тварин?

Перевірка домашнього завдання

 

  1. Гра «Назви одним словом»

Муха, бджола, коник – комахи

Черепаха, ящірка, черепаха – плазуни

Голуб, папуга, страус  – птахи

Жаба, ропуха, тритон – земноводні

Білка, кінь, тигр – звірі

Сом, щука, карась – риби


(картинки групуємо тварин на слайді)

 

  2. Тест

1. Всі тварини поділяють на :

а) комах‚ мурашок, метеликів.

б) комах‚ птахів‚ звірів. риб‚ плазунів‚

в) звірів‚ ящірок‚ лисиць.

2. Основними ознаками птахів є :

а) пір’я‚ забарвлення,

б) вміння літати‚

в) пір’я‚ дзьоб‚ крила.

3. Основними ознаками звірів є :

а) шерсть‚ народження і вигодовування малят молоком‚

б) полювання на інших звірів‚

в) чотири лапи.

4. Тварини поділяються на групи :

а) дикі і свійські‚

б) свої і чужі‚

в) домашні і приручені.

 

Робота в парах  10 штук

Трапилось екологічне лихо і звірі втратили свої орієнтири, їм необхідно терміново допомогти повернутись у своє середовище.

 

Виправ помилки:

 

- Кит – риба, бо живе у воді;

 

-У деяких комах є крила, отже, це птахи;

 

-Страус – це звір, бо він не літає.

 

 4. Бесіда.

 

Тварини і рослини належать до живої природи. Пригадайте і скажіть, чим вони відрізняються (способом живлення і здатністю пересуватися).

 

-Як живляться рослини? (самі виробляють крохмаль, цукор, поживні речовини).

 

- Як живляться тварини ?  

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
 

 Читання екологічної казки.

 

- Уважно послухайте і скажіть, з якою метою я прочитала казку і що вона доводить.

 

Я хочу вам розповісти цікаву історію, що трапилась з моєю знайомою. Їй дуже кортіло дізнатися навіщо в природі так багато тварин, яка з них  найпотрібніша.

Одного разу Олненка заплющила очі і побачила фею. Вона подарувала їй чарівну палочку, яка здійснює бажання.

Оленка дуже зраділа, адже тепер вона може дізнатися, хто з тварин найпотрібніший.

-Піду я до річки,- подумала дівчинка. Першою, кого вона побачила, була зелена жаба.

-Ось вона нікому не потрібна,   і махнула палицею. Жаби зникли, але відразу з’явилися хмари комарів. І відразу з усіх боків  почали злітатися чаплі. Вони були голодні і шукали жаб.

 

- Виявляється, без жаб мешканці річки ніяк не можуть обійтися і Оленка повернула їх у водяний «будинок».

-Так, виявляється, все не так просто. А ось без комарів точно нічого не трапиться, адже вони тільки докучають і кусаються. Вона махнула паличкою, і комарів наче й не було. Але що це ? Усі жаби закричали, запищали бабки  й ластівки. Дівчинка згадала, що без комарів вони загинуть – це їхній корм.

- Виходить, навіть комарі комусь потрібні!- здивовувалась дівчинка. Тепер вона зрозуміла, що в природі все важливе. Не стане когось одного, то погано стане всім: тваринам, рослинам, людям.

 

Скажіть будь ласка чи справді існують тварини, які не корисні?

 

  - Поміркуйте, чи зможуть жити лисиці, якщо не стане мишей?

-Чи зможуть існувати миші, якщо зникнуть рослини?

 

Щоб дати відповіді на ці питання переглянемо електронний підручник

 

 (Зараз я вам пропоную прослухати уважно цей підручник )

Отже, що таке ланцюг живлення?

 

Спробуйте пояснити, як розумієте значення слова ланцюг.

 

Ланцюг – ряд з’єднаних між собою ланок. Саме в такий ланцюг тісно з’єднані між собою живі організми.

 

На які групи за способом живлення поділяються всі тварини?

 

 

Робота в групах.

 

  1. Складіть ланцюги живлення

Пропоную зрівняти ваш ланцюг живлення  з правильною відповіддю.

 

2.Рубрика «Жива природа у задачах». Бліц – турнір

Задача 1. Доросла зозуля за 1 годину може з'їсти 100 гусениць. Скільки вона може з'їсти за 2, 3, 4 години?

Задача 2. Протягом дня шпак з'їдає 140 г їжі. Скільки кілограмів їжі йому потрібно на тиждень?

Задача 3. За одну ніч пташеня козодоя з'їдає 44 нічних метелики, одного жука і 5 інших комах. Скільки всього комах з'їдає пташеня?

Задача 4. Верблюд може випити відразу 10 відер води. В одному відрі 10 л. Скільки літрів випиває верблюд відразу?

Задача 5. Щоб поїсти досхочу, леву потрібно 20 кг м'яса, причому він їсть 1 раз у 2 дні. Скільки кілограмів м'яса йому потрібно на 10 днів?

 

Вікторина «Угадай, хто я»

Любить поласувати соковитою травичкою, а коли її немає, то обгризає кору на деревах і кущах. (Заєць).

 

Гризе все: шишки, горішки, корінці, горіхи, ягоди. Але може нападати на гнізда лісових птахів, поїдати яйця і пташенят. (Білка).

 

Він справжній хижак: великий, сильний. А як зустрічається йому бджолине дупло або кущ малини – не омине, поласує. (Ведмідь).

 

Живиться цей звір надземними і підземними частинами рослин, цибулинами, бульбами, молодим корінням та плодами дерев, кущів. Особливо полюбляє жолуді. Із тваринної їжі живиться слимаками, черв’яками, комахами та їх личинками. Поїдає і ящірок, змій, риб, жаб, яйця птахів, які будують свої гнізда на землі. Якщо в лісі загине якийсь великий звір, то його рештки стануть поживою для цієї тварини. (Кабан).

 

А цього звіра часто малюють з яблуками і грибами на спині, хоча він живиться переважно комахами, слимаками, черв’яками, інколи ловить мишей, змій і тільки зрідка їсть плоди. Це тому його так малюють, що жуків, личинок він часто шукає під плодовими деревами саду або в лісі. І яблука, що впали на нього, і гриби, які він зачепив у лісі, довго тримаються на ньому. Деякі зоологи навіть вважають, що цей звір навмисно чіпляє плоди, з яких поступово витікає кислий сік на спину і виганяє паразитів, особливо кліщів.(Їжак).

#  Яка тварина є чемпіоном серед сонь? (Бабак)

 

#  Найвищий птах на Україні. (Сірий журавель)

 

#  Четвероногий «інженер» та «будівельник» гребель. (Бобер)

 

#  Звір, що вміє літати. (Кажан)

 

#  Єдина тварина із сімейства куницевих, яка пристосувалась до водного способу життя. Дуже любить гратися рибою. Хижак. (Видра)

 

#  Крупна  миролюбна  тварина, чудовий будівельник домівок, що  влаштовує  біля головного входу «солярій-лоджію», за одне полювання з'їдає 60 жаб. (Борсук)

 

#  Найбільша кішка на Землі. (Тигр)

 

#  Нелітаючі птахи, які не будують гнізд, яйця насиджує самець. Коли малюки досягають місячного віку,  переходять у «дитячий садок». (Пінгвіни).

 

#  Найкрупніший птах світу, висота птаха — 2,5 м, а маса може перевищувати 50 кг, бігає зі швидкістю 70 км/год. (Страус)

 

 

V. Контрольнооцінювальний етап.

 

Продовжте речення, сьогодні на уроці я …

 

V. Домашнє завдання.

 

Опрацювати статті підручника – сторінки 138 – 140.

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
8 лютого
Переглядів
2022
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку