Конспект інтегрованого уроку : трудове навчання та українська мова.
Зима чарівниця 3 клас
(українська мова, трудове навчання, ел.музичного м-ва)
Підготувала:
Муляр Олена Григорівна – вчитель початкових класів(трудове навчання)
Мета: розширити знання учнів про зимові свята; закріпити знання школярів про вимоги до написання вітальної листівки; розвивати мовлення, мислення, творчі здібності; збагачувати словниковий запас учнів; виготовити вітальну листівку; сприяти вихованню міцної внутрішньої опори людини, що знаходить свій прояв у доброті, чуйності, лагідності; виховувати культуру спілкування, відчувати «єдиний організм» через музику створювати святкову атмосферу уроку, яка впливає на внутрішній стан людини.
Тип уроку: бінарний.
Обладнання: ІКТ, роздатковий матеріал, таблиці, музичні інструменти, кольоровий картон, папір, клей, ножиці, прикраси для листівок.
Хід уроку
І. Організація класу
Слайд 1
Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб
зробити урок приємнішим для всіх, хто зараз поряд з нами. Девіз нашого уроку(хором) : «Вигадуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви!»
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Робота в групах. Пограємо у гру і дізнаємося, з чим буде пов'язаний наш урок. Гра «Дешифрувальник».
Шифр
Слайд 2
2. Гра «Знайди відповідність»
Слайд 3
- Зазначте, які народні свята відзначають у ці календарні дні?
19 січня 7 січня Різдво Христове
Святого Василя
Водохреща
Святого Миколая
19 грудня
14 січня
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
IV. Робота за темою уроку
- На щастя в нашому житті існує дуже багато свят. Ми вітаємо один одного, даруємо подарунки, збираємося за святковим столом, за яким звучать численні побажання, напуття.
Привітати близьку вам людину можна по-різному. В принципі нічого складного в цьому немає. Але влучно підібрати слова, які б точно відображали зміст привітання це вже щось близьке до мистецтва. На уроці ми будемо складати привітання до новорічних свят. Давайте пригадаємо як їх відзначають.
В Україні день святого Миколая здавна був значним і веселим святом. Цього дня для дітлахів пеклося особливе печиво – миколайчики. Темної зимової ночі з 18 на 19 грудня святий Миколай сходить до українських малюків з небес, звідки все бачить і знає, як поводяться діти цілий рік. До хати заходить дверима, але буває і невидимий. Подарунки підкладає завжди під подушку. Часто святого супроводжують світлокрилі янголята, а недалечко купляться й чортики, котрі переконують його, що діти були геть нечемні.
Різдво Христове — велике християнське свято, день Народження Ісуса Христа. Ісус був посланий Богом на землю задля спокутування гріхів і спасіння людства. Пославши свого Сина на землю, Бог-отець намагався показати людству важливість любові, добра, співчуття та взаєморозуміння між людьми. Різдву передує чотиритижневий Різдвяний піст (Пилипівка), з 27 листопада до 6 січня. У цей час виконувалися всі хатні роботи: світлицю білили, прибирали розписами, вивішували найкращі рушники, розкладали килими. Покуття оздоблювали особливо урочисто й прикрашали запаленою свічкою чи лампадою. Тут ставили перший символ усіх трьох зимових свят — дідух. Вранці 7 січня українці йшли до церкви, щоб віддати шану новонародженому Христові. Після закінчення церковної відправи родина знову збиралася на святковий обід, який вже не був пісним, та починалася велика різдвяна гостина.
Святом Василя називають Старий Новий рік і відмічають його 14 січня. Василя Великого вважали покровителем землеробства, і саме тому цього дня основною обрядовою дією було засівання осель збіжжям. Цього дня діти прокидаються дуже рано, бо в них важлива справа — посівати треба. Із самого ранку хлопці набирали в рукавички й кишені зерна (жито, пшеницю, овес) й, дочекавшись закінчення ранкової церковної відправи, починали засівати. Народна традиція велить посівати спочатку в рідній оселі, а вже потім іти до чужих людей. У перший день Нового року дорослі й діти, переважно чоловічої статі, ходили від хати до хати, символічно засіваючи хлібні зерна і бажаючи господарям щастя, здоров'я, щедрого врожаю.
Водохреща - хрещення Іваном Хрестителем Ісуса Христа на річці Йордан. В цей день у всіх містах і селах святять воду. Віддавна в народі освячену на Водохреща воду вважають своєрідним спасінням від багатьох недуг. Її дають пити тяжкохворим, нею освячують храми, домівки і тварин. Залишається загадкою той факт, що вода з Водохреща не псується, не має запаху і може зберігатися протягом року. Напередодні Водохреща святкується «Голодна кутя», або другий Святий Вечір. Увесь цей день віруючі люди нічого не їдять — постять. Сідають вечеряти, коли вже засяє вечірня зоря. На вечерю подають пісні страви — смажену рибу, вареники з капустою, гречані млинці на олії, кутю та узвар. Після вечері всі кладуть свої ложки в одну миску, а зверху — хлібину, «щоб хліб родився».
На другий день зранку ходять до церкви святити воду. Цією свяченою водою починається трапеза, нею ж кожний господар кропить усіх членів сім'ї, хату, інші будівлі, криниці.
- Дякую за чудові повідомлення.
- Як ви всі зрозуміли, ці свята супроводжуються веселими піснями.
2. Калейдоскоп інформації.
- Вкотре ми переконуємось, що без музики не можливе життя. Музика супроводжує людину в хвилини радості і горя. І ось на цьому уроці ми ( а саме ансамбль молодших класів «Промінчик») намагаємось урізноманітнити, збагатити душевно , духовно цей урок.
- Зараз, діти, ви послухаєте твір і скажете, який у вас створився настрій. (Пісня “Jingle bells” була написана Джеймсом Лордом Пьєрпонтом ще в 1858 році – виконують скрипалі)
- Який настрій створився? ( Святковий, веселий, радісний, творчий).
- Адже, музика передає внутрішній стан людини. З колисковою матері для немовлят музика входить у наш світ і стає частиною життя. Без музики не обходиться жодний захід, жодне свято. Характер п’єси впливає на внутрішній стан людини. Музика впливає на почуття людини через мелодію. Вона примушує радіти і плакати, допомагає пережити горе, вилікувати сердечні рани. Музика здатна об’єднувати людей, і в цьому її найбільша сила.
Прослухавши п’єсу учні класу відповідають : настрій радісний, веселий, святковий.
4. Хвилинка – відпочиваночка. - А у нас на черзі відпочиваночка.
5. Складання вітань.
- Поміркуйте: з яких частин складається привітання?
- А зараз візьміть чарівні ручки. Послухайте своє серце, подумайте, чого ви хочете найбільше побажати своїм рідним? (Учні записують свої вітання – робота в групах).
6. Повідомлення вчителя.
- Ми дуже гарно виконали усі завдання, були чемними та добрими, поділилися теплом своїх сердець. І саме зараз на нас чекає найцікавіший етап уроку – виготовлення листівки. Перш, ніж ми розпочнемо роботу, пригадаймо правила техніки безпеки під час роботи з ножицями.
(Діти пригадують правила)
7. Зимова майстерня.
Отож, ми завітали до чарівної майстерні. Спробуємо виготовити нашу листівку.
а) Процес виготовлення листівки бажань.
- По-перше, давайте пригадаємо як називаються люди, які полюбляють виготовляти листівки своїми руками ( кардмейкери)
- Звідки походить це слово і що воно означає? (походить з Європи; card – відкрита, maik – робити).
- Перш за все, хочу вам показати вже декілька готових листівок, які можна використати для зразка. На попередньому уроці ми з вами підготували заготовки для виготовлення листівки бажань.
- Техніка безпеки при роботі з ножицями.
- Отже, беремо картон (половину від листка А-4) та згинаємо йог навпіл. А тепер запрошуємо у гості чарівницю Фантазію (вона допоможе вам вигадати неповторний дизайн листівки) та приступаємо до роботи, прикрашаючи її заготовками і прикрасами.
б) Вклеїти вітання у листівку.
V. Підсумок уроку
Слово вчителя:
-Надіюсь, що всі ваші привітання щирі та знайдуть тих, кому адресовані. Ми бажаємо вам:
- гарно вчитися;
- бути добрими та чемними;
- завжди допомагати друзям;
- не вживати лихих слів;
- поважати старших;
- шанувати батьків, дідусів, бабусь;
- любити свою Україну.
VI. Домашнє завдання.
У святкові дні пограти на інструментах улюблені твори. Скласти привітання для своїх рідних та друзів.