Зима чарівниця

Про матеріал

Конспект інтегрованого уроку : трудове навчання та українська мова.

Перегляд файлу

Зима чарівниця 3 клас

(українська мова, трудове навчання, ел.музичного м-ва)

 

Підготувала:

Муляр Олена Григорівна –  вчитель початкових класів(трудове навчання)

 

Мета: розширити знання учнів про зимові свята; закріпити знання школярів про вимоги до написання вітальної листівки; розвивати мовлення, мислення, творчі здібності; збагачувати словниковий запас учнів; виготовити вітальну листівку; сприяти вихованню міцної внутрішньої опори людини, що знаходить свій прояв у доброті, чуйності, лагідності; виховувати культуру спілкування, відчувати «єдиний організм» через музику створювати святкову атмосферу уроку, яка впливає на внутрішній стан людини.

 

Тип уроку: бінарний.

 

Обладнання: ІКТ, роздатковий матеріал, таблиці, музичні інструменти, кольоровий картон, папір, клей, ножиці, прикраси для листівок.

 

Хід уроку

 

І. Організація класу

Слайд 1

Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб    

зробити урок приємнішим для всіх, хто зараз поряд з нами. Девіз нашого уроку(хором) : «Вигадуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви!»

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

1. Робота в групах. Пограємо у гру і дізнаємося,  з чим буде пов'язаний наш урок.  Гра «Дешифрувальник». 

http://disted.edu.vn.ua/media/images/Svitlana/mova/rm1/u_4/002.gif

http://disted.edu.vn.ua/media/images/Svitlana/mova/rm1/u_4/003.gif 

Шифр             

Слайд 2

 

  • Ви розшифрували слово «свято». (Каліграфічна хвилинка)
  • Які асоціації виникають у вас, коли чуєте це слово.

 

2.  Гра «Знайди відповідність»

Слайд 3

- Зазначте, які народні свята відзначають у ці календарні дні?

    19 січня    7 січня   Різдво Христове

         

         Святого Василя

 

         Водохреща

 

         Святого Миколая

19 грудня       

14 січня   

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  • У святкові дні люди запрошують одне одного в гості, щоб поділитися своєю радістю, вітають одне одного листами, листівками, телеграмами. Сьогодні ви будете вчитися писати вітання своїм друзям і рідним, а також виготовимо вітальну листівку, почуємо відомі твори у виконанні ансамблю скрипалів «Промінчик»

IV. Робота за темою уроку

- На щастя в нашому житті існує дуже багато свят. Ми вітаємо один одного, даруємо подарунки, збираємося за святковим столом, за яким звучать численні побажання, напуття.

Привітати близьку вам людину можна по-різному. В принципі нічого складного в цьому немає. Але влучно підібрати слова, які б точно відображали зміст привітання це вже щось близьке до мистецтва. На уроці ми будемо складати привітання до новорічних свят. Давайте пригадаємо як їх відзначають.

  1. Історичні повідомлення (розповідають підготовлені учні).

      В Україні день святого Миколая здавна був значним і веселим святом. Цього дня для дітлахів пеклося особливе печиво – миколайчики. Темної зимової ночі з 18 на 19 грудня святий Миколай сходить до українських малюків з небес, звідки все бачить і знає, як поводяться діти цілий рік. До хати заходить дверима, але буває і невидимий. Подарунки підкладає завжди під подушку. Часто святого супроводжують світлокрилі янголята, а недалечко купляться й чортики, котрі переконують його, що діти були геть нечемні.

  • З давніх – давен так ведеться, що всі події, традиції, які відбуваються в країні український народ відображає у піснях.
  • Прикладом цього є пісня «Ой, хто, хто Миколая любить» (виконує ансамбль «Промінчик», концертмейстер Алла Малиновська)
  • Який настрій ви отримали? ( святковий, піднесений)
  • Який характер твору? (величавий, наспівний, радісний)

 Різдво Христове — велике християнське свято, день Народження Ісуса Христа.  Ісус  був посланий Богом на землю задля спокутування гріхів і спасіння людства. Пославши свого Сина на землю, Бог-отець намагався показати людству важливість любові, добра, співчуття та взаєморозуміння між людьми. Різдву передує чотиритижневий Різдвяний піст (Пилипівка), з 27 листопада до 6 січня. У цей час виконувалися всі хатні роботи: світлицю білили, прибирали розписами, вивішували найкращі рушники, розкладали килими. Покуття оздоблювали особливо урочисто й прикрашали запаленою свічкою чи лампадою. Тут ставили перший символ усіх трьох зимових свят — дідух. Вранці 7 січня українці йшли до церкви, щоб віддати шану новонародженому Христові. Після закінчення церковної відправи родина знову збиралася на святковий обід, який вже не був пісним, та починалася велика різдвяна гостина.

  • Усі різдвяні свята супроводжувались колядками – це словесно-музичні твори, які виконуються на Різдво і прославляють господаря та його родину. Термін «колядка» праукраїнського походження. Він походить від імені богині неба Коляди, яка в цей період народжувала Нове Сонце. Колядки – це своєрідні духовні жертви на честь народження Нового божества Світла.
  • Послухайте, будь ласка у виконанні Галушки Руслана та Гоцяк Злати колядку «Тиха ніч»
  • Яка по характеру ця колядка? (мелодійна, душевна, спокійна, божественна)

 Святом Василя називають Старий Новий рік і відмічають його 14 січня. Василя Великого вважали покровителем землеробства, і саме тому цього дня основною обрядовою дією було засівання осель збіжжям. Цього дня діти прокидаються дуже рано, бо в них важлива справа — посівати треба. Із самого ранку хлопці набирали в рукавички й кишені зерна (жито, пшеницю, овес) й, дочекавшись закінчення ранкової церковної відправи, починали засівати. Народна традиція велить посівати спочатку в рідній оселі, а вже потім іти до чужих людей. У перший день Нового року дорослі й діти, переважно чоловічої статі, ходили від хати до хати, символічно засіваючи хлібні зерна і бажаючи господарям щастя, здоров'я, щедрого врожаю. 

  • Тепер послухайте колядку «Добрий вечір тобі, пане господарю» у виконанні скрипалів.
  • Який настрій ви відчули? (піднесений, величавий, святковий)

 Водохреща - хрещення Іваном Хрестителем Ісуса Христа на річці Йордан. В цей день у всіх містах і селах святять воду. Віддавна в народі освячену на Водохреща воду вважають своєрідним спасінням від багатьох недуг. Її дають пити тяжкохворим, нею освячують храми, домівки і тварин. Залишається загадкою той факт, що вода з Водохреща не псується, не має запаху і може зберігатися протягом року. Напередодні Водохреща святкується «Голодна кутя», або другий Святий Вечір. Увесь цей день віруючі люди нічого не їдять  постять. Сідають вечеряти, коли вже засяє вечірня зоря. На вечерю подають пісні страви — смажену рибу, вареники з капустою, гречані млинці на олії, кутю та узвар. Після вечері всі кладуть свої ложки в одну миску, а зверху — хлібину, «щоб хліб родився».

На другий день зранку ходять до церкви святити воду. Цією свяченою водою починається трапеза, нею ж кожний господар кропить усіх членів сім'ї, хату, інші будівлі, криниці.             

- Дякую за чудові повідомлення.

- Як ви всі зрозуміли,  ці свята супроводжуються веселими піснями.

2. Калейдоскоп інформації.

- Вкотре ми переконуємось, що без музики не можливе життя. Музика супроводжує людину в хвилини радості і горя. І ось на цьому уроці ми ( а саме ансамбль молодших класів «Промінчик») намагаємось урізноманітнити, збагатити душевно , духовно цей урок.

- Зараз, діти, ви послухаєте твір і скажете, який у вас створився настрій. (Пісня Jingle bells була написана Джеймсом Лордом Пьєрпонтом ще в 1858 році – виконують скрипалі) 

- Який настрій створився? ( Святковий, веселий, радісний, творчий).

- Адже, музика передає внутрішній стан людини. З колисковою матері для немовлят музика входить у наш світ і стає частиною життя. Без музики не обходиться жодний захід, жодне свято. Характер пєси впливає на внутрішній стан людини. Музика впливає на почуття людини через мелодію. Вона примушує радіти і плакати, допомагає пережити горе, вилікувати сердечні рани. Музика здатна обєднувати людей, і в цьому її найбільша сила.

          Прослухавши пєсу учні класу відповідають : настрій радісний, веселий, святковий.

4. Хвилинка – відпочиваночка. - А у нас на черзі відпочиваночка.

  • Якщо ти знаєш, що треба бути чемним, вихованим, ввічливим, встань.
  • Якщо ти стараєшся бути щедрим, надаєш допомогу іншим, охоче ділишся з товаришем чим-небудь своїм, сплесни в долоні. 
  • Якщо ти намагаєшся бути чесним, правдивим, тупни ногою.
  • Якщо ти знаєш, що до людей потрібно ставитися доброзичливо, сплесни в долоні над головою.
  • Якщо ти вважаєш, що кожен повинен піклуватися про інших, любити ближнього, простягни руки сусіду.
  • Посміхніться один одному. Ми всі разом можемо дарувати людям добро.
  • Ще одним підпунктом хвилинки-відпочиваночки в спосіб душевного задоволення - це слухання музичних творів. Австрійський композитор Йозеф Гайдн «Пісенька». Концертмейстер Алла Малиновська. Слухайте, насолоджуйтесь хвилинами музики і відпочивайте.

5. Складання вітань.

- Поміркуйте: з яких частин складається привітання?

 

http://disted.edu.vn.ua/media/images/Svitlana/mova/rm1/u_4/018.gif

- А зараз візьміть чарівні ручки. Послухайте своє серце, подумайте, чого ви хочете найбільше побажати своїм рідним? (Учні записують свої вітання – робота в групах).

6. Повідомлення вчителя.

- Ми дуже гарно виконали усі завдання, були чемними та добрими, поділилися теплом своїх сердець. І саме зараз на нас чекає найцікавіший етап уроку – виготовлення листівки. Перш, ніж ми розпочнемо роботу, пригадаймо правила техніки безпеки під час роботи з ножицями.

(Діти пригадують правила)

7. Зимова майстерня.

Отож, ми завітали до чарівної майстерні. Спробуємо виготовити нашу листівку.

а) Процес виготовлення листівки бажань.

- По-перше, давайте пригадаємо як називаються люди, які полюбляють виготовляти листівки своїми руками ( кардмейкери)

-  Звідки походить це слово і що воно означає? (походить з Європи; cardвідкрита, maikробити).

- Перш за все, хочу вам показати вже декілька готових листівок, які можна використати для зразка. На попередньому уроці ми з вами підготували заготовки для виготовлення листівки бажань.

- Техніка безпеки при роботі з ножицями.

- Отже, беремо картон (половину від листка А-4) та згинаємо йог навпіл. А тепер запрошуємо у гості чарівницю Фантазію (вона допоможе вам вигадати неповторний дизайн листівки) та приступаємо до роботи, прикрашаючи її заготовками і прикрасами.

б) Вклеїти вітання у листівку.

V. Підсумок уроку

Слово вчителя:

-Надіюсь, що всі ваші привітання щирі та знайдуть тих, кому адресовані. Ми бажаємо вам:


     - гарно вчитися;

     - бути добрими та чемними;

     - завжди допомагати друзям;

     - не  вживати лихих слів;

   - поважати старших;

   - шанувати батьків, дідусів, бабусь;

   - любити свою Україну.


VI. Домашнє завдання.

 У святкові дні пограти на інструментах  улюблені твори. Скласти привітання для своїх рідних та друзів.

docx
До підручника
Трудове навчання 3 клас (Веремійчик І. М., Тименко В. П.)
Додано
27 грудня 2017
Переглядів
2457
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку