Розробку рекомендовано студентам коледжу, педагогічних вузів та вчителям початкових класів. Мета розробки зацікавити дітей до навчання, викликати пізнавальний інтерес.
Мета: дати учням поняття про рельєф, горельєф і барельєф; удосконалювати вміння роботи з пластиліном, навчити виготовляти вироби заданої форми; розвивати уяву, творчу фантазію; формувати вміння порівнювати, виокремлювати головне, узагальнювати та діяти за інструкцією; збагачувати словниковий запас; розвивати окомір, вміння розрізняти колір, форму, звуки; формувати уміння працювати за зразком; вчити спостерігати, самостійно контролювати проміжні й кінцеві результати роботи, вміння організовувати робоче місце, берегти час; здійснювати міжпредметні зв’язки; виховувати шанобливе ставлення до народних традицій та народної творчості, розуміння краси, викликати пізнавальний інтерес.
Обладнання: демонстраційний матеріал: інструкція, зразок виробу, що виготовляється на уроці; для індивідуального користування: набори пластиліну, стеки, дошки, серветки; відео та музичний супровід; виставка книг для дітей.
Тип уроку. Бінарний урок
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Всі почули ви дзвінок,
Він покликав на урок.
Кожен з нас приготувався,
На перерві постарався.
Тож і ми часу не гаймо,
Наш урок розпочинаймо.
2. Розспівка-вітання
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Підготовка до сприймання нового матеріалу
Гра «Мікрофон»
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
Учитель. Сьогодні ми розпочинаємо працювати з іншим матеріалом. Він вам добре відомий з минулого року, дитячого садка та уроків образотворчого мистецтва. Прошу відгадати загадку:
Матеріал я не простий,
Жовтий, синій, голубий.
З мене ти ліпи та грай,
Руки мить не забувай. (Пластилін)
Учитель. На уроці ми розширимо уявлення про пластилін та вироби, які можна з нього виготовити. Ознайомимося з обємними формами: рельєфом, барельєфом та горельєфом.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Зараз хвилинка-цікавинка:
Пластилін – значить пластичний, тобто матеріал, що має чудові пластичні властивості: гарно гнеться, набуває будь-якої форми, піддається ліпленню. Це мяка маса із суміші глини, воску і жирів, що запобігають висиханню, та барвників.
Учитель. На уроці образотворчого мистецтва ми познайомилися з виробом обємної форми – скульптурою.
(Демонстрація дитячих робіт)
Учитель. Скульптури з пластичних матеріалів виготовляють і такі обємні форми, як рельєф, горельєф та барельєф.
(Перегляд відео «Скульптурні форми у сучасному інтер’єрі»)
Рельєф – незначне випукле або заглиблене скульптурне зображення на площині.
Горельєф – зображення, що виступає більш ніж на половину свого об’єму.
Барельєф – зображення ледве виступає над поверхнею основи, менше ніж на половину.
(Перегляд зразків)
Учитель. Що ми будемо сьогодні виготовляти? Послухайте загадку.
Вранці тато з магазину
Приніс дітям пластиліну…
Пластилін помяв Павлусь,
До сестрички посміхнувсь,-
І в руках у нього виник,
Мов живий, червоний … (півник).
(Перегляд виставки дитячих книжок)
Учитель музики. Півник є героєм багатьох українських казок, віршів та пісень. А хтось із вас мав змогу спостерігати півника в себе на подвірї? А можливо, комусь доводилося навіть тікати від півня-забіяки. У казках півень постає перед нами як працьовитий, розсудливий, справедливий – як у казці «Колосок», або легковажний, неслухняний – як у казці «Котик і півник». Пропоную вам заспівати українську дитячу пісню «Кукуріку, півнику…»
(Діти співають пісню)
Учитель музики. Яким є півник у цій пісеньці?
V. Аналіз зразка виробу
(Демонстрація виробів)
Запитання до учнів
VІ. Інструктаж та правила безпеки (аркуші на партах)
VІІ. Практична робота
Виготовлення барельєфу півника.
( В перерві руханка)
VІІІ. Підсумок уроку, рефлексія