Кримська війна закінчилася Паризьким миром 1856.1. Він позбавив Росію права мати військовий флот на Чорному морі, а також фортеці й прибережні арсенали.2. Російська імперія публічно відмовилася від претензій на Молдавію, Валахію та південну Бессарабію.3. Російського царя позбавили покровительства над християнами Османської імперії, замінивши колективним патронатом усіх великих держав.4. План розширення впливу Росії на південь провалився.
Цілі: Розширення внутрішньої торгівлі. Відкриття зовнішньої торгівлі. Розвиток освіті серед людей. Підвищення розвитку культури суспільства. Розвиток шляхів сполучення з Росією і зарубіжним світом. На початку 1860 році Богдана Олександровича Глазенапа назначають Головним командиром Чорноморського флоту та військовим губернатором Миколаєва. Перед новим губернатором стояла важливе завдання, відродити місто.
20 серпня 1873 року лінія Знам'янка — Миколаїв була відкрита для залізничного руху. На станції був відслужений молебень. Перший потяг відійшов від станції з прапорами, гірляндами із зелені та квітів. Крім пасажирських перевезень, основним призначенням залізничного зв'язку повинні були стати перевезення хліба, кам'яного вугілля і руд з місць їх виробництва до Миколаївського комерційного порту. 1. Провідні галузі господарства:
У лютому 1891 року почалось будівництво елеватора. Будівництво першого корпусу було заверешено у листопаді 1892 року, другого - у березні 1893 року. Елеватор розпочав роботу 10 лютого 1893 року. •До його складу входили два окремих корпуси з засічними відділеннями та елеваторні башти, машинна будівля, розташована між обома корпусами та котельний будинок, який знаходився за межами портової території. •Елеватор, площа біля нього та набережна освітлювались електрикою. •Найбільший прийом (24 вагони) та найбільша видача зерна (36 вагонів) складали повну одногодинну роботу елеватора.
Будівництво рельсових шляхів «конки» продовжувалося приблизно два роки. 25 липня 1897 р. був відкритий рух кінно-залізничної дороги по лінії: Привозний ринок – Військовий ринок – 3-я Військова вулиця, пізніше по лініях: Спаське – Елеватор і Вокзал – Міська лікарня. У 1902 році довжина шляхів «конки» склала 13,8 км, котрими курсувало 22 зимових та 30 літніх вагонів. У літніх відкритих вагонах було 20 місць для сидіння, а на площадках розміщувалися ще 15 пасажирів. У зимових вагонах було 16 місць для сидіння, 12 пасажирів розміщувалися на площадках. Кінний парк кінно-залізничної дороги складався з 200 коней.
Саме у 1881 р. брати Андрон та Лука Донські відкрили у м. Миколаєві невеличку кузню по ремонту сільськогосподарського інвентаря. В 1894 році на вільному кварталі між вулицями Херсонською (проспектом Леніна), Севастопольською, Міщанською і Малою Морською брати Донські побудували завод сільськогосподарських машин, який тепер називається « Дормашина».
Миколаївський торговий порт — один із найстаріших в Україні. •1789 року на лівому березі Інгулу, неподалік від будівлі адміралтейства, в районі Дикого Саду, була заснована Вільна Гавань, зараз це сучаний морський порт. •1821 через навігаційні складнощі її перенесли в район Попової балки ( Ялти). •Торговельним порт став 1 липня 1862 року, коли за клопотанням адмірала Богдана Фон -Глазенапа височайшим повелінням імператора Олександра II порт був відкритий для заходу іноземних суден.
∙ На броненосці вперше використовували централізоване управління артилерійським вогнем. ∙ Крім цього, він став першим кораблем російського флоту з казанами для рідкого палива.∙ Довжина корпусу — 113,2 метрів, ширина — 22,2 метрів. ∙ Швидкість повного ходу корабля — 16,7 вузла. Характеристика
• В кінці XIX ст. акціонерне бельгійське суспільство почало будувати на березі Бузького лиману суднобудівний, механічний і виливний заводи. Підприємство почало працювати в 1897 р. під назвою «Анонімне суспільство суднобудівних, механічних і виливних заводів в Миколаєві». Скорочена назва «Наваль», неофіціно підприємство назвали Французьким заводом. • Майже одночасно з заводом «Наваль» на сусідській ділянці «Суспільство механічного виробництва в Південній Росії» побудувало Чорноморський механічний і котельний завод. Завод повинен був виробляти машини і котли для кораблів, які будувалися в Миколаєві для Чорноморського флоту. В 1908 р. цей завод влився в завод «Наваль», потім отримав назву Чорноморський суднобудівний завод. Суднобудівні заводи
Миколаївський обласний художній російський драматичний театр ім. Чкалова (вул. Нікольська, 50). Повторно будівлю було зруйновано 1944 року та знову відновлено 1946 року з прибудовою чотирьохколонного портика. У театрі в різні часи виступали знамениті артисти В. Коміссаржевська, М. Г. Савіна, Л. В. Собінов, Ф. І. Шаляпін, поет В. Маяковський.