КЗ «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 20 ВМР»
Відкритий урок з української мови
в 3-Д класі
на тему:
«Змінювання прикметників за родами. Родові закінчення прикметників: -ий, -ій,
-а, -я, -е, -є »
Підготувала: Стахміч І.П.
2018-2019 н.р.
Очікувані результати. Навчити учнів змінювати прикметники за родами, визначати особові закінчення прикметників; спостерігати за родовими закінченнями прикметників; вчити робити висновки та узагальнення; розвивати зв’язне мовлення; розвивати навички грамотного каліграфічного письма, розвивати уяву, мислення; виховувати пізнавальний інтерес до української мови, бажання вчитися, виховувати любов до природи, почуття дружби.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма проведення уроку: дидактична гра
Обладнання: робочі зошити, підручник, ручки, картки із завданнями.
Хід уроку
1.Організаційний момент.
Продзвенів уже дзвінок.
Починається урок.
Він незвичний і цікавий.
Гостей багато завітало.
Повернемось обличчям до гостей
І лагідно промовим: « Добрий день»!»
Девіз уроку: Сидимо – рівненько!
Пишемо – гарненько!
Слухаємо – уважно!
Відповідаємо – правильно!
2.Актуалізація опорних знань.
1. Читання вірша учителем
Послухайте вірш про прикметник. Завдання перед читанням віршу: запам’ятати якнайбільше прикметників, які використав поет у вірші.
Прикметник – це частина мови,
Без неї нам не обійтись.
Та вслухайсь в слово пречудове,
Йому, як другові всміхнись.
Земля – ласкава, пречудова,
А сонце – щире, золоте,
А небо – лагідне, погідне,
Життя – прекрасне, дороге.
А очі в мами – добрі, ніжні,
А голос – чистий і дзвінкий,
А руки – теплі і надійні,
А погляд – сонячний, ясний.
Усі ознаки називає
Прикметник як частина мови,
І жодної не обминають
Слова ці, справді, пречудові.
2.Перевірка домашнього завдання. Інтерактивна технологія «Мікрофон».
- Що було складного при виконані вправи 311? А цікавого?
Читання дітьми загадок, визначення прикметників.
- Яку частину мови вивчаємо?
- Що таке прикметник?
- З якою частиною мови завжди пов’язується прикметник?
- За чим змінюється прикметник?
- Для чого в мовленні потрібні прикметники?
3.Гра «Добери ознаку предмета»
(Кожен ряд отримує предмет. Далі передається від одного учня до іншого, дібравши до нього ознаки)
4.Каліграфічна хвилинка.
Написання букви «ве» та поєднань.
В в Ва Ві Вл ва ві вл
5.Бесіда з учнями
- Яка зараз пора року?
-Які зміни відбуваються в природі?
- Які квіти вже розквітли?
- Чи почали повертатися птахи? Які саме?
-Як змінилась тривалість дня і ночі?
-Що люди почали робити навесні?
6.Складання сенкану до слова «весна»
Весна
Тепла, довгожданна.
Прийшла, завітала, наступила.
Все навколо починає розцвітати.
Краса.
7. Вправа «Асоціативний кущ»
Весна -сонце, день, квіти, тепло, краса, ліс, небо, повітря.
8.Мотивація навчальної діяльності
- Якого роду ці іменники?
-Як ви вважаєте, чи змінюються прикметники за родами?
(Потім до кожного іменника діти добирають прикметники)
-Від чого залежить рід прикметників? (Від роду іменника, пов’язаного з ним)
3. Повідомлення теми уроку.
- Сьогодні на уроці ми навчимося змінювати прикметники за родами у сполученні з іменниками.
4. Сприймання та засвоєння нового матеріалу.
1. Робота з загадками. Добір ознак до відгадок та визначення закінчень в прикметниках.
Є солодкий, є гіркий,
Різні форми має.
Є худий, а є товстий,
Кожний його знає!.. (Перець)
Маленька, червоненька,
Із хвостиком тоненьким.
На городі мене рвуть
І до столу подають. (Редиска)
Народжується з квітки,
Його всі люблять дітки,
Заліза в нім багато,
Рум'яне і хрустке.
А ну, скажіть, малята,
То що ж воно таке? (Яблуко)
Зелені сережки
На гіллі висіли,
На сонечці підсмажились
І почервоніли! (Вишні)
Висновок учні роблять самостійно, що прикметники чоловічого роду мають закінчення -ий, ій, жіночого - -а, -я, середнього - -е, -є. У множині всі прикметники мають закінчення -і.
2. Гра «Відгадайте іменник». Колективне виконання (усно)
За поданими прикметниками відгадати іменник.
Велика, довгаста, жовта, духмяна, солодка — диня
Кругле, солодке, смачне, червонобоке —яблуко
Тихий, весняний, погожий, теплий — день
Рясний, холодний, осінній —дощ
Рідна,лагідна, найдорожча - мати
Запашний, білий, смачний – хліб
Пухнаста, руда, хитра – лисиця
Висока,білокора, струнка - берізка
Прозора, джерельна, холодна – вода
Футбольний, круглий, шкіряний – м’яч
Зелена, висока,новорічна - ялинка
2. Гра «Добери пару» Виконання завдання в парах
(Один учень називає іменник, другий добирає прикметник, потім разом визначають рід прикметника)
Пісня мелодійна (ж.р.),сонце яскраве (ж. р.) і т.д.
3. Гра «Нові слова»
Утворення прикметників з іменників за зразком.
Сніг - сніговий, снігова, снігове.
Лимон –
Сонце -
Ліс –
Холод –
Фізкультхвилинка.
Встаньте,діти,усміхніться.
Землі рідній поклоніться.
І до сонця потягніться.
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте.
І за парти тихо сядьте!
4. Гра « Знайди зайве слово».
Літній, зимовий, книжковий,біла.
Глибоке,осіннє,молодий, маленьке.
Висока, синя, береза, тепла.
5. Вибіркове списування.
Виписати прикметники ,визначити їх рід.
На зимовому лужку,
У сріблястім кожушку
Молода берізка спала.
Літа красного чекала.
Весна добра, рідна мати
Одягла берізку в шати.
Дала сукню зелененьку
І сережок повну жменьку.
5. Підведення підсумків уроку.
-Чого ми навчилися сьогодні на уроці?
- Яке завдання було найважчим?
-Яке найлегшим?
- Що найбільше сподобалося?
6. Повідомлення домашнього завдання.
Виконати завдання з картки, повторити правила про прикметник.