Змінювання прикметників за родами. Родові закінчення прикметників: -ий, -ій, -а, -я, -е, -є

Про матеріал
Навчити учнів змінювати прикметники за родами, визначати особові закінчення прикметників; спостерігати за родовими закінченнями прикметників; вчити робити висновки та узагальнення; розвивати зв’язне мовлення; розвивати навички грамотного каліграфічного письма, розвивати уяву, мислення; виховувати пізнавальний інтерес до української мови, бажання вчитися, виховувати любов до природи, почуття дружби.
Перегляд файлу

КЗ  «Загальноосвітня  школа  І-ІІІ  ступенів  № 20  ВМР»

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий  урок  з  української  мови

  в  3-Д  класі

на  тему:

«Змінювання  прикметників  за  родами. Родові  закінчення  прикметників: -ий, -ій,

-а, -я, -е, -є »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала: Стахміч  І.П.

 

 

2018-2019 н.р.

Очікувані  результати. Навчити учнів змінювати прикметники за родами, визначати особові закінчення прикметників; спостерігати за родовими закінченнями прикметників; вчити робити висновки та узагальнення; розвивати зв’язне мовлення; розвивати навички грамотного каліграфічного письма, розвивати уяву, мислення; виховувати пізнавальний інтерес до української мови, бажання вчитися, виховувати любов до природи, почуття дружби.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Форма проведення уроку: дидактична гра

Обладнання: робочі зошити, підручник, ручки, картки із завданнями.

                                                                    Хід  уроку

1.Організаційний момент.

  Продзвенів уже дзвінок.

  Починається урок.

  Він незвичний і цікавий.

  Гостей багато завітало.

  Повернемось обличчям до гостей

  І лагідно промовим: « Добрий день»!»

Девіз уроку: Сидимо – рівненько!

                      Пишемо – гарненько!

                      Слухаємо – уважно!

                      Відповідаємо – правильно!

2.Актуалізація опорних знань.

1. Читання  вірша  учителем

Послухайте вірш про прикметник. Завдання перед читанням віршу: запам’ятати якнайбільше прикметників, які використав поет у вірші.

Прикметник – це частина мови,

Без неї нам не обійтись.

Та вслухайсь в слово пречудове,

Йому, як другові всміхнись.

Земля – ласкава, пречудова,

А сонце – щире, золоте,

А небо – лагідне, погідне,

Життя – прекрасне, дороге.

А очі в мами – добрі, ніжні,

А голос – чистий і дзвінкий,

А руки – теплі і надійні,

А погляд – сонячний, ясний.

 Усі ознаки називає

 Прикметник як частина мови,

 І жодної не обминають

 Слова ці, справді, пречудові.

2.Перевірка домашнього завдання. Інтерактивна технологія «Мікрофон».

        - Що було складного при виконані вправи 311? А цікавого?

Читання дітьми  загадок, визначення  прикметників.

        - Яку частину мови вивчаємо?

        - Що таке прикметник?

        - З якою частиною мови завжди пов’язується прикметник?

        - За чим змінюється прикметник?

         - Для  чого  в  мовленні  потрібні  прикметники?

3.Гра «Добери  ознаку  предмета»
(Кожен  ряд  отримує  предмет. Далі  передається  від  одного  учня  до  іншого, дібравши  до  нього ознаки)

4.Каліграфічна хвилинка.

Написання  букви  «ве» та  поєднань.
В в Ва Ві Вл ва ві вл
5.Бесіда  з  учнями
- Яка  зараз  пора  року?
-Які  зміни  відбуваються  в  природі?
- Які  квіти  вже  розквітли?
- Чи  почали  повертатися  птахи? Які  саме?
-Як  змінилась  тривалість  дня  і  ночі?
-Що  люди  почали  робити  навесні?
6.Складання  сенкану  до  слова  «весна»
Весна
Тепла, довгожданна.
Прийшла, завітала, наступила.
Все  навколо  починає  розцвітати.
Краса.

 7. Вправа  «Асоціативний  кущ»

Весна -сонце, день, квіти, тепло, краса, ліс, небо, повітря.

8.Мотивація  навчальної  діяльності

- Якого  роду  ці  іменники?

-Як  ви  вважаєте, чи  змінюються  прикметники  за  родами?

(Потім  до  кожного  іменника  діти  добирають  прикметники)

-Від  чого  залежить  рід  прикметників? (Від роду  іменника, пов’язаного  з  ним)

3. Повідомлення теми уроку.

- Сьогодні  на  уроці  ми  навчимося  змінювати  прикметники  за  родами  у  сполученні  з  іменниками.

4. Сприймання  та засвоєння  нового  матеріалу.
1. Робота  з  загадками. Добір  ознак  до  відгадок  та  визначення  закінчень  в  прикметниках.

Є солодкий, є гіркий,
Різні форми має.
Є худий, а є товстий,
Кожний його знає!.. (Перець)


Маленька, червоненька,
Із хвостиком тоненьким.
На городі мене рвуть
І до столу подають. (Редиска)

 

Народжується з квітки, 
Його всі люблять дітки, 
Заліза в нім багато, 
Рум'яне і хрустке.
А ну, скажіть, малята,
То що ж воно таке? (Яблуко)

 

Зелені сережки 
На гіллі висіли,
На сонечці підсмажились
І почервоніли! (Вишні)

 

Висновок  учні  роблять  самостійно, що  прикметники  чоловічого  роду  мають  закінчення -ий, ій, жіночого - -а, -я, середнього - -е, -є. У  множині  всі  прикметники  мають  закінчення -і.

2. Гра «Відгадайте іменник». Колективне  виконання (усно)
За поданими прикметниками відгадати іменник.

Велика, довгаста, жовта, духмяна, солодка — диня

Кругле, солодке, смачне, червонобоке —яблуко

Тихий, весняний, погожий, теплий — день

Рясний, холодний, осінній —дощ

Рідна,лагідна, найдорожча -  мати

Запашний, білий, смачний – хліб

Пухнаста, руда, хитра – лисиця

Висока,білокора, струнка - берізка

Прозора, джерельна, холодна – вода

Футбольний, круглий, шкіряний – м’яч

Зелена, висока,новорічна - ялинка

2. Гра  «Добери  пару» Виконання завдання   в  парах
(Один  учень  називає  іменник, другий  добирає  прикметник, потім  разом  визначають  рід  прикметника) 

Пісня мелодійна (ж.р.),сонце яскраве (ж. р.) і т.д.   

3. Гра  «Нові  слова»

Утворення прикметників з іменників за зразком.

Сніг - сніговий, снігова, снігове.

Лимон –

Сонце -

Ліс –

Холод –

 Фізкультхвилинка.

Встаньте,діти,усміхніться.

Землі рідній поклоніться.

І до сонця потягніться.

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте.

І за парти тихо сядьте!

4.   Гра « Знайди зайве слово».

Літній, зимовий, книжковий,біла.

Глибоке,осіннє,молодий, маленьке.

Висока, синя, береза, тепла.

5. Вибіркове списування.
Виписати прикметники ,визначити їх рід.

  На зимовому лужку,

  У сріблястім кожушку

  Молода берізка спала.

  Літа красного чекала.

  Весна добра, рідна мати

  Одягла берізку в шати.

  Дала сукню зелененьку

  І сережок повну жменьку.
5. Підведення підсумків уроку. 

-Чого  ми  навчилися  сьогодні  на  уроці?

- Яке  завдання  було  найважчим?
-Яке  найлегшим?

- Що  найбільше  сподобалося?

6. Повідомлення домашнього завдання.

Виконати  завдання  з  картки, повторити  правила  про  прикметник.

 

 

 

docx
Додано
10 травня 2020
Переглядів
925
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку