Для формування ключових компетенцій у процесі шкільної освіти важливо використовувати педагогічну технологію навчання, за якої створюються умови для розвитку досвіду діяльності. У розв’язанні освітньо - виховних завдань НУШ з курсу «Я досліджую світ» у початкових класах провідне місце належить дослідницько - експериментальній діяльності , оскільки саме вона:
самооцінювальні;
Дослідницька діяльність учнів-освітня технологія, де головним засобом є навчальне дослідження, у процесі якого передбачається виконання учнями під керівництвом педагога дослідницьких навчальних завдань з невідомим заздалегідь рішенням, спрямованих на створення уявлень про об’єкт або явище навколишнього світу.
Під час проведення дослідів забезпечується поєднання чуттєвого сприймання і словесного обґрунтування практичної діяльності дітей. Такий органічний зв'язок сприяє максимальній активізації їх розумової діяльності, оскільки відповідає характеру мислення молодших школярів.
У порівнянні із спостереженням дослід – активний спосіб вивчення природи. Його перевага полягає в можливості вивчати явища при різноманітних умовах, повторювати його у міру необхідності, виділяти ті сторони явища, які нас цікавлять.
Дослід – це спосіб вивчення об’єктів або явищ природи в спеціально створених умовах і виділення із різноманітного комплексу зовнішніх впливів на об’єкт або процес лише одного, наперед визначеного фактора. Дослід бере у природи те, що дослідник хоче.
Досліди у навчальному процесі можуть виконувати дві функції — демонстраційно-ілюстративну і дослідницьку. У першому випадку вони виступають зазвичай засобом закріплення раніше засвоєних учнями знань, умінь і навичок. В іншому разі досліди виступають засобом здобуття нових знань учнями.
ЗНАЧЕННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ МЕТОДІВ ДОСЛІДЖЕННЯ В ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НУШ
Дослідницько - експериментальні методи дають можливість у доступній формі познайомити учнів із законами природи, реалізувати один із принципів навчання – принцип наочності. Це має велике значення під час вивчення природи тому, що:
ДЕМОНСТРАЦІЙНИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ: ЗНАЧЕННЯ, ОБЛАДНАННЯ, МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ
Демонстраційні досліди проводять тоді, коли використовується вогонь, або коли вони надто складні. Однак і при цих дослідах учні проводять спостереження, порівнюють предмети та аналізують їх, роблять висновки.
Демонстраційний експеримент має бути добре унаочненим і обладнаним, щоб діти бачили все, що робить учитель. Тому потрібно проводити його у класі. Велика ефективність демонстрування забезпечується вмінням учителя поєднувати постановку досліду з відповідним поясненням чи бесідою, дотримуванням послідовності, а основне – підкреслити жестом чи інтонацією, змістовно заповнювати проміжки часу, в які відбуваються дослідні процеси. Окремі етапи спостережуваного явища учитель графічно зображує.
Перед початком проведення досліду вчителеві слід обов’язково детально перевірити:
Перш ніж провести демонстраційний дослід учитель показує учням прилади, які буде використовувати. Прилади для демонстрування досліду мають бути прості й зрозумілі. Збирати з частин прилад краще в присутності учнів, пояснюючи одночасно призначення кожної із частин. Дослід треба демонструвати так, щоб його добре було видно всім учням. Якщо треба спостерігати за рухом прозорої рідини в трубці, то її підфарбовують.
Перед демонструванням деяких дослідів бажано провести бесіду. Перед початком досліду учням дають завдання:
Під час проведення досліду вчитель не повинен пояснювати явище або процес, що відбувається. Дуже важливо, щоб він правильно керував спостереженнями дітей, їхнім мисленням. А це допоможуть здійснити запитання:
«Що спостерігається?» - спрямовує увагу дітей на хід процесу;
«Чому це відбувається?» - спонукає шукати пояснення причин явища;
«Який висновок з цього можна зробити?» - спонукає до мислення;
«Де можна спостерігати подібне явище в природі?» - привчає дітей зіставляти свої спостереження з процесом явищ у природі.
Вчитель допомагає учням правильно сформулювати висновки, робити узагальнення. Темп досліду повинен бути таким, щоб діти змогли запам’ятати всі етапи роботи, пояснити послідовність процесу, кінцеві наслідки роботи. Учитель коментує відповіді учнів, глибше розкриває зміст досліду. Якщо є можливість і потреба, виконує схематичне зображення.
Щоб навчити дітей не тільки самостійно пояснювати досліди, а й виробити навички самостійного виконання їх, слід проводити лабораторні досліди, під час яких учень самостійно виконує прості експерименти, вчиться поводитись з лабораторним обладнанням, речовинами.
ЛАБОРАТОРНІ ДОСЛІДИ: ЗНАЧЕННЯ, ОБЛАДНАННЯ, МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ
Під час лабораторних дослідів у сприйманні предметів і явищ беруть участь усі або більшість органів чуттів та руки дитини, що дає змогу повніше і глибше вивчити всі особливості явища. Крім того на цих заняттях учні спостерігають явища чи процес довше, ніж під час демонстрування досліду на учительському столі.
Ці досліди передбачають залучення всіх дітей і можна проводити групою (по 4-5 дітей) або в парі (2 дітей).
Під час проведення досліду треба прагнути спрямувати роботу так, щоб діти відчували себе дослідниками, які самостійно розв’язують те або інше завдання.
Важливо вчасно ознайомити учнів з правилами техніки безпеки.
Вони зводяться до таких норм:
Перед виконанням лабораторних дослідів та експериментів чергові за вказівкою вчителя ставлять перед кожним учнем або групою відповідне обладнання і речовини. Учитель показує, як підготувати обладнання до роботи, потім пропонує прочитати опис досліду в підручнику або іншій літературі, підготовленій вчителем, і розглянути малюнки, які його пояснюють. Учитель з’ясовує, чи все їм зрозуміло.
Після цього учні під наглядом учителя виконують дослід. Учитель теж не повинен бути пасивним спостерігачем. Завдання вчителя полягає в тому, щоб навчити дітей вести спостереження. Допомагають правильно вести спостереження питання, записані на класній дошці. Всі питання щодо проведення дослідів можна звести до наступних.
Велике пізнавальне значення можна дослідити, в ході яких порівнюються властивості двох предметів або явищ (нафта і вода). Відмінність у порівнянні двох предметів підкреслює їхні індивідуальні ознаки, а схожість дає змогу віднести до однієї групи.
Поширеним недоліком під час проведення дослідів є методична одноманітність у цій роботі. Це знижує активність учнів на занятті. Тому слід використовувати різні прийоми, які сприяють підвищенню активності дітей. Один із них – створення проблемних ситуацій під час проведення досліду.
У більшості випадків на заняттях проводять не один, а кілька дослідів, у процесі яких вивчаються різні сторони предмета або явища, зокрема його властивості, склад, умови існування.
Методика організації і проведення демонстраційних та лабораторних дослідів складається із цілого ряду вимог та рекомендацій, яких треба дотримуватись.
Перед тим як приступити до опрацювання певної теми з, вчитель завчасно обмірковує, які лабораторні, демонстраційні досліди слід провести на заняттях, а які вдома, визначає доцільність цієї роботи. Після цього вчитель сам проводить дослід і визначає час потрібний для його проведення, власноручно підготовлює матеріал і обладнання для досліду.
Слід пам’ятати, що демонстрування досліду має органічно випливати із змісту уроку, спонукати учнів ефективнішим шляхом «відкривати» для себе певну закономірність природи, дійти правильного висновку під керівництвом учителя або самостійно.
1