Значення і охорона ґрунтів.

Про матеріал
Тема. Значення і охорона ґрунтів. Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити учнів зі значенням ґрунту в природі та житті людини; сприяти розумінню шляхів забруднення та охорони ґрунтів; розвивати мислення, мовлення, спостережливість, уміння порівнювати, класифікувати, робити висновки, узагальнювати; виховувати любов до природи рідного краю, дбайливе ставлення до об’єктів природи, почуття гордості за багатство рідного краю; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: розвивати вміння під керівництвом учителя визначати мету роботи і план її виконання; презентувати свої дослідження, оцінювати власну діяльність та діяльність однокласників; комунікативної: удосконалювати вміння виділяти під час читання і слухання важливі за змістом слова, робити висновки-узагальнення за допомогою вчителя, відповідати «своїми словами», зв’язно й послідовно описувати побачене; знаходити у науково-популярних текстах конкретні відомості; здоровязбережувальної: удосконалювати вміння розпізнавати правильне і неправильне сидіння за партою; соціальної: удосконалювати навички продуктивної співпраці в команді, підвищувати пізнавальний інтерес до предмета. Тип уроку: комбінований. Основні терміни: забруднення ґрунтів, охорона ґрунтів, «вороги» ґрунтів, збереження ґрунтів, «лікування» ґрунтів. Обладнання: ілюстративний матеріал щодо утворення ярів, екологічна катастрофи сміттєзвалищ, вирубування лісів..., презентація, яблуко, ніж, картки, мікрофон, план фенологічних спостережень, творчі роботи учнів. Хід уроку І. ВСТУПНА ЧАСТИНА 1. Організаційний момент - Всі готові до уроку. Перевірте свої робочі місця. 2. Емоційне налаштування: «Настрій – «во», погода - «клас», хай буде добре – у вас, і у – нас!» Фенологічні спостереження. - І як завжди на уроці у нас працює синоптик. - Вітаю всіх. Листопад – останній місяць осені. Температура повітря знижується. Сьогодні небо похмуре, сумне. Температура повітря – градусів. Опади - А у нашому класі переважають хороший настрій та присутність усмішок. Опади переважно у вигляді гарних оцінок. Дякую за увагу. 3. Оголошення теми і плану уроку. - Про що ми говорили на минулому уроці? (ГРУНТ) Тема уроку . Значення і охорона грунтів - А саме: ДОШКА - Яке значення має ґрунт для людей? - Чи потрібно охороняти ґрунт. Чому? - Як запобігти руйнуванню грунту? - В кінці уроку ми зможемо пояснити. ЧИ ТРЕБА ТУРБУВАТИСЯ ПРО ЗБЕРЕЖЕННЯ ГРУНТІВ Метод «Прес» (ДОШКА) 1. Позиція «Я вважаю, що…» 2. Обґрунтування «Тому що…» 3. Приклад «Наприклад…» 4. Висновок «Отже, я вважаю…» ІІІ. Повторення пройденого матеріалу. «Мозковий штурм» презентація 1) Верхній шар землі, на якому ростуть рослини. (Ґрунт) 2) Одна зі складових частин ґрунту, якою люблять гратися діти. (Пісок) 3) Ґрунт повільно пропускає воду, якщо в ньому є... (глина). 4) Що ви виявили у ґрунті, на минулому уроці коли кидали його грудочку в склянку з водою? (Повітря) 5) Рослинні і тваринні рештки, що перегнили. (Перегній) 6) Рідина-розчинник, що входить до складу ґрунту. (Вода) 7) Головна ознака ґрунту. (Родючість) 8) Назвіть найродючіший грунт. (Чорнозем.) ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА. - Чому без грунту людство може загинути? 1. Імітація, використавши яблуко як уявну модель Землі, що запаси ґрунту у світі не безмежні. - Подивіться на яблуко та уявіть, що це — модель Землі в мініатюрі. • Розріжемо яблуко на чотири рівні частини та відкладемо три з них убік. ( Три чверті поверхні Землі займають моря й океани. Цю поверхню не можна використовувати для традиційного сільського господарства (хоча людство вже міркує над цим)). • Розріжемо чверть яблука ще надвоє та відкладемо убік одну частину. Цю частину земної поверхні займають пустелі, де не ростуть сільськогосподарські культури. • Розріжемо одну восьму яблука, що у вас залишилася, на чотири частини та відкладемоубік три з них. (Вони символізують ту частину земної поверхні, що вкрита скелями й камінням — така земля не є родючою). • Тонка скибка, яка залишилася, представляє 1/32 земної поверхні — саме таку частину вважають родючою землею. Зріжемо зі скибки шкірку. Вона власне і є верхнім шаром, тобто ґрунтом, який годує рослини та виробляє їжу для всіх тварин і людей. - Зробіть відповідний висновок. діти Фізкультхвилинка Гра «Стрибай - присідай» Правила гри. Якщо ви згодні, то підстрибнувши плесніть у долоні над головою; якщо ні – присядьте. Я кидаю сміття на вулиці. Я бережу воду і закриваю кран. Яри – це добре. Необхідно висаджувати рослини. Я хочу дихати отруйним повітрям. Я п’ю чисту воду. Метелика я випущу на волю. Яри руйнують грунт. Охорона природи приносить користь. 3. Вивчення нового матеріалу. -Прочитайте і підкресліть олівцем, І група - ЩО РУЙНУЄ ГРУНТ? ІІ група – що потрібно робити для збереження грунту? (на дошці прикріплюю) Знайдіть і прочитайте в підручнику на с. 57 що ви можете зробити для збереження грунту. Пишуть в зошиті с.17 ІІІ. Заключна частина 1. Узагальнення й систематизація знань. Бесіда «Чи знаєш ти що...» Для багатьох тварин ґрунт є домівкою. -Хто живе у ґрунті? -Комахи та їхні личинки, черв’яки, кроти, землерійки, ховрахи, хом’яки, полівки, борсуки. Заселений цими істотами грунт нагадує бринзу- так багато в ньому дірочок. Крізь них легко проходять вода і повітря. Вони розпушують, перемішують ґрунт, збагачують його киснем, подрібнюють рештки живих організмів, дають змогу існувати іншим істотам. Отже, підтримують життя Землі. Робота в зошиті ст. 17 - Чи потрібен ґрунт людям? Без ґрунту не стало б продуктів харчування. Недарма кажуть, що ґрунт дорожчий від золота. Без золота люди жили б, а без ґрунту – ні. Учені підрахували, що для того щоб утворився шар ґрунту завтовшки 5 см, потрібно не менше 2000 років. А для нормального росту рослин потрібний шар ґрунту завтовшки хоча б 50 см. Щоб утворився ґрунт такої товщини потрібно 20 000 років. Процес утворення ґрунту складний і довготривалий. Тому ґрунт треба охороняти. 5 грудня – ВСЕСВІТНІЙ ДЕНЬ ГРУНТУ КАРТА Василь Васильович Докучаєв. Створив науку про грунти. Склав першу світову грунтову карту Вивчав грунти у різних куточках України та за її межами. Винаходив нові способи боротьби з посухою. 3. Гра «Так» чи «Ні». - Сьогодні вчили ми ґрунти? (Так) - Ґрунт має досить гарний смак? (Ні) - Пісок і глина є в ґрунтах? (Так) - Живе у ґрунті лиш черв’як? (Ні) - Розчиняється ґрунт у воді? (Ні) - Утворюється ґрунт на камінцях? (Так) - Вода може зруйнувати ґрунт? (Так) - Повітря міститься в ґрунтах? (Так) - Чи завжди люди бережуть ґрунти? (Ні) -А ви будете берегти грунт? (Так) Метод «Прес» (ДОШКА) 1. Позиція «Я вважаю, що…» 2. Обґрунтування «Тому що…» 3. Приклад «Наприклад…» 4. Висновок «Отже, я вважаю…» Я вважаю, що грунт потрібно охороняти. Тому що загине все живе. Наприклад, рослини висохнуть, не буде їжі для тварин, для людей не буде продуктів харчування. Нічим буде дихати, тому що рослини виробляють кисень. Отже, я вважаю, що потрібно охороняти грунт. Домашнє завдання с.55-59, підготуватися до контрольної роботи. Оцінювання
Перегляд файлу

Тема. Значення і охорона ґрунтів.

Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити учнів зі значенням ґрунту в природі та житті людини; сприяти розумінню шляхів забруднення та охорони ґрунтів; розвивати мислення, мовлення, спостережливість, уміння порівнювати, класифікувати, робити висновки, узагальнювати; виховувати любов до природи рідного краю, дбайливе ставлення до об’єктів природи, почуття гордості за багатство рідного краю;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння під керівництвом учителя визначати мету роботи і план її виконання; презентувати свої дослідження, оцінювати власну діяльність та діяльність однокласників;

комунікативної: удосконалювати вміння виділяти під час читання і слухання важливі за змістом слова, робити висновки-узагальнення за допомогою вчителя, відповідати «своїми словами», зв’язно й послідовно описувати побачене; знаходити у науково-популярних текстах конкретні відомості;

здоровязбережувальної: удосконалювати вміння розпізнавати правильне і неправильне сидіння за партою;

соціальної: удосконалювати навички продуктивної співпраці в команді, підвищувати пізнавальний інтерес до предмета.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни: забруднення ґрунтів, охорона ґрунтів, «вороги» ґрунтів, збереження ґрунтів, «лікування» ґрунтів.

Обладнання: ілюстративний матеріал щодо утворення ярів, екологічна катастрофи сміттєзвалищ, вирубування лісів..., презентація, яблуко, ніж, картки, мікрофон, план фенологічних спостережень, творчі роботи учнів.

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організаційний момент

- Всі готові до уроку. Перевірте свої робочі місця.

2. Емоційне налаштування: «Настрій – «во», погода  - «клас»,

                                                  хай буде добре – у вас, і у – нас!»

Фенологічні спостереження.

- І як завжди на уроці у нас працює синоптик. Сьогодні Це Андрій.

- Вітаю всіх. Листопад – останній місяць осені. Температура повітря знижується. Сьогодні небо похмуре, сумне. Температура повітря –         градусів.   Опади -

А у нашому класі переважають хороший настрій та присутність усмішок. Опади  переважно у вигляді гарних оцінок. Дякую за увагу.

3. Оголошення теми і плану уроку.

- Про що ми говорили на минулому уроці? (ГРУНТ)

Тема уроку . Значення і охорона грунтів

- А саме: ДОШКА

- Яке значення має ґрунт для людей?

- Чи потрібно охороняти ґрунт. Чому?

- Як запобігти руйнуванню грунту?

- В кінці уроку ми зможемо пояснити.

 ЧИ ТРЕБА ТУРБУВАТИСЯ ПРО ЗБЕРЕЖЕННЯ ГРУНТІВ

Метод «Прес» (ДОШКА)

  1. Позиція «Я вважаю, що…»
  2. Обґрунтування «Тому що…»
  3. Приклад «Наприклад…»
  4. Висновок «Отже, я вважаю…»

ІІІ. Повторення пройденого матеріалу. «Мозковий штурм» презентація

1) Верхній шар землі, на якому ростуть рослини. (Ґрунт)

2) Одна зі складових частин ґрунту, якою люблять гратися діти. (Пісок)

3) Ґрунт повільно пропускає воду, якщо в ньому є... (глина).

4) Що ви виявили у ґрунті, на минулому уроці  коли кидали  його грудочку в склянку з водою?  (Повітря)

5) Рослинні і тваринні рештки, що перегнили. (Перегній)

6) Рідина-розчинник, що входить до складу ґрунту. (Вода)

7) Головна ознака ґрунту. (Родючість)

8) Назвіть найродючіший грунт. (Чорнозем.)  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА.

- Чому без грунту людство може загинути?

1. Імітація, використавши яблуко як уявну модель Землі, що запаси ґрунту у світі не безмежні.

 - Подивіться на яблуко та уявіть,  що це — модель Землі в мініатюрі.

Розріжемо яблуко на чотири рівні частини та відкладемо три з них убік. ( Три чверті поверхні Землі займають моря й океани. Цю  поверхню не можна використовувати для традиційного сільського господарства (хоча людство вже міркує над цим)).

Розріжемо чверть яблука ще надвоє та відкладемо убік одну частину. Цю частину земної поверхні займають пустелі, де не ростуть сільськогосподарські культури.

Розріжемо одну восьму яблука, що у вас залишилася, на чотири частини та відкладемоубік три з них. (Вони символізують ту частину земної поверхні, що вкрита скелями й камінням — така земля не є родючою).

Тонка скибка, яка залишилася, представляє 1/32 земної поверхні — саме таку частину вважають родючою землею. Зріжемо зі скибки шкірку. Вона власне і є верхнім шаром, тобто ґрунтом, який годує рослини та виробляє їжу для всіх тварин і людей.

- Зробіть відповідний висновок. діти

Фізкультхвилинка Гра «Стрибай - присідай»

Правила гри. Якщо ви згодні, то підстрибнувши плесніть у долоні над головою; якщо ні – присядьте.


Я кидаю сміття на вулиці.

Я бережу воду і закриваю кран.

Яри – це добре.

Необхідно висаджувати рослини.

Я хочу дихати отруйним повітрям.

Я п’ю чисту воду.

Метелика я випущу на волю.

Яри руйнують грунт.

Охорона природи приносить користь.


3. Вивчення нового матеріалу.

-Прочитайте і підкресліть олівцем,  І група - ЩО РУЙНУЄ ГРУНТ?

ІІ група – що потрібно робити для збереження  грунту?

(на дошці прикріплюю)

Знайдіть і  прочитайте в підручнику на с. 57 що ви можете зробити для збереження грунту.

Пишуть в зошиті с.17

ІІІ. Заключна частина

1. Узагальнення й систематизація знань.

Бесіда «Чи знаєш ти що...»

Для багатьох  тварин ґрунт є домівкою.

-Хто живе у ґрунті? Луценко Олег

-Комахи та їхні личинки, черв’яки, кроти, землерійки, ховрахи, хом’яки, полівки, борсуки. Заселений цими істотами грунт нагадує бринзу- так багато в ньому дірочок. Крізь них легко проходять вода і повітря. Вони розпушують, перемішують ґрунт, збагачують його киснем, подрібнюють рештки живих організмів, дають змогу існувати іншим істотам.

Отже, підтримують життя Землі.

Робота в зошиті ст. 17

  • Чи потрібен ґрунт людям?

Без ґрунту не стало б продуктів харчування. Недарма кажуть, що ґрунт дорожчий від золота. Без золота люди жили б, а без ґрунту – ні.

Крилов М

Учені підрахували, що для того щоб утворився шар ґрунту завтовшки 5 см, потрібно не менше 2000 років. А для нормального росту рослин потрібний шар ґрунту завтовшки хоча б 50 см. Щоб утворився ґрунт такої товщини потрібно 20 000 років.

Процес утворення ґрунту складний і довготривалий. Тому ґрунт треба  охороняти.

5 грудня – ВСЕСВІТНІЙ ДЕНЬ ГРУНТУ КАРТА

Василь Васильович Докучаєв. Створив науку про грунти. Склав першу світову грунтову карту Вивчав грунти у різних куточках України та за її межами. Винаходив нові способи боротьби з посухою.

3. Гра «Так» чи «Ні».


- Сьогодні вчили ми ґрунти? (Так)

- Ґрунт має досить гарний смак? (Ні)

- Пісок і глина є в ґрунтах? (Так)

- Живе у ґрунті лиш черв’як? (Ні)

- Розчиняється ґрунт у воді? (Ні)

- Утворюється ґрунт на камінцях? (Так)

- Вода може зруйнувати ґрунт? (Так)

- Повітря міститься в ґрунтах? (Так)

- Чи завжди люди бережуть ґрунти? (Ні)

-А ви  будете  берегти грунт? (Так)

Метод «Прес» (ДОШКА)

  1. Позиція «Я вважаю, що…»
  2. Обґрунтування «Тому що…»
  3. Приклад «Наприклад…»
  4. Висновок «Отже, я вважаю…»

Ісмайлов Раміз

Я вважаю, що грунт потрібно охороняти.

Тому що загине все живе.

Наприклад, рослини висохнуть, не буде їжі для тварин, для людей не буде продуктів харчування. Нічим буде дихати, тому що рослини виробляють кисень.

Отже, я вважаю, що потрібно охороняти грунт. 

Домашнє завдання с.55-59, підготуватися до контрольної роботи. Оцінювання


 

 

Вітаю всіх. Листопад – останній місяць осені. Температура повітря знижується. Сьогодні небо похмуре, сумне. Температура повітря –         градусів.   Опади -

А у нашому класі переважають хороший настрій та присутність усмішок. Опади  переважно у вигляді гарних оцінок. Дякую за увагу.

 

Комахи та їхні личинки, черв’яки, кроти, землерійки, ховрахи, хом’яки, полівки, борсуки. Заселений цими істотами грунт нагадує бринзу- так багато в ньому дірочок. Крізь них легко проходять вода і повітря. Вони розпушують, перемішують ґрунт, збагачують його киснем, подрібнюють рештки живих організмів, дають змогу існувати іншим істотам.

Отже, підтримують життя Землі.

 

Учені підрахували, що для того щоб утворився шар ґрунту завтовшки 5 см, потрібно не менше 2000 років. А для нормального росту рослин потрібний шар ґрунту завтовшки хоча б 50 см. Щоб утворився ґрунт такої товщини потрібно 20 000 років.

Процес утворення ґрунту складний і довготривалий. Тому ґрунт треба  охороняти.

 

Я вважаю, що грунт потрібно охороняти.

Тому що загине все живе.

Наприклад, рослини висохнуть, не буде їжі для тварин, для людей не буде продуктів харчування. Нічим буде дихати, тому що рослини виробляють кисень.

Отже, я вважаю, що потрібно охороняти грунт. 

doc
Пов’язані теми
Природознавство, Розробки уроків
Інкл
Додано
24 січня 2023
Переглядів
1096
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку