Урок з української мови на тему : " Значення слова. Однозначні та багатозначні слова" за підручником І. Большакова, І. Хворостяний 4 клас
Тема. Значення слова. Однозначні та багатозначні слова
Мета: актуалізувати знання учнів про однозначні та багатозначні слова, тему, головну думку твору; вчити розрізняти однозначні та багатозначні слова; познайомити з творчістю Джанні Родарі; формувати вміння вживати багатозначні слова в мовленні, працювати з тлумачним словником, удосконалювати навички роботи в команді; виховувати повагу до рідної мови, до традицій своєї країни.
Навчально-методичне забезпечення: мультимедійна презентація; предметні малюнки, презентація-супровід уроку, цеглинки ЛЕГО, картки із завданнями для роботи в групах, робота з картками, використаня додекаедра( частини мови).
Хід уроку
І. Вступна частина
Любі діти , добрий день !
Сил, натхення на весь день!
А ще праці і старання!
Тож вперед всі до навчання.
Для того, щоб ефективніше нам працювати на уроці допоможе гра налаштуватись на гра «Так – ні»
Якщо ви погоджуєтесь із твердженням, піднімайте зелену цеглинку, якщо ні – червону.
2. Робота на картках
Виконайте на картках звуко-буквенний аналіз заданих слів .
3. Додакаедр ( повторення частин мови)
4. Хвилинка каліграфії
На, ди, ти - дитина.
Для своїх батьків я ще маленька дитина.
- Як ви розумієте цей вислів?
5. Розгадайте ребус.
ІІ. Основна частина
Тема нашого уроку: «Значення слова. Однозначні та багатозначні слова».
- Що вам відомо про слова та їх значення?
Більшість слів що означають, тобто мають лексичне значення. Слова-помічники і, біля, на, поперед лексичного значення не мають.
У кожній мові є слова, що мають тільки одне лексичне значення, тобто називають тільки одну якусь істоту, дію, предмет, ознаку. Це слова однозначні. До них здебільшого належать терміни (епітет, префікс, синус) та побутові слова( ліжко, кишеня, стіл). Крім однозначних, у мові є багатозначні слова, що мають кілька лексичних значень. Наприклад: слово легкий може означати незначну вагу (легкий пух), міру завантаженості (легкий день), та характер складності (легка задача).
Багатозначні слова можуть вживатися в прямому і переносному значеннях. Пряме значення – це властиве слову звичайне значення. Переносне значення – це образна назва предмета, ознаки предмета, явища, дії.
- Давайте ми всі разом попрацюємо з підручником . Відкривате підручник на с. 57-59.
Знаходимо пряме та переносне значення слів за допомогою карток.
- Щоб з’ясувати лексичне значення слова, треба звернутися до тлумачного словника.
5. Робота з підручником
Робота з підручником. («Бріф. Бруф. Браф» (За Джанні Родарі)
- Ми познайомимось із Джанні Родарі і його твором «Бріф. Бруф. Браф».
Визначення теми і головної думки. ( Робот в групах)
6. Крісло автора.
Переказ тексту з опорою на ключові слова.
Випиши з тексту 5 іменників, 4 прикметники, 3 дієслова.
Робота з підручником.
Прочитайте правило. Як ви його розумієте?
Розподіли однозначні слова на три групи. Дай їм назви.
Понеділок, вересень, іменник, середа,п ‘ятниця, листопад, прикметник, дієслово, неділя, березень, червень, четвер,т липень, прийменник.
Золотий годинник, свіжий хліб, гіркий спогад, спить малюк, тепла зустріч.
Із одним словосполученням (на вибір) складіть речення. Запишіть.
ІІІ. Заключна частина
1.Рефлексія ( картки)
2. Домашнє завдання