Лабораторні роботи з фізики 8 клас
Поглиблене вивчення
За підручником Т.М. Засєкіна
Д.О Засєкіна
рік видання 2016
Під час виконання робіт учням легко опрацьовувати матеріал
Лабораторна робота №1 Дата ________
Вимірювання температури за допомогою різних термометрів
Мета роботи: оволодіти навичками вимірювання температури тіл за
допомогою різних термометрів.
Прилади та матеріали: різні види термометрів, хімічний стакан
або колба з теплою водою.
Правила, яких потрібно дотримуватися
під час вимірювання температури тіл
Забезпечити належний контакт термометра з тілом, температуру
якого вимірюють, щоб між ними відбувався повноцінний теплообмін.
Не варто намагатися повністю занурити термометр у досліджува-
не тіло. Контактувати з тілом має лише вимірювальний елемент, напри-
клад, колбочка з термометричною рідиною.
Потрібно зачекати, доки завершиться теплообмін між тілом і
термометром, а їхні температури зрівняються.
Термометри — дуже ламкі вимірювальні прилади, що вимагають
обережного поводження. Одразу після того, як завершите вимірювання,
термометр треба класти у футляр або таке місце, яке забезпечить його
надійне зберігання.
Вказівки щодо виконання роботи
1. Ознайомтеся з будовою різних термометрів. З’ясуйте особливості їх
застосування під час вимірювання температури.
2. Визначте діапазон вимірювання температури,
Термометр |
|
|
|
діапазон |
|
|
|
ціну поділки та одиниці
Термометр |
|
|
|
Ціна поділки |
|
|
|
3. За допомогою різних термометрів виміряйте температуру одного й
того самого тіла, порівняйте результати та зробіть висновок.
Термометр |
|
|
|
температура |
|
|
|
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Визначте похибку вимірювання для кожного термометра та з’ясуйте,
який із них є найточнішим. _______________________________________ _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок: _____________________________________________________ _______________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторна робота №2 Дата ________
Вивчення теплового балансу за умов
змішування води різної температури
Мета роботи: порівняти кількість теплоти, що віддана теплою водою,
з кількістю теплоти, що отримана холодною водою, під час їхнього змі-
шування.
Прилади та матеріали: термометр, посудина з теплою водою
(40 °С), посудина з холодною водою, калориметр, мензурка.
Вказівки щодо виконання роботи
За допомогою термометра виміряйте темпера-
туру холодної води t1 у посудині. Запишіть зна-
чення температури в таблицю.
2. Налийте в калориметр 100 г теплої води. Вимі-
ряйте й запишіть у таблицю значення її темпера-
тури t2.______________________________________ ____________________________________________ ____________________________________________ ____________________________________________
3. Не виймаючи термометра, вилийте в калориметр
100 г холодної води.
4. Обережно помішуючи термометром воду, стеж-
те за його показаннями. Тількино температура
перестане змінюватися, запишіть показання тер-
мометра t в таблицю.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Обчисліть зміну температури холодної води
∆t1 = t − t1 та теплої води ∆t2 = t2 − t .____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Порівняйте їх і зробіть висновок.
Висновок: _______________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторна робота №3 Дата ________
Визначення питомої теплоємності речовини
Мета роботи: навчитись визначати питому теплоємність речовини.
Прилади т а матеріали: калориметр, термометр, мензурка, посу-
дина з водою, важільні терези з набором важків, циліндр металевий (на
нитці), фільтрувальний папір, посудина з окропом (одна на клас).
Вказівки щодо виконання роботи
1. Налийте в калориметр 150–200 мл
води кімнатної температури. Виміряйте
та запишіть температуру t1 і масу m1 цієї
води.
__________________________________ __________________________________ __________________________________
2. З дозволу вчителя підійдіть з калори-
метром до посудини з киплячою водою,
в якій містяться металеві циліндри. Аку-
ратно перемістіть циліндр у калориметр.
3. На робочому місці опустіть у калори-
метр термометр. Обережно помішуючи
термометром воду, стежте за його по-
казаннями. Після досягнення теплової
рівноваги виміряйте температуру води в калориметрі t.
______________________________________________________________________________________________________________________________
4. Вийміть циліндр із води, промокніть його фільтрувальним папером.
За допомогою важільних терезів визначте масу циліндра m2 .
______________________________________________________________________________________________________________________________
7. Складіть рівняння теплового балансу. Із співвідношення визначте питому теплоємність речовини циліндра с2.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. За таблицею питомих теплоємностей визначте речовину, із якої виготовлено циліндр
______________________________________________________________________________________________________________________________
.
Лабораторна робота №4 Дата ________
Визначення питомої теплоти плавлення льоду
Вказівки щодо виконання роботи
______________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторна робота №5 Дата ________
Визначення коефіцієнта корисної дії нагрівника
Мета роботи: навчитись визначати коефіцієнт корисної дії нагрівника.
Прилади та матеріали: штатив, терези, набір важків, мензурка, термометр, склянка з водою, шматочок сухого спирту, сірники, внутрішня посудина від калориметра.
Вказівки щодо виконання роботи
______________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторна робота №6 Дата ________
Дослідження взаємодії заряджених тіл
Вказівки щодо виконання роботи
2. Поясніть явища, які ви спостерігаєте. Зробіть висновки.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок: _____________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторна робота №7 Дата ________
Вимірювання сили струму та електричної напруги
Мета роботи: навчитися складати електричне коло, вимірювати й порівнювати силу струму й напругу на різних ділянках кола.
Вказівки щодо виконання роботи
А1 |
А2 |
А3 |
А4 |
|
|
|
|
|
U2 |
U1+U2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Запишіть значення які ви бачити: _______________________________ _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Лабораторна робота №8 Дата ________
Вимірювання опору провідника за допомогою амперметра вольтметра
Прилади та матеріали: джерело струму, досліджуваний провід-ник (ніхромова спіраль), амперметр, вольтметр, реостат, вимикач, з’єднувальні провідники.
На малюнку 157, а с. 188 зображено зовнішній вигляд повзункового реостата. Для виготовлення такого приладу на керамічний каркас щільно намотують металевий дріт, наприклад константан. Для ізолювання витків дроту між собою їх покривають тонким шаром окалини. Над обмоткою кріпиться металевий стержень, по якому може вільно рухатися повзунок із контактами, які щільно прилягають до обмотки, та ізольованою ручкою. Під час переміщення повзунка його контакти стирають шар окалини в місцях дотику, й електричний струм проходить від дроту до повзунка та металевого стержня. На верхній частині ручки вказані максимальні значення опору й сили струму, за якої можна використовувати реостат.
Реостат вмикається в електричне коло за допомогою двох затискачів, один з яких розташований на корпусі й з’єднаний із дротом (А), а інший — на протилежному кінці металевого стержня, по якому рухається повзунок (В).
На малюнку 157, б зображено умовне позначення реостата на електричних схемах На малюнку 157, в зображено принцип роботи реостата. За такого вмикання задіяна половина дроту реостата (незаштрихована частина дроту в коло не ввімкнена). Змінюючи положення повзунка, змінюють довжину дроту, по якому проходить струм до повзунка, і, відповідно, опір активної частини реостата. Так, якщо пересунути повзунок у крайнє ліве положення (т. А), то опір кола зменшиться. Якщо окрім реостата в колі немає споживачів, то сила струму в такому разі, згідно із законом Ома, стрімко зросте (коротке замикання!). Тому, включаючи реостат в електричне коло, його повзунок встановлюють у середнє положення, щоб не ви- йшли з ладу інші елементи кола
Вказівки щодо виконання роботи
1. Складіть електричне коло, з’єднавши послідовно джерело струму, амперметр, досліджуваний провідник (спіраль), реостат, вимикач До кінців спіралі приєднайте вольтметр (ураховуйте знаки «+» і «–»).
|
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
номер досліду |
Сила струму І, а |
напруга U, в |
опір R, ом |
|
|
|
|
|
|
|
|
Висновок: ______________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8*. За отриманими в роботі значеннями фізичних величин накресліть графік залежності сили струму в провіднику від напруги на його кінцях. Проаналізуйте графік. За графіком визначте опір провідника за будь-якого проміжного значення сили струму.
|
Лабораторна робота №9 Дата ________
Дослідження електричного кола з послідовним з’єднанням провідників
Прилади та матеріали: батарея акумуляторів, дві електролампи, амперметр постійного струму на 2 А, вольтметр постійного струму на 4 В, вимикач, з’єднувальні провідники.
Вказівки щодо виконання роботи
|
4. Включіть амперметр після другої лампи і виміряйте силу струму І2.
5. Увімкніть амперметр в інше місце кола і виміряйте силу струму І. Переконайтеся, що сила струму є однаковою.
Результати вимірювань запишіть до таблиці.
номер досліду |
Сила струму, А |
Напруга, В |
Опір, Ом |
||||||
І1 |
І2 |
І |
U1 |
U2 |
U |
R1 |
R2 |
R |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дослідження електричного кола з паралельним з’єднанням провідників
Прилади та матеріали: батарея акумуляторів, дві електролампи, амперметр постійного струму на 2 А, вольтметр постійного струму на 4 В, вимикач, з’єднувальні провідники.
Вказівки щодо виконання роботи
|
номер досліду |
Сила струму, А |
Напруга, В |
Опір, Ом |
||||||
І1 |
І2 |
І |
U1 |
U2 |
U |
R1 |
R2 |
R |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
а) з лампою Л1 і виміряйте силу струму I1;
б) з лампою Л2 і виміряйте силу струму I2;
в) у загальну ділянку кола й виміряйте силу струму I.
Результати вимірювань запишіть до таблиці.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________