ТЕМА: Зразки образотворчого мистецтва Трипільської та скіфської культур. Мистецтво грецьких
міст Північного Причорномор'я.
МЕТА: ознайомити учнів із художньою спадщиною предків — скарбами скіфських курганів; вивчати спадщину через пізнання трипільської культури; формувати навички відтворення нового матеріалу, що базується на наукових даних; виховувати любов до історії своєї Батьківщини; розвивати творчу уяву, спостережливість, пам'ять, естетичне відношення до духовних та матеріальних цінностей свого народу; виховувати розуміння учнями народного ужиткового мистецтва як особливої загальнолюдської мови.
ОБЛАДНАННЯ: карта світу, фотографії і карти місць розташування трипільських поселень і скіфських курганів, фоторепродукції трипільських та скіфських виробів; макаронні вироби, клей, фольга, пластилін, матеріал за вибором, альбом.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Оголошення теми і мети уроку.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Запитання до учнів
• Хто такі скіфи? (Кочівники, кінні лучники, наші предки.)
• Яку територію вони заселяли? (Від берегів Дунаю до Великої Китайської стіни.) Покажіть її на карті.
Слово вчителя
Розповідь супроводжується показом взірців скіфського мистецтва.
Мистецтво Скіфії
Загальною назвою «скіфи» об'єднують різні кочові племена, що прийшли з Азії і протягом деся-тиліть існували на просторах південноукраїнського степу. Скіфів вважали надзвичайно войовничим на-родом. Існує думка, що Велику китайську стіну було споруджено з метою стримувати їхні набіги. Вони утворили самобутню цивілізацію — Скіфське царство зі столицею держави Неаполем Скіфським, що простиралося від берегів Дунаю до Великої Китайської стіни, їхня культура — це культура величезного світу: північне Причорномор'я, Кубань, Алтай, Південний Сибір. На півдні вона стикалася з давньогрецькою, на заході — культурою кельтських племен, на сході — культурою народів Передньої Азії та Китаю. ;
Розквіт скіфського мистецтва припадає на VII—VI ст. до н. е. У Скіфії були тоді лише зачатки державності, рабовласницького ладу, не було чіткого класового розподілу і писемності. Життя скіфів було яскравим і насиченим, таким було і породжене цим життям мистецтво.
Евристична бесіда
• Виходячи зі способу життя скіфів, скажіть, який вид мистецтва був найбільше поширений?
• Що або кого вони зображували?
• Як вони зображували фігури тварин?
Учитель.
Скіфське мистецтво — це різьблення по дереву і кістці, а головне — це віртуозна обробка металу. Скіфи володіли секретами багатьох сплавів, займалися литтям, тисненням, карбуванням, знали спайку, зернь, філігрань.
Усі предмети виконувались у своєрідній художній манері, наче численні скіфські майстри, домовилися і про сюжети, і про особливі прийоми. У різьбленні по дереву і кістці, литті з бронзи, золота та срібла відтворювались постаті звірів або фантастичних істот. Зображення виконувались у своєрідній художній манері, яка дістала назву «звіриного стилю». Скіфські художники, могли точно виразити сутність кожного звіра.
Найбільша у світі колекція скіфських виробів зберігається в Ермітажі — музеї у Санкт-Петер-бурзі.
Проблемна бесіда
• Спробуйте описати, у чому виявляється скіфський «звіриний стиль»? (Образ реальний, переданий
влучно і виразно. Фантастичне перетворення (таємниця, магія).)
У V—IV ст. до н. е. скіфське мистецтво змінюється. Фантазія перемагає реальність. В образах, предметах знаходимо більше декоративності, орнаментальності. Фігурки тварин стають пласкими, схематичними, і тепер уже не можна сказати, який саме це звір.
Греки і скіфи були сусідами. Скіфи торгували із грецькими містами і часто робили замовлення античним майстрам. Так утворився греко-скіфський стиль. Відбувалося взаємопроникнення двох сусідніх культур. Народжувалися унікальні творіння, що збереглися завдяки скіфським похованням.
Яскравий приклад греко-скіфського стилю — Золота царська пектораль знайдена в70-ті рр. XX ст. у Дніпропетровській області (курган Товста Могила), її вага — 1 кг 150 г, діаметр — ЗО см. Це нагрудна прикраса скіфського царя; сучасні вчені вважають, що в ній закодований скіфський календар — зодіак, повний своїх таємниць.
Усе поле пекторалі розділене на три місяцеподібні яруси за допомогою дуже тонких трубочок. Нижній і верхній яруси заповнені скульптурними композиціями, середній прикрашений рослинним орнаментом, закріпленим на пластині.
У центрі нижнього ярусу три сцени боротьби коня із двома грифонами. (Грифон — фантастичний звір, крилатий лев з орлиною головою). Далі — зображення дикого кабана й оленя з леопардом і левом, за ними показана боротьба собаки із зайцем. Чим ближче до країв, тим менші фігурки і спокійніші сцени боротьби.
На середньому ярусі розташовані великі квіти, інкрустовані блакитними емалями, і п'ять скульптурних зображень птахів. Центром усього витвору й середня сцена верхнього ярусу. Двоє роздягнених до поясу скіфів шиють одяг. Золоте руно — центр композиції. Один зі скіфів тримає в руках голку, побачити яку можна тільки зі зворотного боку. Далі по обидва боки від центра розташувалися скульптурні зображення кобили з лошам, корови з телям, скіфів, що доять корову й овець, за ними — вівці з ягнятами, кози, зайці; закінчують композицію качки.
Пектораль— це не просто прикраса, це ритуальна річ. Як видно, рослинний орнамент символізує дерево життя. Ключем до розуміння композиції сюжету є центральна сцена. Двоє скіфів готуються до ритуального свята. Скіфи ніколи не зображувалися оголеними. Навіть греки, виконуючи їхні за-
мовлення, одягали фігурки людей. Скіфи ж знімали одяг тільки для ритуальних дій.
Пектораль — унікальна річ. За простотою і виразністю їй немає рівних. Отже, завдяки творам мистецтва можна скласти уявлення про життя і побут наших предків.
Інтерактивна гра «Запитання — відповідь»
(Один учень задає питання, спираючись на знання курсу історії чи мистецтва, а другий відповідає та задає своє наступному (за власним вибором) учню. Відповідь повинна бути чіткою і короткою.)
• Як називається насипний пагорб, під яким покоїться скіфське поховання? (Курган.)
• Виходячи зі способу життя скіфів, що або кого вони зображували? (Головний герой скіфського мистецтва — звір).
• Що було головним багатством скіфів? (Коні.)
• У яких ще давніх художників звір був головним об'єктом творчості? (У первісних.)
• Де первісні люди зображували звірів? (На стінах печер.)
• Скіфи — кочові племена. Де ж можна було побачити їхні витвори? (Вони прикрашали речі, зброю.)
Трипільська культура
Запитання до учнів
• Хто такі трипільці? (Землероби.)
• Яку територію вони заселяли? (Біля Києва на теренах села Трипілля) Покажіть її на карті.
Слово вчителя
(Розповідь вчителя супроводжується розглядом взірців трипільської культури.)
Яскравою землеробною культурою на території України була трипільська. Назви «трипільська культура», «трипільці» — умовні (за місцем знахідки).
У 1890-х рр. археолог Вікентій Хвойка, ведучи розкопки на «Кирилівських Висотах» у Києві і біля села Трипілля, несподівано виявив уламки праісторичної кераміки, вкритої мальованим орнаментом, глиняні фігурки та крем'яне і кістяне приладдя. Ці знахідки були зовсім не схожі на інші пам'ятки старовини в Подніпров'ї. В. Хвойка провів дослідження нових поселень і відкрив широко тепер відому в археології Європи трипільську культуру, датовану 4—2 тис. до н. е.
Провідною характеристичною ознакою трипільної культури є кераміка. Вона зроблена з добре
відмоченої глини, ретельно випалена і цілком заслуговує на ім'я праісторичної української теракоти. Посуд був ліплений руками без гончарного кола, стінки — надзвичайно тонкі.
Європейської слави трипільській кераміці принесла її мальована орнаментація. Виділяється посуд із багатобарвним орнаментом: на червоне тло наносили малюнок двома фарбами, чорною і білою, або однобарвним орнаментом. Розпис виконувався одною чорною або темно-гнідою (коричневою) фарбою і часом обводився тонкою білою або червоною лінією.
Окрім мальованого орнаменту, був ще орнамент прокреслений або жолобковий і «продряпаний». «Продряпаний» орнамент виконували кістяним або дерев'яним приладдям із дрібними зубцями, і він укривав усю поверхню.
Провідні мотиви розпису трипільської кераміки — спіралі і вісімки, волюти, меандр (безконеч-ник) та стилізовані складні композиції, що зображують жінку і бика, змія, обличчя або очі людини, солярні знаки.
Багатство форм трипільської кераміки дуже велике. Вочевидь, воно було викликане формами хатнього господарства, яке вимагало в одному випадку спеціального посуду для зберігання припасів (зерна, муки, овочів) та рідин, а в іншому — посуду та для столового вжитку.
Основними видами посуду були глечики, грушоподібні амфори з покришками, горщики, корчаги, округлотілі напівсферичні миски — чаші. Своєрідним є посуд з антропоморфними підставками, зооморфні посудини.
Кольорова палітра розписів посуду трипільців складалась із білого, чорного, коричневого та червоного кольорів. А тло посуду — жовтогаряче, червонувате, біле.
Інтерактивна гра «Розшифруй закодоване»
У кожного учня на парті лежать малюнки-схеми зразків трипільської кераміки. Треба розшифрувати те, що хотів розповісти стародавній майстер.
знаки води чаша-календар
Учитель.
Другим виявом трипільського мистецтва була пластика — скульптура (глиняні фігурки людей і тварин). Такі фігурки знаходили також на Криті та у Трої, однак у трипільських поселеннях вони різноманітніші. Трипільські фігурки людей бувають сидячі і стоячі. Перші більш реалістичні і часто сидять на стільцях. Знайдена в Сушківці Черкаської області фігурка матері, яка нахилила голову над немовлям,— найкраще зображення материнства неолітичної доби Європи, котре символізує культ родючості землі, продовжування роду.
Трипільська культура проіснувала на нашій території близько півтори тисячі років, а далі занепала.
Інтерактивна гра «Запитання — відповідь»
• Що таке кераміка? (Кераміка, грецьке keramike,— гончарне мистецтво, від keramos — глина.)
• Що ви можете сказати про орнамент? (Орнамент (від латинського ornamentum — прикраса) — це декоративна композиція, яка складається з елементів (мотивів), що ритмічно повторюються.)
• Що ви можете сказати про ритм? (Ритм (грецьке «узгодженість») — чергування, створене закономірним повторенням елементів.)
• Від чого залежала форма трипільського посуду?
• Якими засобами трипільці розповідали про своє розуміння світу? (Символічними знаками, з яких вони складали орнамент.)
• Які різновиди столового посуду були поширені у трипільців? (Глечики, грушоподібні амфори, округлотілі напівсферичні миски — чаші.)
• Якими були кольори розписів? (Білий, чорний, коричневий, червоний. Тло посуду — жовтогаряче, червонувате, біле)
Творче завдання (на вибір учня)
Учитель.
Розгляньте зразки трипільського та скіфського мистецтва. Зверніть увагу на сюжети, художні й технічні особливості оздоблення виробів.
Отже, сьогодні ви дізналися про багату художню спадщину мудрих та талановитих наших предків. А тепер спробуйте виявити свій талант. Кожен із вас відтворить один з «експонатів» нашої великої спадщини, який йому найбільше запам'ятався.
Завдання
• Створити скіфську пектораль із макаронних виробів.
• Створити рельєф «Кінь» або «Лосеня», який імітуватиме техніку карбування на металі (фольга). Спробуйте передати рух тварини.
Мистецькі поради роботи з фольгою:
— на аркуші паперу намалюйте обраний персонаж;
— переведіть, натискаючи, малюнок на фольгу;
— виріжте виріб.
• Створити модель прикраси (для корони, зброї, шолома) та декорувати рельєфом (пластилін).
• Зобразити Грифона, Пегаса чи іншу напівфантастичну тварину у графічній техніці.
• Намалювати великий скіфський степ акварельними чи гуашевими фарбами.
• Намалювати за зразком трипільський керамічний виріб.
III. ПІДСУМОК УРОКУ
Учні разом з учителем оцінюють свої роботи. Учитель аналізує кожний із виробів або малюнків і дає можливість кожному учню розповісти про виконане ним зображення.
Учитель.
Отже, зробімо висновок, що у прадавні часи декоративно-ужиткове мистецтво та скульптура були найпоширенішими видами художньої творчості на теренах України.
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати запитання до інтерактивної гри «Запитання — відповідь» за темами: «Мистецтво грецьких міст північного Причорномор'я» та «Художня культура Київської Русі».