Зустріч 64. ЯКУ БУДОВУ МАЮТЬ РЕЧОВИНИ?

Про матеріал
Зустріч 64. ЯКУ БУДОВУ МАЮТЬ РЕЧОВИНИ? Мета: сформувати в учнів знання про молекули й атоми; провести досліди, що дово¬дять існування молекул; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, мовлення, пі- знавальну активність; виховувати повагу до інтелектуальної праці.
Перегляд файлу

Зустріч 64. ЯКУ БУДОВУ МАЮТЬ РЕЧОВИНИ?

Мета: сформувати в учнів знання про молекули й атоми; провести досліди, що дово­дять існування молекул; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, мовлення, пі- знавальну активність; виховувати повагу до інтелектуальної праці.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Відповіді на запитання рубрики «Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу» (с. 180)

2. Природнича розминка «Чи вірите ви?»

Чи вірите ви в те, що...?

Не всі предмети, які нас оточують, є тілами.

Тіла розрізняються за формою, розміром, кольором.

Тіла складаються з речовин.

Різні за формою і розміром тіла можуть складатися з однієї і тієї самої речо­вини.

Однакові за формою і розміром тіла можуть складатися з різних речовин.

Немає тіл, що складаються з декількох речовин.

Речовини не можуть бути рідкими, твердими, газоподібними.

3. Проблемне запитання

Відгадайте, про який стан речовини йдеться, якщо цю речовину можна:

пити, лити, випліскувати, бризкати (рідкі речовини);

ламати, розрізати, відкушувати, класти, кидати (тверді речовини);

стискати, вдихати і видихати (газоподібні речовини).

— Людство з давніх часів цікавило питання, з чого складаються речовини? Як називаються ці частки? Як вони взаємодіють у речовині?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся... (Учні читають рубрику «Ти дізнаєшся».)

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Пояснення вчителя

— Коли здалеку милуєшся лісом, окремих дерев розгледіти не вдається. Ліс здається суцільним. Насправді він складається з багатьох дерев, між якими є проміжки. Але очі не розрізняють окремих дерев на великій відстані. Якщо підійти ближче, все стане на свої місця. Ліс — не суцільний, видно, що він складається з дерев, кущів, трави.

Розгляньте предмети навколо себе. Вони здаються вам суцільними? А на­справді — складаються з дуже маленьких часток, які називають молекулами. Між молекулами є проміжки. Молекули такі маленькі, що ми не можемо їх по­бачити. Вони притягуються між собою. Тому тіла не розсипаються на окремі частинки.

Ще дуже давно у Древній Греції вчені припустили, що всі речовини скла­даються з найдрібніших часток, які вони назвали атомами. Атом грецькою означає «неділимий». Атоми настільки малі, що їх не можна побачити навіть у мікроскоп. Але в деяких речовинах велика кількість атомів збирається разом і утворює більші частки, які називають молекулами.

Як із літер алфавіту утворюються слова, так з атомів утворюються моле­кули.

Деякі молекули можна побачити за допомогою сучасних мікроскопів.

Висновок. Учених з давніх часів цікавило питання: з чого складаються ре­човини. Вони припускали, що якщо речовину, наприклад, камінь розділити до точки, то можна виявити найдрібнішу неділиму частку — атом. Атоми мо­жуть бути декількох сортів і утворювати молекули. Умовно молекули зобра­жають у вигляді кульок. Древні вчені припускали, що схожість усіх речовин на світі в тому, що вони складаються з молекул, що рухаються, між якими є проміжки.

2. Робота за підручником (с. 181–183)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».

— Прочитайте розповідь козака Подорожника.

— Що таке атом?

— Чи правда, що всі тіла на земній кулі та у Всесвіті складаються із ре­човин, що побудовані з атомів?

— Як довести, що атоми дуже малі?

— Що утворюють атоми, сполучаючись між собою?

— Що таке молекула?

Учитель пропонує учням роздивитися на моделях на с. 182, як виглядають атоми й молекули водню, кисню та води.

Проведення дослідів у Дослідницькій лабораторії

Учні працюють за завданнями підручника.

— Прочитайте розповідь розумниці Дзвіночки.

— Із чого складаються тіла?

— Із чого складаються речовини?

— Із чого побудовані молекули?

— Прочитайте і запам’ятайте висновок у рубриці «Сторінками Книги ко­рисних знань про природу».

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Гра «Вірю — не вірю»

Не всі речовини складаються з найдрібніших невидимих часток — атомів.

Атоми з’єднуються в молекули.

Усі молекули складаються зі ще менших частинок — атомів.

У природі — понад 100 різноманітних атомів.

Усі тіла, що нас оточують, складаються з атомів.

2. Індивідуальні завдання

Стілець, деревина, олівець, пластмаса, вода, пенал, тканина, сукня.

З поданого списку виберіть:

1 варіант: тіла;

2 варіант: речовини.

Відповіді:

1 варіант: стілець, олівець, пенал, сукня.

2 варіант: деревина, пластмаса, вода, тканина.

3. Гра «П’ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— З якою новою темою ви сьогодні ознайомилися?

— Що ви дізналися на уроці? (Речовини складаються з атомів, які з’єднуються в молекули; нове з’єднання атомів створює нову речовину.)

— Які нові слова запам’ятали? (Атом, молекула,).

— Що означає слово атом? (Неділимий)

— Чи можна побачити атоми? (Не можна)

— З чого складаються речовини? (З атомів)

— З яких же невидимих часток складаються речовини? (З молекул)

— Що таке молекула? (Найменша частка речовини, що складається з двох або більше атомів.)

— Що створює нове з’єднання атомів? (Нову речовину)

— Чому ми не бачимо молекул, хоча всі тіла з них складаються?

— Чим молекули відрізняються від атомів?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 181–183.

 

doc
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
501
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку