Від автора Програма гуртка юних господарів лісу «Зелені паростки»Людина та природа – поняття взаємопов’язані та взаємозалежні, адже людство існуватиме доти, доки існуватиме природне середовище. Створюючи загрозу природі, ми загрожуємо самим собі. Катастрофічний стан навколишнього середовища, що нині вже істотно визначає здоров’я людей, тривалість їх життя, саму можливість стабільного існування, спонукає до дослідження та роздумів усіх не байдужих людей. До проблеми природокористування звертаються політичні діячі, письменники, економісти, історики. Власне, стає зрозумілим, що сфера природокористування повинна служити об’єктом пильної уваги кожного із землян. Важливо, сьогодні , щоб всі : дорослі і діти - стали на шлях співробітництва з природою. У вирішенні цих завдань першорядну роль повинна відіграти екологічна освіта та екологічне виховання. Від успішності здійснення екологічної освіти залежить формування екологічного мислення, майбутній стан природного середовища. Екологічне виховання – це не лише процес облагородження людини, її чуттєвого й естетичного сприйняття природи, розуміння взаємозв’язків, що в ній існують, але й оздоровлення між людських взаємин, повага до всього сущого, свідоме покладання на себе відповідальності за нинішній стан і майбутнє існування довкілля. В. Сухомлинський сказав: «Активно впливати на природу, але залишатися її сином, бути вінцем її творіння та володарем її сил, по – синівському бережливо ставитися до неї – ось яку позицію нам треба зайняти у процесі взаємодії з природою…».
Організація роботи гуртка юних господарів лісу «Зелені паростки» Пояснювальна записка. Одним з перших кроків наближення дітей до природи, розуміння її є залучення учнівської молоді до гурткової роботи. Мета створення гуртка юних господарів лісу «Зелені паростки»: розширити і поглибити знання у галузі природничих наук; набути практичних умінь та навичок ведення роботи у лісовому господарстві; створити оптимальні умови для самореалізації , творчої діяльності та дослідницької роботи;посилити природоохоронну роботу серед учнів;формувати екологічну культуру особистості;розкрити суть антропогенного впливу на біосферу;здійснювати профорієнтаційну роботу у підготовці майбутніх працівників лісу; виховувати в учнів бережливе ставлення до природи, почуття громадянської відповідальності за її збереження;Програма гуртка юних господарів лісу рекомендована для учнів 7 класу і передбачає озброєння їх науковими знаннями про природу, відомостями з охорони лісу, лісонасінневої справи, рубок та захисту лісу, прищеплення їм практичних умінь і навичок, спрямованих на вирощування посадкового матеріалу у лісових розсадниках, активне вивчення професійної сфери лісників,охорони та збагачення природи рідного краю. На основі знань, одержаних на уроках з предметів природничого циклу, в процесі роботи гуртка формуються поглиблені поняття про живу природу та природні явища, про взаємообумовленість процесів і явищ у природі, про те, як ці
І. Вступ ( 4 год.)Організаційна бесіда. Ознайомлення з планом роботи, правилами поведінки в природі, правилами з техніки безпеки під час перебування у природному середовищі. Практичне заняття Ознайомлення з результатами роботи гуртка у попередні роки. ІІ. Основи лісового господарства ( 22 год.)Державні постанови про охорону природи та лісове господарство. Діяльність Державного комітету лісового господарства України. Водоохоронне, санітарно-гігієнічне й оздоровче значення лісу. Ліс як один із основних елементів біосфери. Використання лісових ресурсів з урахуванням соціальних, економічних та екологічних потреб суспільства. Ліс як джерело деревини, побічне використання ( розміщення пасік; заготівля горіхів, пнів, лубу, кори, деревної зелені, очерету, деревних соків; збирання лісової підстилки, ягід, грибів і плодів, лікарських рослин ). Короткі відомості про лісові площі. Історія лісництва, села та його символіка ( прапор, герб). Досягнення вітчизняних лісівників ( В. В. Докучаєва, Г. Ф. Морозова, Г. М. Висоцького). Практичні роботи. Робота з науковою та історичною літературою на природоохоронну тему. Групова робота. Перегляд дитячих проектів відповідно до тематики , що вивчається. Екскурсії до лісу, околицями села.ІІІ. Лісонасіннева справа та вирощування посадкового матеріалу у лісових розсадниках ( 32 год.)
Плодоношення лісових деревних порід. Терміни дозрівання насіння. Заготівля та зберігання насіння. Підготовка насіння до посіву. Норми висіву та глибина загортання насіння. Лісорозсадники та вирощування посадкового матеріалу. Тематика саморобних наочних посібників. Гербарії пагонів лісових дерев і кущів у різних фенологічних фазах розвитку. Колекція плодів найпоширеніших лісових дерев і кущів. Лабораторно-практичні роботи. Розмноження лісових порід насінням. Вивчення будови плодів і насіння різних деревних і кущових порід. Заготівля насіння лісових дерев і кущів. Підготовка насіння до висівання. Висівання насіння в розсадниках. Догляд за сіянцями лісових культур. ІV. Найпоширеніші представники лісової флори і фауни ( 26 год.)Лісові багатства нашої країни. Життя лісу. Деревні й кущові породи нашого лісу. Лісистість. Природне розрідження лісу. Найпоширеніші представники лісової флори і фауни. Значення фенологічних спостережень для пізнання законів розвитку живої природи. Практичні роботи 1. Виготовлення гербарію (під керівництвом фахівця лісового господарства).
2. Ознайомлення із взаємозв’язками рослин лісу і навколишнього середовища. Дерева, що ростуть вільно та в угрупуваннях, світлолюбні й тіньовитривалі. Вплив однієї деревної породи на іншу. 3. Систематичне ведення фенологічних спостережень за розвитком дерев і кущів місцевого лісу. 4. Екскурсія до лісу для ознайомлення з походженням, складом, віком, поширенням різних дерев і кущів, грибів, лікарських рослин.5. Збирання грибів і лікарської сировини. V. Поширення, біологічні та екологічні особливості основних шкідників і хвороб лісу ( 20 год.)Типи хвороб. Типи пошкоджень. Найпоширеніші шкідники і хвороби. Засоби боротьби зі шкідниками і хворобами : ( шишок, плодів і насіння, хвої та листя, коренів). Головні хвороби лісу. Дереворуйнівні гриби. Практичні роботи. Перегляд відеофільмів відповідно до тематики, що вивчається. Екскурсія до лісу, з метою дослідження захворювання молодняку в розсадниках. Спостереження за появою шкідників і хвороб лісу. VІ. Ліс як об’єкт і засіб охорони природи ( 16 год.)Ліс і навколишнє середовище. Ліс і ґрунт. Ґрунтотворна роль мікроорганізмів. Охорона водних ресурсів. Вплив лісу на кругообіг води в природі. Вивчення і охорона атмосфери. Ліс і тварини. Червона книга України. Ліс і рослини. Вивчення та захист рослинного та тваринного світу.
Ознайомлення із ландшафтним заказником місцевого значення «Сторожівці». Практичні роботи. Облік видів корисних птахів у лісництві. Перегляд відеофільмів за матеріалами Червоної книги України. Екскурсія до лісу для ознайомлення з його життям.(Ознайомлення з ландшафтним заказником місцевого значення «Сторожівці»). VІІ. Ліс – захисник землі і здоров’я людини ( 16 год.)Ліс і його роль в організації відпочинку й оздоровлення населення. Ліс і здоров’я людини. Оздоровча й санітарно гігієнічна функція лісу. Основні принципи раціонального використання лісів із оздоровчою метою. Екологічне значення лісу. Практичні роботи. Дослідження лісових лікарських рослин та їх відтворення. Екскурсія до хвойного лісу для ознайомлення з його оздоровчою дією. VІІІ. Підсумкове заняття (4 год.)Зустріч з фахівцями. Захист учнівських проектів. Представлення наукових робіт. Основні вимоги до знань і вмінь. Учні повинні знати:ліс як біогеоценоз; значення створення Червоних книг; вплив екстремальних факторів довкілля на організм людини;
представників флори та фауни;екологічні проблеми рідного краю та шляхи їх вирішення;гриби, що руйнують деревину;значення полезахисних посадок;роботу в лісових розсадниках;види догляду за лісонасадженнями;найпоширеніших шкідників деревних і кущових лісових порід;організацію охорони лісу. Учні повинні вміти:проводити екологічні спостереження, узагальнювати, аналізувати та оформляти одержані результати;розпізнавати та визначати рослини своєї місцевості;збирати рослини в природі та виготовляти гербарні зразки;доглядати за лісонасадженнями ;спостерігати за поведінкою птахів у лісі;розпізнавати отруйні та їстівні гриби та ягоди. Прогнозований результат. У результаті виконання програми члени гуртка оволодіють дослідом з основ лісництва й агротехнічних заходів із закладання та вирощування посадкового матеріалу дерев і кущів. Набудуть морально-вольових та комунікативних якостей. Завдяки виконанню дослідницької роботи учні розширять свій запас знань та коло пізнавальних інтересів, набудуть навичок пошукової діяльності. У ході здійснення екологічних акцій у дітей буде формуватися чітка громадянська позиція, стійкий екологічний світогляд. Реалізація програми сприяє розвитку творчих здібностей, ініціативи та дбайливого ставлення до природи, поглибленню знання рослинного світу та вихованню усвідомленої поведінки в природі.
Література. Бурак З. О. Клубні форми в екологічному вихованні школярів // Біологія. Шкільний світ. № 12, 2003. Илюшина И. И. Школьные лесничества: Кн. Для учителя. – М.: Просвещение, 1986. Ковбенко О. А. Довідник майстра лісу / - Харків, 2010. Краснов В. П. Довідник із захисту лісу/ Видавничий дім «ЕКО - інформ». – К., 2011. Озерчук Володимир. Школа безпеки та виживання в 120 питаннях, відповідях та порадах //Географія. Краєзнавство. Туризм. № 24, 2009. – с. 16. Петров В. В. Лес и его жизнь. – М.: Просвещение, 1986, - с. 159. Руснак Т. М. Форми і методи екологічного виховання в школі // Біологія. Шкільний світ. № 28, 2003. Соловьев М. С. Практические работи учащихся во время геоэкологических экскурсий и походов // Географія. Краєзнавство. Туризм. № 21-23, 2009.-с.72. Мелехова И. С. Возобновление леса / Родина. – М.,1975. Яценко В. С. Географія рідного краю. Київщина: Підруч. Для 5 кл. загальноосвіт. шк. Київ обл./За ред. Л. Б. Поламарчук. – К. : Магістр-S, 1997.
Члени гуртка. Антоненко Олександра Білоусова Софья Войтко Сергій. Зайцев Денис. Кириленко Ростислав. Косян Дмитро Куцопал Євгенія Лазарець Костянтин Лутченко Олександра Мовчун Поліна Омельченко Олександр Мосенз Артем Петренко Микола Кузьменко Владислав Кудлай Анастасія Дробот Світлана. Петренко Поліна
Висновки. Відвідуючи гурток «Зелені паростки» , учні більше дізнаються про лісонасіневу справу, охорону лісу, ведення роботи у лісовому господарстві , прищеплюють практичні уміння і навички під час висадки молодих дерев та садженців ,ознайомлюються з професіями лісників, вчаться охороняти та збагачувати природу рідного краю.