Тема. Звук [і], буква «і». Складання речень за малюнками
Мета: ознайомити учнів з артикуляцією звука [і], позначення його буквою і; пояснити дітям, що буква і позначає м’якість попередніх приголосних звуків; розвивати навички читання складів та слів з буквою і; збагачувати активний словник учнів; удосконалювати навички робити звуко-буквений та звуко-складовий аналіз слів; виховувати інтерес до навчання, старанність, бажання активно працювати.
Обладнання: картки з рукописними та друкованими літерами, картки з друкованими великою та малою буквами, предметні малюнки, чистомовки, сніжинки зі складами, малюнки із зображенням Незнайка та Снігової королеви.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Уже дзвінок сигнал нам дав,
І на урок він нас покликав.
А отже, часу не втрачаймо,
Роботу швидше починаймо.
II. Актуалізація опорних знань учнів
— Перед тим, як почати працювати, давайте пригадаємо правила сидіння за партою. Сидіти треба зручно, ноги тримати на підлозі повною ступнею, спинку тримати прямо, голову нахилити трошки вліво і вниз так, щоб бачити написане в зошиті, лікті покласти на парту. Між партою і грудьми повинна бути відстань на ширину долоні. (Розглядання плаката.)
Гра «Букви розсипалися»
— Діти, Незнайко розсипав букви. Давайте допоможемо йому скласти з цих букв слова.
(Молоток, килим, орел)
Гра «Злови літеру»
— Якщо почуєте у вірші звук [м],— плескайте у долоні.
Маринка з Михасем чомусь захворіли.
Жувачку жували, меду не їли!
Не жуйте жувачки, мої малюки,
І зуби свої бережіть залюбки!
— Розкажіть, як треба берегти зуби.
III. Повідомлення теми і завдань уроку
— Сьогодні на уроці ми ознайомимося з новою буквою — і.
Але ось біда, Снігова королева забрала до себе цю букву. Щоб її повернути, ми маємо виконати завдання, які приготувала Снігова королева.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення зі звуком
— Розгляньте малюнки на дошці. Назвіть, що на них зображено? Який спільний звук є у назвах цих предметів? (Звук [і])
2. Спостереження за вимовою звука
— Коли вимовляємо звук [і], губи розкриті у посмішці, кінчик язика впирається у нижні зуби, повітря проходить через рот.
Вимовте цей звук за мною. Чи є перешкоди у вимові? Який це звук? Чому він голосний?
3. Гра «Хто почує звук [і]?»
Учитель читає вірш. Учні плескають у долоні, якщо почують слово зі звуком [і].
Ігор маленький злякався індика
І на подвір’ї за хвірткою зник.
Іра гукнула: «Ця курка велика —
Це ж белькотун-забіяка індик!»
Фізкультхвилинка
Раз-два — всі присіли,
Потім вгору підлетіли.
Три-чотири — нахилились,
Зі струмочка гарно вмились
П’ять-шість — всі веселі,
Крутимось на каруселі.
Сім-вісім — в поїзд сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев’ять-десять — відпочили,
І за парти тихо сіли.
4. Робота за Букварем (с. 32)
— Звук [і] позначається на письмі буквою і. Буква і є велика і мала. (Учитель демонструє картки з літерами.)
— Коли вживають велику букву? (Велику букву вживають на початку речення, коли пишуть імена чи прізвища.)
— Прочитайте перший рядок складів, потім — другий. Чим вони відрізняються?
— Порівняйте склад ми та мі. Який можна зробити висновок? (Літера і пом’якшує попередні приголосні звуки.)
— Назвіть зображені в Букварику предмети. (Іграшки, свічка, місяць, ракета, літак, тролейбус, трамвай) У яких із цих слів є звук [і]?
— Назвіть послідовно звуки у словах свічка, літак.
V. Узагальнення вивченого матеріалу
1. Читання чистомовки
Діти повторюють чистомовку «луною» за вчителем, потім — самостійно.
Ічка-ічка-ічка — ось глибока річка.
Ачка-ачка-ачка — пливла по річці качка.
Єчки-єчки-єчки — знесла вона яєчки.
Чат-чат-чат — навиводить каченят.
Чить-чить-чить — плавать діточок навчить.
Ічці-ічці-ічці — попливуть разом по річці.
2. Гра «Доповни слово»
— Снігова королева приготувала для вас непросте завдання. Але перед тим, як отримати його, згадайте, якою буквою позначається на письмі звук [і]? А ось і завдання. На кожній сніжинці є склад. Вам треба доповнити склад, щоб утворилося слово.
3. Гра «Кидаю склади»
Учитель називає «тверді» склади, а учні — «м’які».
Ти — ті ни — ні ми — мі |
ри — рі ви — ві ди — ді |
4. Гра «Сніжинки»
— У словах деякі літери заморозилися та перетворилися на сніжинки. Вам потрібно «розморозити» ці букви.
Фізкультхвилинка (вправи для збереження зору)
1. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1–4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1–6. Повторити 4–5 разів.
2. Дивитись у далину перед собою 2–3 с. Потім перевести погляд на кінчик носа на 3–5 с. Повторити 6–8 разів.
5. Робота за Букварем (с. 33)
— Розгляньте малюнок. Кого ви бачите на малюнку? (Маму і дітей) Дайте дітям імена, які починаються звуком [і]. (Ігор, Іринка) Як ви гадаєте, Ігор та Іринка допомагають своїй матусі? (Так) А як саме? (Діти допомагають нести сумки з покупками.)
— Я прочитаю текст. Ви уважно слухайте, запам’ятайте слова, які позначені схематично.
Ми і мама. Ми любимо маму. Ми допомагаємо мамі. Мамо, відпочинь трішки.
Діти читають текст «ланцюжком» один за одним по реченню.
VI. Підсумок уроку
— З якою буквою ми сьогодні ознайомились?
— Який звук вона позначає?
— Доведіть, що він голосний.
— Ми виконали всі завдання Снігової королеви. Буква і повернулася на місце! Ви — молодці!