Тема уроку. Казка. Казковий сюжет.
Мета уроку: вчити глибоко відчувати казку, використовуючи елементи театралізації, давати характеристики головним героям; розвивати зв’язне мовлення, мислення; формувати комунікативну компетентність через розвиток мовлення учнів; виховувати прагнення до добра, порядності, любов до рідної мови, сценічного мистецтва.
Обладнання: сигнальні картки – смайли, ілюстрації до казок, ілюстрації казкових героїв, ширма для лялькового театру, ляльки-герої казки
Хід уроку:
І. Організаційно-психологічний етап
- Діти, сьогодні до нас на урок завітали гості. Давайте привітаємо їх.
Ми вам раді, гості любі.
Ми вітаєм щиро вас.
Ми запрошуєм ласкаво
На урок української мови в наш клас.
-
Пролунав і стих дзвінок. Починаємо урок.
Працюватимем старанно. Щоб почути у кінці,
Що у першім нашім класі «діти просто молодці»!
-
А для цього нам треба…Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
-
А що нам в цьому допоможе? З яким настроєм ви прийшли на урок? (сигнальні картки - смайлики) Чому у вас такий настрій?
-
Ну якщо у вас чудовий настрій, я запрошую вас до екскурсії на телебачення і пропоную вам бути сьогодні не тільки глядачами, але і моїми помічниками.
ІІ. Етап мотивації та ціле покладання.
-
А от про що буде наша екскурсія, спробуємо здогадатись, роздивившись малюнки. Отже, поговоримо сьогодні про казку. Які казки побачили на малюнках? А чому саме про казки йтиме мова? Спробуємо пояснити нашім гостям та однокласникам.
-
Існує книг багато на землі,
Вони цікаві, мудрі та повчальні.
Та кожен з нас, дорослий чи малий,
Казки читає – дуже вони гарні.
-
У казці звірі свою мову мають,
Дерева розмовляють, мов живі.
Добро і правда завжди зло долають,
Тому і люблять казку всі.
-
Дякую вам, мої помічники. Так, казку люблять не тільки діти, а й дорослі. Казка може нас багато чому навчити.
ІІІ. Етап актуалізації опорних знань.
-
Фонетична зарядка.
-
Наша екскурсія починається із студії юних дикторів. Щоб відчути себе справжніми дикторами або навіть телеведучими, будемо працювати за всіма акторськими правилами. Ведучі, диктори повинні багато читати, швидко орієнтуватися у текстах, чітко і виразно промовляти слова. Тож проведемо мовну розминку.
-
Ла-ла-ла- в гості казочка прийшла
На-на-на- буде казка чарівна
Ки-ки-ки- слухають дітки її залюбки
Ок-ок-ок- повна книжечка казок.
-
Розвиток мовно-слухової уваги, пам’яті.
-
Перевіримо вашу увагу і пам'ять, бо вони нам теж знадобляться для роботи на телебаченні. Послухайте ланцюжок слів, визначте в ньому зайве слово. Спробуйте пояснити, чому воно зайве.
-
Зайчик, зайченя, зайчище
Вовчик, вовченя, вовчище
Лиска, лисонька, лисиця
Ведмедик, ведмежа, ведмедИще
-
Отже, над вимовою своєю попрацювали, пам'ять потренували, можемо продовжувати екскурсію далі.
-
Робота над загадками.
-
Діти, ми з вами потрапили на знімальний майданчик, тут йде робота над якоюсь казкою. Що ж це за казка? Здогадаємось, коли відгадаємо загадки.
-
Спекла його бабуся із борошна й яєць.
Такий він гарний вдався – ну просто молодець!
Кругленький, рум’яненький, веселий і меткий.
Хто він такий? (Колобок)
-
Фізкультхвилинка «Звірята»
У країні казочок
Жив веселий Колобок,
Разом з ним усі звірята
Вишикувались на зарядку.
Похитали головою,
Раз – притупнули ногою.
Руки вгору підвели,
Трішки ними потрясли.
Нахилились вліво-вправо,
Та цього іще замало:
Руки вгору, руки вниз,
Два – присіли й підвелись,
Пальчиками повертіли
І за парти тихо сіли.
-
Так на зйомку якої казки ми з вами потрапили? («Колобок»)
-
Словникова робота: засіки, чагарник
-
Ляльковий театр. Казка «Колобок»
-
Бесіда за казкою.
-
Хто головний герой цієї казки?
-
Яких звірів зустрів Колобок?
-
Яким можна назвати зайця? Вовка? Ведмедя? Лисицю? Колобка?
-
Як гадаєте, чому так сталося, що Колобка в казці з’їли?
-
Дайте пораду Дідусеві та Бабусі, що треба було зробити, щоб не втратити Колобка.
-
Дайте пораду Колобку, як потрібно було поводитись, щоб не потрапити в неприємності.
-
Малювання та конструювання казки.
-
Отже, казку подивились, вирушаємо екскурсією далі. А далі потрапляємо в студію, де працюють художники-мультиплікатори – вони малюють казкових героїв - та монтажери – вони розміщують героїв так, щоб нам це сподобалось. Ви хотіли б попрацювати художниками-мультиплікаторами та монтажерами?
-
Отже, за роботу. Ваша задача розмалювати казкового персонажа, розмістити його на малюнку декорацій та назвати казку.
-
Працювати будете парами. По закінченню роботи – сигналізуйте.
ІV. Етап підведення підсумків
-
Виставка дитячих робіт. Визначення казки та казкових героїв.
-
Самооцінювання учнів за допомогою Дерева Знання.
-
Наш урок доходить кінця. Вам сподобалась наша екскурсія? Що нового почули, побачили? Я дякую вам за вашу допомогу, за любов до української казки. Ви, і справді, чули, бачили, міркували – працювали активно.
-
Зараз спробуйте дати оцінку своїй роботі на уроці: хто вважає, що працював активно і все у нього виходило, прикріпіть зелений листочок на Дерево Знання; кому складно, не все виходило відразу – жовтий листочок. (Підбиття підсумку за Деревом Знання)
-
Працювали ви старанно,
То ж почуйте у кінці:
Так, у першім нашім класі
Діти – просто молодці!