Предмет: Українська мова
Тема уроку: Звуки [ц], [ц'], позначення їх буквою «це». Звуковий аналіз слів. Читання складів, слів.
Очікувані результати: Учні повинні ознайомитися з буквою «Це» та їх звуковим значенням; повинні вчитися правильно вимовляти ці звуки; моделювати звукову структуру слів; збагачувати словниковий запас; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять;
Хід уроку
І. Організація класу
Всі сідайте тихо, діти.
Домовляймось не шуміти.
Руку гарно піднімати,
Чітко, в лад відповідати.
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати.
- Давайте розпочнемо урок з української мови читання.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Повторення вивченого.
- Діти, яку букву ми вивчали з вами на минулому уроці? (Буква «Че»)
- Звук? ( [ч] )
- Назвіть слова із звуком [ч]
- Згадайте назву річки з тексту який ми читали на минулому уроці. (річка Черемош )
- А де вона знаходиться? ( у Карпатах )
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. - Прочитайте вірш. Зверніть увагу, що деяких букв не вистачає в ньому.
Соня смажила млин…і,
ось і тісто на ру…і.
Як з роботи прийде тато –
хай він їсть млин…ів багато.
- Яких букв не вистачає у словах? ( Букви «це» )
ІV. Повідомлення теми мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми познайомимось із звуками [ц], [ц'], які позначаються буквою «це».
V Вивчення нового матеріалу.
Перегляд відео
1. Тож який звук [ц] – голосний чи приголосний?
- Звук [ц] – приголосний, бо язик і зуби створюють перешкоду на шляху струменя повітря.
- Він буває м'який і твердий.
- Давайте його вимовимо
- Як позначаємо ? (фішки)
2. Робота з Букварем ( ст. 33 – 34)
1) Прослухайте вірш. Запам'ятайте слова зі звуком [ц]
Цап, цвіркун, цуценя, цирк.
2) Назвіть зображені предмети ( палац, перець )
- Давайте порівняємо останні звуки в цих словах.
У слові палац він – твердий
У слові перець він - м'який
3) Відгадування загадки. Звуковий аналіз слів.
В розмальованій хустині,
Солоденька всередині.
Коли нею почастують,
Діти тішаться, ласують. (Цукерка).
Цукерка
- Спочатку самостійно на парті.
- Перевірка: звук – картка.
3) – Розгляньте малюнки, з чого зроблена буква «це»?
( квасоля, ґудзик, цукерки, ланцюг)
- А з чого ще можна зробити букву?
4) Викладання букви з цеглинок лего
2. Дихальні вправи
- Давайте перед читання зробимо декілька дихальних вправ.
1) «Кульбабка»
- Уявіть, що ми на лузі, а перед нами багато кульбабок з парашутиками. Візьміть одну кульбабку. За моїм сигналом дмухнемо на неї ніжно – ніжно, щоб парашутики розлетілися. Приготувались і дмухнули.
- Але ще не всі парашутики відірвалися від кульбабки. Дмухніть сильніше, щоб їх здути. ( Діти дмухають сильніше )
2) «Святкові кульки» До свята потрібно підготувати повітряні кульки. Секундний видих. Надуємо кулі. Робимо глибокий вдих через ніс і плавно видихаємо повітря через рот, надуваючи щоки.
6) Читання складів за вчителем
Це цу ци ца цо ці цьо
7) Читання слів за вчителем
- Зверніть увагу на виділені склади у кожному стовпчику
Цап цегла цукор цікаво
Цапок цеглина цукерка цікавий
8) Складання слів за стрілками. Читання їх
Гравець вітерець
Ранець морозець
Палець гребінець
9) - Я буду вам читати слова у множині, а ви мені відповідаєте змінивши слово у однині.
Олівці – олівець молодці – молодець
Пальці – палець зайці – заєць
Горобці – горобець місяці – місяць
Фізкультхвилика
10) Робота з віршем «Порожній козуб»
- Розгляньте малюнок. Як ви думаєте про кого ми будемо читати вірш?
1) Словникова робота
Козуб Подорожній
Травиці Сестриці
Збирали Порожній
Козуб – маленький кошик
Подорожній – так говорять коли хтось в дорозі або подорожує.
Травиця – (трава) рослина
2) Слухання
Я читаю – ви слідкуєте за мною
3) Обговорення
- Що збирали синиці?
- Хто зустрівся синицям?
- Що він запитав у синичок?
- Чому ж порожній кошик у суниці?
- Знайдіть слова у яких змінився тільки один звук, а всі інші однакові ( суниці – синиці)
4) Читання для себе ( напівголосно)
5) Читання вголос
3. Гра «Впіймай звук»
Жив цар у палаці,
Спав цар на матраці,
Якось цар всю ніч не спав —
Йому цвіркунчик заважав.
Ну, а зранку у віконце
Вже заглядувало сонце.
Прокидайся цар, бо ранок —
На столі стоїть сніданок.
Там і яйця, і цукерки,
І цибулі піввідерця!
- Який звук ви чули найчастіше?
— Які слова зі звуком [ц] або [ц’] запам’ятали? (Цар, палац, матрац, цвіркунчик, віконце, сонце, яйця, цукерки, цибуля, відерце)
VІ Підсумок уроку. Рефлексія
- Що сьогодні дізналися?
- Продовж речення : «Мені було цікаво…»
- З якою новою буквою на сьогоднішньому уроці ознайомилися ?
- Які звук вона позначає?
1