Українська мова для 1 класу
За букварем С. Тарнавської
Тема. Звуки [дз], [дз'], позначення їх буквосполученням «дз». Відпрацювання злитої вимови звуків. Звукове моделювання. Письмо буквосполучення «дз» та слів з ним. «День у день» В . Гринько, «Кукурудза…»Ю.Турчина
Мета. Формувати в учнів навички злитого вимовляння звуків [дз], [дз']; поглиблювати уміння співвідносити звуко-буквені структури слів; вчити правильно поєднувати букви «д» і «з» між собою та з’єднувати з іншими буквами у словах; збагачувати словниковий запас слів; розвивати навички виразного читання, пізнавальну та мовленнєву активність, творчу уяву; формувати в учнів уміння інтонаційного читання; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати зацікавленість до предмета.
Хід уроку
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляйтесь не шуміти.
Всі готові до уроку?
Тож гаразд, часу не гаєм,
І урок вже починаєм.
ІІ.Підготовка до сприйняття матеріалу
1.Почнемо урок з повторення. (2 слайд)
-Давайте повторимо.Із чого складаються слова?(Із звуків)
-Які ви знаєте групи звуків?(Правильно. Це голосні і приголосні.)
-Наведіть приклади голосних звуків.(А, о, у, и, і,е)
-Наведіть приклади приголосних звуків.(Б, п, д, з, с, р та інші)
-Які букви позначають по 2 звука?(Я, ю, є, ї, щ)
-Сьогодні ми дізнаємося, які ще звуки позначаються буквосполученням. Ось давайте прочитаємо цей віршик і дізнаємося про нього. (3 слайд)
-У віршику було сказано, що вітерець несе нас до дружних літер д і з,тому що ці букви утворюють один злитий звук[дз].
на тему Будемо промовляти звуки[дз], [дз'] ,читати слова із буквосполучення дз».
ІІІ. Повідомлення теми уроку
І тема нашого уроку (3 слайд)
-А тепер послухайте загадки.
Загадка
Ми дзвіночки,лісові дзвіночки
Славим день.
1.Виділення звукосполуки дз. (слайд про дзвіночки (0.34) (4 слайд)
Ми дзвіночки,лісові дзвіночки
Слави день.
Ми співаєм, дзвоном зустрічає
-Дзень,дзень.
Любим сонце,світле сонце
Небосхил і тінь
Сни розкішні,все гаї успішні.
Тінь,тінь.
-Як називаються квіти про які розповідалось у вірші?(Дзвіночки)
2
Загадка
Є чарівник у школі в нас,
Ану впізнайте, хто він!
Озветься — тиша йде у клас,
Озветься ще раз — гомін.
Щоб не спізнитись на урок,
Нам голос подає …. (дзвінок)
-Давайте ще раз промовимо перший звук у словах дзвіночки, дзвінок.
-Отже, звук[дз] позначається на письмі буквами д, з.
1.Ознайомлення зі способом позначання звуків [дз], [дз’].
тому й на письмі позначається не однією, а двома буквами ─ "де" і "зе". (Вчитель показує сполучення друкованих букв.)
1.Визначення[дз]в словах. Працюємо за букварем на ст.74.
2.Визначаємо [дз]:дзиґа, дзьоб, ґудзик.
3.Віділення [дз] і словах: гедзь, дзюркоче, кукурудза, дзьобає. (5 слайд)
ґедзь— велика муха, що живиться кров’ю тварин і соком рослин; худоба від її укусів кидається з боку в бік, ніби вередуючи, тому про людину, що нервує, вередує, кажуть: «Ґедзь якийсь його вкусив»
- о |
дзу |
дзу |
дзе |
= о |
цу |
цу |
це |
4.Утворення складів, читання складових таблиць у підручнику. Порівняння вимови звуків [дз], [ц]; [дз'], [ц´].
= о |
дзі |
дзю |
дзя |
ці |
цю |
ця |
ІІІ. Фізхвилинка (7 слайд)
- Ми з вами потрапимо до лісу, уявимо себе деревцями . І відпочинемо.
Ми берізки і кленці.
В нас маленькі стовбурці.(Встати)
Ми в стрункі стаєм рядки.
Виправляєм гілочки. (Руки поставили перед собою)
Ледь зіп’ялись з корінців,
Дістаємо промінців.(Руки підняти вгору)
Ми стискаєм їх вогонь
В зелені своїх долонь. (Стискають кулачки)
Хилять свіжі вітерці
Вліво-вправо стовбурці. (Нахили тулуба)
Ще й верхівки кожен ряд
Нахиля вперед-назад. (Вправи для шиї)
2.Робота в підручнику на ст.74
Читаємо загадку.
Який є, таким покаже
І без слів про все розкаже .(Дзеркало)(7 слайд)
-Дзеркало покаже який у тебе вигляд, а можна і простежити як ви вимовляєте звуки.
3
Наша розумна Мовка придумала пам'ятку «Як правильно промовляти звук [дз]». (8слайд)
3.Робота з букварем (ст.74).
а)Читання слів у підручнику. Прислухайся до їх звучання.
Дзвін,дзвінок, дзвоник, дзвони.
Дзвонити,видзвонювати.
Дзенькати,видзенькувати.
Дзеленчати, дзижчати.
У кожному слові є звук[дз], є спільна частина дзвон, дзвін. Можна назвати ці слова родичами.(У них у всіх є значення дзвону і спільна частина.)
б)«ланцюжком» ;
в)Читання віршика у підручнику на ст.75. «День у день» В. Гринько
-Я прочитаю віршик, а ви скажете хто нас кличе в школі кожен день.
День у день
Дзень та дзень!
Кожен день:
дзень та дзень!
В школі дзвоник
Кожен день
Вчитись кличе:
дзень!Дзень!Дзень!
-Отже, це дзвоник. Ви завжди з нетерпінням чекаєте на новий урок, щоб дізнатись щось цікаве.
- Побудемо дослідниками. Прочитайте другий раз мовчки і порахуйте скільки раз
В. Гринько використала у вірші слово дзень.(7 раз)
2.Розгляд малюнків. Завдання смайлика «Поміркуй».
(Багатозначні слова :дзвоники)
3.Робота над віршиком «Кукурудза на городі» Ю. Турчина.
-Відгадайте загадку від Суржика (9 слайд)
(Це кукурудза)
Діти читають мовчки вірш у підручнику уважно ,бо потім потрібно дати відповідь на запитання:Куди дивилася кукурудза?
-Отже, кукурудза в дзеркало дивилася,чепурилася. Білі волоски – це кукурудзяні рильця. Бо у загадці її можна порівняти з дівчинкою ніби в неї є довгі коси.
Вчитель: кукурудза відноситься до злакових культу . Це найдавніша хлібна рослина на Землі. Її разом з рисом і пшеницею відносять до «трьох найголовніших хлібів людства». Це лікувальна роснина, її рильця використовують при лікуванні нирок.
Але вона чужоземка, завезли її з Америки, а називали її маїс. З неї роблять борошно,олію і попкорн. А козаки готували кашу, яку називали мамалига.
4
ІV.Узагальнення вивченого
Підсумок уроку
-Ось і закінчився наш урок.
-З якими звуками ви ознайомились на уроці?( [дз],[дз’])
-Як називається цей звук? (Складний, він злитий із двох звуків.)
-Як звуки [дз],[дз’] позначаються на письмі? (Двома буквами д, з.)
-Як нові слова ви запам’ятали?
-Я гадаю, що ви багато нового дізналися на уроці про слова із звукосполуками [дз],[дз’].)