Звуки [дз], [дз'], позначення їх буквосполученням «дз». Відпрацювання злитої вимови звуків. Звукове моделювання. Письмо буквосполучення «дз» та слів з ним. «День у день» В . Гриньк

Про матеріал
Використано завдання для формування навичок злитого вимовляння звуків [дз], [дз']; схеми звуко-буквених структур слів; вправи для збагачування словникового запасу слів , розвитку навичок виразного читання, пізнавальної та мовленнєвої активності, творчої уяви. Використання презентації сприяє зацікавленості до предмета.
Перегляд файлу

 

Українська мова для 1 класу

За букварем С. Тарнавської

Тема. Звуки [дз], [дз'], позначення їх буквосполученням «дз». Відпрацювання злитої вимови звуків. Звукове моделювання. Письмо буквосполучення «дз» та слів з ним. «День у день» В . Гринько, «Кукурудза…»Ю.Турчина

Мета.  Формувати в учнів навички злитого вимовляння звуків [дз], [дз']; поглиблювати уміння співвідносити звуко-буквені структури слів; вчити правильно поєднувати букви «д» і «з» між собою та з’єднувати з іншими буквами у словах; збагачувати словниковий запас слів; розвивати навички виразного читання,  пізнавальну та мовленнєву активність, творчу уяву; формувати в учнів уміння інтонаційного читання; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати зацікавленість до предмета.

Обладнання. Презентація до уроку. https://www.youtube.com/watch?v=AROSJl5f_tE Буквосполучення [дз].

                                                                      Хід уроку

  1. Організаційний момент (1 слайд)

Всі сідайте тихо, діти,

Домовляйтесь не шуміти.

Всі готові до уроку?

Тож гаразд, часу не гаєм,

І урок вже починаєм.

ІІ.Підготовка до сприйняття матеріалу

1.Почнемо урок з повторення.  (2 слайд)

-Давайте повторимо.Із чого складаються слова?(Із звуків)

-Які ви знаєте групи звуків?(Правильно.  Це голосні і приголосні.)

-Наведіть приклади голосних звуків.(А, о, у, и, і,е)

-Наведіть приклади приголосних звуків.(Б, п, д, з, с, р та інші)

-Які букви позначають по 2 звука?(Я, ю, є, ї, щ)

-Сьогодні ми дізнаємося, які ще звуки позначаються буквосполученням. Ось давайте прочитаємо цей віршик і дізнаємося про нього.  (3 слайд)

-У віршику було сказано, що вітерець несе нас до дружних літер д  і з,тому що ці букви утворюють один злитий звук[дз].

на тему Будемо промовляти звуки[дз], [дз'] ,читати слова із буквосполучення дз».

ІІІ. Повідомлення теми уроку

І тема нашого уроку  (3 слайд)

-А тепер послухайте загадки.

Загадка

Ми дзвіночки,лісові дзвіночки

Славим день.

1.Виділення звукосполуки дз. (слайд про дзвіночки (0.34) (4 слайд)

Ми дзвіночки,лісові дзвіночки

Слави день.

Ми співаєм, дзвоном зустрічає

-Дзень,дзень.

Любим сонце,світле сонце

Небосхил і тінь

Сни розкішні,все гаї успішні.

Тінь,тінь.

-Як називаються квіти про які розповідалось у вірші?(Дзвіночки)

                                                         2

 

Загадка

Є чарівник у школі в нас,
Ану впізнайте, хто він!
Озветься — тиша йде у клас,
Озветься ще раз — гомін.
Щоб не спізнитись на урок,
Нам голос подає …. (дзвінок)

 -Давайте ще раз промовимо перший звук у словах дзвіночки, дзвінок.

-Отже, звук[дз] позначається на письмі буквами д, з.

  1. Вивчення нового матеріалу

1.Ознайомлення зі способом позначання звуків [дз], [дз’].

  • Звук[дз] - складний, він злитий із двох звуків [д] і [з],

тому й на письмі позначається не однією, а двома буквами ─ "де" і "зе". (Вчитель показує сполучення друкованих букв.)

1.Визначення[дз]в словах. Працюємо за букварем на ст.74.

2.Визначаємо [дз]:дзиґа, дзьоб, ґудзик.

3.Віділення [дз] і словах: гедзь, дзюркоче, кукурудза, дзьобає. (5 слайд)

ґедзь— велика муха, що живиться кров’ю тварин і соком рослин; ху­доба від її укусів кидається з боку в бік, ніби вередуючи, тому про людину, що нервує, вередує, ка­жуть: «Ґедзь якийсь його вкусив»

 

  - о

дзу

дзу

дзе

 = о

цу

цу

це

4.Утворення складів, читання складових таблиць у підручнику. Порівняння вимови звуків [дз], [ц]; [дз'], [ц´].

= о

дзі

дзю

дзя

ці

цю

ця

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Фізхвилинка (7 слайд)

-  Ми з вами потрапимо до лісу, уявимо себе деревцями . І відпочинемо.

Ми берізки і кленці.

В нас маленькі стовбурці.(Встати)

Ми в стрункі стаєм рядки.

Виправляєм гілочки. (Руки поставили перед собою)

Ледь зіп’ялись з корінців,

Дістаємо промінців.(Руки підняти вгору)

Ми стискаєм їх вогонь

В зелені своїх долонь. (Стискають кулачки)

Хилять свіжі вітерці

Вліво-вправо стовбурці. (Нахили тулуба)

Ще й верхівки кожен ряд

Нахиля вперед-назад. (Вправи для шиї)

2.Робота в підручнику на ст.74

Читаємо загадку.

Який є, таким покаже

І без слів про все розкаже .(Дзеркало)(7 слайд)

-Дзеркало покаже який у тебе вигляд, а можна і простежити як ви вимовляєте звуки.

 

                                                        3

Наша розумна Мовка придумала пам'ятку «Як правильно промовляти звук [дз]».  (8слайд)

 

3.Робота з букварем (ст.74).

а)Читання слів  у підручнику. Прислухайся до їх звучання.

Дзвін,дзвінок, дзвоник, дзвони.

Дзвонити,видзвонювати.

Дзенькати,видзенькувати.

Дзеленчати, дзижчати.

У кожному слові є звук[дз], є спільна частина дзвон, дзвін. Можна назвати ці слова родичами.(У них у всіх є значення дзвону і спільна частина.)

б)«ланцюжком» ;

в)Читання віршика у підручнику на ст.75. «День у день» В. Гринько

-Я прочитаю віршик, а ви скажете хто нас кличе в школі кожен день.

День у день                  
Дзень та дзень!
Кожен день:
дзень та дзень!
В школі дзвоник
Кожен день
Вчитись кличе:

дзень!Дзень!Дзень!

 -Отже, це дзвоник. Ви завжди з нетерпінням чекаєте на новий урок, щоб дізнатись щось цікаве.

- Побудемо дослідниками. Прочитайте другий раз мовчки і порахуйте скільки раз

В. Гринько використала у вірші  слово дзень.(7 раз)

2.Розгляд малюнків. Завдання смайлика «Поміркуй».

(Багатозначні слова :дзвоники)

3.Робота над віршиком «Кукурудза на городі» Ю. Турчина.

-Відгадайте загадку від Суржика (9 слайд)

 (Це кукурудза)

Діти читають мовчки вірш у підручнику  уважно ,бо потім потрібно дати  відповідь на запитання:Куди дивилася кукурудза?

-Отже, кукурудза в дзеркало дивилася,чепурилася. Білі волоски – це кукурудзяні рильця. Бо у загадці її можна порівняти з дівчинкою ніби в неї є довгі коси.

Вчитель: кукурудза відноситься до  злакових культу . Це  найдавніша хлібна рослина на Землі. Її разом з рисом і пшеницею відносять до «трьох найголовніших хлібів людства». Це лікувальна роснина, її рильця  використовують при лікуванні нирок.

Але  вона чужоземка, завезли її з Америки, а називали її маїс. З неї роблять борошно,олію і попкорн. А козаки готували кашу, яку називали мамалига.

                                                          4

ІV.Узагальнення вивченого

Підсумок уроку

-Ось  і закінчився наш урок.

-З якими звуками ви ознайомились на уроці?( [дз],[дз’])

-Як називається цей звук? (Складний, він злитий із двох звуків.)

-Як звуки  [дз],[дз’] позначаються на письмі? (Двома буквами д, з.)

-Як нові слова ви запамятали?

-Я гадаю, що ви багато  нового дізналися на уроці про слова із звукосполуками [дз],[дз’].)

docx
Додано
15 квітня 2020
Переглядів
5115
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку