УРОК НАВЧАННЯ ГРАМОТИ. ЗВУКИ [ Х ] , [Х`], ПОЗНАЧЕННЯ ЇХ БУКВАМИ Х,Х. ЧИТАННЯ СЛІВ, ЗВУКОВИЙ АНАЛІЗ СЛІВ. ЗАГАДКИ.
Урок навчання грамоти
Тема: Звуки [ х ] , [х`], позначення їх буквами Х,х.
Читання складів, слів, звуковий аналіз слів. Опрацюваннятексту « Зима» Розгадуванн ребусу.
Мета: Продовжити працювати над буквою і звуком Х х, її звуковим значенням; вчити правильно артикулювати звук [ х ]; виробляти навички читання складів, слів з буквою х;; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми вивчемо нову букву. Це наблизить нас до мети – вивчити всю українську абетку і навчитися читати самостійно. А незвичайним наш урок буде тому, що він почався незвичайно.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Сьогодні вранці я прийшла до школи, втомилася. Сіла за стіл і тяжко здихнула: «Ох!»
Аж раптом просто переді мною з`явилася чарівна скринька. Хто ж мені її прислав?
Який чарівник з`являється, лише почує чиєсь «Ох!»?
Та сам він не схотів залишатися, не схотів лякати діточок. Проте, прислав натомість своїх помічників. Відгадайте, хто вони.
Шапинка червона, ще й цяточки білі,
Виріс отруйний грибок на дозвіллі.
Кращий за всіх цей грибочок із виду,
Та не готуйте його до обіду. (Мухомор.)
Можливо, саме ці хлопці – мухоморці відкриють нам таємницю чарівної скриньки. Але спочатку ми маємо розповісти їм те, що знаємо про вивчені букви.
- Які звуки позначають букви, що живуть в червоному будиночку?
- В зеленому?
- В синьому?
- Яка буква не має голосу?
Поки ці веселі хлопці – мухоморці бігли до нас, розсипали всі слова. Давайте їх зберемо. (Читають короткі слова з карток)
ІІІ. Знайомство з новою буквою
Виявляється, мухомори з`явилися у нас не випадково. Вони допоможуть нам познайомитися з новою буквою.
Звуковий аналіз слова «МУХОМОР»
Який звук стоїть на початку другого складу?
Вимовте звук [х ] разом. Спробуйте розповісти, де і як він утворюється в ротику. (Перешкода на шляху струменя повітря утворюєтьсяглибоко в роті задньою частиною язика). А що ми чуємо, коли промовляємо звук [х ] ?Отже, який це звук ?
Схоже, наші грибочки заблукали в лісі. Треба знайти їм вихід.
(Звуковий аналіз слова ВИХІД)
Назвіть перший звук у другому складі. Який це звук ? Чому він м `який?
Мухоморчики знайшли вихід.
Розкажіть їм все, що ви запам`ятали про звук [х ].
А позначається цей звук буквою Ха. На що вона схожа?
Ось ножиці розійшлися,
Розсміялись: «Ха-ха-ха».
Ці веселі ножиці
Схожі з літерою Ха.
Як ви гадаєте, в якому будиночку житиме буква Х?
Відкриваємо віконечко з літерою.
Уточнюємо, що звуки [г] і [х ] утворюються однаково, тільки вимовляються без участі голосу.
Читання складів і слів з новою буквою
ІV. Фізкультхвилинка
Станьте так, щоб бути схожими на букву Х, К, У, Г, Г, Р, Т, Х.
V. Читання слів, утворених аналітико – синтетичним способом.
Пух, дах, хмара, хліб, хвіст.
V. Логічна гра «Коли ми так говоримо»
Ось ми і познайомилися з новою буквою. Настав час дізнатися, що ж сховано у чарівній скриньці. А зберігаються в ній перлини. (відео)
Щоб знайти перлину, треба пірнути глибоко під воду. І, якщо тобі пощастить, знайти там мушлю, в середині котрої ховається перлина. Це чудова дорогоцінна кулька, яка може мати кілька відтінків кольрів і вражає своєю красою. А, якщо ти маєш кілька перлин, можна скласти намисто, яке прикрасить будь-яку жінку чи дівчинку.
Але в нашій скринці перлини особливі. Це частинки народної творчості- те, що придумав наш український народ. Вони так само вражають своєю красою, і такі ж дорогоцінні, як справжні перлини. Скажіть, як називається народна вигадка, з якої, доречі, з`явився дядечко Ох?
Це і є наша перша перлинка –казка ( виймаю зі скриньки табличку)
Назвіть відомі вам народні казки.
Коли ми слухаємо казку, у нас з`являються різні почуття. Іноді ми не стримуємось і вигукуємо різні слова.
Давайте пограємо в гру «Коли ми так говоримо». (За Букварем).
VІ. Читання слів у стовпчиках
Назвіть різні букви в словах горох і горіх.
У яких словах другого стовпчика є спільна частина? Муха і мухомор
Чим відрізняються за значенням слова хата і хатинка?
VІІ. Робота над скоромовкою
Час дістати наступну перлинку – скоромовка
Як названо черепаху в скоромовці? Чепуруха – старанно вдягнена, акуратна, охайна.
Читання повільно, швидко, здивовано, стоячи.
ІХ. Робота над загадками
Дістаємо наступну перлинку – загадки
Їх теж придумував народ, порівнюючи різні предмети і явища. Щоб відгадувати загадки, треба мати гарну уяву і фантазію.
(Загадки читають підготовлені учні).
З ким порівнюються у загадці місяць і зорі?
Х. Опрацювання колискової пісеньки
Ніченька принесла з собою спокій і останню на сьогодні перлинку народної творчості – пісню.
Наш народ відрізняється любов`ю до музики, пісні. Співаємо ми, якщо на серці тяжко, і радість приходить до нас в дім з піснею.Важко знайти таку сторінку життя, яка б обійшлася без пісні.
А які пісні знаєте ви?
Які колискові співають вам ваші мами?
Живе у нас в Україні чудова співачка, що має справді дивовижний голос. Звуть її Ніна Матвієнко. Голосок її дзвенить, як дзвіночок, летить, як пташка. Послухайте, як вона виконує колискову. (відео)
Як треба співати колискову? Чому?
Напівголосне самостійне читання тексту.
Хто збирається колихати дитину?
Знайдіть в тексті лагідні слова.
Робота в парах. Читання за ролями.
ХІ. Розвиток мовлення
Послухайте ще одну колискову у виконанні Ніни Матвієнко. В ній йтиметься про маленьку дівчинку – вишеньку, про зиму, дуже схожу на нашу. Зверніть увагу на те, які характери у цих героїв колискової пісні. (відео).
Якою була вишенька?
Що ви скажете про зиму?
Які подарунки зробила зима деревам?
Ця колискова схожа на казку. Спробуйте її розказати.
ХІІ. Підсумок уроку
З якою буквою познайомились на уроці?
Які звуки вона позначає?
Назвіть слова з буквою Х.
Про які перлини народної творчості говорили?
Як ви гадаєте, чому казки, загадки, скоромовки і пісні порівнюють з перлинами?
Що запам` яталося найбільше?