Громадянська освіта
10 клас
Урок 64
За підручником «ГІСЕМ Ольга Олександрівна МАРТИНЮК Олександр Олександрович
«ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА
(ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС, РІВЕНЬ СТАНДАРТУ)»
Тема: Загрози сучасного світу
Тип: Комбінований
Мета:
Обладнання:
Епіграф уроку: вірш Вадима Собка (додаток 1).
ХІД УРОКУ
В кожного на парті – зошит, підручник, чистий листок паперу.
Вчитель аналізує відповіді учнів на анкети, що роздавались на попередньому уроці.
Підтвердження підсумків, відповідей – аналіз проведеного анкетування «Чи хвилюють вас проблеми виховання людства?»
Орієнтовні питання анкети:
Чи хвилює вас проблема майбутнього людства:
1. так, адже це майбутнє моє та, можливо, моїх дітей
2. ні, я вважаю що за долю людства не має ніяких причини хвилюватись
3. ні, людство все одно загине і який сенс хвилюватись…
4. так, адже від кожного з нас залежить чи буде це майбутнє
ПРОБЛЕМНА СИТУАЦІЯ
Як видно з ваших анкет, вас дійсно хвилює проблема виховання людства; його історична доля. І сьогодні ми з вами продовжимо розмову на цю тему.
ЗАПИШІТЬ ЦЕЙ ВИРАЗ В ЗОШИТИ:
Вчитель записує на дошці вираз «Я вважаю, що сучасна цивілізація має щасливе майбутнє!»
В кінці уроку кожен з вас спробує визначитись і дати відповідь на запитання (ствердне чи заперечне).
А що таке цивілізація?
Завдання – Асоціація – «Спробуйте за кілька хвилин на аркуші паперу намалювати будь-що, що асоціюється у вас з сучасною цивілізацією» - зібрати малюнки.
АНАЛІЗ.
А ось так уявляють собі сучасну цивілізацію деякі сучасні художники – картини С. Далі, П. Пікассо (додаток 3)
Ви бачите, що по різному розуміли сучасну цивілізацію і художники і ви.
Зараз я вам пропоную теж визначитись:
Поділ на три групи по протилежному питанню
«+» (підтримую), «-» (не підтримую), «?» (не визначився).
БЕСІДА З УЧНЯМИ:
«Чому ти вибрав ту чи іншу позицію?»
Підсумовуючи бесіду – переходимо до пояснення.
РОЗПОВІДЬ УЧИТЕЛЯ:
В історії людства виділяють два типи цивілізацій:
Традиційні – відносять од епохи Відродження.
А з ХVІІ ст. – виник техногенний.
Які є її основні ознаки?
Інформація для роздумів:
Інформація для роздумів:
В умовах сучасного світу людина має більше можливостей для вибору, свободи; вона більше діє у своїх власних інтересах і потребах. Звідси зростає і її самостійність. Але постійна гонитва за грошима, кар’єрою, успіхом приводить до того, що людина втрачає потребу у спілкуванні з іншими людьми, вона стає самодостатньою. Звідси – песимізм, самотність.
Пригадайте твір Кафки «Перевтілення». Яка долю головного героя? Від чого він помер? Від самотності. Автоматизація людини приводить до суїцидів, до залежності людини від різних маніпуляцій, реклами, до зростання егоїзму, вседозволеності, до втілення давнього римського принципу «Homo hominum lupus est.»
Інформація для роздумів:
Глобалізація глобалізує всі проблеми, і ні одної не зменшить.
Ліна Костенко
Людство «глобалізується» протягом усієї своєї історії, але тільки зараз воно почало ставитися до цього процесу свідомо, не розуміючи ще до кінця, чи радіти йому, чи сумувати, і які висновки слід зробити із цього усвідомлення.
Валерія Гольберт
Поряд із суцільною глобалізацією та комп’ютеризацією не можна забувати про такі гарні речі в житті, як приготування картоплі чи юшки.
Ангела Меркель
ЗАПИСАТИ ВИЗНАЧЕННЯ:
«ГЛОБАЛІЗАЦІЯ – це процес зростання взаємозалежності людського суспільства, формування єдиної світової економіки, інформаційного суспільства, єдиних стандартів життя».
ПРИКЛАДИ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ:
Але й негативні прояви:
У ХХ ст. – 104 країни скинули колоніальне або напівколоніальне ярмо. Останні – СРСР, Югославія. З одного боку – це позитивний процес, а з іншого – війни, тероризм, нетерпимість.
Місце України - куди йти – на Захід, чи Схід, чи йти своєю дорогою?
Інформація про можливий кінець світу:.
«Вчені знайшли пророцтво про кінець світу, зроблене комп'ютером у 1973 році
Вчені з Австралії знайшли пророцтво про кінець світу, яке зробив комп'ютер у 1973 році. Розробником обчислювальної машини, яка зробила прогноз про земний апокаліпсис, був американський інженер і системолог Джей Форрестер.
Згідно з прогнозом, 2020= й рік є «точкою неповернення», за яким настане неминучий апокаліпсис. Якщо вірити комп'ютера Форрестера, то кінець світу настане у 2040 році. Сам Форрестер, до речі кажучи, не дуже вірив у точність прогнозу свого дітища – вчений вважав, що у комп'ютера немає достатнього обсягу даних, щоб робити настільки точні прогнози.
Комп'ютер, створений майже півстоліття тому, передбачив, що після 2020-го року на Землі посилиться дефіцит питної води, викликаний її забрудненням. Відповідно, люди почнуть потерпати від низки серйозних захворювань, пов'язаних з вживанням забрудненої води. Це і стане головною причиною кінця світу.
Як бачимо, в прогнозі не згадується глобальне потепління, яке, як вважають сучасні вчені, стане найбільш імовірною причиною загибелі людської цивілізації. Крім того, людство може загинути через глобальні пандемії – нещодавній спалах коронавірусу в Китаї лише підтверджує такі страхи. Також, нікуди не дівається загроза ядерної війни. Втім, остання в прогнозі комп'ютера все-таки згадується – там сказано, що боятися її не слід.
Інші вчені вважають, що можна було і не робити ці прогнози, щоб дізнатися всі факти про майбутнє від комп'ютера. Адже і так ясно, що діяльність людини приносить тільки шкоду нашій планеті.
У свою чергу кліматологи прогнозують, що до 2050 року глобальне потепління досягне свого апогею і настане кінець світу.
За умови збереження сучасних тенденцій у найближчі 30 років варто очікувати зміну клімату, який може призвести до загрози для існування людської цивілізації.
Так, при сьогоднішній траєкторії планетарна і людська системи приблизно в середині 21 століття досягнуть точки неповернення. Після цього Земля може перетворитися на непридатну для життя людей, що спричинить за собою розпад держав і встановленого міжнародного порядку.»
ДАЛІ УЧНЯМ ПРОПОНУЄТЬСЯ ЗНОВУ РОЗДІЛИТИСЬ НА ГРУПИ.
Якщо змінилась позиція – «Поясни, чому ти змінив свою позицію?», «Який аргумент вплинув на тебе найбільше?».
Ми бачимо, які протиріччя притаманні сучасній цивілізації, який складний шлях її очікує. Який же вихід?
Соціологи пропонують нам свій погляд.
Вчитель на дошці зображає схему (додаток 2).
Я спеціально залишив ще одну стрічку. На мою думку тут відсутній ще один головний шлях. Який він?
Св. Максим Сповідник писав – «людина не зможе побудувати рай на землі, допоки не збудує рай в душі своїй»
Тому, на мою думку, всі інші шляхи цивілізації виявляються безсилими, якщо не зміниться сама людина, її душа.
А зараз я вам пропонує написати міні-твір за 5 хв.
Якщо є час, 2 -3 учні зачитують.
1) Опрацювати пункт 4 Теми 1 на ст. 167-171 та повторити Тему 1 з початку, з ст. 159
2) Обрати одну глобальну проблему і підготувати доповідь по ній.
Додаток 1
Собко Вадим
Цивілізація
Штучне життя і штучне довкілля.
Бетон, пінопласт, МДФ, ДСП.
Тонни заліза, газу й вугілля.
Цивілізація знає тебе.
Із пластику ложки, одяг, будівлі.
Нафта у баку, у їжі й воді.
Стікає по стінах і по покрівлі.
Цивілізація вдячна тобі.
Радіо хвилі, мобільний зв’язок.
Тисячі тонн картону і клею.
Металу й резини горілий клубок
Цивілізовано взявся іржею.
Навколо немає нічого живого.
Навіть рослини і ті із пластмаси.
Штучне життя і штучна епоха,
Цивілізовані пластику маси.
Додаток 2
Схема цивілізації
Додаток 3
С. Далі Передчуття громадянської війни.
П.Пікассо. герніка