10 клас .Громадянська освіта. Урок "Загрозм сучасного світу"

Про матеріал
Громадянська освіта. УРОК 64 Тема: Загрози сучасного світу ЗА ПІДРУЧНИКОМ «ГІСЕМ ОЛЬГА ОЛЕКСАНДРІВНА МАРТИНЮК ОЛЕКСАНДР ОЛЕКСАНДРОВИЧ «ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА (ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС, РІВЕНЬ СТАНДАРТУ)», Розробка уроку з використанням прийому "Обери позицію".
Перегляд файлу

Громадянська освіта

10 клас

 

Урок 64

За підручником «ГІСЕМ Ольга Олександрівна МАРТИНЮК Олександр Олександрович

«ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА
(ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС, РІВЕНЬ СТАНДАРТУ)»

 

Тема: Загрози сучасного світу

Тип: Комбінований

Мета:

  1. Розкрити учнем основні ознаки сучасної цивілізації; виховувати розуміння внутрішніх суперечностей сучасного розвитку людства.
  2. Формувати вміння висловлювати та відстоювати власну точку зору; навички складання невеликих філософських творів.
  3. Виховувати почуття власної відповідальності за долю людства, розуміння свого особистого місця в процесі розвитку сучасної цивілізації.

 

Обладнання:

  1. підручник
    1.    роздаткові матеріали
  •       «Інформація для роздумів»,
  1.  ілюстрації.

 

Епіграф уроку: вірш Вадима Собка (додаток 1).

 

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент.

В кожного на парті – зошит, підручник, чистий листок паперу.

  1. Актуалізація опорних знань. (Попередній урок –« Міграційні процеси» Тема 1)
  1. Що ми з вами вивчили на минулому уроці?
  2. Що таке глобалізація?
  3. Якими є причини й мотиви міграцій у сучасному світі?.
  4.  Проаналізуйте за таблицею (с. 165) позитивні й негативні чинники впливу міграцій на розвиток країн виїзду та країн приймання. Які з них, на вашу думку, є найважливішими в кожній групі? Чому?

Вчитель аналізує відповіді учнів на анкети, що роздавались на попередньому уроці.

Підтвердження підсумків, відповідей – аналіз проведеного анкетування «Чи хвилюють вас проблеми виховання людства?»

Орієнтовні питання анкети:

Чи хвилює вас проблема майбутнього людства:

1. так, адже це майбутнє моє та, можливо, моїх дітей

2. ні, я вважаю що за долю людства не має ніяких причини хвилюватись

3. ні, людство все одно загине і який сенс хвилюватись…

4. так, адже від кожного з нас залежить чи буде це майбутнє

 

  1. Вивчення нового:

ПРОБЛЕМНА СИТУАЦІЯ

Як видно з ваших анкет, вас дійсно хвилює проблема виховання людства; його історична доля. І сьогодні ми з вами продовжимо розмову на цю тему. 

 

ЗАПИШІТЬ ЦЕЙ ВИРАЗ В ЗОШИТИ:

 Вчитель записує на дошці вираз  «Я вважаю, що сучасна цивілізація має щасливе майбутнє!»

 

В кінці уроку кожен з вас спробує визначитись і дати відповідь на запитання (ствердне чи заперечне).

 

А що таке цивілізація?

 

Завдання – Асоціація – «Спробуйте за кілька хвилин на аркуші паперу намалювати будь-що, що асоціюється у вас з сучасною цивілізацією» - зібрати малюнки.

 

АНАЛІЗ.

А ось так уявляють собі сучасну цивілізацію деякі сучасні художники – картини С. Далі, П. Пікассо (додаток 3)

Ви бачите, що по різному розуміли сучасну цивілізацію і художники і ви.

 

Зараз я вам пропоную теж визначитись:

Поділ на три групи по протилежному питанню

«+» (підтримую), «-» (не підтримую), «?» (не визначився).

 

БЕСІДА З УЧНЯМИ:

«Чому ти вибрав ту чи іншу позицію?»

 

Підсумовуючи бесіду – переходимо до пояснення.

РОЗПОВІДЬ УЧИТЕЛЯ:

В історії людства виділяють два типи цивілізацій:

  1. традиційні суспільства;
  2. техногенну цивілізацію.

Традиційні – відносять од епохи Відродження.

А з ХVІІ ст.  – виник техногенний.

 

Які є її основні ознаки?

  1.         Її техногенний характер, тобто бурхливий розвиток наукових знань, техніки, технології; постійне винайдення нового. Переваги НТП, техніки і т.д.

 

Інформація для роздумів:

  1.          Про успіхи НТП. Але НТП пройшла і велику кількість від – розвитку військової техніки, війни, екологічних проблем.

 

Інформація для роздумів:

  1.          Про війну, якщо є фрагмент фільму «Матриця».
    1. Тенденція до зростання автономії людини.

В умовах сучасного світу людина має більше можливостей для вибору, свободи; вона більше діє у своїх власних інтересах і потребах. Звідси зростає і її самостійність. Але постійна гонитва за грошима, кар’єрою, успіхом приводить до того, що людина втрачає потребу у спілкуванні з іншими людьми, вона стає самодостатньою. Звідси – песимізм, самотність.

Пригадайте твір Кафки «Перевтілення».  Яка долю головного героя? Від чого він помер? Від самотності. Автоматизація людини приводить до суїцидів, до залежності людини від різних маніпуляцій, реклами, до зростання егоїзму, вседозволеності, до втілення давнього римського принципу «Homo hominum lupus est.»

 

Інформація для роздумів:

  1.          Епіграфи до Теми 1 (ст. 159):

 Глобалізація глобалізує всі проблеми, і ні одної не зменшить.

Ліна Костенко

Людство «глобалізується» протягом усієї своєї історії, але тільки зараз воно почало ставитися до цього процесу свідомо, не розуміючи ще до кінця, чи радіти йому, чи сумувати, і які висновки слід зробити із цього усвідомлення.

Валерія Гольберт

Поряд із суцільною глобалізацією та комп’ютеризацією не можна забувати про такі гарні речі в житті, як приготування картоплі чи юшки.

Ангела Меркель

  1. Тенденція до глобалізації – «Як ви розумієте цей термін?»

 

ЗАПИСАТИ ВИЗНАЧЕННЯ:

«ГЛОБАЛІЗАЦІЯ – це процес зростання взаємозалежності людського суспільства, формування єдиної світової економіки, інформаційного суспільства, єдиних стандартів життя».

ПРИКЛАДИ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ:

  • Переміщення товарів,
  • Залежність ринку від коливання цін, конфліктів,
  • Інтернет,
  • Поширення ідей демократів, свободи,
  • Єдина мода, стиль життя,
  • Свобода пересування,
  • Формування «Єдиної Європи».

Але й негативні прояви:

  • Будь-який конфлікт в будь-якій точці Землі, неминуче призводить до коливання цін, кризи в усьому світі. ПРИКЛАДИ – нафта, криза після теракту 11 вересня, Ковід..
  • Екологічні проблеми, зростання кількості землетрусів, повенів, цунамі та ін., які не може здолати ні одна країна.
  • Створюється можливість для маніпуляцій усім світом – через комп’ютерні віруси (приклад – Японія), через електронні пристрої стеження за людиною – чіпи, коди (фільм «П’ятий елемент»). Боротьба віруючих проти кодів, числа «666».
  • Стираються національні особливості людини; її особливий духовний світ; нав’язується чужий їй спосіб поведінки, життєві стандарти (приклад – Франція, антиглобалістський рух).
  • Східні цивілізації борються з цим шляхом тероризму.
  • Прояви імперської політики – війна Росії проти України.
    1.          Боротьба тих народів, які не мали такої можливості раніше – за своє самовизначення.

У ХХ ст. – 104 країни скинули колоніальне або напівколоніальне ярмо. Останні – СРСР, Югославія. З одного боку – це позитивний процес, а з іншого – війни, тероризм, нетерпимість.

Місце України - куди йти – на Захід, чи Схід, чи йти своєю дорогою?

 

Інформація про можливий кінець світу:.

«Вчені знайшли пророцтво про кінець світу, зроблене комп'ютером у 1973 році

Вчені з Австралії знайшли пророцтво про кінець світу, яке зробив комп'ютер у 1973 році. Розробником обчислювальної машини, яка зробила прогноз про земний апокаліпсис, був американський інженер і системолог Джей Форрестер.

    Згідно з прогнозом, 2020= й рік є «точкою неповернення», за яким настане неминучий апокаліпсис. Якщо вірити комп'ютера Форрестера, то кінець світу настане у 2040 році. Сам Форрестер, до речі кажучи, не дуже вірив у точність прогнозу свого дітища – вчений вважав, що у комп'ютера немає достатнього обсягу даних, щоб робити настільки точні прогнози.

 

Комп'ютер, створений майже півстоліття тому, передбачив, що після 2020-го року на Землі посилиться дефіцит питної води, викликаний її забрудненням. Відповідно, люди почнуть потерпати від низки серйозних захворювань, пов'язаних з вживанням забрудненої води. Це і стане головною причиною кінця світу.

 

Як бачимо, в прогнозі не згадується глобальне потепління, яке, як вважають сучасні вчені, стане найбільш імовірною причиною загибелі людської цивілізації. Крім того, людство може загинути через глобальні пандемії – нещодавній спалах коронавірусу в Китаї лише підтверджує такі страхи. Також, нікуди не дівається загроза ядерної війни. Втім, остання в прогнозі комп'ютера все-таки згадується – там сказано, що боятися її не слід.

 

Інші вчені вважають, що можна було і не робити ці прогнози, щоб дізнатися всі факти про майбутнє від комп'ютера. Адже і так ясно, що діяльність людини приносить тільки шкоду нашій планеті.

 

У свою чергу кліматологи прогнозують, що до 2050 року глобальне потепління досягне свого апогею і настане кінець світу.

 

За умови збереження сучасних тенденцій у найближчі 30 років варто очікувати зміну клімату, який може призвести до загрози для існування людської цивілізації.

 

Так, при сьогоднішній траєкторії планетарна і людська системи приблизно в середині 21 століття досягнуть точки неповернення. Після цього Земля може перетворитися на непридатну для життя людей, що спричинить за собою розпад держав і встановленого міжнародного порядку.»

 

ДАЛІ УЧНЯМ ПРОПОНУЄТЬСЯ ЗНОВУ РОЗДІЛИТИСЬ НА ГРУПИ.

Якщо змінилась позиція – «Поясни, чому ти змінив свою позицію?», «Який аргумент вплинув на тебе найбільше?».

 

  1. ЗАКРІПЛЕННЯ

Ми бачимо, які протиріччя притаманні сучасній цивілізації, який складний шлях її очікує. Який же вихід?

Соціологи пропонують нам свій погляд.

Вчитель на дошці зображає схему (додаток 2).

 

Я спеціально залишив ще одну стрічку. На мою думку тут відсутній ще один головний шлях. Який він?

Св. Максим Сповідник писав – «людина не зможе побудувати рай на землі, допоки не збудує рай в душі своїй» 

Тому, на мою думку, всі інші шляхи цивілізації виявляються безсилими, якщо не зміниться сама людина, її душа. 

  • Вчитель запитує останній шлях.

А зараз я вам пропонує написати міні-твір за 5 хв.

  1. «Я вірю в щасливе майбутнє людства тому, що…»
  2. «Я не вірю в щасливе майбутнє людства тому, що…»

Якщо є час, 2 -3 учні зачитують.

  1.   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  

1)  Опрацювати пункт 4 Теми 1 на ст. 167-171 та повторити Тему 1 з початку, з ст.  159

2) Обрати одну глобальну проблему і підготувати доповідь по ній.

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

Собко Вадим

 

Цивілізація

Штучне життя і штучне довкілля.

Бетон, пінопласт, МДФ, ДСП.

Тонни заліза, газу й вугілля.

Цивілізація знає тебе.

 

Із пластику ложки, одяг, будівлі.

Нафта у баку, у їжі й воді.

Стікає по стінах і по покрівлі.

Цивілізація вдячна тобі.

 

Радіо хвилі, мобільний зв’язок.

Тисячі тонн картону і клею.

Металу й резини горілий клубок

Цивілізовано взявся іржею.

 

Навколо немає нічого живого.

Навіть рослини і ті із пластмаси.

Штучне життя і штучна епоха,

Цивілізовані пластику маси.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

 

 

Схема цивілізації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

 

С. Далі Передчуття громадянської війни.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

П.Пікассо. герніка

doc
Додано
21 березня 2023
Переглядів
832
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку