10 клас. Зарубіжна література Тема. Позакласне читання. Р. Ровелл. «Елеанор і Парк»: Ромео і Джульєтта сучасності

Про матеріал
10 клас. Зарубіжна література. Позакласне читання. Р. Ровелл. «Елеанор і Парк»: Ромео і Джульєтта сучасності. Сучасна зарубіжна література незмінно займає перше місце у колі читання всіх категорій читачів, і насамперед – молоді. Це не випадково: юний читач шукає відповіді на питання, що його хвилюють, у творах своїх сучасників, народжених тією духовною атмосферою, якою дихає сам. На цьому уроці мова піде про дебютний підлітковий роман Ровелл «Елеанор і Парк» (Eleanor&Park, 2013), що майже одразу після публікації став бестселером у США, а нещодавно (2016 р.) з’явився в українському перекладі Світлани Колесник у видавництві «Віват».
Перегляд файлу

10 клас. Зарубіжна література

 

Тема. Позакласне читання. Р. Ровелл. «Елеанор і Парк»: Ромео і Джульєтта сучасності

 

Мета: познайомити з творчістю сучасної американської письменниці Р. Ровелл; проаналізувати основні фрагменти роману «Елеанор і Парк»; визначити головні проблеми твору; дати характеристику головним героям, етапам еволюції героя (героїні), змінами ставлення до нього (неї) інших персонажів; розвивати навички художнього аналізу та інтерпретації прозового тексту, дослідницької роботи, виразного читання; виховувати прагнення до гуманістичнихідеалів, естетичний смак.

Обладнання: тема та епіграф уроку, портрет Р. Ровелл, домашнє завдання, книжкова виставка творів Р. Ровелл.

Тип уроку: позакласне читання.

 

Очікувані результати

Предметні компетентності, які формуються на уроці

Ключові компетентності, які формуються на уроці

Учень / учениця:

знає популярних сучасних письменників та їхні твори; розуміє зв’язок творчості Р. Ровеллз національними традиціями й тенденціями розвитку літератури;розповідає про основні події та персонажів прочитаних творів;аналізує й інтерпретує прочитаний твір;

визначає особливості індивідуального стилю митця (на прикладі прочитаного твору);

висловлює судження щодо порушених у творі питань та художніх образів;

робить висновки про національне та загальнолюдське значення прочитаного твору

Учень / учениця:

висловлює враження щодо прочитаного зв’язною українською мовою; виявляє здатність до абстрактного мислення (на різних етапах роботи з твором); установлює причинно-наслідкові зв’язки між подіями художнього твору, етапами еволюції героя (героїні), змінами ставлення до нього (неї) інших персонажів; застосовує різні види інформації та читання; використовує інтернет-ресурси для отримання нових знань; створює рекламу сучасного твору; самостійно визначає власну читацьку траєкторію; виявляє актуальні проблеми сучасного світу в прочитаному творі;усвідомлює відповідальність за свої вчинки;сприймає твори сучасної літератури в контексті культури  країни, яку репрезентує художній твір; усвідомлює переваги й ризики інформаційної доби для особистості.

 

 

Хід уроку

 

Книги – це скарби людського розуму, які мають переходити у спадок від покоління до покоління на вжиток тих, хто народиться згодом.

Д. Аддісон

 

І. Актуалізація опорних знань.

1. Перевірка домашнього завдання (вибірково).

     2. «Занурення» в тему уроку: бесіда.

  • Яких письменників сучасності у світовій літературі ви зна­єте?
  • Які їхні твори ви читали? Що вас найбільше в них при­ваблює?

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.

  1. Робота з епіграфом.

Бесіда.

  • Прочитайте та прокоментуйте висловлювання Д. Аддісона, англійського письменника, публіциста, драматурга.
  • Настільки ви погоджуєтеся із його думкою?

 

2. Слово вчителя. Сучасна зарубіжна література незмінно займає перше місце у колі читання всіх категорій читачів, і насамперед – молоді. Це не випадково: юний читач шукає відповіді на питання, що його хвилюють, у творах своїх сучасників, народжених тією духовною атмосферою, якою дихає сам.

Сучасних книжок про кохання, як у «дорослому» літературному просторі, так і в дитячо-підлітковому, написано настільки багато, що для того, щоби якось зачепити читачів, сучасним письменникам потрібно докладати неабияких зусиль та бути винахідливими. Так, свого часу Стефані Маєр закохала у свою творчість тисячі підлітків та дорослих завдяки вампірам й вовкулакам, Джон Ґрін влучив у яблучко, оздобивши банальний сюжет хворобами, а Рейнбоу Ровелл вирішила вступити у діалог з Вільямом Шекспіром і розповіла на новий лад найвідомішу історію кохання у світі.

Так, сьогодні на уроці мова піде про дебютний підлітковий роман Ровелл «Елеанор і Парк» (Eleanor&Park, 2013), що майже одразу після публікації став бестселером у США, а нещодавно (2016 р.) з’явився в українському перекладі Світлани Колесник у видавництві «Віват».

Рейнбоу Ровелл – американська письменниця, яка не тільки пише захоплюючі історії, але й переживає усі події зі своїми героями, сміється та засмучується разом із ними, закохується та розчаровується, коли прийде час. Ця наближеність до створених персонажів приваблює, зачаровує, адже ми бачимо не вигаданий, а реальний, сповнений почуттями та життєвими проблемами, світ. Вона не акцентує свою увагу на віці, для якого пише книжки, не наполягає на аудиторії, яка повинна читати її твори, що відносить письменницю до універсальних авторів.

До того, як стати успішною американською письменницею, Рейнбоу Ровелл  багато років працювала журналісткою газети в Омасі, штат Небраска. Змінивши журналістику на роботу в рекламній сфері, вона почала писати художні твори і дебютувала у 2011 році з «дорослим» романом «Attachments». А через два роки вона видала одразу дві підліткових книги – «Фанатку» та «Елеонор і Парк».

«Елеанор і Парк» – володар близько двох десятків премій, зокрема й Премії Майкла Л. Прінтца. Роман визнано кращою книжкою за версією New York Times і кращою книжкою для підлітків за версією Indies Choice. Її уже читають підлітки у 43 країнах світу!

 

ІII. Робота над темою уроку.

1. Презентація індивідуальних усних повідомлень «Візитівка митця» про життя і творчість Р. Ровелл (1 – 2 учні, домашнє завдання попереднього уроку).

Методичний коментар. Для виконання індивідуального завдання учителем на попередньому уроці було проведено інструктаж з учнями: поради про можливі джерела інформації (серед них й Інтернет-джерела), на які події життя і творчості Р. Ровелл звернути увагу.

 

2. Слово вчителя. У центрі сюжету «Елеонор і Парк» лежить історія кохання шістнадцятирічних школярів. Несподівано для себе самих сором’язливий старшокласник на ім’я Парк та дивакувата новенька на ім’я Елеанор закохуються одне в одного. Звісно, почуття, що спалахують між ними і яким вони не можуть протистояти, ніжні, світлі та піднесені. Проте, як і в шекспірівській трагедії, спільному щастю закоханих заважають «дорослі». Щоправда, замість англійських палаців у цій історії кохання бачимо звичайні будинки містечка Омаха у Небрасці, замість бальної зали, у якій, за законами жанру, повинні знайомитися герої, — банальний шкільний автобус, а замість незрозумілої ворожнечі між знатними родинами — актуальну сьогодні проблематику.

Елеанор — нова дівчина в місті та школі. Дивний, незрозумілий одяг, складні стосунки в родині, внутрішній світ незліченні кілометри завглибшки, небажання спілкуватись і подобатись — вона точно знає, що ніхто й ні за яких обставин не назвав би її приємною! Але не Парк…

Усі події роману відбуваються у другій половині 80-х років минулого століття. Апелюючи до часів, коли й сама була тринадцятирічною тінейджеркою, РейнбоуРовелл створює вишукані декорації для того, щоби максимально реалістично описати підлітковий світ з усіма приємними й неприємними деталями, перемогами, поразками, інтимними подробицями та нюансами. І, хоча герої її роману ніколи не чули про Facebook, Instagram чи Snapchat, від сучасних старшокласників вони майже не відрізняються: так само читають комікси і слухають TheSmith та JoyDivision, так само закохуються і знущаються одне з одного, так само переймаються через думку інших, так само сваряться з батьками й страждають через їхні проблеми.

 

3. Бесіда.

  1. Розкажіть про учнів класу, у якому навчаються головні герої.
  2. Хто така Елеанор?
  3. Як ставиться Елеанордо навколишнього світу?
  4. Настільки вона усвідомлює всю складність, трагізм свого становища?
  5. Які риси особистості, по-вашому, можуть сформуватися у Елеанор надалі? Аргументуйте свою точку зору.
  6. Розкажіть, хто такий Парк. Яким вам уявляється хлопець?
  7. Яке уявлення у вас склалося про батьків Парка?
  8. Як ви розумієте вислів «система цінностей»? Яка вона уЕлеанор? У Парка? А у вас?
  9. Коли читаєш роман «Елеонор і Парк», іноді стає смішно. Настільки цей сміх можна називати «сміхом крізь сльози»?

 

4. Колективна робота з текстом роману: заповнення порівняльної таблиці «Головні герої роману ««Елеонор і Парк»» (запис у зошитах).

Головні герої роману«Елеонор і Парк»

 

 

Елеанор

Парк

Вік

 

 

Родина

 

 

Риси характеру

 

 

 

5. Узагальнююче слово вчителя. Дуже вдало письменниця показує дві контрастні моделі родини. Майже ідеальна сім’я Парка, де в домі панує любов і злагода, затишок і достаток виглядає надто щасливою на тлі родини Елеанор. Її мати вдруге виходить заміж. Батько не цікавиться своїми дітьми, а вітчим Річі — п’яниця і деспот. Одного разу він вигнав із дому Елеанор і та рік жила у маминої подруги. Його боялися всі діти, але найбільше він дошкуляв Елеанор, переслідував її, ображав брутальною лайкою. Коли меншому Бенові виповнилось 12, вітчим змусив його спати у підвалі. Елеанор не могла нічим зарадити. Мати мовчки терпіла побої. Родина Елеанор жила у маленькому будинку, де на п’ятьох дітей різного віку — крихітна кімнатка. Дівчинка не мала власного простору, якісного одягу, можливості помитися. У неї навіть не було зубної щітки. Їй було соромно про це зізнатися Парку. Не кожен автор наважується настільки відверто говорити з підлітками і так розкривати теми соціальної нерівності, домашнього насильства.

Мати Парка прийняла Елеанор тільки після того, як побачила її з меншими братиками і сестричками у магазині й зрозуміла, що та з багатодітної родини. Спогади про власне дитинство у такій родині, де завжди всього не вистачає, схвилювали настільки, що її ставлення до Елеанор кардинально змінилося. Батько підлітка підтримував сина і робив усе для того, щоб він виріс справжнім чоловіком. У його образі письменниця показує, настільки важливе порозуміння батька з сином, як через поведінку і ставлення варто вчити дитину жити.

Авторка використовує прийом паралельної оповіді, завдяки якому історія стає об’ємнішою, а читач отримує можливість побачити світ з абсолютно різних точок зору: очима Елеанор та очима Парка. 

 

6. Літературно-мистецький практикум.

А) Розгляньте ілюстрації до роману Р. Ровелл «Елеанор і Парк».Знайдіть у тексті роману епізоди, які відповідають зображеному. Чи такими постали перед вами  головні герої під час прочитання роману? Аргументуйте своє враження.

 

 Б) Ви – автор книги роману «Елеанор і Парк». Як би ви представили її аудиторії? Складіть рекламу-презентацію цієї книги за таким планом:

1) Дорослішання як наскрізна тема книги.

2) Що спонукало автора до написання цього твору.

3) Причина популярності роману «Елеанор і Парк» у читачів.

 

7. Хвилинка релаксації.

Уявіть себе художником-ілюстратором роману Р. Ровелл «Елеанор і Парк».

Яку епізоди роману ви виберете для ілюстрування? Оберіть уявну палітру фарб для ілюстрація, свій вибір аргументуйте.               

 

IV. Підбиття підсумків уроку

  1. Підсумкова бесіда.
  1. Як ви думаєте, чи впливають взаємини батьків на характер і поведінку їхніх дітей?
  2. Чому ця книга користується популярністю у читачів?

 

       2. Заключне слово вчителя. Цей твір мав з’явитися українською не тому, що вже вийшов друком у 43 країнах світу й отримав близько двадцять літературних нагород і відзнак та визнаний IndiesChoice як краща книжка для підлітків, а тому, що це реально класний роман. Твір, який вражає оголеним нервом почуттів шістнадцятирічних героїв, драмою родинних стосунків, спонукає розібратися у собі й своїх почуттях, а головне — навчитися у героїв бути справжніми, бути собою і завжди берегти крихкий світ любові.

Майже непомітно, уникаючи моралізаторства й тривіальності, авторка роману говорить із читачем на доволі серйозні теми, як то соціальна, гендерна та расова нерівність, домашнє насильство та його замовчування, цькування, дискримінація за зовнішністю.

Рейнбоу Ровелл крок за кроком показує зародження почуттів у Парка та Елеанор, прописує кожну деталь, до дрібниць передає відчуття і психологічні стани, які переживають герої, коли торкаються одне одного. Мова і композиційна побудова роману (як чергування думок, поведінки, внутрішнього світу, переживання почуттів Елеанор і Парком) максимально увиразнюють характери. У тексті зринає асоціація з Ромео і Джульєтою, але історія Рейнбоу Ровелл значно драматичніша.

Це щемка та відверта історія кохання підлітків-аутсайдерів, тих, кого ніколи не поставлять «у приклад», чиї батьки швидше додають клопоту дітям, ніж є для них опорою, для кого «бути собою» – єдина змога не бути затертим геть серед метушні цього світу.

Окремої уваги варте тло, на якому розгортається історія Елеанор і Парка, — культурна епоха 1980-х, позначена творчістю музикантів, кіноакторів, музичних гуртів, представлена фільмами й телепередачами, книжками і коміксами, які були популярними серед тинейджерів США.

Це дуже цікава книжка. Добра й світла. Правдива й життєствердна. Надія — це більше, ніж щасливий фінал цього чудового роману про справжні почуття і дорослі, відчайдушні, але ніколи не фальшиві вчинки підлітків.

 

3. Оцінювання.

     Методичний коментар. Вчитель дає загальну оцінку роботи всього класу, щоб всі могли відчути задоволення від результатів праці; оцінює окремих учнів, які брали активну участь на уроці; вказує, над чим учням необхідно попрацювати до наступного уроку.

 

V. Домашнє завдання

Для всіх учнів. Створіть логлайн до роману Р. Ровелл «Елеанор і Парк».

Методичний коментар. Логлайн  дуже короткий текст: одне-три речення (25 – 35 слів), які передають суть історії і спонукають продюсера, режисера або редактора прочитати сценарій або книгу.

Орієнтовні зразки логлайнів до роману «Елеанор і Парк»

  • «Елеанор і Парк» – історія новітніх Ромео і Джульєти, які аж ніяк не були ні прекрасними, ні успішними, ні вельможними, але вони виграли у непростій грі за право любити й бути щасливими.
  •   «Елеанор і Парк» – історія пронизливого кохання двох підлітків-аутсайдерів.

Яким є життя гладкої дівчини? Якими бувають справжні проблеми у сім’ї? Що відчувають інтроверти? Ця книжка – хроніка подолання життєвих труднощів сучасних підлітків.

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

  1. Ісаєва О. О. Вивчення літератури в цифрову епоху: про реалії сьогодення і перспективи в майбутньому / О. О. Ісаєва // Всесвітня література в школах України. – 2016. – № 1 (415).

 

  1. Ісаєва О. О. Теорія і технологія розвитку читацької діяльності старшокласників у процесі вивчення зарубіжної літератури : монографія / О. О. Ісаєва. – К., 2003.

 

  1. Ісаєва О. О. Організація та розвиток читацької діяльності школярів при вивченні зарубіжної літератури: Посібник для вчителя / О. О. Ісаєва. – К., 2000.

 

  1. Оліфіренко С. М. Мандрівка Інтернет-сторінками зарубіжної літератури: посібник-довідник для вчителів та учнів 8 –11 класів  / С. М. Оліфіренко. – К. :  Грамота, 2007. – 334 с.

 

  1. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : наук.-метод. посібн. / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко / за ред. О. І. Пометун. – К. : А.С.К., 2004. – 192 с.

 

 

ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ

1. «Елеанор і Парк».Рейнбоу Ровелл

http://vityska.pp.ua/2016/08/11/елеанор-і-парк-рейнбоу-ровелл/

 

2. «Елеанор і Парк»: Ромео і Джульєтта сучасності.

https://bokmal.com.ua/books/eleanor-and-park/

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 липня 2019
Переглядів
2152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку