Пропоную вашій увазі контрольну роботу для одинадцятого класу "Пряма мова, діалог, цитати" у двох варіантах. Сподіваюся, що запропонований матеріал сподобається педагогам та допоможе у підготовці до уроку.
11 клас
Пряма і непряма мова. Цитата. Діалог
Варіант 1
І рівень (3 б)
1. Вибрати варіант, який є закінченням визначення.
Точно переданий уривок будь-якого висловлювання чи письмового твору, що наводиться для підтвердження або пояснення своїх думок називається…
А прямою мовою Б непрямою мовою B діалогом Г цитатою
2. Вибрати рядок, де є непряма мова (окремі розділові знаки опущено).
A Боже, яка краса! обізвалась, ні до кого не звертаючись, тіточка Олена.
Б Ми за дітьми йдемо до жінки, запитуємо Хто посадив цю тополю? Чи давно вона росте тут?
B Не кидайте хлібом, він святий! – в суворості ласкавій, бувало, каже дід старий малечі кучерявій.
Г Чоловік запитав, як здоров’я Степаниди Петрівни, як живеться Семенові, чи не думають вони заводити садок…
3. Вибрати рядок, у якому цитату записано неправильно.
A «Кобзар», за словами Івана Франка, – це: ціла епоха в історії духовного розвитку українського народу.
Б Максим Рильський писав, що словник – «пишний яр, а не сумне провалля».
B Поетеса Л. Костенко зверталася до сучасників:
…І якби на те моя воля,
Написала б я скрізь курсивами:
– Так багато на світі горя,
Люди, будьте взаємно красивими!
Г «Учитесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь», – закликав великий поет.
4. Вибрати речення, яке відповідає схемі «П!» – а. (Окремі розділові знаки опущено).
A Ні, не клич мене, весно, казала я їй, не чаруй і не ваб даремне.
Б На шляху, прощаючись, Люба сказала Ти б колись, Михайлику, і до нас заскочив. Ідеш собі з ковзанки, то й заверни в наш двір.
B Важливо не те, як малюю я, а що в тому бачать інші сказав Валерій Я ніколи не стану художником. Я це зрозумів І радий, що зрозумів вчасно.
Г Вмивайся, вмивайся, дитино! квапить мене мати.
5. Вибрати речення, у якому розділові знаки при прямій мові поставлено правильно.
A «З щастя та горя скувалася доля» – каже людська поговірка.
Б «Ну, добре, стримав образу Аркадій Петрович. – Не одрікаюсь од своїх слів.
B Струна бринить лагідною луною: «Я тут, я завжди тут, я все з тобою!»
Г «Леоніде, – Адріана відірвала обличчя від долоні – а ви читали «У пошуках утраченого часу» Марселя Пруста?»
6. Вибрати рядок, у якому допущено помилку при заміні прямої мови непрямою.
А Мати нагадала Оленці, щоб не спізнитися на урок.
Б Бабуся попросила онука, щоб сходив до аптеки за ліками.
В Василь сказав батькові, що в новій школі дуже цікаво.
Г Золота рибка запитала дідуся, чого йому треба.
ІІ рівень (3 б)
7. Установити відповідність між поняттями та прикладами.
1 Пряма мова
2 Діалог
3 Непряма мова
4 Цитата
А Дідусь підтвердив, що на плесі завжди є качки.
Б «Мушу йти в полонину, Марічко», – сумував Іван заздалегідь.
В Відомий науковець Олександр Мельничук стверджував: «Основною одиницею мови в усіх мовах є речення».
Г - Вставай! Годі спати. Треба вирішити, як нам жити далі.
- Що? – невторопав з просоння Марусик.
- Ти як хочеш, а я думаю втекти з дому, – важко зітхнув Сашко Циган.
8. Установити відповідність між схемами та реченнями (окремі розділові знаки в реченнях опущено)
1 А: «П».
2 «П? - а. – П!»
3 «П, – а. – П?»
4 «П, – а. – П!»
A А це що таке притишила Соломія до себе Краще про концерт думай
Б Так, бачу, ти усім тут добре надоїв Кіт Вовкові сказав Чого ж ти, братику, сюди і забігав
B Вставай, будила Івана Марічка. Вставай і ходім
Г Що ж я буду в світі Божому діяти сама з малою дитиною промовила Немидора
Д Я подумав тоді Тіні коротшають так само непомітно, як і людське життя
9. Установити відповідність між реченнями та розділовими знаками, пропущеними у них.
1 Кома
2 Тире
3 Двокрапка
4 Крапка
А Що ж не дає мені промовити просто «Так, доле, ти міцніша, я корюся».
Б «Помилуйте! – йому Ягнятко каже – На світі я ще й году не прожив».
В «Хто ж ти, братику, будеш?» – зацікавився Іван.
Г «Мамо – питаю, – то льони цвітуть?»
Д «То ти вмієш тільки реготати? – скрипнув Пилипко. Так не боюсь я тебе!»
ІІІ рівень (3 б)
Прочитати текст (окремі розділові знаки опущено). Виконати завдання 10-11 до нього.
Про зозулю складено багато пісень та легенд.(1) Розповідають, що жила дівчина, що називалася Зозуля, розумна, вродлива, тільки лінива дуже. (2) Якось послала мати свою Зозулю брати льон під лісом, а та льон не брала, вилізла на дуба, сіла на гілку крислату і до хлопців: Ку-ку Ку-ку. (3) А мати зварила обід та й теж пішла в поле дочці допомогати. (4) А кувала б ти, дочко, доки світу й сонця закляла мати, коли побачила, що її Зозуля на дубі сидить. (5) Як почула дівчина, що в неї від прокльону материного крила почали рости, заплакала й полетіла. (6) Але і птахою Зозуля залишилася ледачою: гнізда не в’є, на яйцях не сидить, дітей не годує, лишень літає лісами, роки людям рахує, сміється, дівчатам каже, коли вони заміж підуть.(7)
10. Позначити речення, у якому допущено орфографічну помилку.
11. Позначити речення, яке відповідає схемі «П!» – а.
ІV рівень (3 б)
12. Скласти діалог «На спортивному майданчику» (8-10 реплік) й записати його, правильно розставивши розділові знаки.
Речення повинні мати різні конструкції: пряма мова уживатися і до, і після слів автора, слова автора посередині прямої мови.
11 клас
Пряма і непряма мова. Цитата. Діалог
Варіант 2
І рівень (3 б)
Чуже мовлення, передане дослівно, без змін, називається…
А прямою мовою Б діалогом В непрямою мовою Г цитатою
A Коли дивлюсь туди он, на захід, іноді чомусь так сумно-сумно стає, говорила Маша.
Б Чого зажурився, мій любий козаче – питає дівчина вродлива.
B Варвара запитала у начальника, чи можна послати телеграму в Москву: у неї там занедужала мати .
Г Яка ти розкішна, Земле, думала Маланка. Весело засівати тебе хлібом, прикрашати зелом, заквітчати квітами.
A Спали мені на думку відомі рядки, в яких Павло Тичина закликав природу хлюпни нам, море, свіжі лави! О земле, велетнів роди!
Б «Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова…» – писав Панас Мирний.
B В. Сухомлинський зазначав, що любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова.
Г Уява поета малювала таку картину:
«Летим. Дивлюся, аж світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце зустрічає» (Т. Шевченко).
A Що ж не дає мені промовить просто Так, доле, ти міцніша, я корюся.
Б Ніщо так не красить людину, як натхнення, подумала Ярославна.
B А це ти, Максиме зрадів Карно, дивлячись у вікно. Заходь, заходь!
Г Чи впізнаєш мене, Петре промовив до Кавуна Джеря.
A «Щасливий ти в нас, Даньку» – щебетали дівчата, хрумаючи бублики.
Б «Де ж він, де?» – гукнув Бертольдо, – «Що ж він криється між вами?»
B «Що це за дівчина? Де вона взялася в нашому селі, – думав молодий Джеря .
Г Бабуся питає: «А що, дітки? Чого прийшли, мої соколята?»
A Батько сказав дітям, що час збиратися в дорогу.
Б Сам до себе говорив Тимофій, що земля найкраще пахне восени.
B Карпо запитав, чи будете ставити паркан, чи без паркану обійдеться.
Г Олена Петрівна запитала, хто купив Ользі таке гарне намисто.
ІІ рівень (3 б)
А Мати через пліт запитала сина, куди він зібрався.
Б М. Рильський говорив, що «слово «вчитель» з давніх-давен користується великою шаною у народі».
В - Добридень дідусю! – вітається хлопчик.
- Добридень, синку! – радіє дід.
- Сідай, я тебе яблучком почастую з медом.
Г «Та чим же я вам досадив?» – Ягнятко, плачучи, питає.
A Щось намалював розпитувала Марійка.
Б І голос сильний нам з гори, як грім, гримить Лупайте цю скалу
B Мої друзі – вбогі бідолахи говорить Кармель От мої друзі
Г Здоров був, любий жінка говорила, а в голосі її сльоза бриніла
Д За що ж хто-небудь попитає Зозуля Півня вихваляє
А «Прощай, Самсоне! – крикнула зрадлива. – Ти думав, що для тебе я забуду родину?
Б «Чого ж тебе понесло в поле? Чого?» допитувалась мати.
В «Я цієї пісні ніколи не чув – сказав студентові Тарас. – Ви її всю знаєте?»
Г «А де ж Василько» – поспитав батько перегодом.
Д Зозуля прилетіла до чорного Дрозда, питає «Що ти робиш?»
ІІІ рівень (3 б)
Прочитати текст (окремі розділові знаки опущено). Виконати завдання 10-11 до нього.
На току, біля клуні, безугавно гупають ціпи. (1) Помітивши малого сина з житнім вінком на шиї, батько усміхається, кидає сусідові Ти поглянь, Олексію, до чого додумався хлопець (2) А що, буде хлібороб із сина, – каже дядько. (3) І вони знову налягають на ціпи. (4) А Василько сідає на купу соломи щойно вимолоченого жита, поринає в неї і засинає. (5) Прокинувся від того, що батько обережно взяв його на руки, претулив до грудей і легко поніс до хати. (6) Ой ти ж молотнику мій, – шепотів стиха, і Василькові так гарно було на батьківських руках, натруджених і теплих, що пахли снопами. (7)
ІV рівень (3 б)
Складені речення повинні мати різні конструкції: пряма мова уживатися і до, і після слів автора, слова автора посередині прямої мови.