Урок " Повторення та узагальнення вивченого. Просте речення . Односкладне речення"

Про матеріал

Удосконалювати вміння знаходити в тексті прості речення, визначати головні та другорядні члени речення, розвивати вміння доцільно використовувати прості речення у власних висловлюваннях;розвивати логічне мислення, вміння зіставляти, аналізувати, робити висновки;виховувати відповідальне ставлення до вивчення української мови

Перегляд файлу

Тема: Повторення та узагальнення вивченого матеріалу. Просте речення

Мета:

навчальна: удосконалювати вміння знаходити в тексті  прості речення, визначати головні та другорядні  члени речення, розвивати вміння доцільно використовувати прості речення у власних  висловлюваннях;

розвивальна: розвивати логічне мислення, вміння зіставляти, аналізувати, робити висновки;

виховна: виховувати відповідальне ставлення до вивчення української мови

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Обладнання: підручник,  тести

      

Хід уроку

 

1 Організаційний момент.

2 Оголошення теми  й мети заняття.

3 Узагальнення та систематизація знань в процесі виконання практичних завдань.

 

Виконання тестів

 

1 Установіть відповідність між виділеним словом та його синтаксичною характеристикою (розділові знаки не розставлені)

А  Прямий додаток  1  Микита школяр поспішав додому.

Б   Узгоджене    2 Любив дід гарну бесіду  і добре слово.

В  Прикладка   3  Любив дід гарну бесіду і добре слово. 

Г  Порівняльний зворот 4  Дуби стоять кремезні  як атланти.

    5  На порозі стояла дівчина років десяти

 

А -2, б – 3,  в – 1, г – 4

2 Установіть відповідність між реченнями  та розділовими знаками, які потрібно в них поставити.

А  Дві коми при порівняльному  1 Ліс для людини як добрий лікар.

     звороті.     2 Картина Селянська родина  - вершина творчості 

Б Дефіс, прикладка      художника.

В  Кома не потрібна, зворот  3 Вольне слово в душі наче свічку гашу.

    є присудком.   4 Красень Дніпровськ змінюється щодня.  

Г  Лапки, прикладка    5  Будять душу співці  солов’ї.

А – 3, б – 5, в – 1, г – 2

3 Установіть відповідність між виділеним словом та його синтаксичною характеристикою ( розділові знаки не розставлено)

А Непрямий додаток   1  Альпіністи підкорили вершину гори Еверест.

Б Узгоджене означення   2  Хмара як ніч налетіла

В  Прикладка     3  Хлібові шану віддаємо

Г Порівняльний зворот   4 Оксамитове поле безкрає переливами синіми грає.

.      5  Час для гри настав

А – 3, б – 4, в – 1, г – 2

4  Установіть відповідність між реченнями  та розділовими знаками, які потрібно в них поставити.

 

А Дві коми при порівняльному звороті 1 Д кімнати зайшла дівчина санітарка.

Б Дефіс, прикладка    2  Доїхали до зупинки Оболонь

В Кома не потрібна, зворот є присудком   3 Іноді вітер як сонний їжак ворушиться в лісі

Г Лапки, прикладка    4  Голова без розуму як ліхтар без свічки

      5  Побудували міст через річку Буг.

 

А – 3,  б – 1, в – 4, г – 2

 

5 Знайдіть речення з  неузгодженим означенням

 

А Костюм у смужку дуже йому личить.

Б Гомонять духмяні очерети.

В  Сіялися сніги, занесені з півночі.

Г  Пий тільки живу воду.

 

Відповідь -    а

 

6  Знайди речення з прямим додатком

 

А Вийшла дівчина з хати набрати води з криниці.

Б Дмитро сподівався на добру звістку.

В  Учитель навчив мене читати і писати.

Г  Я сфотографував групу туристів.

 

Відповідь -  а

 

7 Укажіть речення, у яких правильно розставлені розділові знаки

 

А За Джериною  хатою під старою грушею спав молодий парубок, підклавши під голову білу  свиту.

Б Окрім Добрині було поранено ще кілька чоловік.

В  Машини майже всюди стояли вже готові грубо збиті з сірого дерева, позверчувані  і позбивані кісками.

Г  А далі од берега, коло самих хат, ростуть дикі груші та яблуні.

 

Відповідь – г

 

Виконання тестів

 

1 Визначте , які відокремлені  члени  є в реченні.

 

1 Означення  а  Місяць уже сідав, ховаючись за хмарами і деревами.

2 Прикладка  б Старі дуби, зелені, свіжолисті, про давнину свою  шумлять.

3  Додаток  в  Здається, ніхто цього, окрім мене, не помітив.

4 Обставина  г Подвиг цієї жінки, Людмили, викликає захват.

 

Відповіді:  1 – б, 2 – г, 3 – в, 4 - а

 

2 Укажіть відповідність між відокремленими уточню вальними членами речення й синтаксичною роллю, яку вони виконують.

 

1 Уточнювальний  підмет  а Пірат був звичайний пес, трудяга.

2 Уточнювальний присудок           б Уже багато років, відколи його забрали од матері,

 ніхто ні про що не питав.

3 Уточнювальна обставина місця   в   І тут, в Америці, живу  я Україною.

4  Уточнювальне  означення   г Надійшли жнива,достигла Василева пшениця – така

        гарна, колос у колос.

       д  Він, Шептало, кінь особливий, кінь білий.

Відповіді : 1 – д, 2 – а, 3 – в, 4 – г

 

3  Укажіть речення, у якому відокремлене означення виражене дієприкметниковим зворотом.

 

А Зачаровані подорожні сиділи й мовчали.

Б  Осяяний тишею степ дихав пахощами росяних трав.

В  В імлистій далині, осяяні срібним промінням місячним, стояли широкі лани золотого жита та пшениці.

Г  А он старе Монастирище, колись козацьке село.

 

Відповідь -  в

 

4 Укажіть речення з відокремленим додатком

 

А  Нікого тут нема, крім мене й господині.

Б  Польова билина, вона не призвичаєна до густої садової тіні.

В  Гей, був на Січі старий козак, на прізвище Чалий.

Г  І от тепер, ставши начальником, він раптом заспівав  отакої.

 

Відповідь – а

 

5 Укажіть речення, у якому відокремлена обставина виражена іменником з прийменником.

 

А Співають усі, за винятком Ліни Яцуби, дочки відставника.

Б  Незважаючи на вітерець, робилося душно.

В  Звучав  потемнілий дзвін, пудів на тридцять.

Г У лісі. Опріч мене, є ще хтось.

 

Відповідь :  Б

 

 

 

6  Установіть відповідність речення з визначенням синтаксичної  функції  однорідних членів

 

1 Підмети  а  Вже перший сніг кружляє над землею і тихо падає.

2 Присудки   б  Весняний місяць світить легко, молодо.

3  Додатки  в  У всякого своя доля і свій шлях широкий.

4  Означення    г  З нього (батька) можна було писати лицарів, богів, апостолів, великих

     учених чи сіячів – він годився на все.

5  Обставини    д  У маленьких очах відбивається  світ – гамірливий, гучний і великий.

 

Відповідь : 1 – в, 2 – а, 3 – г, 4 – д, 5 – б

 

7 Установіть відповідність речення зі значенням вставних слів, що вони містять

 

1 Почуття    а  Воно, звичайно, може, їхня правда.

2  Джерело повідомлення  б  Гарно, нічого й сказати, вмієш ти слова складати.

3 Невпевненість, припущення в Кажуть юність нерозсудлива й тривожна

4 Спосіб оформлення думки г  Отже, що тут багато говорити й сперечатися.

5  Послідовність викладу  д Франко, взагалі, лірик високої проби.

 

Відповідь: 1-б, 2 – в, 3 – а, 4 – д, 5 - г    

   

 

 

4  Аналіз виконаних тестів

5 Підсумок уроку

6 Домашнє завдання

Виписати з художнього твору  шість простих речень, зробити синтаксичний розбір.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 липня 2018
Переглядів
3054
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку