Презентація. 11 клас. Практична робота "Генетичні зв'язки між неорганічними речовинами". Пояснювати взаємозв'язки між простими та складними речовинами, класами органічних сполук; досліджувати властивості речовин та їхні взаємоперетворення; складати план досліджень і рівняння реакцій, що підтверджують їхні перетворення; робити висновки про внутрішньопредметні зв'язки на основі взаємоперетворень між простими та складними речовинами.
Мета:узагальнити знання про властивості основних класів неорганічних сполук; продовжити формувати практичні навички проводити якісні реакції; у лабораторних умовах навчитись одержувати й розпізнавати неорганічні речовини, застосовуючи теоретичні знання про їх властивості; складати план експерименту й проводити його, робити висновки та узагальнення.
Інструктаж з правил безпеки під час роботи в хімічному кабінетіЗ правилами техніки безпеки ознайомлений(-на) і зобов‘язуюсь їх повністю виконувати. _______(підпис)1. Звільніть робоче місце від предметів, які непотрібні для проведення досліду.2. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду.3. Перевірте наявність і надійність посуду, приладів та реактивів, необхідних для виконання досліду.4. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
Дослід 1. Розділяємо вмістиме пробірок на 3 порції. У кожну пробірку першої порції додайте 1-2 краплі розчину аргентум(І)нітрату. Що спостерігаєте? Запишіть рівняння реакції в молекулярній та йонних формах.https://www.youtube.com/watch?time_continue=39&v=Pcfvb. Mcpx9g&feature=emb_logohttps://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=n. Aqh. JGbb75 A&feature=emb_logo
Дослід 1 (реагент Ag. NO3). Спостереження: При наявності хлоридів утворюється білий сирнистий осад, а при наявності ортофосфатів ― жовтий осад. KCl + Ag. NO3 = KNO3 + Ag. Cl↓ K+ + Cl- + Ag+ + NO3- = K+ + NO3- + Ag. Cl↓Ag+ + Cl- = Ag. Cl↓ ― білий сирнистий осад K3 PO4 + 3 Ag. NO3 = 3 KNO3 + Ag3 PO4↓3 K+ + PO43- + 3 Ag+ + 3 NO3- = 3 K+ + 3 NO3- + Ag3 PO4↓ 3 Ag+ + PO43- = Ag3 PO4↓ ― жовтий осад. Висновки: Якісною реакцією на аніони Cl- і PO43- є катіони Ag+, що містяться в розчині аргентум (І) нітрату. Отже, у цих пробірках містяться калій хлорид і калій ортофосфат.
Дослід 2 (реагент HCl). Спостереження: Виділяється безбарвний газ без смаку і запаху - вуглекислий газ СО2. K2 CO3 + 2 HCl = 2 KCl + H2 O + CO2↑2 K+ + CO32- + 2 H+ + 2 Cl- = 2 K+ + 2 Cl- + H2 O + CO2↑2 H+ + CO32- = H2 O + CO2↑Висновки: Якісною реакцією на аніони СО32- є катіони Н+, що містяться в розчині cильної кислоти, наприклад, хлоридної. Отже, у цій пробірці міститься калій карбонат.
Дослід 3 (реагент Ba. Cl2). Спостереження: Утворюється білий осад, що не розчиняється в сильних кислотах. K2 SO4 + Ba. Cl2 = 2 KCl + Ba. SO4↓2 K+ + SO42- + Ba2+ + 2 Cl- = 2 K+ + 2 Cl- + Ba. SO4↓ Ba2+ + SO42- = Ba. SO4↓ ― білий осад. Висновки: Якісною реакцією на аніони SO42- є катіони Ba2+, що містяться в розчині солей Барію, наприклад, барій хлориду. Отже, у цій пробірці міститься калій сульфат.
Дослід 2: Хід роботи: Занурюю прожарений мідний дріт в пробірку з розчином сульфатної кислоти.https://www.youtube.com/watch?v=u. Zcs. Vlqqcoc. Спостереження, висновки: Поверхня дроту очистилася, а в пробірці утворився блакитний розчин. Cu. О + Н2 SO4 = Cu. SO4 + Н2 ОКупрум(ІІ)сульфат – розчинна сіль блакитного кольору. Кислоти взаємодіють з основними оксидами, розчиняючи їх.
Дослід 3: Хід роботи: Доливаю у пробірку 2 мл розчину натрій гідроксиду.https://www.youtube.com/watch?v=rfo. Pt_t6 Sf. Q&t=36s. Спостереження, висновки: У пробірці утворився синій осад. Cu. SO4+ 2 Nа. ОН = Nа2 SO4+ Cu(ОН)2↓Купрум(ІІ)гідроксид – нерозчинна основа у вигляді синього осаду. Луги взаємодіють із розчинними солями при умові виділення газу або утворення осаду.
Дослід 4: Хід роботи: Пробірку з голубим осадом купрум(ІІ)гідроксиду нагріваю.https://www.youtube.com/watch?v=rfo. Pt_t6 Sf. Q&t=36s. Спостереження, висновки: У пробірці синій осад стає чорним. Cu(ОН)2 = Cu. О + Н2 ОКупрум(ІІ)гідроксид – нестійка основа, яка при нагріванні розкладається на купрум(ІІ)оксид і воду.
Загальні висновки:узагальнили знання про властивості основних класів неорганічних сполук; з'ясували, що у результаті хімічних перетворень речовини одного класу перетворюються на речовини іншого, тобто між класами сполук існують взаємозв'язки. Про хімічні перетворення свідчать ознаки реакцій: зміна кольору, утворення осаду чи газу;продовжили формувати практичні навички проводити якісні реакції; у лабораторних умовах навчились одержувати й розпізнавати неорганічні речовини, застосовуючи теоретичні знання про їх властивості.