Тема. Вивчення нового типу тексту. Текст-опис
Мета:
Обладнання: презентація, відео «Мавка», «Весела руханка», підручник
М. Д. Захарійчук
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу
Тема. Вивчення нового типу тексту. Текст-опис Мета:
- дати учням уявлення про текст-опис;
- удосконалювати вміння визначати складові частини тексту;
- розвивати словниковий запас, вміння фантазувати;
- формувати естетичну культуру учнів;
- виховувати почуття любові до оточуючого світу й довкілля, поваги до особливостей українських давніх вірувань.
Обладнання: презентація, відео «Мавка», «Весела руханка», підручник М. Д. Захарійчук
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу
ХІД УРОКУ
Чи то лис, чи то ліс, чи то кинь, чи то кінь, чи то кит, чи то кіт – звуки плутати не слід. Великі мурахи грали у шахи, а маленькі мурашки – у шашки.
Ой збирала Маргарита маргаритки на горі, розгубила маргаритки Маргаритка у дворі.
– Записуємо каліграфічно в зошитах сьогоднішню дату, класна робота. Почнемо наш урок з розминки, з каліграфічної хвилинки.
б бу д дь лас к ка до по ба ч че нн я дя ку ю кую
будь ласка, до побачення, дякую
Використовуй слова ввічливості : будь ласка, до побачення, дякую.
– Що ми називаємо текстом?
(Текст – це два й більше речень поєднані за змістом.
До тексту можна дібрати заголовок.
У тексті речення розміщені в певній послідовності.)
– З яких частин складається текст? (Будова тексту: початок (зачин), основна частина і кінцівка.)
– Продовжте речення «Кожна частина починається з нового рядка – (абзацу).»
– Якщо у тексті ви можете дати відповідь на питання «Як це було?», «Що сталося?», то це текст – (розповідь).
– Уважно перегляньте відео. (Відео «Мавка»)
– Прослухайте текст і визначте його тип.
Варіант 1 (текст-розповідь):
«Мавка. Лісова пісня» – це мультфільм української кіностудії. Мультфільм створюють за мотивами п'єси Лесі Українки «Лісова пісня», а також на основі українських міфів і культурних традицій. В українській міфології мавками або нявками називають лісових істот, схожих на дівчат.
Мавка – це Душа Лісу. Її головним покликанням є захист Лісу від будь-яких зазіхань, зокрема й людських. Для Мавки все навкруги живе, наділене здатністю говорити, відчувати. Лукаш – це звичайний сільський хлопець, який захоплюється музикою й увесь свій талант вкладає у гру на сопілці. Саме завдяки музиці хлопця трапляється диво: Мавка та Лукаш зустрічаються і розпочинається їхня історія.
Варіант 2 (текст-опис):
Безмежні українські ліси віддавна приховують безліч таємниць і загадок. Тут, серед віковічних дерев, живуть незвичайні міфічні істоти, які охороняють свій невидимий людському оку світ.
Леся Українка у творі «Лісова пісня» описує свою Мавку як чарівну, вродливу дівчину. Мавка мало чим зовні відрізняється від людей, хіба що одягом, зеленим волоссям та дивною здатністю швидко змінювати колір очей. Героїня наділена співучою, подібною до дзюрчання струмка, мовою. Вона юна, недосвідчена дівчина, яка нічого не знає про світ людей, не вміє поводитися та одягатися «по-людськи», але Мавка знає багато про ліс, природу і лісових жителів. Мавка – це маленька часточка природи, яка вимагає до себе дбайливого ставлення.
– Сьогодні на уроці ми ознайомимося з новим типом текстів, а також навчимося складати такий текст.
– Про що говориться в кожному з попередніх текстів? (Дізналися про Мавку.) – Це у них спільне. Про що ви дізналися з першого тексту?
(Дізналися, що про мавку українська кіностудія створює мультфільм; про Мавку писала Леся Українка; про героїв Мавку і Лукаша.)
– Повторимо, як називається такий вид тексту? (Це текст-розповідь.)
– Що дізналися з другого тексту? (Який зовнішній вигляд Мавки.)
– Тобто ми дізналися опис дівчини? (Так.)
– Отже, якщо ми прочитавши або прослухавши текст, можемо дати відповідь на питання «Який?», «Яка?», «Які?», можемо розкрити головні ознаки предмета чи істоти, то такий текст називаємо текст-опис.
2. Робота за підручником
– Прочитайте виразно вірш (1 учень).
– Розгляньте малюнки. На що схожа наша планета? Як ви її уявляєте?
– Чому слово Земля пишеться з великої букви?
(Це ім’я нашої планети. А імена потрібно писати з великої літери.)
– Продовжте речення словами з тексту, даючи відповідь на запитання: яка Земля?
(Земля тендітна, невелика і блакитна.) – Запишемо це речення в зошити.
1. Робота в групах (по рядах)
– Прочитайте текст, розкриваючи дужки.
– Я буду ставити запитання кожній групі. Яка група дасть більше правильних відповідей, та і набере більшу кількість балів.
– Що ми називаємо неосяжним океаном?
– Чим усіяний Всесвіт?
– Якими зірками усіяний Всесвіт? Поставте питання до цих слів.
– Як африканці називають найбільше сузір'я? А шведи?
– А як українці називають найбільше сузір'я?
2. Ознайомлення з правилом (с. 153)
– Який текст називається описом?
4. Робота з текстом, бесіда про космос
– До речі, нещодавно 12 квітня в Україні святкували День космонавтика на честь першого польоту в космос.
– Розгляньте зображення. Уявіть, що ви – космонавти. Опишіть, якою ви бачите планету Земля.
– Прогляньте ще раз текст. – Скільки в ньому абзаців?
– Зачитайте зачин тексту. Про що в ньому розповідається?
– Яку станцію було запущено в космос?
– Скільки країн світу могли на ній попрацювати?
– Назвіть першого космонавта України.
– До чого закликає нас Леонід Каденюк?
– Спишіть слова космонавта в зошит.
– З яким типом тексту ми ознайомилися на уроці?
– Яке питання можна поставити до тексту-опису?
– Які завдання вам найбільше сподобалися?
– Напишіть, а хто бажає, той може намалювати, сон одного з персонажів. Опишіть сон дівчинки або хлопчика, мами або чарівника, русалоньки або дракона, робота або інопланетяна.
Наприклад. Моїй мамі вночі приснилося поле, на якому росло багато ромашок.
Кожна ромашка мала гнучке світло-зелене стебло, на якому гойдалася квіточка. Квітка складалася з сонячно-золотої серединки, а навколо неї, немов промінчики, тягнулися білосніжні пелюсточки. Після цього сну мама прокинулася з посмішкою і захотіла посадити на городі ромашки.