4 клас. Урок позакласного читання. Сашко Дерманський "Мрії Маляки"

Про матеріал
Літературне читання Тема. Сашко Дерманський «Мрії Маляки» Мета. * формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з біографічними відомостями Сашка Дерманського; навчати сприймати текст на слух, визначати настрій, спостерігати за його зміною; учити застосовувати набуту інформацію для розв’язання навчально – пізнавальних і практичних завдань; формувати вміння брати участь у діалозі в процесі обговорення прочитаного твору; розвивати мовлення учнів; збагачувати словниковий запас. *формування ключових компетентностей: Уміння вчитися: формувати вміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, моделювати і прогнозувати в межах певного завдання; Комунікативної: навчати співпрацювати в парі, групі, колективі; Громадянської: сприяти усвідомленню особливостей загальнолюдської культури; виховувати повагу до старших, до трудівників. Соціальної: уміння проектувати стратегії свого життя з урахуванням власних інтересів та потреб.
Перегляд файлу

Літературне читання

Тема. Сашко Дерманський «Мрії Маляки»

Мета. 

* формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з біографічними відомостями Сашка Дерманського; навчати сприймати текст на слух, визначати настрій, спостерігати за його зміною; учити застосовувати набуту інформацію для розв’язання навчально – пізнавальних і практичних завдань; формувати вміння брати участь у діалозі в процесі обговорення прочитаного твору; розвивати мовлення учнів; збагачувати словниковий запас.

*формування ключових компетентностей:

Уміння вчитися: формувати вміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, моделювати і прогнозувати в межах певного завдання;

Комунікативної: навчати співпрацювати в парі, групі, колективі;

Громадянської: сприяти усвідомленню особливостей загальнолюдської культури; виховувати повагу до старших, до трудівників.

Соціальної: уміння проектувати стратегії свого життя з урахуванням власних інтересів та потреб.

Обладнання. Фото Сашка Дерманського, фото його книг, картки для виразного читання, фото варана та гармати, картки для гри «Чи вірите ви, що…», кольорові капелюшки, «Хрестоматія сучасної української дитячої літератури для читання в 3,4 класах» серії «Шкільна бібліотека» (видавництво Старого Лева, Львів – 2016), буктрейлер ( кліп по книзі) «Мрії Маляки», презентація. 

Тип уроку: набуття нових знань

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

Розпочати урок хочу такими словами, які стануть девізом нашого уроку:

Я школяр, я особистість творча.    

Я думаю, замислююсь, аналізую,

Висловлюю свої думки.

Я хочу знати.

  • Я думаю, що урок допоможе нам стати  ще більш розумнішими, мудрішими, кмітливішими. Ви готові до уроку?

 

ІІ. Артикуляційні вправи

1. Робота над скоромовкою. 

Сів дракончик  на балкончик, 

з'їв фіранку  і вазончик. 

Ми дракона не злякались, 

тільки дзвінко засміялись: 

- Заходи мерщій у хатку, 

 будем їсти мармеладку!

Прим. Фіранка – занавіска.

2. Гра «Нісенітниця»

а) - Прочитайте слово ззаду наперед.

Маляка - акялам,  комодо - одомок,  дракон - нокард,  бабуся - ясубаб.

б) - Прочитайте слова, переставляючи склади.

Музей - зейму,  серце - цесер,  мрія - ріям.

в) - Прочитайте речення, починаючи з останнього слова.

Маляка мріяла стати принцесою.  Принцесою стати мріяла Маляка.

Дуже хотіла покататися на драконові. Драконові на покататися хотіла дуже.

 

ІІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

- Діти, перед вами хрестоматія сучасної дитячої української літератури. Імена деяких письменників, твори яких уміщено в хрестоматії, ви, напевно, знаєте. Ви могли познайомитися з ними в першій книжці хрестоматіїї. Можливо, ви читали їхні книжки чи публікації в дитячих журналах, або бачили цих письменників у телепрограмах. Ці українські дитячі автори – ваші сучасники.

  Вони так само проводжають своїх дітей зранку до школи, ходять на роботу, дивляться мультфільми, доглядають котів та собак.

 

VI. Робота над темою уроку

1. Етап дотекстової діяльності 

Відкрийте хрестоматію сучасної дитячої літератури на с. 96. Перед вами фотографія письменника Сашка Дерманського.

- Розкажіть, якою ви уявили цю людину?

- Якими можуть бути теми творів цього автора?

- Чи хтось може з вас читав твори Сашка Дерманського? У вас попереду знайомство з письменником,  приємне читання, а також нові  зустрічі та захопливі пригоди.

   2. Розповідь біографії вчителем.

        Народився Дерманський Олександр Степанович 28 листопада 1976 року в невеликому селі Гайворон Володарського району на Київщині.  Його батько, Степан Володимирович за фахом агроном, мама, Лілія Миколаївна – вчителька. Має ще двох братів – старшого та молодшого.

   До школи ходив у райцентр. Навчався у Володарській середній школі №1. Вже тоді робив перші спроби писати вірші, проте спочатку  не ставився до цього заняття серйозно, а тим більше не думав, що колись стане письменником. З часом поетичні захоплення були  витіснені звичайними хлопчачими забавами. Але він ніколи не переставав дружити з книгою. Читав із задоволенням і багато. До віршування повернувся, вже коли навчався на 4 курсі національного педагогічного університету  імені Михайла Петровича Драгоманова.

     Перші вірші для малечі були опубліковані в журналі «Стежка». З того часу надруковано в періодичних дитячих виданнях чимало його віршів, оповідань та  казок.

   Зараз викладає українську мову та літературу у Київському технікумі електронних приладів. Тобто письменник – практикуючий педагог .

 

3. Мовчазне читання статті на с. 96  Хрестоматії.

- Про який етап життя автора йдеться в статті?

- Про дитинство. Які улюблені заняття були в малого Сашка?

 

4. Прес-конференція.  Інтерв’ю з письменником.

- Діти, чи хотілося б вам зустрітися з самим Олександром Дерманським?  Сьогодні я запрошую вас на уявну прес-конференції з письменником (підготовлені учні).

 а) Журналіст дитячої газети «Долоньки».

  - Розкажіть докладніше про те, як стали дитячим письменником?

О. Дерманський

  - Маленьким я якийсь час писав вірші. Зрозуміло, що ні я , ні оточуючі до того серйозно не ставилися. Однак пам’ятаю, як у школі я інкогніто писав такі  собі гуморески на однокласників і непомітно чіпляв їх на дошку оголошень, а потім уся школа читала ті гуморески й сміялася. Писати для дітей почав з 2000 року. Якраз перед народженням дитини.

б) Журналіст криворізкого інформаційно-аналітичного тижневика «Пульс».

– Як довго після написання твору його персонажі живуть у світі вашої уяви?

О. Дерманський

  -  Активним життям вони живуть доти, доки не візьмусь за наступний твір. А потім вони інколи просто приходять у гості й кажуть: Що ж ти нас покинув? Може ти б ще щось написав! І тоді я пишу продовження.

в)  Журналіст дитячого журналу «Пізнайко»

  - А яка ваша найзаповітніша мрія?

О. Дерманський

   - Для мене найважливіше, щоб всі мої близькі були щасливими. Також  мрію написати ще одну книгу, і щоб хоча б одній із них судилося бути прочитаною багатьма поколіннями.

 

- До речі, ви можете знайти в інтернеті адресу автора, написати листа або повідомлення в чаті і запитати про щось. Адже листуватися із сучасним письменником – круто!

 

IV. Фізкультхвилинка

Гра «Принц, принцеса та дракон»

Утворюються 2 команди, які стають навпроти один одного на відстані 3 метри. У грі 3 дійові особи: принц, дракон і принцеса. При цьому принц повинен зловити дракона, дракон принцесу, а принцеса принца. Принц робить випад і тхне дракона мечем, дракон поводиться як типовий монстр, а принцеса тримає платтячко і промовляє: «хі-хі-хі». Кожен раз команда домовляється, кого вона буде зображувати. Ведучий рахує і на «три» кожна команда зображує  свою фігуру.

 

V. Первинне сприйняття змісту тексту учнями

Подорож Хрестоматією.   

- Прочитайте назву твору. Що вас здивувало?

- Сьогодні ми познайомимося з новою книжкою Сашка Дерманського і прочитаємо уривок з неї.

1.  Виразне читання/слухання уривка з оповідання Сашка Дерманського «Мрії Маляки»

- Під час читання/слухання оповідання пікресліть в тексті слова/словосполучення, значення яких вам невідомо або його слід уточнити.

2. Лексична робота

Поясніть значення деяких слів:

  • Дикція – чітке вимовляння звуків відповідно до фонетичних норм мови

- Який синонім згадується в тексті до слова «дикція»? Якщо не пам’ятаєте, то  перечитайте другий абзац на с. 97.

Чи завжди вашу вимову слів  в дитинстві розуміли інші, як вдалося подолати ці труднощі.

  • Чи були і вас труднощі з вимовою?
  • Як ви їх подолали?

Дуже часто ці труднощі долаються з віком самостійно або за допомогою логопедів, але інколи залишаються назавжди і перетворюються на звичку, за якою таку людину буває легко впізнати.

-Що сприяє покращенню вимови будь-якої людини (пісні, змагання в скоромовках, декламування улюблених віршів тощо).

 

  • Дракони - вигадані істоти, в більшості змієподібні, великих розмірів, часто з додаванням ознак інших тварин.
  • Комодо - острів в Індонезії
  • Варани - рід ящірок родини варанові
  • Гармати - тип артилерійської зброї
  • Острів - частина суходолу, оточена з усіх сторін водою.

2.  Повторне читання оповідання за двома частинами (від початку до слів «А вас як звати? Дуже приємно», с. 97).

 

3.  Обговорення первинного сприйняття

- Хто є, на вашу думку, центральним персонажем твору?

- Яке справжнє ім’я дівчинки?

- Чому дівчинку почали називати Малякою?

- Як ви думаєте, чи ходить дівчинка до школи? Знайдіть у тексті речення, яке підтверджує або спростовує це. (Тепер Марійкою Маляка тільки зошити підписує, а представляється всім Малякою.)

- Який настрій у вас викливав початок оповідання Сашка Дерманського?

- Як ви думаєте, це жартівливе оповідання чи серйозне? 

 

4. Виразне читання/слухання оповідання Сашка Дерманського «Мрії Маляки» з елементами вибіркового читання. (с. 97 від слів «Так ось. Маляка просто марила …» до кінця на с 98.)

- Про що марила (мріяла) дівчинка?

- Для чого героїня збирала гроші?

- Знайдіть у тексті і прочитайте, де і на чому дівчинка малювала драконів.

- Що  ви дізналися про Малячину бабусю?

 

5. Робота з карткою «Стратегія розвитку критичного мислення».  Гра «Чи вірите ви, що…» (продовження)

                                                       Чи вірите ви, що …

Що дівчину звуть Малякою?

 

Що на Землі живуть дракони?

Що дівчина може покататися на драконі?

Що дівчина може намалювати дракона на гарматі?

Що дівчина може мріяти про бабусине серце?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Ще раз перегляньте твердження та свої припущення-відповіді («так», «ні»), записані в таблиці.

- Спробуйте у тексті «Мрія Маляки» знайти підтвердження або спростування своєму припущенню, коротко запишіть його в другий рядок таблиці.

- Чи співпали ваші припущення із фактами, знайденими в тексті? Які припущення не співпали з фактами?

 

6.  Робота з ілюстрацією.

  • Прочитайте уривок тексту, що відповідає зображенню на ілюстрації.
  • Які особисті речі, описані в книзі, є на ілюстрації?
  • Якою зображено Маляку? (Маленька, товстенька, з великими очима, круглим дрібним носиком, русява, мрійлива, що любить малювати)
  • Як зображено дракона? (Зелений, з  4 лапками, закрученим хвостиком, зубастим, добрим без вогню, одноголовим, з двома широкими крилами)

7. Метод «Шість капелюхів мислення»  

  •       Діти, якщо ви не бажаєте взяти участь в наступному завданні, присядьте на свої місця і послухайте однокласників. («Гумана педагогіка – це вибір, а не примус» Ш.О.Амонашвілі)

Діти розділяються на 6 груп по кольорах капелюхів.

Група «Білий капелюх». Факти.  Група надасть інформацію про героїв твору.

- Хто є головним героєм твору?

- Як звали дівчинку?

Група «Чорний капелюх».  Це критики.

  - Що не сподобалося в героїні твору?

- Який неприємний момент в житті Марійки ви побачили?

Група «Червоний капелюх».  Почуття та інтуіція

- Ким мріяла стати Марійка?

- Чи знає Марійка, як здійснити цю мрію? Чи може щось для цього зробити?

Група «Жовтий  капелюх». Позитив

- Чому бабуся Марійки не хотіла йти на пенсію?

- Що зробили школярі для бабусі?

Група «Зелений капелюх». Креативність

- Скільки мрій було у Маляки? Які?

Придумайте для неї ще одну мрію!

Група «Синій капелюх». Узагальнення

- Чого прагнула дівчинка для своєї бабусі? 

Висновок: є мрії, до здійснення яких ми можемо поступово прийти, це залежить цілком від нашого бажання, працелюбності, наполегливості. А є бажання, здійснення яких від нас не залежить. Ми можемо лише деякими діями (подумки, добрим словом, ніжною згадкою) втішити себе чи іншу людину.

 

8. Буктрейлер ( короткий відеоролик за мотивами книги, кліп по книзі) «Мрії Маляки»  (відеоролик на 2хв, в якому головна героїня  твору розповідає про свою мрію)

Прим. Буктрейлер (від англ. book — книга, англ. trailer — тягач, причіп) — короткий відеоролик за мотивами книги, кліп по книзі. Метою створення буктрейлера є спонукання до прочитання книги. Його особливістю є те, що розповідь про книгу подається в образній, інтригуючій формі.

 

9. Бесіда

- Погляньте на портрет. Чи знаєте ви цю людину? (Це Василь Олександрович Сухомлинський).

- Яке відношення до сьогоднішнього уроку він має. (1. В уривку згадується його книжка «Серце віддаю дітям». 2. Він як і Сашко Дерманський і письменник, і педагог.)

- На наступному уроці літературного читання ми познайомимся з оповіданням В.Сухомлинського «Краса, натхнення, радість і таємниця».

 

10. Підсумок:

- Як ви думаєте, чому в наведеному уривку мало діалогів?

- Чому автор нічого не розказав читачеві про друзів Маляки?

- Чи можуть у продовженні цього оповідання з’явитися в Маляки друзі ?

-  Хто це може бути? Однокласники? Дракони?

- Які у них можуть бути спільні інтереси?

 

VI. Рефлексія

- Вправа «Незакінчене речення»

- Сьогоднішній урок мені запам’ятався…..

- Я дізнався…

- Я хочу…

- Мене вразило..

- Сьогодні на уроці я був...

 

VII. Домашнє завдання 

Прочитайте і розкажіть ще одну історію про Маляку.

 

 


Додаток

 

Робота над настроєм оповідання (в групах)

- Ви отримали картки з окремими абзацами твору.

З якою емоцією, з яким настроєм потрібно їх читати ?

 

  • Зі співчуттям, з теплом

«…Колись вона працювала у школі вчителькою. А потім постаріла, й у школі їй сказали, що треба йти на пенсію. Бабуся дуже не хотіла на пенсію, бо дуже любила дітей і навіть потрошечку віддавала їм своє серце. В неї й книжка така улюблена на столі завжди лежала – «Серце віддаю дітям». Бабуся так довго працювала в школі і поділилася своїм добрим серцем зі стількома дітьми, що зрештою їй самій мало що лишилося. Тим - то виснажене бабусине серце часто боліло.»

 

  • З докором

« У дорослих є така дурна звичка: питати в дітей їхні імена. Особливо часто вони запитують чомусь саме тих дітей, котрі мають проблеми з дикцією.»

 

  • Мрійливо

«Якось Маляка прочитала в грубій енциклопедії, що на далекому острові Комодо живуть майже справжні дракони – величезні ящірки – варани.

    Одного разу на Різдво Маляці подарували глиняну скарбничку-кота. Відтоді вона почала кидати туди копійки – збирати на подорож до драконячого острова. Мабуть, уже всі здогадалися, навіщо Маляка хотіла потрапити на Комодо? Правильно – на драконах покататись.»

 

  • Насмішкувато

«А дорослі – народ довірливий, подумали, що це все серйозно. Тоді й почали називати Маляку Малякою. Попервах мама з татом щось таке пригадували, буцімто називали доньку Марійкою, але скоро й вони звикли.»

  • З оптимізмом

«Тоді бабуся сказала, що все життя була серед людей і тепер не збирається сидіти вдома. Пішла і влаштувалася в музей – квитки продавати.»

  • Із сумом

« Хоч тут їй було краще , ніж удома, Маляка бачила, що бабуся сумує за школою і за школярами. Як же Маляці хотілося, щоб бабусине серце знову стало здоровим і щоб її знову взяли працювати вчителькою. Але ж як цьому зарадити? Маляка не знала.»

 

 

 

docx
Додано
27 жовтня 2020
Переглядів
2083
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку