10 березня о 18:00Вебінар: Шкільне діловодство. Документація заступника директора з навчальної роботи

Урок - квест "Тарасові шляхи"

Про матеріал
Даний урок дає можливість дітям пізнати красу поетичного слова Тараса Шевченка, зрозуміти зміст картин художника.
Перегляд файлу

 

Урок з читання «Тарасові шляхи»

 

Мета уроку:

  • Сприяти формуванню систематизованих знань про життя та творчість Шевченка, усвідомленню світового значення творчої діяльності Кобзаря, поглибити знання школярів новими фактами з біографії поета; Розвивати навички проектно-дослідницької роботи, творчі здібності, уміння самостійно працювати з різними джерелами інформації, вміння виразного читання,  мовлення дітей, працювати в групах; Виховувати повагу до постаті Шевченка за його внесок у скарбницю української поезії, розвиток української літературної мови, рідного слова, бути справжнім патріотом України, виховувати прагнення до духовно багатого життя.

 

Обладнання: Портрети Т.Г.Шевченка, виставка творів Шевченка, ілюстрації до творів Т.Г.Шевченка, аудіозапис пісень на вірші Т.Г.Шевченка, презентації «Біографія Т.Шевченка», «Музеї Шевченка», вікторина, комп’ютер, мультимедійна дошка, ілюстрації  до творів Т.Г.Шевченка.

   Тип уроку: урок –квест

 

Хід уроку

 

І. Організація класу

 

1. Слово вчителя

Дзвоник вже сигнал нам дав,

Працювати час настав,

Тож і ви часу не гайте,

Працювати починайте.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Підведення до сприймання теми уроку

Вчитель: ( На дошці вірш)

  • Вставте пропущенні букви і прочитайте рядки. Впізнайте вірш.


С.д.к    в.шн.в.й   к.л.   х.т.,
Хр.щ.   над   в.шн.м.   г.д.ть.

Пл.г.т.р.  з  пл.г.м.  йд.ть,
Сп.в.ють,  ід.чи    д.вч.т.,
А  м.т.рі   в.ч.р.ть   жд.ть.

  • Як називається цей вірш? («Садок вишневий коло хати»)
  • Друге завдання: розмістіть правильно всі рядки вірша.

Червона калина.
Яром на долину.
Тече вода з-під явора,
Пишається над водою
Пишається калинонька,
А кругом їх верболози
Й лози зеленіють.
Явір молодіє.

Як називається цей вірш? («Тече вода з-під явора)

Виконавши це завдання  можемо визначити, що  на уроці ми будемо говорити про …(Тараса Григоровича Шевченка)

  •  
    1. Виставка книжок

Вчитель. Діти, подивіться на дошку. Як багато книжок можна там побачити! І всі вони з творами Т.Г.Шевченка. в них є вірші про красу природи, про тяжке життя людей, про щасливе майбутнє України і людей. Також є збірник пісень, в якому вірші Шевченка покладені на музику.

 

     -  Ми підведемо підсумок низці уроків присвячених Тарасу Григоровичу Шевченку, ще раз усвідомимо його велич.

ІІІ. Основна частина уроку

    -   Клас заздалегідь об’єднаний на групи, у яких були певні завдання. На уроці ми вирушаємо у далеке минуле – 18 століття, коли жив, творив і діяв Великий Кобзар – Тарас Шевченко. Підемо шляхами Тараса. Будемо зупинятися на станціях.

-  Перша станція - «Довідкове бюро» , перша група  згадає біографічні дані поета

1. Довідкове бюро
-У с. Моринці на Черкащині в хаті кріпака Григорія Шевченка серед морозної темної ночі блиснув на все село один вогник – це народилася дитина. Для пана – нова кріпацька душа, а для України – великий поет, буремний Тарас, незламний Кобзар. Це сталося більш як півтора століття тому, 9 березня 1814 року.

– Світлі дні дитинства були недовгими. Перше тяжке горе, що вразило серце малого Тараса і принесло лихо в Шевченкову родину, – смерть матері. Мачуха, яку привів батько, перетворила рідну хату на пекло: сльози, бійки, сварки, образи і приниження.
На 12 році Тараса спіткало нове горе – раптово, простудившись у дорозі, помер батько.

– Доля привела 17- річного Тараса до Петербурга, пишної і величавої столиці Російської імперії, до міста, де він прожив у цілому 17 років, де сталися важливі події його, де він став художником і вільною людиною.
– 22 квітня 1838 року пан видав вільну своєму кріпаку Тарасові Шевченку. Це сталося завдяки відомим діячам живопису і літератури того часу: В. Жуковському, К. Брюллову, Є. Гребінці, В. Григоровичу, А. Мокрицькому, які зібрали і заплатили за поета 2500 крб.

– Ще одна подія, знаменна не тільки в житті Тараса, а й важлива для всієї України, – вихід у світ книги віршів,, Кобзар” у 1840 р. Справді,
„Кобзар” належить до тих книжок, які найбільше друкують і читають у всьому світі. То святиня, національна Біблія України.
– За бунтівливі вірші Шевченка жорстоко покарали – 10 років солдатської муштри, які й підірвали його здоров’я. Вирок царя мав означати й духовну смерть Кобзаря – йому заборонялося писати й малювати. Але зболена душа не могла мовчати – писав і малював, ховаючи у „ захалявні книжечки”.

– Через 10 років поета звільнили, він повернувся у Петербург, 1859 року ще раз, втретє і востаннє відвідав Україну. Хворий поет доживав свій страдницький вік у Петербурзі. Уже будучи хворим, видав український буквар для недільних шкіл, планував видати ряд підручників.

– Помер Т. Шевченко 10 березня 1861 року. Його поховали на Смоленському кладовищі в Санки-Петербурзі. Але у травні цього ж року тіло великого Кобзаря було перевезене в Україну. З того часу 22 травня – День пам’яті поета, день національного трауру України.
Світлий нетлінний образ степової Чернечої гори – могили великого Кобзаря – став національною святинею.

 

Вчитель: Великий Кобзар, був не тільки поетом , він був водночас талановитим художником. Сьогодні на уроці ми познайомимось із  Шевченком-художником. Звичайно, оглянути всі полотна Шевченка ми не зможемо, але ми на деякий час зможемо зупинитися на станції  « Дослідники» .

Натхнені Шевченковою «Катериною» | Український тижневик МістВчитель: Якби навіть уявити, що Тарас Григорович не написав жодного віршованого рядка, то він все одно був би відомий світові як великий художник, який досконало володів олівцем, аквареллю, олією, офортом, сепією. Живописна спадщина  Шевченка налічує 1200 робіт.  Про що це свідчить? (Що Шевченко приділяв велику увагу малярству). Проте за життя поета жоден його сучасник не мав повного уявлення про Шевченка як про художника.

Друга група представляє художні роботи Т. Шевченка.

  1.   Геній Т. Г. Шевченка втілився не тільки у поезії, але і в живопису. Шевченківські картини заслуговують на увагу не менше, ніж його вірші. Мені подобається, як Шевченко намалював свою улюблену героїню — Катерину.

Катерина — звичайна українська дівчина. На ній біла сорочка, червоний фартух, спідниця. її голову прикрашає червона стрічка з квітами.

Йде дорогою вродлива українка. Ступає повільно босими ногами. Нахилила голову, опустила очі. Руками взялася за край фартуха. Здається, щоб витерти сльозу. Шевченко майстерно намалював, як Катерина переживає своє горе. Дівчина зображена одразу після зустрічі з москалем, якого вона кохала, який її зрадив. Москаль також є на картині. Він їде верхи, поганяючи свого коня, і обертається, щоб подивитись на Катерину. Він позаду, і його обличчя погано видно. Але по обличчю дівчини стає зрозуміло, що вона покинута назавжди.

Якийсь чоловік у білому одязі сидить на дорозі, грається маленьке цуценятко, росте велике дерево, на задньому плані стоїть млин. Нічого не бачить Катерина. Опустивши руки і нахиливши голову, йде вона дорогою.

 

  1. 75. Селянська родина. Тарас Шевченко. Повне зібрання творів в десяти томах.  Том. 7. Кн. 1Картина під назвою «Селянська родина» була написала Шевченком у 1843 році.

На передньому плані картини зображена українська сім’я у складі з трьох чоловік: мати, батько і маленька дитина. Батько сидить на дерев’яній лавці. Він одягнений у білу вишиванку, сірі шаровари і чорні чоботи. Волосся, вуса і брови у нього чорного кольору. З виразу його обличчя складається уява , що він чи то засмучений, чи то думає про щось. Жінка одягнена у червону хустку, білу вишиванку. Спідниця в неї коричнева, а чоботи і фартух  - червоного. Обличчя жінки погано видно, адже вона зображена у профіль. Вона стоїть обличчям до свого чоловіка. Дитина стоїть між своїми батьками, вона одягнена у сіро-синю сорочку.

Збоку, від  лівої руки батька зображений собака. Позаду від матері видно як на землі стоять вагани.

На задньому плані зображена сніжно-біла хата, з солом’яним дахом і маленькими віконцями. Біля кутка хати сидить дідусь у сірому плащі. Волосся та вуса у нього сивого кольору. Він дивиться кудись убік. Позаду дідуся видно дах іншої хати, дерев’яний паркан і зелене дерево. Небо над хатою відображено у біло-блакитному кольорі.

Картина зроблена у більш сірих тонах і передає смуток і печаль.

Вчитель: Третя станція «Читайлики». В залі очікування присутні  досліджували Шевченка,як письменника.

( Виставка книжок)

  1.  Поетична спадщина Кобзаря налічує понад 240 творів, більшість яких перекладені на різні мови світу. Вірш «Заповіт » звучить на 150 мовах.
  2. Тарас Григорович Шевченко знав п’ять мов - українську, російську, польську, французьку, латинь. Він писав російською мовою, але  досвід, який виніс Шевченко з писання поезій російською мовою, показав йому, що це – не творчість -  чужа, «черства» мова йому не давалася

Вчитель: До вашої уваги вірші Великого Кобзаря на різних мовах, бо на станції люди різних національностей і куди б ми не поїхали – всім відомий наш український поет і художник, бунтар і патріот, мислитель.

Учні декламують Вірші Шевченка  на українській, російській та англійській мовах

2. Доповнення вчителя
— Т. Г. Шевченко прожив усього 47 років, із яких 24 роки був у кріпацтві, 10 років мучився у солдатській неволі на засланні і лише 13 років був вільною людиною. Трагічною була доля Шевченка. Та його життя було, як зірка: яскраво запалало, але швидко погасло. Та сяйво його творів палає і зараз.

Він є самий відомим українським поетом, якого знають в усьому світі, якого вшановують не тільки українці а й багато  представників різних народів. Тарасу Шевченку відкрито багато пам’ятників та меморіальний дошок. (Презентація «Пам’ятники Тарасові Шевченку»)

Немало  відкритих і музеїв де зібраний багатий матеріал про життя та творчість цього видатного поета. (Презентація «Музеї Шевченка»)

 

 ІV. Закріплення знань, умінь і навичок учнів.  (7 хв)

Слово вчителя.

  •              Сьогодні ви збагатилися новими знаннями про Т.Шевченка. Тож тепер спробуємо скласти схему «Я і Т.Шевченко». Ви бачите у себе на партах листочки, напишіть на них продовження речення «Т.Шевченко для мене – це….» і приклейте їх до дошки. (Використовується технологія «Незакінчене речення»). (пам'ять, герой, борець, геній, справжня Людина, стимул робити все для щастя країни, приклад сміливості)

(Діти складають схему. Вчитель коментує.)

 

V. Підсумок уроку. (3 хв)

— Творчість Т.Шевченка має велике значення для українського народу. Про що говорять такі прислів’я:

  •                   Тарасові думки будуть жити віки.
  •                   Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став...
  •                   Шевченкові твори сяють, мов ясні зорі.
  •                   Шевченко дужий був не силою, а словом мудрим.
  •                   Тарасів «Заповіт» облетів увесь світ.
  •                   Тарасів «Кобзар» — народу великий дар.

 

VІ. Домашнє завдання

Вчитель: Віторина «Що я знаю про Шевченка». Деякі даними про його життя та творчість ми знаємо, а деякі потрібно буде самостійно відшукати в інших інформаційних джерелах

 

Сьогодні ми з вами плідно попрацювали.

Гарного вам настрою. Урок закінчено!

docx
До підручника
Літературне читання 4 клас (Чумарна М. І.)
Додано
27 жовтня 2020
Переглядів
324
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку