29 травня о 18:00Вебінар: Філософія для дітей: закордонні та українські практики

5 клас. Укр. мова. Урок-узагальнення з теми "Лексикологія"

Про матеріал
Метою уроку єповторити, поглибити, узагальнити й систематизувати засвоєні знання учнів про основні відомості з лексикології; удосконалити знання, уміння й навички п′ятикласників щодо практичного використання знань із лексикології в усному й писемному мовленні; поглибити вміння користуватися різними видами словників для збагачення, увиразнення мовлення; розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне, конкретне й абстрактне мислення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти відродженню українських звичаїв і традицій.
Перегляд файлу

Стахорщинська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів

Новгород-Сіверської районної ради Чернігівської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект

показового уроку з української мови

у 5 класі

 

 

 

Повторення, узагальнення і систематизація вивченого з розділу «Лексикологія»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала і провела

Максимович Т.М.,

учитель української

 мови та літератури

 

 

 

 

 

 

 

 

2018

5 клас. Українська мова

Тема: Повторення, узагальнення і систематизація вивченого з розділу «Лексикологія»

Мета: повторити, поглибити, узагальнити й систематизувати засвоєні знання учнів про основні відомості з лексикології;

 удосконалити знання, уміння й навички п′ятикласників щодо практичного використання знань із лексикології в усному й писемному мовленні;

поглибити вміння користуватися різними видами словників для збагачення, увиразнення мовлення;

 розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне, конкретне й абстрактне мислення;

 за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти відродженню українських звичаїв і традицій.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Культура мовлення і стилістика: уживання слів відповідно до їх значення; доречне використання слів із переносним значенням, лексичних повторів і синонімів як засобу зв’язку речень у тексті, а також для уникнення невиправданих повторів слів.

Текст (риторичний аспект): розвиток умінь увиразнювати мовне оформлення висловлювання за допомогою лексичних засобів.

Тип уроку: урок повторення з елементами узагальнення і систематизації, урок-гра.

Обладнання: ігрові навчальні завдання, картки.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

Епіграф:                                     Як парость виноградної лози,

                                                    Плекайте мову.

                                                    Пильно й ненастанно

                                                    Політь бур’ян.

                                                    Чистіша від сльози

                                                    Вона хай буде.

                                                    Вірно і слухняно

                                                    Нехай вона щоразу служить вам,

                                                    Хоч і живе своїм живим життям.

                                                                                Максим Рильський

IIІ. Установчо-мотиваційний етап

1. Вступне слово вчителя. Психологічна настанова щодо повторення матеріалу з розділу «Лексикологія».

- Сьогодні ми з вами  узагальнимо весь теоретичний матеріал, що вивчався на попередніх уроках і таким чином підготуємося до контрольної роботи, яка буде на наступному уроці.

(ПОЗИТИВНА АФІРМАЦІЯ): Отже, сядьте зручно! Усміхніться. Заплющіть очі й тихо промовте: «Я вчуся. Я хочу вчитися. Я працюю. Я готовий до праці». Налаштуємося на роботу.  Покладіть долоню на серце. Відчуваєте, як воно б’ється – теж працює. Таке маленьке, а так багато працює. От і ми попрацюємо на уроці. Ви все вмієте, ви все знаєте, ви розумні, творчі… Розплющіть очі.

 

IV. Узагальнення і систематизація здобутих знань у процесі практичної роботи

  1. Складання «Карти розуму» «Лексикологія»

(робота над теоретичними поняттями з конверта на карті, що створюють учні;  по черзі витягують картку з поняттям, дають визначення та наклеюють картку на дошку, створюючи «Карту розуму»)

 лексика

 лексикологія

 лексичне значення слова

 однозначні слова

 багатозначні слова

 пряме значення слова

 переносне значення слова

групи слів за значенням

 синоніми

 антоніми

 омоніми

 пароніми

 

  1. Робота в парах

Гра «Знайди «зайве» слово»

(на електронну дошку (або на картках) виводиться картинка із синонімічними рядами та зайвим слово в кожному із них; учні цю лексику відшуковують, озвучують і пояснюють свою відповідь; кожна пара характеризує по два ряди слів)

1. Говорить, розмовляє, регоче, базікає, мимрить, гомонить.

2. Чуйний, співчутливий, доброзичливий, щирий, щедрий, людяний.

3. Чемний, ґречний, тихий, вихований, тактовний, обхідливий.

4. Гарний, яскравий, файний, привабливий, красивий.

5. Зрозуміти, збагнути, втямити, відібрати, уторопати.

6. Сміливий, хоробрий, відважний, бундючний.

 

 2.  «Я знаю, що це» (визначити групу слів за значенням)

1. Білий, чорний квадрат – антоніми.

2. Ключ від дверей, журавлиний ключ – омоніми.

3. Йти, шкандибати – синоніми.

4. Оселедець у козака, рибина – омоніми.

5. Горщик, казан – синоніми.

6. Літо, зима – антоніми.

7. Музичний, музикальний – пароніми.

8. Освічений, освітлений - пароніми.

(перевірка «по колу» - пара передає іншій на перевірку 1-2-3))

 

Фізкультхвилинка: Гра «М’яч зі словами»

Це буде і фізкультхвилинка.

білий – чорний     жар – холод

швидко – повільно   радісно – сумно

сміливий – боягуз    м’який – твердий

війна – мир     купувати – продавати

сильний – слабкий   великий – малий

літо - зима

 

 

  1. Ситуативне завдання (на картках) 

  Хто з вас найбільший мрійник? Я пропоную викреслити в кожному рядку вірша зайві синоніми і залишити тільки той, який допоможе розказати про свою мрію у віршованій формі.

Мрія

Як виросту – збудую (дім, хату, оселю).

Поставлю, колесо (приладнаю приб’ю, прикріплю).

А там я поселю (крилату, летючу, літаючу)

Лелечу клекітну (родину, сім’ю, пару).

Нехай розводиться, (селиться, гніздиться)

По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях).

Нехай мені щоночі (здається, сниться, ввижається),

Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).

 

 

  1. Ось до вашої ваги

Пропоную я розвагу –

Вибірковий диктант.

Я читатиму народні прислів’я, а ви спробуйте назвати у них антоніми. Зробіть це, звичайно, письмово.

1. Зима спитає, де літо було.

2. Ластівка день починає, а соловей кінчає.

3. Як напише один дурень, то сто розумних не розберуть.

4. Рання пташка дзьобик чистить, а пізня очиці жмурить.

5. Доброго тримайся, поганого цурайся.

6. Брехня стоїть н одній нозі, а правда на двох.

7. Багато диму, мало тепла.

8. Вдень від спеки ховається, а ввечері від комарів.

9. Щастя і нещастя на однім коні їздять.

10. Знайшов – не скач, загубив – не плач.

11. Далі покладеш, ближче знайдеш.

12. Бійся цапа спереду, коня ззаду, а хитрої людини з усіх боків.

 

Колективно:

 Дібрати синоніми до слів:

воїн – армієць, боєць, вояк, лицар волі, захисник;

ворог – агресор, завойовник, нападник, ворог, чужинець, загарбник;

мужній – сміливий, безстрашний.

 

 Дібрати антоніми до слів:

війна – мир

перемога – поразка

друзі – вороги

Уведіть слова у словосполучення так, щоб вони вживалися і в прямому, і в переносному значення:

 чисте (небо), чистий (одяг);

  міцне (здоров’я), міцне (коріння);

 

5.     Технологія «Робота в парах».  

  • Ось до вашої ваги

Пропоную я розвагу –

Вибірковий диктант.

Я читатиму народні прислів’я, а ви спробуйте назвати у них антоніми. Зробіть це, звичайно, письмово.

  • 1. Зима спитає, де літо було.
  • 2. Ластівка день починає, а соловей кінчає.
  • 3. Як напише один дурень, то сто розумних не розберуть.
  • 4. Рання пташка дзьобик чистить, а пізня очиці жмурить.
  • 5. Доброго тримайся, поганого цурайся.
  • 6. Брехня стоїть н одній нозі, а правда на двох.
  • 7. Багато диму, мало тепла.
  • 8. Вдень від спеки ховається, а ввечері від комарів.
  • 9. Щастя і нещастя на однім коні їздять.
  • 10. Знайшов – не скач, загубив – не плач.
  • 11. Далі покладеш, ближче знайдеш.
  • 12. Бійся цапа спереду, коня ззаду, а хитрої людини з усіх боків.
  • Гра «Хто більше»

7.До поданих словосполучень дібрати синоніми та антоніми.

свіжий хліб

м’який

черствий

свіжа газета

сьогоднішня

вчорашня, давня

свіжа риба

жива

морожена

свіжі огірки

зелені

солоні

свіжа сорочка

чиста

брудна

свіже обличчя

бадьоре

заморене

V. Домашнє завдання, інструктаж

Індивідуально (творче завдання)

  • Що ми святкуватимемо 14 жовтня? (День Захисника України).
  • За допомогою слів, що ми дібрали, складіть привітання-побажання  нашим захисникам. Найкращі ми розмістимо на вітальних листівках для наших земляків.

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія. Оцінка роботи п’ятикласників

  • Сьогодні на уроці я навчилася (навчився)…
  • Мені було цікаво…
  • Мені було важко..
  • Я легко впорався (впоралася)…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.До поданих словосполучень дібрати синоніми та антоніми за зразком

свіжий хліб

м’який

черствий

свіжа газета

 

 

свіжа риба

 

 

свіжі огірки

 

 

свіжа сорочка

 

 

свіже обличчя

 

 

 

 

 

7.До поданих словосполучень дібрати синоніми та антоніми за зразком

свіжий хліб

м’який

черствий

свіжа газета

 

 

свіжа риба

 

 

свіжі огірки

 

 

свіжа сорочка

 

 

свіже обличчя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.До поданих словосполучень дібрати синоніми та антоніми за зразком

свіжий хліб

м’який

черствий

свіжа газета

 

 

свіжа риба

 

 

свіжі огірки

 

 

свіжа сорочка

 

 

свіже обличчя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

лексика

лексикологія

лексичне значення слова

однозначні слова

багатозначні слова

пряме значення слова

переносне значення слова

групи слів за значенням

синоніми

антоніми

 омоніми

 пароніми

 

  1. Робота в парах

Гра «Знайди «зайве» слово»

 

1. Говорить, розмовляє, регоче, базікає, мимрить, гомонить.

2. Чуйний, співчутливий, доброзичливий, щирий, щедрий, людяний.

3. Чемний, ґречний, тихий, вихований, тактовний, обхідливий.

4. Гарний, яскравий, файний, привабливий, красивий.

5. Зрозуміти, збагнути, втямити, відібрати, уторопати.

6. Сміливий, хоробрий, відважний, бундючний.

 

 Гра «Знайди «зайве» слово»

 

1. Говорить, розмовляє, регоче, базікає, мимрить, гомонить.

2. Чуйний, співчутливий, доброзичливий, щирий, щедрий, людяний.

3. Чемний, ґречний, тихий, вихований, тактовний, обхідливий.

4. Гарний, яскравий, файний, привабливий, красивий.

5. Зрозуміти, збагнути, втямити, відібрати, уторопати.

6. Сміливий, хоробрий, відважний, бундючний.

Гра «Знайди «зайве» слово»

 

1. Говорить, розмовляє, регоче, базікає, мимрить, гомонить.

2. Чуйний, співчутливий, доброзичливий, щирий, щедрий, людяний.

3. Чемний, ґречний, тихий, вихований, тактовний, обхідливий.

4. Гарний, яскравий, файний, привабливий, красивий.

5. Зрозуміти, збагнути, втямити, відібрати, уторопати.

6. Сміливий, хоробрий, відважний, бундючний.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.  «Я знаю, що це» (визначити групу слів за значенням)

1. Білий, чорний квадрат – .

2. Ключ від дверей, журавлиний ключ –

3. Йти, шкандибати –

4. Оселедець у козака, рибина –

5. Горщик, казан –

6. Літо, зима –

7. Музичний, музикальний –.

8. Освічений, освітлений –

 

 

2.  «Я знаю, що це» (визначити групу слів за значенням)

1. Білий, чорний квадрат – .

2. Ключ від дверей, журавлиний ключ –

3. Йти, шкандибати –

4. Оселедець у козака, рибина –

5. Горщик, казан –

6. Літо, зима –

7. Музичний, музикальний –.

8. Освічений, освітлений –

 

2.  «Я знаю, що це» (визначити групу слів за значенням)

1. Білий, чорний квадрат – .

2. Ключ від дверей, журавлиний ключ –

3. Йти, шкандибати –

4. Оселедець у козака, рибина –

5. Горщик, казан –

6. Літо, зима –

7. Музичний, музикальний –.

8. Освічений, освітлений –

 

 

 

Мрія

Як виросту – збудую (дім, хату, оселю).

Поставлю, колесо (приладнаю приб’ю, прикріплю).

А там я поселю (крилату, летючу, літаючу)

Лелечу клекітну (родину, сім’ю, пару).

Нехай розводиться, (селиться, гніздиться)

По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях).

Нехай мені щоночі (здається, сниться, ввижається),

Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).

 

Мрія

Як виросту – збудую (дім, хату, оселю).

Поставлю, колесо (приладнаю приб’ю, прикріплю).

А там я поселю (крилату, летючу, літаючу)

Лелечу клекітну (родину, сім’ю, пару).

Нехай розводиться, (селиться, гніздиться)

По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях).

Нехай мені щоночі (здається, сниться, ввижається),

Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).

 

Мрія

Як виросту – збудую (дім, хату, оселю).

Поставлю, колесо (приладнаю приб’ю, прикріплю).

А там я поселю (крилату, летючу, літаючу)

Лелечу клекітну (родину, сім’ю, пару).

Нехай розводиться, (селиться, гніздиться)

По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях).

Нехай мені щоночі (здається, сниться, ввижається),

Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).

 

Мрія

Як виросту – збудую (дім, хату, оселю).

Поставлю, колесо (приладнаю приб’ю, прикріплю).

А там я поселю (крилату, летючу, літаючу)

Лелечу клекітну (родину, сім’ю, пару).

Нехай розводиться, (селиться, гніздиться)

По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях).

Нехай мені щоночі (здається, сниться, ввижається),

Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 травня
Переглядів
23
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку