6 клас НУШ Урок "Як організми співіснують у середовищі. Паразити і хижаки"

Про матеріал
Розробка уроку до теми "Як організми співіснують у середовищі. Паразити і хижаки" Інтегрований курс "Пізнаємо природу", 6 клас НУШ За модельною програмою Д. Біда
Перегляд файлу

Пізнаємо природу                                                                                        6 клас НУШ

 

Тема уроку. Як організми співіснують у середовищі. Паразити і хижаки

Взаємозв’язки між хижаками та жертвами.

 

Мета уроку:
формування ключових компетентностей: соціальна та громадянська
компетентності; спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами; уміння вчитися впродовж життя; інформаційно-цифрова компетентність;
формування предметних компетентностей: розв’язування  учнями доступних екологічних  і особистісно значущих проблемних та пізнавальних задач , пов’язані з реальними об’єктами природи у сфері відносин «Організм-середовище » та "Організм-організм".

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: фронтально-колективні, групові, індивідуальні.
Базові поняття та терміни: паразити, внутрішні паразити, зовнішні паразити, хазяїн, хижак, жертва.
Методи та прийоми:
1). Пояснювально-ілюстративні (інформаційно-рецептивні): робота з інформаційними джерелами , прийом  «Це тому, що….», прийом »Якщо, то…» , прийом «Портрет», рольова гра  «Доповідач. Опонент. Рецензент», розповідь ,відео, 2). Репродуктивні: робота з підручником,  зошитами,  таблицею, фото.
3). Проблемно-пошукові: пошукова робота, робота з цифровими додатками за QR-кодами , нукові суперечки;  повідомлення учнів з додаткових джерел.
Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: екологія , біологія, медицина, валеологія, українська література.
Обладнання:  фото, таблиці, м/м дошка, підручник, зошит, комп’ютер.
Реалізація НЛ: громадянська відповідальність, екологічна безпека і сталий
розвиток (формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості),  здоров'я і безпека.

 Хід уроку

І.Вступна частина уроку (організаційний етап, формулювання мети, планування роботи спільно з учнями)

1.Вступне слово вчителя. Створення позитивного настрою

Ми - одна сім’я

В цьому класі друзі всі:

Я, і ти, і ми, і ви.

Усміхнись тому, хто зліва,

Усміхнись тому, хто справа.

Ми – одна сім’я.

В цьому класі друзі всі:

Я, і ти, і ми, і ви.

Руку дай тому, хто зліва.

Руку дай тому, хто справа.

Ми – одна сім’я.

В цьому класі друзі всі:

Я, і ти, і ми, і ви.

Обніми того, хто зліва.

Обніми того, хто справа.

Ми – одна сім’я.

(Джерело irina0760med@gmail.com)

2.Проблемне завдання

 Група 1. Прийом «Якщо, то..»

 Змоделюйте ситуацію:

-Якщо зникнуть сови, то …

-Якщо не стане вовків, то …

- Якщо не буде щуки, то…

-Якщо не буде птахів, то…

-Ящо не буде павуків, то…

До якого типу належать ці взаємозв’язки?

(Учні висловлюють свої міркування. Корекція відповідей).

Група 2. Прийом «Тому, що…»

1.Дерева, на яких утворюються гриби- паразити гинуть,  тому, що…

2.Самки шкірного овода корів відкладають яйця на шерсть задніх ніг тварин. Личинки проникають під шкіру і по тканинах мігрують по тілу, закінчуючи розвиток під шкірою спини. Тварини хворіють, надої молока спадають , тому що…

(Учні використовують власний досвід. Висловлюють свої міркування.

Підводимо до висновків про те, що прикладами взаємозв’язків між організмами є хижацтво і паразитизм.  І хижаки і паразити живуть за рахунок жертви, але паразит використовує живий організм, а хижак убиває жертву).

3.Формулювання мети  уроку. Планування  подальшої  діяльності спільно з учнями.

ІІ. Основна частина уроку

1.Які взаємоз’язки між хижаками та жертвами

1.1.Пошукова робота

 Індивідуальне завдання: користуючись §39, стор. 177-178 (авт. Д.Біда)  знайти приклади  взаємоз’язків між хижаками та жертвами, з’ясувати у чому полягає пристосування одне до одного.

1.2. Таблиця «Арсенал пристосувань»

 Заповнити пропуски в таблиці:

 

Тварини

                       Пристосування до хижацтва

гепард

 

 

добрий  зір, гачкуватий дзьоб, розвинені крила

змії

 

мурахоїди

 

 

клацають своєю більшою клешнею і оглушують жертву

 

паралізують жертву електричним розрядом

павуки

 

 

вистрілює цівкою води

мурашиний лев

 

Інші приклади

 

 

Висновки : на різні способи виявлення й нападу хижаків у жертв є свої способи захисту .

2.Як пов’язані паразити зі своїми хазяями

2.1.Наукові суперечки

Робота у групах з рубрикою «Наукові суперечки»: учні переходять за покликанням , знаходять відповідну рубрику та потрібні матеріали за параграфом §39 й сторінкою178(Як організми співіснують у середовищі.

«Паразити і хижаки»).

Група 1.

1. В озері мешкали лише нехижі риби. Згодом туди випадково потрапила ікра хижих видів риб. Які можливі наслідки?

 Група 2.

1.Як гадаєте плющ — паразитична рослина чи ні? Довідайтеся думку науковиці, яка аналізує вірш Лесі Українки «Плющ».

(Поетеса дуже вдало використала у своєму творі мотив цієї рослини, продемонструвавши не лише свій поетичний талант,   а й чудові  знання біології)

2.2.Перегляд відео «Як запобігти зараженню гельмінтами»

https://youtu.be/F1_xvieCiWw?t=214

обговорення: яких правил треба дотримуватись, щоб не заразитись червами-паразитами? Значення навичок особистої гігієни. Складання пам’ятки «Як запобігти гельмінтозу».

 3. Профілактика заражень паразитами .

31.  Прийом «Портрет».

Розгяньте фото 1 та 2. З’ясуйте назви  зовнішніх та внутрішніх  паразитів собаки та людини. Користуючись інформаційними джерелами, дізнайтесь як доглядати за домашніми улюбленцями.  Яких правил гігієни треба дотримуватись людині, щоб запобігти зараженню паразитами тварин?

 

 

             Фото 1.                                                               Фото 2.

ІІІ.Закріплення вивченого матеріалу.

 1.Самостійна робота  з цифровим додатком за QR-кодом, рубрикою «Пізнавальні матеріали»  до §39 «Сповідь паразита. Екзо-проблеми».

Рольова гра  «Доповідач. Опонент. Рецензент» .  Діти опрацьовують інформацію .

Завдання  в парах: один учень ставить запитання до тексту, інший відповідає.

Вчитель виступає в ролі рецензента.

ІV. Підсумкова частина уроку: підсумки, рефлексія. Самооцінювання.

1.Рефлексія змісту навчального матеріалу.

Встановити відповідність між паразитом і хазяїном:

Паразит                                                             Хазяїн

1.Повитиця польова                                      а) людина

2. Блоха                                                          б) помідора

3. Кліщ                                                           в) кукурудза

4. Трутовик                                                    г) собака

5.  Комар                                                        д) пацюки                                         

6. Фітофтора                                                  е) дерево    

2. Рефлексія емоційного стану

Веселий -«у мене все вийшло», задуманий -« усе вийшло, але були труднощі»,  сумний-«сьогодні у мене не вийшло нічого» 

3.Самооцінювання.

V. Домашнє завдання.

Інструктаж з виконання домашнього завдання: опрацювати § 39; створити проєкт «Портрет хижака» , або «Паразити в нашій домівці». Скористатися пізнавальними матеріалами до стор. 179.

 

docx
Додав(-ла)
Рошка Наталія
Додано
27 січня
Переглядів
4115
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку