6 клас
Українська мова. Моніторинг
Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія.
Варіант – 1
Прочитайте текст. Виконайте після нього завдання 1 і 2.
(1) У зоопарку, на жаль, не побачиш, як красиво злітає табунець рожевих фламінго. (2) Проте тут можна спостерігати характерний танок птахів. (3) Зоологи його називають «кормовим». (4) Ходять фламінго басейном і кумедно дріботять ногами. (5) У такий спосіб на волі вони здіймають мул і виловлюють молюсків, рачків, збирають водорості.
1. Вставне слово є в реченні (1б.)
А) першому
Б) другому
В) третьому
Г) п’ятому
2. Однорідні додатки є в реченні (1б.)
А) першому
Б) другому
В) четвертому
Г) п’ятому
3. Вставні слова звичайно, безумовно, дійсно вживають у мовленні для того, щоб передати (1б.)
А) радість
Б) впевненість
В) невпевненість
Г) жаль, тривогу
4. Двокрапку перед однорідними членами речення треба поставити в реченні (1б.)
А) Усе в чеканні краплі роси земля і місяць, вишні й тополі.
Б) Прилетіла пташка додому, заспівала пісню знайому.
В) Співають птицями діброви, шумлять, хвилюються жита.
Г) Важкі краплі роси падали зрідка і тихо в траву.
5. Знайди речення з непоширеним звертанням (розділові знаки пропущені). (1б.)
А) Шануй юначе батьківські шляхи.
Б) А ти ж куди мандруєш ласкавий чоловіче.
В)Злітай птице вольна у чисте небо.
Г) Люба дівчинонько чого ти сумуєш.
6. Складним є речення (1б.)
А) Вона приходить здалеку до мене і шелестить до мене під вікном.
Б) Перша бджілка вилітає, красне сонце прославляє.
В) Сік молодий чіпляється за листя і котиться краплисто в небуття.
Г) Відшелестіли лебеді і трави, остання гілка глоду обліта.
7. Пуктуаційну помилку допущено в реченні (1б.)
А) Чи знаєш ти, хлопче, якого коня тобі серед поля вготовила доля ?
Б) Летіть, летіть, нестримні журавлі, через усі держави і кордони.
В) Вийди, вийди сонечко, на дідове полечко, на бабине зіллячко.
Г) Ще нам, браття молодії, усміхнеться доля.
8. Кому перед виділеним сполучником і треба поставити в реченні (1б.)
А) Велетенські хвилі набігали на берег і підмивали прибережні дерева та кущі.
Б) Налетів сильний і холодний вітер і зірвав останні листочки з берізки.
В) Подорожні розбились на зграї і кожна пташка до рідних осель полетіла.
Г) Я пригорнусь до тебе піснею і яворами, золотими крильми пшениці, тінявими ярами.
9. Перетворіть складне речення на речення з прямою мовою. (2б.)
Онучка запитала у дідуся, коли у нього день народження.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10. Виконайте синтаксичний розбір речення (2б.)
Живи, цвіти, вкраїнська мово, зціляй і душу, і вуста (Т. Бартош).
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6 клас
Українська мова. Моніторинг
Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія.
Варіант – 2
Прочитайте текст. Виконайте після нього завдання 1 і 2.
(1) Ми не можемо уявити рідну землю без пісень. (2) А їх у нас, на думку вчених, понад триста тисяч. (3) Сірим було б життя без колядок і щедрівок, без різдвяних вертепів, великодніх веснянок, купальського хороводу. (4) Це те, що ми називаємо усною народною творчістю. (5) Без неї ми не могли б відчути силу таланту свого народу.
1. Однорідні додатки є в реченні (1б.) А) першому
Б) другому
В) третьому
Г) четвертому
2. Вставне слово (сполучення слів) є в реченні (1б.)
А) першому
Б) другому
В) третьому
Г) п’ятому
3. Вставні слова здається, мабуть, можливо вживають у мовленні для того, щоб передати (1б.)
А) радість
Б) впевненість
В) невпевненість
Г) жаль, тривогу
4. Тире після однорідних членів речення треба поставити в реченні (1б.)
А) Радощі і чорну днину все я з вами розділю.
Б) І тихе щастя, і земне тепло приходять неквапливо у село.
В) Блукає вечір таємниче і заглядає у вікно.
Г) Трудився лютий до світанку і заморозив геть ставок.
5. Знайди речення з поширеним звертанням (розділові знаки пропущені). (1б.)
А) Мамо чуєш мову солов’їну?
Б) Тату наш лелека прилетів!
В) Виростай для правди й волі мій синочку!
Г) Сергійку ти найкращий!
6. Складним є речення (1б.)
А) Дзвенить у зорях небо чисте, палає синім льодом шлях.
Б) В річках тепло ламає кригу та підтопляє береги .
В) Молоденькі гіллясті берізки ,може, тільки вночі покрились листям.
Г) Мати перша навчила мене любити роси, любисток, м’яту і калину.
7. Пуктуаційну помилку допущено в реченні (1б.)
А)Ти , зозулько сива, нас розвеселила.
Б) Вечірнє сонце, дякую за день!
В) Яке чудове твоє вологе повітря, березнева ноче!
Г) Люби мій брате, край свій рідний.
8. Кому перед виділеним сполучником і треба поставити в реченні (1б.)
А) Натомлені села вечеряти сіли під грушами, вишнями і небесами.
Б) Скресли ріки і крижини безладно шурхотіли в течії повноводдя.
В) Я машинально зриваю цвіт яблуні і прикладаю холодну од роси квітку до лиця.
Г) Сосни немов розступились і обгорнули поляну.
9. Перетворіть складне речення на речення з прямою мовою. (2б.)
Євген Гуцало писав, що наша пам’ять – глибокий чарівний колодязь.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10. Виконайте синтаксичний розбір речення (2б.)
Ти, мабуть, у цьому світі нічого не боїшся.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6 клас
Українська мова. Моніторинг
Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія. Відомості із синтаксису та пунктуації.
Варіант – 3
Тестові завдання
Початковий рівень 3б.
1.Без знака м’якшення всі слова пишуться в рядку:
А майбут..нє, донеч..ці, кін..чик, гол..ці;
Б нен..ці, стан..те, колодяз..ні, пот..мянілий;
В дон..чин, невіст..ці, склян..ці, тон..ші;
Г (на) вишен..ці, бат..ківський, рибал..чин, донец..кий.
2. Апостроф в усіх словах ставиться в рядку:
А повітр..я, дзв..якнути, невід..ємний, тьм..яний;
Б зв..язковий, св…ято, різнотрав..я, кав..ярня;
В розв..язати, зім..яти, арф..яр, реп..ях;
Г зав..язати, пуп..янок, р..юкзак, р..яска.
3. Без апострофа всі слова пишуться в рядку:
А цв..ях, мавп..ячий, св…ято, медв..яний;
Б матір..ю, черв..як, св..ященник, мор..як;
В ін..єкція, св…ято, попідтинн..ю, в..ялити;
Гпір..я, п..юре, міль..ярд, рум..янець.
4. Подвоєння літер в усіх словах відбувається в рядку:
А сумлін..ий, священ..ий, від..дзеркалений, військ..омат;
Б причин..ий, солов’їн..ий, буквен..ий, дан..ий;
В священ..ик, підметен..ий, качин..ий, без..ахисний;
Г незмін..ий, вогнян..ий, напоєн..ий, нужден..ий.
5.Укажіть поширене словосполучення:
А читати казку; Б читати дитячі оповідання;
В допомагати бабусі; Г сонячне проміння.
6. Непоширеним є речення:
А Вистава була цікава. Б Насунули хмари і оповили небо.
В У садку лежав глибокий сніг. Г Я припинив тебе шукати.
Середній рівень 3б.
7.Випишіть із речення два словосполучення, вкажіть головне та залежне слово.
І лунають на калині співи солов’їні (Б. Кравчук)._____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Установіть відповідність.
1) Подвоєння букв в усіх словах не відбувається.
2) Подовження приголосних в усіх словах відбувається.
3) Без знака м’якшення пишуться всі слова.
4) Помилки на правило «Вживання апострофа» припущено в рядку.
А Поділ..я, латат..я, подорож..ю, кохан..я;
Б мавп’ячий, соромязливий, лижвяр, різьбяр;
В зроблен..ий, написан..ий, поранен..ий, печений;
Г дівчин..ці, на сторін..ці, камін..чик, (у) колис..ці.
Достатній рівень 3б.
9.Перепишіть; у кожному з речень підкресліть головні та другорядні члени речення. Я так люблю жити. Україна має свої державні символи: герб, прапор, гімн. А бджоли золоті так солодко гули ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Високий рівень 3б.
10.Розкрийте зміст прислів’я, використовуючи різні речення за метою висловлювання.
Де мужність,там і перемога.________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6 клас
Українська мова. Моніторинг
Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія.
Варіант 4
Тестові завдання
Початковий рівень-3б (по 0,5 б)
1. Переносне значення має словосполучення в рядку:
А. Теплий одяг. В. Високий хлопець.
Б. Шепоче вітер. Г. Срібні сережки.
2. Усі слова є синонімами в рядку:
А. Багач, богатир, велетень, силач. В. Боятися, лякатися, полохатися.
Б. Дбайливий, клопітливий, старанний. Г. Квапитися, поспішати, рухатися.
3. Усі антонімічні пари дібрані правильно в рядку:
А. Мовчазний – говіркий, мудрий – розумний.
Б. День – ніч, безмежний – безкрайній.
В. Голодний – ситий, старанний – недбалий.
Г. Збільшити – зменшити, охайний – акуратний.
4. Літеру е треба писати на місці пропуску в усіх словах рядка:
А. В..селка, з..рнятко, т..хенько. В. З..лений, кр..латий, ст..бло.
Б. С..стричка, пш..ниця, дер..во. Г. Тер..н, ш..рокий, к..шеня.
5. Із ь пишуться усі слова в рядку:
А. Приятел..ці, біл..ці, кул..ці. В. Натал..ці, т..мяний, камін..чик.
Б. Добровол..ці, склян..ці, кіл..це. Г. Гриц..ко, веселит..ся, літн..ого.
6. Усі слова пишуться з апострофом у рядку:
А. Роз..яснити, м..ята, міжгір..я. В. П..ятнадцять, Лук..янівка, бур..я.
Б. Арф..яр, цв..ях, моркв..яний. Г. Бур..ян, бур..як, м..язи.
Середній рівень-3б (по 1 б)
7. Увідповідніть фразеологізми з їхнім значенням.
А. Бити байдики І. Посваритися
Б. Розбити глека ІІ. Нечесно наживатися
В. Плескати язиком ІІІ. Ледарювати
Г. Гріти руки ІV. Говорити
8. Розповідним є речення:
А. Не дивися так привітно. В. Хто може ніч обернути на днину?
Б. День біжить, дзвенить, усміхається! Г. Нехай добро завертає в кожен дім.
9. Підмет виділено в реченні:
А. Сірий кіт біля хати поринув у сон. В. Багряне сонце з-поміж хмар показує кіно.
Б. Колише хмара втомлені громи. Г. Нехай добро торкне ваше серце.
Достатній рівень -3 б (по 1,5 б)
10. Складним є речення:
А. Доброта, а не злість творить дива. В. Є щось більше за наші жалі, за наші болі.
Б. Серце співає, душа радіє. Г. Збагнувши своє серце, пізнаєш себе відразу.
11. Правильно розставлено розділові знаки в реченні:
А. Мати синові наказує: «Мужнім будь!» В. «Мама – то сонце» – стверджує приказка.
Б. Я спитав у води: «В чому сила твоя». Г. «Ти доросла дитина, – часто кажуть мені».
Високий рівень-3б
12. Розкрийте зміст прислів’я, використовуючи різні речення за метою висловлювання. (5-6 речень) Дерево тримається корінням, а людина сім’єю.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________