Клас |
7-а |
7-б |
7-в |
Дата |
|
|
|
Сімаковська Т.В.
учитель інтегрованого курсу «Мистецтво»
(музичне мистецтво)
Кам’янець-Подільського НВК №14
Урок 16.
Тема. Витоки джазу.
Мета: формування ключових компетентностей:
-загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями культури;
-міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного ставлення до світу в різних сферах діяльності людини;
-вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, планувати свої дії;
-предметних компетентностей:
-знайомити учнів з історією виникнення джазового мистецтва, формувати уявлення про музичні інструменти, імітацію, значення голосу людини в розвитку музичного мистецтва, спірічуелс, блюз, регтайм;
-ознайомити учнів з творчістю Скотта Джопліна.
Розвивати вміння учнів уважно слухати музику та висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння на слух впізнавати жанрові ознаки джазу й характерні засоби музичної виразності та розвиток музичного образу. Розвивати в учнів здібності щодо образного сприйняття музичних творів та навички виконавського розвитку музики. Розвивати творчі здібності учнів, естетичний смак.
Виховувати інтерес до слухання джазу та виконання пісень різної тематики, виховувати інтерес та любов до музики як виду мистецтва. Через музику виховувати інтерес до інших видів мистецтва, зокрема образотворчого.
Обладнання: фортепіано, дошка, комп’ютер, аудіозаписи, мультимедійна презентація, відеозаписи, ударні інструменти, дитячі шумові інструменти, qr-коди(як роздатковий матеріал як наочний матеріал), підручники.
Тип уроку: урок введення в тему.
Хід уроку:
І. Вхід учнів до класу під Скотт Джоплін Регтайм «Кленовий лист».
ІІ. Організація класу до уроку.
Музичне вітання.
Перевірка присутніх.
Перевірка домашнього завдання. Д.з. – Слухати та аналізувати музику на власний вибір.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ця музика дуже відверта, сповнена милого негритянства та дитячої веселості. Одна половина усієї музики, лірична, - дуже сентиментальна, інша – несамовита, норовлива й енергійна, проте обидві половини наївно і мирно поєднувалися і давали у підсумку велике ціле.
Герман Гессе,
німецький письменник,
лауреат Нобелівської премії
Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні ми з вами починаємо розглядати такий рід в музиці як джаз.
IV. Розповідь-бесіда про витоки джазу.
На початку ХХ століття зі сценічних помостів концертних залів поряд із класичними (акадкмічними) музичними творами зазвучала абсолютно нова, незвична для того часу музика, не схожа на жодну музичну течію. Це був джаз. Він з’явився на півдні США і вніс багато нового у світове музичне мистецтво: своєрідність мелодики й ритму; прийоми і манеру виконання.
Корені джазу йдуть до африканського музичного фольклору з його вишуканими наспівами й різноманітними ритмами. Витоками джазу вважають пісенні й танцювальні жанри, пов’язані з афроамериканським фольклором: спірічуелс, блюз, регтайм.
Спірічуелсом називають жанр духовних піснеспівів афроамериканців. Його характерні риси – багатоголосся, імпровізація, складний ритм, побудова музики за принципом «питання-відповідь». Багато спірічуелсів записав відомий співак Поль Робсон.
Демонстрація відео-матеріалу «Спірічуелс».
Блюз – жанр вокальної та інструментальної афроамериканської музики. Спершу його виконували під супровід банджо чи гітари. А потім – за участю інструментального ансамблю. Неперевершеною «імператрицею блюзів» була співачка Бессі Сміт, яка змогла предати неповторну поезію, чуттєвість і журбу блюзових інтонацій. Про цю співачку ми поговоримо на наступному уроці.
«Батьком Блюзу» називали Вільяма Генді (1873-1958), отож зараз прослухаємо один з його творів.
Демонстрація аудіо Вільям Генді Блюз.
Регтайм був дуже популярний у часи зародження джазу. Це танцювальна музика, для якої характерне поєднання постійно синкопованої мелодії з ріткими маршеподібним супроводом, імітація прийомів гри на банджо, використання різних «ударних ефектів» тощо. Скотт Джоплін автор близько 60 регтаймів, він ставився до цієї музики як до великого мистецтва.
V. Портрет композитора Скотт Джоплін.
Учні переглядають зображення митця на ноутбуці.
Скотт Джо́плін, (Scott Joplin, нар. між червнем 1867 та січнем 1868[4], східний Техас — помер 1 квітня 1917) — афроамериканський композитор і піаніст, автор 44 регтаймів, найвідоміший з яких — «The Entertainer[en]» («Витівник»), двох рег-опер, двох симфоній, а також посібника з гри фортепіанного регтайму. Вважається найвизначнішим автором регтаймів, однак визнання дістав лише після смерті. За життя афроамериканська громада сприймала його музику як «занадто білу», а біла громада — навпаки, як «надміру чорну», не відповідну класичним канонам. Інтерес до творчості Джопліна відродився в 1970-х роках. 1977 року про нього знято біографічний фільм «Скотт Джоплін[en]», головну роль в якому зіграв Біллі Ді Вільямс[5].
Класична музика, народні наспіви, які Джоплін з дитинства вбирав у Тексаркані, госпели, спіричуели, а також танцювальна музика дозволили композитору розвинути власний стиль. Цей стиль, названий «реґтаймом», включав як традиційні мотиви американської музики, так і європейські риси. Попри те, що новий жанр був популярний лише впродовж приблизно 25 років, регтайм значно вплинув на подальший розвиток джазу[15].
VI.Слухання Скотт Джоплін Регтайм «Кленовий лист».
Свій перший повноцінний регтайм «Original Rags» Джоплін видав у 1897 році. Композиція «Регтайм кленового листу» (англ. «Maple Leaf Rag», названий так на честь однойменного клубу) була опублікована в 1899 році, хоча існують дані, що композиція була відома до цього[32]. 10 серпня 1899 року Джоплін підписав контракт з Джоном Стіллвеллом Старком, продавцем музичних інструментів, який пізніше став його головним видавцем. У контракті прописано, що Джопліну припадав один відсоток авторських відрахувань з продажу «Регтайму кленового листу» за мінімальною ціною 25 центів.
Слухання.
Запитання до учнів:
-Якого характеру музика?
-Які емоції викликає ця музика?
VII. Слухання Скотт Джоплін «Витівник».
У 1901—1903 роках Скотт Джоплін навчається в Ернста. В цей час він написав 16 композицій, серед яких його знаменитий «Entertainer» («Витівник»), а також «Плакуча верба», «Алабамський вітерець», «Соняшник» та інші.
Перегляд фрагменту з німого кіно.
Запитання до учнів:
-Порівнюючи з попереднім твором, що можна сказати про цей регтайм?
VIII. Вокально-хорова робота.
Розспівування.
Ммм... (на мурмурандо) по півтонах у висхідному і нисхідному порядку.
Мі ме ма мо му... по півтонах у висхідному і нисхідному порядку. (Звертаю увагу на округленість звуку та артикуляцію.)
До мі соль мі до по півтонах у висхідному і нисхідному порядку.
До ре до ре мі ре мі ре до по півтонах у висхідному і нисхідному порядку.
Виконання української народної колядки «Добрий вечір тобі...»
Виконання пісні «А я пливу у човні» І.Білик.
Виконання пісень вивчених на попередніх уроках.
Демонстрація пісні «Пісня про добро» Ю.Рибчинський, І.Карабиць.
Розучування «Пісня про добро» Ю.Рибчинський, І.Карабиць.
ІХ. Підсумок урокуу формі гри «Запитання з конверта»
Зразки запитань:
-Що сподобалось на цьому уроці вам найбільше?
-Що таке джаз?
-Що таке спірічуелс?
-Що таке блюз?
-Що таке регтайм?
-Що найкраще запам’яталося про Скотта Джопліна?
-Які твори ми сьогодні слухали?
ХІ. Вихід учнів з класу під пісню «Пісня про добро» Ю.Рибчинський, І.Карабиць.