8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

7 клас 17 урок Тема: "Витоки джазу (2)"

Про матеріал
План-конспект уроку №17 інтегрованого курсу "Мистецтво" компонент "Музичне мистецтво" для 7 класу. Матеріал для художньо-творчої діяльності може варіюватися на погляд учителя. Матеріал для сприймання музичного мистецтва з аудіо-записів я часто заміняю відео-записами, так як учні завзятіше сприймають інформацію. Відеоматеріали вибираю з інтернетресурсів. Часто застосовую відеозаписи з власного архіву періоду студентства, педагогічних практик, іншої музичної діяльності, з попередніх років роботи в ЗОШ. Буду вдячна за схвалення, зауваження або іншу критику.
Перегляд файлу

Клас

7-а

7-б

7-в

Дата

 

 

 

Сімаковська Т.В.

учитель інтегрованого курсу «Мистецтво»

(музичне мистецтво)

Кам’янець-Подільського НВК №14

 

Урок 17.

Тема. Витоки джазу.

Мета: формування ключових компетентностей:

-загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями культури;

-міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного  ставлення до світу в різних сферах діяльності людини;

-вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, планувати свої дії;

-предметних компетентностей:

-знайомити учнів з історією виникнення джазового мистецтва, формувати уявлення про музичні інструменти, імітацію, значення голосу людини в розвитку музичного мистецтва, джаз;

-ознайомити учнів з творчістю Бессі Сміт.

Розвивати вміння учнів уважно слухати музику та висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння на слух впізнавати жанрові ознаки джазу й характерні засоби музичної виразності та розвиток музичного образу. Розвивати в учнів здібності щодо образного сприйняття музичних творів та навички виконавського розвитку музики. Розвивати творчі здібності учнів, естетичний смак.

Виховувати інтерес до слухання джазу та виконання пісень різної тематики, виховувати інтерес та любов до музики як виду мистецтва. Через музику виховувати інтерес до інших видів мистецтва, зокрема образотворчого.

Обладнання: фортепіано, дошка, комп’ютер, аудіозаписи, мультимедійна презентація, відеозаписи,  ударні інструменти, дитячі шумові інструменти, qr-коди(як роздатковий матеріал як наочний матеріал), підручники.

Тип уроку: урок поглиблення в тему.

 

Хід уроку:

І. Вхід учнів до класу під Бессі Сміт (твір на вибір).

 

ІІ. Організація класу до уроку.

Музичне вітання.

Перевірка присутніх.

Перевірка домашнього завдання. Д.з. – Малюнок на тему «Джаз».

 

ІІІ.Актуалізація опорних знань.

Запитання до учнів:

-Що таке джаз?

-Що таке спірічуелс?

-Що таке блюз?

-Що таке регтайм?

-Що найкраще запам’яталося про Скотта Джопліна?

 

 

IV.Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми та мети уроку.

Сьогодні ми з вами продовжуємо розглядати такий рід в музиці як джаз. Зокрема сьогодні ми поговоримо про легенду джазової музики Бессі Сміт та її творчість.

 

V.Розповідь-бесіда про Бессі Сміт.

Учні переглядають портрет Бессі Сміт на ноутбуці.

Майбутня знаменита співачка Бессі Сміт народилася 15 квітня 1894 року, 115 років тому, в Чаттануга, штат Теннессі (США). У їхній родині було семеро дітей. Батька свого Бессі не пам'ятала, його не стало, коли дівчинка була зовсім маленькою. Ледве Бессі виповнилося 8 років, як померла мати. Діти залишилися під опікою старшої сестри Віолет.

Ще в дитинстві Бессі захоплювалася співом. Вона співала скрізь, де було тільки можливо. У 9 років співала куплети на вулицях, чесно відпрацьовуючи свої монети, які кидали їй перехожі. Вона також із задоволенням співала в церковному хорі. Зросла без батьків, у будинку, де ніколи не їли досита, де молодші діти доношували одяг старших, юна Бессі мріяла заробити якомога більше грошей.

У 18 років їй вдається влаштуватися танцівницею в естрадну трупу, в якій працювала вже відома співачка Ма Рейні. Рейні була одна з перших виконавиць блюзу. Її виступи завжди приносили дохід артистам. Спочатку актори виступали тільки за їжу, а пізніше стали брати плату з відвідувачів. Шанувальників у Ма Рейні було чимало. Невипадково, її називали «Мамою» блюзу. Грудний і низький голос співачки хвилював публіку.

Сама доля звела Бессі з цією непересічною жінкою. Дівчина зізналася їй, що давно співає. Ма Рейні користувалася авторитетом у музичному середовищі. Її ніколи не мучив дух суперництва, і вона з радістю взялася за навчання Бессі. Але вже на самому початку її співочої кар'єри було зрозуміло, що вона перевершить «Маму» блюзів. У Бессі був сильний і проникливий голос.

Батьківщиною блюзу вважають Південь Америки. Але в його основі є своєрідна суміш ритмів Африки, латинських наспівів, на які свій вплив зробили традиції негритянських пісень і танців. Блюз - це не тільки біль і печаль людської душі, а й радість, захоплення ...

Тепер у репертуарі юної Бессі були не тільки популярні мелодії, а й блюзи. Вона також танцювала, брала участь в різних сценках, гумористичних номерах. Бессі розуміла, що їй доведеться коли-небудь покинути Ма Рейні, щоб сказати «своє» слово, заспівати «свою» мелодію на підмостках сцени. Залишивши Ма, Бессі стала співати в різних театрах, не відмовляючись від гастролей, яких у неї було достатньо.

Наприкінці Першої світової війни, коли всіма опановує джазова лихоманка, Бессі стає відомою співачкою блюзу. Їй 26 років. Один з керівників фірми грамзапису «Коламбіа» Френк Уокер випадково почув молоду співачку на одному з концертів Півдня США. Він був вражений силою її голосу, його соковитим тембром. І Бессі запросили до Нью-Йорк.

Коли Бессі Сміт вперше з'явилася на фірмі грамзапису «Коламбіа», вона була, за спогадами Френка Уокера, «до жаху налякана, жалюгідна і розгублена. Але все це кудись зникло, ледь Бессі починала співати. Не вірити їй було не можна ». Всі платівки з блюзом співачки розійшлися за лічені місяці. Згодом у будь-який, навіть самої зоряної компанії музикантів, у момент чергового запису головним виконавцем і слухачем була вона - Бессі. Її слово було вирішальним.

Виступи Бессі Сміт у Нью-Йорку і Чикаго йшли з незмінним успіхом. Але найбільше молоду співачку зводив Південь США. Дуже скоро Бессі стала працювати в театральній асоціації «Theatre Owners Booking». Кожен концерт Бессі Сміт проходив у переповнених залах. Відомий гітарист Денні Баркер якось сказав про співачку, що, коли Бессі закінчувала співати останню мелодію, можна було почути в залі звук падаючої шпильки. Дуже скоро вона стає однією з найвідоміших і високооплачуваних негритянських співачок.

Працювати з нею - ця була велика честь для багатьох відомих музикантів. Бессі акомпанував Луї Армстронг, Кларенс Вілліамс, її цінували колеги - Флетчера Хендерсон, Коулман Хоккінс, Дон Редман. Бессі записували - Бенні Гудмен, Чу Беррі, Джек Тігарден. У її співі, за спогадами сучасників, не було надмірного пафосу, навмисною патетики, зайвих сліз і горя. Голос Бессі звучить жагуче, рішуче, а біль її душі знаходила відгук у серці кожного слухача.

На початку 30-х років 20 століття все частіше на концертних майданчиках з'являються джаз-оркестри. Зміну глядацьких смаків Бессі пережила спокійно. Її, як і раніше любили. Блюзи у виконанні Бессі Сміт, як і раніше, були популярними. У 1935 році Бессі з успіхом виступила в Нью-Йорку. А в 1937 році, знявшись у невеличкому фільмі «Блюз Сент-Луїса», готувалася до нових зйомок. Планувала нові записи пісень.

Проте доля написала свій сценарій ...

Восени 1937 року Бессі Сміт під час поїздки на гастролі на Південь США загинула в автомобільній катастрофі. Їй було всього 43 роки. Відразу після смерті Бессі з'явилася легенда, що в клініці для білих їй відмовили у допомозі. Ця надумана версія стала потім сюжетом для п'єси Едварда Олбі «Смерть Бессі Сміт». Проте за свідченнями медиків, шансів вижити у Бессі не було, таким важким було її стан.

 

VI.Слухання Бессі Сміт (твір на вибір).

Запитання до учнів:

-Що особливого у цьому звучанні?

-Які ще твори Бессі Сміт ви знаєте?

-Які емоції викликає ця музика?

-Якого характеру музика?

 

VII.Вокально-хорова робота.

Розспівування.

Ммм... (на мурмурандо) по півтонах  у висхідному і нисхідному порядку.

Мі ме ма мо му... по півтонах  у висхідному і нисхідному порядку. (Звертаю увагу на округленість звуку та артикуляцію.)

До мі соль мі до по півтонах  у висхідному і нисхідному порядку.

До ре до ре мі ре мі ре до по півтонах  у висхідному і нисхідному порядку.

Виконання української народної колядки «Добрий вечір тобі...»

Виконання  пісні «А я пливу у човні» І.Білик.

Виконання пісень вивчених на попередніх уроках.

Виконання «Пісня про добро» Ю.Рибчинський, І.Карабиць.

 

VIII. Підсумок уроку.

Запитання до учнів:

-Що сподобалось на цьому уроці вам найбільше?

-Що таке джаз?

-Що найкраще запам’яталося про Бессі Сміт?

-Які твори ми сьогодні слухали?

 

ІХ. Домашнє завдання.

Слухати джаз.

Х. Вихід учнів з класу під пісню «Пісня про добро» Ю.Рибчинський, І.Карабиць.

docx
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 7 клас (Масол Л.М., Гайдамака О.В., Кузьменко Г.В.. Лемешева Н.А.)
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
514
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку