7 клас ІІ СЕМЕСТР: Музичне мистецтво в нашому житті. Урок 18

Про матеріал

7 клас ІІ СЕМЕСТР: Музичне мистецтво в нашому житті.

Урок 18

Тема: «Джаз»

Мета: Ознайомити з особливостями сучасних музичних явищ (джазом). З'ясувати значення термінів «симфоджаз», Ознайомити з історією виникнення джазу, розглянути напрями та інструменти джазу, ознайомити із творчістю видатних джазових виконавців та із термінологією джазової музики.

Розвивати вміння учнів уважно слухати музику, надавати характеристику джазовим композиціям, вчити розпізнавати на слух інструменти в джазовій музиці.

Виховувати ціннісне ставлення до джазової музики, інтерес до історії розвитку джазу, творчості видатних джазменів.

Тип уроку: комбінований, урок поглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, ноутбук, ілюстрації до музичних творів та пісні або мультимедійна презентація, портрети відомих виконавців джазу.

Основні поняття для засвоєння: поняття «симфоджаз», історія виникнення джазу, напрями й інструменти джазу.

Твори, що вивчаються на уроці:

• Дж. Гершвін «Рапсодія у блюзових тонах для фортепіано» з оркестром («Rhapsody In Blue») фрагмент;

• О. Злотник, О. Вратарьов «Музика рідного дому»

Перегляд файлу

7 клас ІІ СЕМЕСТР: Музичне мистецтво в нашому житті.

        Урок 18

Тема: Джаз

Мета: Ознайомити з особливостями сучасних музичних явищ (джазом). З'ясувати значення термінів «симфоджаз», Ознайомити з історією виникнення джазу, розглянути напрями та інструменти джазу, ознайомити із творчістю видатних джазових виконавців та із термінологією джазової музики.

Розвивати вміння учнів уважно слухати музику, надавати характеристику джазовим композиціям, вчити розпізнавати на слух інструменти в джазовій музиці.

Виховувати ціннісне ставлення до джазової музики, інтерес до історії розвитку джазу, творчості видатних джазменів.

Тип уроку: комбінований, урок поглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, ноутбук, ілюстрації до музичних творів та пісні або мультимедійна презентація, портрети відомих виконавців джазу.

Основні поняття для засвоєння: поняття «симфоджаз», історія виникнення джазу, напрями й інструменти джазу.

Твори, що вивчаються на уроці:

·        Дж. Гершвін «Рапсодія  у  блюзових  тонах для фортепіано» з оркестром («Rhapsody In Blue») фрагмент;

·        О. Злотник, О. Вратарьов «Музика рідного дому»

Хід уроку

Вхід під джазову музику. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

Сьогодні ми продовжимо нашу  подорож у Країну джазової музики.

Актуалізація опорних знань. Індивідуальне опитування.

-         Що таке джаз?

Джазом  називають і оркестр, який  складається із  духових, ударних  та  шумових  інструментів. У  основі  джазу – жанри  афроамериканської  музики: спірічуел  та  блюз.

-         Які особливості джазової імпровізації?

Характерними   ознаками  музичної мови  джазу  спочатку були імпровізація  й поліритмія.

-         На яких інструментах зазвичай виконують джаз?

Ранні джазові команди складалися з корнета (різновид труби), туби або гелікону, кларнета і ритм секції (як правило великий барабан, малий барабан, тарілки і банджо) та акордеон ( бандеон, тирольська гармонь, як варіант).

-         Назвіть відомі імена в джазовому мистецтві.

Луї Армстронг, Дюк Еллінгтон, Елла Фітцджеральд, Рей Чарльз, Майлс Дейвіс, Френк Сінатра, Біллі Холідей.

Новий матеріал для засвоєння. Поняття  симфоджаз.

Концертний сплав популярно – розважальної й танцювальної симфонічної музики з джазовими виконавськими елементами. Разом з диксилендом та чикагським джазом  С. значною мірою підготував виникнення свінгового біг-бенду. Поняття  С. запровадив в 1920-х роках П.Уайтмен, який також ініціював створення і перше виконання 'Рапсодії в стилі блюз' Д.Гершвіна, яка є зразком органічного сполучення джазу і симфонічної музики. 2. Специфічний склад оркестру, де інструменти класичного симфонічного оркестру (напр., струнні) поєднані з джазовими (напр., саксофонами) інструментами. Репертуар  С. складали концертні обробки модних шлягерів, танцювальна музика, інструментальні переклади оперних арій та фрагментів симфонічних творів.

         Менш  ніж  за  сто  років  джаз  перетворився  на  популярну, самобутню і повну енергії  музику. Його  створювали в основному  афроамериканські  музиканти. Їхня  обдарованість  відзначилася  в  дивному  розмаїтті, у свободі,  і  разом  з  тим, чіткості  ритмів з  характерним  для  джазу  зсувом  акцентів  із  сильної  долі  на  слабку (синкопами). У  джазовій  музиці  стрімко  розвивалося  декілька  стилів.

         У джаз – оркестрі  немає  фіксованого  складу  інструментів. Великого значення, звісно, в цьому  має  група мідних  інструментів: труба, тромбон, саксофон. Досить  різноманітна  група  й  ударних інструментів: ритм – секшн (ця  особливість перейшла  в  джаз  від його  «предків» -  народних  негритянських  оркестрів). Іноді  на  кількох  ударних інструментах  грає  один  виконавець – віртуоз. У  джазі  обов’язково  звучить  фортепіано, що  також  виконує  роль  ритмічного  інструмента.

Музичний  калейдоскоп

         Одного  разу  Пол Вайтмен, американський  «король  джазу»,  запропонував  своєму  другу  - Джорджу  Гершвіну,  написати  симфонічний твір  у  джазовому  стилі.  Проте  відомий  композитор  відмовився.  Здивуванню  Гершвіна  не було  меж, коли  він  дізнався, що за  місяць  відбудеться  концерт   оркестру  Пола  Вайтмена  за  новим  твором  Гершвіна …

         Якось  композитор роздратовано  звернувся  до  друзів: «Вони  думають,  що Гершвін  може  написати  шедевр  на  замовлення!». «А  хіба  не може?» -  усміхнено  поцікавився  приятель. «Звісно, може, - зітхнув   Гершвін. – Тільки  до  сьогодні  я не  підозрював  про  це…» Так,  менше ніж  за  місяць  з’явилася  відома  «Рапсодія  у  блюзових  тонах».

-         Пригадайте, що таке  рапсодія?

Рапсодія — музичний твір довільної побудови, в основі якого закладено декілька народних тем. Це слово має тисячолітню історію. У Древній Греції на святкових бенкетах і змаганнях мандрівні співці-рапсоди...

-         Які  її  характерні  особливості?

Пройшли тисячі років, і композитори вирішили скористатися давньогрецьким винаходом, розуміючи його як народну епічну пісню. Перші сучасні музичні рапсодії з'явилися на початку XIX століття. Своєю назвою вони ніби говорили слухачам: «зараз ви почуєте справжню поему, яка одними звуками, без допомоги слів, повідає захоплюючу історію». Отже, нові рапсодії складалися не для співу, а для окремих інструментів та оркестру. У сучасній професійній європейській музиці слово «рапсодія» означає великий одночастинний твір, в якому звучать різні народні мелодії.

Слухання  музики.

Американський  композитор Джордж  Гершвін  вважав, що  його  «Рапсодія у блюзових  тонах», або  «Рапсодія  у  стилі  блюз»  хоч  і  написана у  джазовому  стилі, однак  є   серйозною  музикою.

         Головна  ознака  цього  твору  - імпровізаційність, яку  він  запозичив у  джазових  музикантів,  поєднується  з  принципами  розвитку  європейського  класичного  симфонізму.  Цей  стиль в  музиці   отримав  назву  симфоджаз.

Музичний  словничок

Симфоджаз – стильовий  різновид  джазу, поєднання  жанрів  легкої  та  симфонічної  музики.

         Цей  твір  складається з  чотирьох  тем, кожна  з  яких  представляє  собою  оригінальну  варіацію  пісенних, танцювальних, блюзових  та  ліричних  мелодій. У  рапсодії  вільно  чергуються  контрастні  епізоди.

Слухання: Дж. Гершвін  Рапсодія  у  блюзових  тонах для фортепіано з оркестром («RhapsodyInBlue») фрагмент;

-         Визначте  головні  теми твору;

-         Чи  змінювались  темп, динаміка, ритм?

Так  звана  рапсодія  з’явилася  не  випадково. Гершвіна  надихнув  живопис,  представлений на  одній  із  виставок  Нью  - Йорка. Зокрема, пейзажі Джеймса  Вістлера, витримані  переважно  в  синіх  тонах.

-         Порівняйте  музичний  твір з  живописними картинами  Дж. Вістлера.

-         Що у них спільного?

-         Підберіть  репродукції  картин  до  цього   музичного  твору. (ст. підручника  69)

Біографія  композитора

Дж. Гершвін (1898 - 1937) – відомий  американський  композитор.                   З  дитинства  захоплювався  джазовою  культурою.

З 12 – ти річного  віку  він  почав  самостійно  вчитися  грати  на  фортепіано, а з 16  років – на професійному  рівні.

У 1918- 1919  рр. у  бродвейських  театрах  Нью – Йорку  можна  було  почути  чимало  творів  Гершвіна, наприклад у мюзиклі «Синдбад», що  мав  приголомшливий  успіх. А  вистава  «La, LaLucille»1919 р. цілковито  складалася  із  творів  Гершвіна. Упродовж 1920 – 1924 рр. Джордж  Гершвін  створював  по  кілька  десятків  творів  для  вистави «Скандали  Джорджа Вайта» . Написав  першу  національну  оперу  «Порі і Бесс», а також  «Блакитний  понеділок» («BlueMonday»),  відому  як  «135 – та  вулиця», після  прем’єри  якої  його  запросили  композитором до джаз - бенда  під  керівництвом  Пола Вайтмена.  Саме  для  Вайтмена  Джордж   створив  справжню  перлину  своєї  творчості – Рапсодію   у  блюзових  тонах.

 https://www.youtube.com/watch?v=Dv1nDeN9z50    Дж. Гершвін

https://www.youtube.com/watch?v=f6EtqmpM-dY   Рапсодія у  блюз.  тонах.

https://www.youtube.com/watch?v=achIR0Ui_0U

https://www.youtube.com/watch?v=qWJ-kGuOA_Q

 

Спробуйте визначити головні томи твору. Чи змінювались темп, динаміка, ритм? Так, у першій темі виявляється гумор, у другій – грайливість. 
У третій - відчайдушне молодецтво, у четвертій - внутрішній драматизм. У побудові «Рапсодії» Гершвін не дотримувався жодних відомих схем. Епізоди, засновані на різному мелодійному матеріалі, вільно чергуються, контрастуючи один одному. 

Така назва рапсодії з’явилася не випадково. Гершвіна надихнув живопис, представлений на одній із виставок Нью-Йорка. Зокрема, пейзажі Джеймса Бістлера, витримані переважно в синіх тонах.

Порівняйте музичний твір з живописними картинами Дж. Вістлера. Що у них спільного? Підберіть репродукції картин до цього музичного твору.

7klas.files/image073.jpg

Дж. Вістлер. Ноктюрн в блакитному і сріблястому

7klas.files/image074.jpg

Дж. Вістлер. Ноктюрн в синьому і золотому

 

Фізкультхвилинка «Відпочиваємо з музикю»

https://www.youtube.com/watch?v=IStyuJFSUio

https://www.youtube.com/watch?v=dLwSSfwh1gE&t=17s

https://www.youtube.com/watch?v=uxABe-hKXsA

https://www.youtube.com/watch?v=OfJss-nviEk

Повторення правил співу. Розспівування. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя)

Виконання пісні «Музика рідного  дому» сл.. О.Вратарьова, муз. О.Злотника.

-         Виконання пісні під акомпанемент інструмента.                                   

Спів караоке+, спів караоке.   

D:\Флешка\Курси\Опорна школа як центр освітнього осередку 2018\Конспекти уроків 7 клас ІІ семестр за Аристовою\Музика рідного  дому 1.jpg

 

D:\Флешка\Курси\Опорна школа як центр освітнього осередку 2018\Конспекти уроків 7 клас ІІ семестр за Аристовою\Музика рідного  дому 2.jpg

 

https://www.youtube.com/watch?v=pxHNhtAr5qE   

https://www.youtube.com/watch?v=5MnrsGhaJYk

Метод «Мікрофон». Проговорюють всі учні:

  • Цей урок навчив мене…
  • На цьому уроці я дізнався (лася)…
  • Тепер я можу розповісти друзям…
  • Найцікавішим для мене було…
  • Після цього уроку я зробив (ла) для себе висновок…

  Оцінювання знань учнів.

           Домашнє  завдання

         Чи погоджуєтеся  ви  з  твердженням, що XX ст. в  музиці   - це  століття джазу? Аргументуйте  свою  думку.

         У  чому  полягає  історичне  значення «Рапсодії у  блюзових  тонах» Дж.Гершвіна.

         Дослідіть, яку  роль відіграє джаз у сучасній  музиці? Ознайомтеся  із  творчістю  сучасних  виконавців  джазу.

МУЗИЧНИЙ ПРОЕКТ «Джазові  фестивалі в Україні»

Мета: створити електронний музичний альбом із відомостями про видатних представників джазової музики.

Очікуваний результат: електронний музичний альбом-презентація.

Типологія проекту: груповий, середньої тривалості, практико-орієнтований, музичний, інформаційний.

ПЛАН СТВОРЕННЯ ПРОЕКТУ:

Для створення альбому об’єднайтеся у чотири групи.

1.     «Дослідники» — знайдіть необхідну інформацію про видатних джазменівякі  виступали на  фестивалях  в Україні, та  збережіть її.

2.     «Музикознавці» — скориставшись списком обраних джазменів та джаз-бендів першої групи, знайдіть та збережіть у форматі мрЗ найкращі, на вашу думку, композиції  цих   виконавців.

3.     «Художники» — прослухайте вибрані другою групою композиції та знайдіть до них ілюстрації чи фрагменти відео в мережі Інтернет, зберігши їх відповідно у форматі jpeg чи мр4.

4. «Інформатики» — користуючись програмою Microsoft Office Power Point, змонтуйте електронний альбом, вставте до слайдів музичні записи та відео фрагменти  виступів  джазових виконавців.

Продемонструйте свій альбом однокласникам та розкажіть про нього.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 серпня 2019
Переглядів
2446
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку