Клас: 7
Тема: «Практична робота № 4. Тема. Князь Данило Романович (Галицький), король Данило»
Мета: на підставі доступних джерел скласти історичний портрет короля Данила; висловити власне судження щодо його діяльності; розвивати ключові компетентності: спілкування державною мовою; математична компетентність; основні компетентності у природничих науках і технологіях; інформаційно-цифрова компетентність; уміння вчитися впродовж життя; розвивати історичну компетентність (хронологічну, просторову, інформаційну, логічну, аксіологічну); виховувати толерантність й повагу до різних поглядів, релігій, звичаїв і культур, уміння знаходити порозуміння з іншими людьми задля досягнення суспільно значущих цілей.
Очікувані результати. Після цього уроку учні будуть: знати роки життя і правління короля Данила; вміти укласти і представити історичний портрет короля Данила; розуміти історичний портрет особистості як опис, що включає перелік ключових рис зовнішності й характеру, особисту оцінку вдачі особи та думку про неї сучасників, характеристику публічної діяльності особи, ставлення сучасників і власне ставлення до цієї діяльності та її результатів.
Обладнання: підручник: Історія України: підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти / Г. М. Хлібовська, О. В. Наумчук, М. Є. Крижановська, І. О. Бурнейко. - Тернопіль: Астон, 2020. - 176 с.; атлас: «Історія України. 7 клас» (ДНВП «Картографія»).
Тип уроку: урок закріплення та застосування знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Вітання і перевірка відсутніх учнів.
Створення сприятливої психологічної атмосфери уроку та формування позитивного емоційного налаштування на навчання.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Виконання тестових завдань за посиланням:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Все ж татари не лишили,
Не покинули наш край.
Незабаром хан татарський
Присилає: “Галич дай!”
Зажурився князь Данило:
“Ми стомились в боротьбі,
Але, хане, мого краю
Не угледіти тобі.
Не угледіти сліпому
Сяйва сонячного дня”.
Так говорить князь Данило
І сідає на коня.
Ось уже й золотоверхий
Видно Київ на горі.
Князь заїхав. Довго радивсь
І моливсь в монастирі.
Довго їхав князь Данило,
Приглядався до орди, —
Як вона живе злиденно
Серед лиха та біди.
Князь приїхав. Хан татарський
У шатрі своїм сидів.
“Добре, князю, що, хоч пізно,
Ти побачитись схотів.
Цілий місяць жив Данило,
Цілий місяць гостював,
І не йти на княжий Галич
Хан Данилу обіцяв.
І вернувся князь Данило,
Галич був, як день ясний,
Та сумний був князь Данило,
Як могила, мовчазний.
Чому після подорожі до ставки хана Батия князь залишився зажуреним?
Після сьогоднішнього уроку ми визначимо як відреагував на монгольську загрозу Данило Романович!
ІV. Практична робота.
План
Завдання 1. Опрацюйте історичні джерела, ознайомтеся з ілюстраціями (с. 132-134).
Завдання 2. Об’єднайтеся в три групи: перша – працює з документами, які стосуються становлення особистості князя, друга – рис характеру князя, третя – основних справ його життя. Дайте відповіді на питання після документів й озвучте їх.
Із «Галицько-Волинського літопису» про формування характеру князя Данила (Які особисті якості проявив князь Данило під час описаних подій?)
Із «Галицько-Волинського літопису» про участь князя Данила в битві на річці Калка (Як літописець змальовує участь князя Данила в битві на річці Калка)
Детальніше про фортифікаційну забудову часів Данила Галицького (1. Які фортифікаційні споруди були побудовані за часів Данила Романовича? 2. Висловте судження, яку мету переслідував князь Данило, здійснюючи такі перетворення?)
Із «Галицько-Волинського літопису» про коронацію Данила (1. Яку мету переслідував Данило, приймаючи корону від Папи Римського?2. Про яку рису характеру князя ми дізнаємося з цієї історичної події?)
Із «Галицько-Волинського літопису» про короля Данила (Якими рисами літописець наділив князя Данила?)
Завдання 3. Складіть розповідь про Данила Романовича, відповідно до алгоритму історичного портрета, й запишіть його в зошит. При підготовці до розповіді скористайтесь інформацією, вміщеною в § 19.
Історичний портрет
1. Як відбулося становлення особистості історичного діяча?
Де і коли він народився?
Де і в яких умовах жив, зростав, виховувався?
2. Особисті якості й риси характеру.
Які риси характеру й особисті якості були притаманні
історичному діячу?
Як особисті якості впливали на його діяльність?
3. Діяльність історичної постаті.
Охарактеризуйте основні справи його життя.
Які успіхи й невдачі були в його справах?
Хто був його друзями, а хто — ворогами, чому?
Якими були наслідки його діяльності: для сучасників, для нащадків?
4. Яке ваше особисте ставлення до історичного діяча? Свою позицію обґрунтуйте й
підтвердьте цитатами з документів.
V. Підсумки уроку.
Прийом «Підіб’ємо підсумки»
Кожен учень з місця промовляє
На уроці я...
- дізнався...
- зрозумів...
- навчився...
- найбільший мій успіх - це...
- найбільші труднощі я відчув...
- я не вмів, а тепер умію...
- я змінив своє ставлення до...
- на наступному уроці я хочу...
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати § 21 «Князь Данило Романович (Галицький), король Данило».