ТЕМА: MS Excel. Створення та форматування таблиць
МЕТА: Засвоєння правил введення і редагування даних, формування навичок користування засобами автозаповнення, введення прогресії, збереження робочої книги, форматування вмісту комірок, рядків, стовпчиків.
Обладнання: ПК, робочий зошит, тестові завдання
В результаті виконання практичної роботи студент повинен
знати:
вміти:
Питання для підготовки до практичної роботи
Короткі теоретичні відомості
Microsoft Excel – табличний редактор, програма для створення й обробки електронних таблиць. Ярлик Excel найчастіше має вигляд:
Excel дозволяє працювати з таблицями в двох режимах:
Для переходу поміж режимами Обычный і Разметка страницы використовуються відповідні пункти у меню Вид.
Під панелями інструментів Excel за звичаєм знаходиться рядок формул, а у нижній частині вікна рядок стану (рис. 16). Щоб вивести або забрати ці рядки слід у меню Вид вибирати відповідні пункти: Строка формул або Строка состояния.
Рис. 16 Вікно програми Excel
Файл у Excel називається робочою книгою. Робоча книга складається з робочих аркушів, імена яких (Лист1, Лист2, …) виведені на ярликах у нижній частині вікна робочої книги. Клікаючи по ярликах, можна переходити від аркуша до аркуша всередині робочої книги.
Робочий аркуш являє собою таблицю, що складається з 256 стовпців і 65536 рядків. Рядки позначаються цифрами, а стовпці – латинськими літерами А, В, С, ... (або – рядки та стовпці позначаються цифрами). Кожна клітинка таблиці має адресу, що складається з імені рядку й імені стовпця. Наприклад, якщо комірка знаходиться на перетині другого стовпця (В) і другого рядка (2), то вона має адресу В2.
Одна з комірок таблиці завжди є активною, активна комірка виділяється рамкою. Щоб зробити комірку активною, потрібно клікнути на ній мишею.
Для виділення декількох суміжних комірок необхідно встановити покажчик миші на одному з вічок, натиснути ліву кнопку миші і, не відпускаючи її, розтягнути виділення на всю ділянку. Для виділення декількох несуміжних груп комірок слід виділити одну групу, натиснути клавішу Ctrl і, не відпускаючи її, виділити інші комірки.
Щоб виділити цілий стовпець або рядок таблиці, необхідно натиснути мишею на його імені. Для виділення декількох аркушів необхідно натиснути Ctrl і, не відпускаючи її, натискати на ярликах аркушів.
Для введення даних у комірку необхідно зробити її активною (клікнути на ній) і ввести дані з клавіатури. Дані з'являться у комірці та у строці формул. Для завершення введення слід натиснути Enter або одну з клавіш керування курсором. Процес введення даних закінчиться й активною буде сусідня комірка.
Одним із зручних способів введення даних у діапазон клітинок є їхнє копіювання з використанням маркера заповнення. Маркер заповнення – це маленький чорний квадратик у правому нижньому куті табличного курсора. Найдоцільніше використовувати маркер заповнення для копіювання даних, якщо діапазон клітинок потрібно заповнити однаковими текстовими або числовими даними, формулами, членами арифметичної або геометричної прогресіями, елементами списків та ін.
Для копіювання даних з використанням маркера заповнення можна:
Для введення в діапазон клітинок членів арифметичної прогресії можна:
При цьому за першими двома членами арифметичної прогресії обчислюється різниця прогресії та наступні її члени (рис. 17).
рис. 17 Використання маркера заповнення
Для редагування вмісту комірок можна скористатися одним із способів:
Увага! Перед виконання будь-якої команди Microsoft Excel
слід завершити роботу з коміркою, тобто вийти з режиму введення або редагування.
Для того щоб вийти з режиму введення або редагування можна скористатися одним із способів:
Для створення нової робочої книги у меню Файл вибрати команду Создать... У діалоговому вікні, що розкрилося, вибрати шаблон, на основі якого буде створено робочу книгу. Звичайні робочі книги створюються на основі шаблону Чистая Книга. Для створення робочої книги на основі даного шаблону можна натиснути кнопку або комбінацію клавіш Ctrl + N.
Для відкриття існуючої робочої книги необхідно в меню Файл вибрати команду Открыть... або натиснути кнопку розкриється діалогове вікно Открытие документа. У переліку слід вибрати диск, на якому знаходиться папка з потрібною робочою книгою, папку (подвійним натисканням) і саму книгу. За замовчуванням в переліку виводяться тільки файли з книгами Microsoft Excel, які мають розширення .xls.
Для збереження робочої книги необхідно викликати команду Сохранить меню Файл, Ctrl + S або натиснути кнопку . При першому збереженні з'являється діалогове вікно Сохранение документа. Далі слід вибрати диск та папку, в якій необхідно зберегти книгу. У полі Тип файла – формат, в якому буде збережено книгу – Книга Microsoft Excel. У полі Имя файла потрібно ввести ім'я книги й натиснути кнопку Сохранить.
Для закриття книги необхідно вибрати в меню Файл команду Закрыть або натиснути кнопку вікна книги.
Для завершення роботи з Excel необхідно вибрати Файл Выход або закрити вікно програми .
Форматування електронних таблиць найчастіше містить такі операції:
Під час форматування клітинок електронної таблиці можна встановлювати:
Для форматування комірок можна виконати команду Формат Ячейки…
Формат даних визначає спосіб інтерпретації та відображення даних, уведенних у клітинки електронної таблиці.
Форматування не змінює дані в пам’яті комп’ютера, а лише встановлює певний вигляд їхнього відображення в клітинці. Реальне значення даних можна побачити в Рядку формул, зробивши відповідну клітинку поточною (рис. 18).
рис. 18 Приклади числових форматів
Для встановлення формату числових даних можна виконати команду Формат Ячейки…Число.
Автоформат – убудований набір форматів комірок. Для використання автоформату слід виділити необхідні комірки і виконати комнду ФорматАвтоформат, в діалоговому вікні Автоформат (рис. 19) вибрати необхідний формат.
рис. 19 Діалогове вікно Автоформат
Завдання для практичного виконання
Завдання на 4-6 балів
Через ярлик програми на Робочому столі (якщо такий є) або Пуск Программы Microsoft Office Excel.
Вставка Лист.
Захопіть мишкою закладку Лист4 (див. нижню частину екрана, безпосередньо над рядком стану) і не відпускаючи клавішу перетягніть курсор у потрібне місце.
Натисніть на відповідній закладці Правка Удалить лист або через контекстне меню.
Зверніть увагу, як розмістилися введені дані в комірках.
Захопивши межу між заголовками (номерами) відповідних стовпців, перетягуванням розширюємо комірку А1, а комірку В1 звужуємо.
Вибираємо комірку В1 (один раз натискаємо лівою кнопкою миші) і на клавіатурі натискаємо 9. Вміст комірки змінився з 5 на 9.
Вибираємо комірку А1 (подвійне натискання), встановлюємо текстовий курсор після слова Університет. З клавіатури вводимо цифру 7. Вміст комірки тепер виглядає Університет7.
Вибираємо комірки Delete (Del).
Встановіть відповідність між вкладками діалогового вікна Формат ячеек та настройками, які можна виконати за їх допомогою. Заповніть перший стовпець таблиці за зразком.
Номер |
Дія |
|
Змінює шрифт, накреслення, розмір, колір, підкреслення і ефекти тексту у виділених комірках |
|
Створює рамки (обрамлення) навколо виділеного діапазону комірок. |
6 |
Керує прихованням формул і блокуванням клітинок (заборона на керування даних комірки) |
|
Настроювання кольору заливки, візерунка, заповнення клітинки |
|
Задає формати подання даних у клітинці |
|
Настроювання вирівнювання, направлення тексту, переносу за складами |
Виконайте подвійне натискання на ярлику Лист2 і введіть нове ім’я – Завдання 2.
Виділіть діапазон комірок B2:B6. Виконайте команду Формат Ячейки... Закладка Число Числовые форматы Денежный Обозначение: грн. Украинский.
Завдання на 7-8 балів
Виділіть діапазон комірок A1:K2. Виконайте команду Формат Ячейки... Закладка Выравнивание По горизонтали і По вертикали: по центру; галочка біля Переносить по словам.
Виділіть діапазон комірок A2:K12. Виконайте команду Формат Ячейки... Закладка Граница встановіть межі внешние і внутренние.
Для об’єднання комірок: виділіть необхідний діапазон комірок натискаємо на панелі інструментів форматування або Формат Ячейки... Закладка Выравнивание галочка біля объединение ячеек.
Рис. 20 Графік гастролей театру
Зробіть це одним з трьох способів: комбінацією клавіш (Ctrl + S), через меню (Файл Сохранить) або за допомогою кнопки панелі Стандартна .
Завдання на 9-10 балів
Рис. 21 Зразок форматування таблиці
Завдання на 11-12 балів
рис. 22