«Бути готовим до школи - не означає вміти читати, писати і рахувати. Бути готовим до школи - означає бути готовим всьому цьому навчитися.» Венгер Л. А. «Адаптація навчальна — процес активного пристосування дитини до вимог нового середовища за допомогою різноманітних засобів.» (О. Савченко)
Вступ до школи – переломний момент у житті дитини. Він пов'язаний з новим типом стосунків з оточенням (ровесниками й дорослими), новим видом нової діяльності (навчальної, а не ігрової). У житті дитини змінюються все: обов'язки, оточення, режим. Це „ кризовий період” у житті дитини, і ця її „ криза” виявляється у тому, що свої ігрові потреби дитина має задовольняти навчальними способами.
Процес адаптації Процес адаптації до шкільного життя у дітей триває по різному – від 2 тижнів до 2 – 3 місяців (залежно від рівня їх готовності до школи, психологічними особливостями та станом здоров'я). Вирішальну роль тут відіграє сформований у дошкільному віці рівень готовності до школи, або „шкільної зрілості”.
це входження до нової системи вимог, пов'язаних з виконанням навчальної діяльності. Процес взаємодії особистості й середовища полягає в пошуку й використанні адекватних способів задоволення основних її потреб, до яких належать потреба в безпеці, фізіологічні потреби (у їжі, сні, відпочинку тощо), потреба в прийнятті та любові, у визнанні та повазі, у самовира- женні й у розвитку. Психологічна адаптація
Біологічна адаптація це пристосування до нового режиму навчання й життя. Життя суперечливе, малопередбачуване: не встиг пристосуватися, відчути стабільність існування, як трапляється таке, що докорінно змінює плани, суттєво впливає на самопочуття, змушує пристосовуватися до нового й незвичного.
Високий рівень адаптації Першокласник позитивно ставиться до школи: правила і вимоги сприймає адекватно; навчальний матеріал засвоює легко; глибоко оволодіває програмовим матеріалом,чемний, уважно вислуховує вказівки, пояснення вчителя; доручення виконує охоче, без зовнішнього контролю; виявляє високу зацікавленість до самостійної навчальної роботи, готується до всіх уроків; має у класі позитивний статус.
Середній рівень адаптації Першокласник позитивно ставиться до школи: відвідування уроків не викликає в нього негативних переживань, розуміє навчальний матеріал, коли вчитель пояснює його досить детально і наочно; засвоює основний зміст програми з усіх предметів, уважний під час виконання завдань, доручень, вказівок учителя, разом з тим потребує контролю з боку дорослого; зосередженим буває коли робить щось цікаве для себе; майже завжди готується до уроків; доручення виконує сумлінно; дружить з багатьма однокласниками.
Низький рівень адаптації Першокласник негативно або байдуже ставиться до школи: часто скаржиться на здоров'я, погане самопочуття, в нього переважає пригнічений настрій; спостерігаються порушення дисципліни; матеріал, засвоює фрагментарно; самостійна робота з підручником викликає труднощі, під час виконання самостійних завдань не виявляє до них інтересу; до уроків готується нерегулярно, потребує постійного контролю, систематичних нагадувань і спонукань з боку вчителя; може зберігати працездатність і увагу за наявності тривалих пауз для відпочинку; для розуміння нового матеріалу потребує значної допомоги вчителя ; доручення виконує під контролем і без особливого бажання; пасивний, близьких друзів не має, знає імена й прізвища лише части- ни однокласників.
Причини дезадаптації: 1. Особливості методів виховання в родині: • Завищені очікування щодо навчальної успішності дитини, будь-яка невдача сприймається неадекватно • Розмови про недоліки школи чи вчителя замість акцентування на приємних моментах • Часті конфлікти з приводу навчання дитини, після чого все, що пов’язане з школою, втрачає привабливість • Виховання дитини за типом „кумир родини” • Байдуже ставлення батьків до навчання
2. Порушення в системі відносин у школі: • Вплив на дитину самого процесу навчання • Некоректне ставлення вчителя до учня • Злиття методів навчання та індивідуальної чутливості центральної нервової системи дитини • Порушення відносин з однокласниками • Об’єктивна критика недоліків учня з боку вчителя.
3. Індивідуальні особливості психічного розвитку дитини • не сформованість мотивації учня • невисокий інтелектуальний потенціал • затримка психічного розвитку • гіперактивність • труднощі у регуляції поведінки, уваги, навчальної діяльності • чутливість до несприятливих впливів навколишнього середовища • завищена самооцінка й рівень домагань дитини чи батьків • підвищена чутливість нервової системи • підвищений рівень тривожності • агресивність, замкненість • інертність нервових процесів • хронічні захворювання, ослаблення організму • відсутність підготовки до школи.
Прояви дезадаптації: а) відставання від програми; б) швидка втомлюваність; в) недисциплінованість; г) невміння будувати відносини з однолітками та дорослими; д) підвищена тривожність, плаксивість; е) глибокий спад працездатності наприкінці дня; є) неадекватна поведінка; ж) неуспішність у навчанні.
Можливі несприятливі наслідки дезадаптації небажання вчитися, відвідувати школу; низька успішність; проблеми в спілкуванні із однолітками; закріплена висока тривожність у поєднанні із неадекватною самооцінкою; може розвинутися невроз, який необхідно лікувати за допомогою психолога, психіатра.
Щоб дитина краще адаптувалась потрібно: • створення сприятливої психологічної атмосфери для дитини з боку всіх членів родини; • формування інтересу до школи, прожитого шкільного дня; • обов'язкове знайомство з учнями інших класів і можливість їх спілкування після школи; • неприпустимість фізичних заходів впливу, залякування, • критика на адресу дитини, особливо у присутності інших людей (бабусь, дідусів, однолітків тощо); • урахування темпераменту дитини в період адаптації до шкільного навчання; • надання дитині самостійності в навчальній роботі; • заохочення дитини. • моральне стимулювання досягнень дитини. • розвиток самоконтролю та самооцінки, самодостатності дитини.
Ознаки адаптації: 1. Процес навчання викликає у першокласника позитивні емоції, він упевнений в собі і не відчуває страх. 2. Новоспечений учень справляється зі шкільною програмою. 3. Дитина проявляє самостійність при виконанні домашніх завдань і звертається за допомогою до мами або тата тільки після того, як самос- тійно спробувала його виконати. 4. Першокласник задоволений своїми стосунками з однокласниками і вчителем.