Адаптація як результат еволюційного процесу

Про матеріал
Тема: Адаптація як результат еволюційного процесу Ознайомити учнів з поняттям адаптації як властивості біологічних систем. Розглянути приклади адаптацій. Зорієнтувати учнів у класифікації адаптацій.Сприяти розвитку логічного мислення, вміння аналізувати та порівнювати біологічні об’єкти. Виховувати бережливе ставлення учнів до природи, культуру спілкування, екологічну свідомість.
Перегляд файлу

Тема: Адаптація як  результат еволюційного процесу

Мета:  Ознайомити учнів  з  поняттям адаптації як властивості біологічних систем. Розглянути приклади адаптацій. Зорієнтувати учнів у класифікації адаптацій.

Сприяти розвитку логічного мислення, вміння аналізувати та порівнювати біологічні об’єкти.  Виховувати бережливе ставлення учнів до природи, культуру спілкування, екологічну свідомість.

Обладнання: малюнки та фотографії прикладів адаптацій тварин, картки-завдання .

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок

                                               Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання з учнями. Налаштування учнів на роботу .

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. «Дарвіністи та ламаркісти» (обрати вірне твердження)

  1. Вперше спробував науково пояснити та обґрунтувати  історичний розвиток живої матерії
  2. Свою еволюційну гіпотезу опублікував у книзі «Філософія зоології»
  3. Виклав свою гіпотезу в книзі «Походження видів шляхом природного добору»
  4. Природний добір на основі спадкової мінливості та боротьби за існування є   основною рушійною силою еволюції
  5. Обґрунтував уявлення про окрему «область життя» на Землі (пізніше названу біосферою):
  6.  Спадкова мінливість виникає у певного організму індивідуально
  7. Еволюція відбувається на основі спадкової мінливості під дією боротьби за існування, результатом якої є природний добір
  8. Вперше запропонував термін «біологія»:
  9. Еволюція  - це процес набуття корисних ознак, які успадковуються
  10.  Вперше запропонував поняття «природний добір»
  11.  Будь яка мінливість є спадковою і зумовлена впливом зовнішніх умов
  12. Згідно гіпотези   мінливість буває спадкова (невизначена) і неспадкова
  13.  Основна рушійна сила еволюції в природі – прагнення організмів до прогресу та вдосконалення
  14. Спадкова мінливість проявляється у всіх особин виду під дією певного чинника
  15.   Наслідком боротьби за існування є: природний добір;
  16.  В процесі еволюції організми проходять градації – сходинки
  17.  Життя весь час самозароджується
  18.  Неспадкову мінливість проявляється у всіх особин виду однаково під дією певного чинника і   зникає у нащадків, коли дія цього чинника припиняється
  19. Пристосованість - результат еволюції.
  20.  Вчений  , який вважав, що людиноподібні мавпи є безпосередніми  предками людини

Відповіді:

 Дарвін: 3,4,6,7,10,12,15,18,19,20

Ж-Б.Ламарк: 1,2,5,8,9, 11,13,14,16,17,20

2.Тестовий контроль знань

3. «Ланцюжок».

Учні по черзі (ланцюжком) дають характеристику новим термінам, що були вивчені на минулому уроці (природний добір, штучний добір, боротьба за існування, міжвидова боротьба, внутрішньовидова боротьба, 

Природний добір – це наслідок боротьби за існування, який проявляється у

переважаючому виживанні і розмноженні найпристосованіших до умов довкілляорганізмів певного виду.

Штучний добір – добір, який людина проводить з метою виведення сортів, порід, чи штамів із корисними для неї властивостями.

Боротьба за існування - усі взаємовідносини живих істот із навколишнім середовищем.

Внутрішньовидова боротьба відбувається між особинами одного виду за їжу, місця розмноження...

Міжвидова боротьба - відбувається між особинами різних видів.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  Як   багато різноманітних тварин проживає на нашій планеті. Щоб вижити у такому різноманітті кожній тварині довелося пристосовуватись до інших живих організмів та умов навколишнього середовища.  Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь багато нового про пристосувальні властивості тварин. Тому будьте максимально уважні та зосереджені

Проблемне питання.  Уявіть ситуацію, якби ящірка не відкидала хвіст. Чи змогла б вона зберегти свій вид до наших часів? На дошці демонструється малюнок ящірки.

Девіз уроку

Еволюцію здійснюють

певні « робочі сили»,

які з «будівельного матеріалу» на

«будівельному майдані» будують

нескінченні конструкції пристосувань.

О.Яблоков

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Оголошення теми та мети уроку. Запис дати та теми уроку  в зошитах.

1.Поняття про адаптацію.

Пояснення вчителя з елементами демонстрації

Основи теорії адаптації закладено канадським ученим Гансом Сельє (1936–1989). Він увів у науку поняття адаптації, виявив фази адаптаційного процесу, сформулював уявлення про загальний адаптаційний синдром і стрес.

АДАПТАЦІЯ (від лат. adaptatio – пристосування) в біології – Адаптація – це пристосування організмів до умов середовища існування.

Чи можете ви навести прилади адаптацій?

Учні наводять прилади.

 Як ви гадаєте: «Що таке адаптація?»

 Адаптації поділяються на:

  1. Морфологічні
  2. Біохімічні
  3. Фізіологічні
  4.  Поведінкові

 Морфологічні адаптації пов’язані з особливостями будови тіла: зміна форми тіла, забарвлення, розмірів. Приклад такої адаптації - твердий панцир черепах, щозабезпечує захист від хижих тварин.

 Біохімічні – зміна біохімічного складу та процесів в організмі.

Фізіологічні адаптації пов'язані з хімічними процесами в організмі пристосуваннями процесів життєдіяльності до умов середовища. Так, запах квітки може служити для залучення комах і тим самим сприяти запиленню рослини.

 Поведінкова адаптація пов'язана з певним аспектом життєдіяльності тварини. Типовий приклад - зимовий сон у ведмедя.

Слайд No21-23 Вправа No3 «Словникова робота»

Розподіліть перерахований текст на види адаптацій.

1. Утворення окремих пар в шлюбний період.

2. Широкі копита у лося.

3. Здатність кашалота великий період часу знаходитися під водою.

4. Пташині ринки.

5. Зміна харчування в залежності від сезону у глухаря ( літом – листя, квітки, ягоди;

зимою – гілки дерев, хвоя сосни і ялинки).

6. Перепонки між пальцями у водних тварин.

7. Подібність забарвлення крил метелика пієриди з забарвленням крил неїстівного

метелика геліконди.

8. Запас їжі на зиму.

    Більшість адаптацій являє собою поєднання перерахованих типів. Наприклад,

кровосмоктанні у комарів забезпечується складною комбінацією таких адаптацій, як розвиток спеціалізованих частин ротового апарату, пристосованих до смоктанню, формування пошукового поведінки для знаходження тварини-жертви, а також вироблення слинними залозами спеціальних секретів, які запобігають згортаннявисмоктує кров.

Слайд No25

Далі ми з вами розглянемо поняття мімікрії і її види.

Мімікрія — властивість деяких організмів імітувати зовнішній вигляд або інші ознаки організмів або неживих об’єктів.

Дві форми мімікрії у тварин відкрили англійський ентомолог Г. Бейтс та німецький зоолог Ф. Мюллер. Їх було названо на честь учених: бейтсівською і мюллерівською.

 «Вставте пропущені слова».

 

Адаптація - _______ _______ до умов середовища ________. Адаптації поділяються

на __________, _________, _________. Мімікрія – властивість деяких ________

імітувати ________ вигляд.

 

За беїтсівської мімікрії гірше захищений вид наслідує добре захищеного, наприкладдеякі тропічні метелики-білани подібні до неїстівних; наші їстівні метелики несправжніпістряки нагадують отруйних для птахів справжніх пістряків...Різні метелики, мухи, жуки наслідують отруйних ос та бджіл, неотруйні змії –отруйних...

   Суть мюлеровської мімікрії полягає в тому, що кілька захищених видів нагадують одинодного за забарвленням і формою, утворюючи «кільце»; їхні вороги виробивши ефектвідрази до одного з видів такого «кільця», не чіпають також і інших. Такі «кільця»утворюють, наприклад, отруйні комахи, що мають попереджувальне червоне з чорними плямами (сонечка, клоп-солдатик....) або жовто-чорне (різні види ос, деякі павуки)

забарвлення.

ІV. Закріплення матеріалу.

  Вправа  «Розпізнай біологічний об*єкт»

Визначте за даними ілюстраціями  групу та значення адаптаці

1Горби на тілі верблюда

2.Забарвлення жаби

3.Нічний зір у кажана

4.Наявність колючо-сосучого ротового апарата у комара

5.Характерна поза у кобри

6. Форма тіла у змії

Під час громадянської війни в Анголі слони часто підривалися на протипіхотних мінах. Але через деякий час вони навчилися впізнавати заміновані місця (скоріше за все, за запахом) і стали обходити їх. Ця адаптація є: а) морфологічною; б) фізіологічною; в) поведінковою

Вправа No5 «Пошта»

Скринька No 1 «Бейтсівська мімікрія»

Скринька No 2 «Мюллерівська мімікрія»

«Листи» для «листонош»:

1. Лисички та несправжні лисички.

2. Сонечко і клоп-солдатик.

3. Бджола й оса.

4. Несправжні і справжні пістряки (метелики).

5. Гадюка степова і гадюка Ренарда.

6. Риба-аспідонт і блакитний губанчик.

7. Муха-дзюрчалка і бджола.

8. Глуха кропива і пекуча кропива.

9. Справжня оса і піщана оса.

 V.      Рефлексія

Обговорення проблемного питання «Уявіть ситуацію, якби ящірка не відкидала хвіст. Чи змогла б вона зберегти свій вид до наших часів?»

VI.           Інструктаж д/з  

Опрацювати відповідний параграф підручника   підібрати та записати в зошити по 3 приклади різних адаптацій у тварин.  .

 

 

docx
Додано
19 серпня 2020
Переглядів
2796
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку