. . Початок навчання дитини в першому класі — складний і відповідальний етап у її житті, адже відбувається дуже багато змін. Для неї це не тільки нові умови життя та діяльності, а й нові контакти, нові стосунки, нові обов’язки. Однією з найбільших проблем першокласника є адаптація до школи, тобто період пристосування до умов та вимог нового середовища. Метою адаптаційного періоду в 1 класі є створення у дитини уявлення про школу як місце де вона буде прийнята і сприйнята такою ,якою вона є з усіма своїми почуттями ,думками ,знаннями ,проблемами, великими і малими подіями в ососбистому житті.
Адаптаційний період, тривалість якого від 1 до 5місяців залежить від таких факторів: вік дитини, стан здоров’я, її індивідуальні особливості (тип нервової системи, характеру), рівень натренованості адаптаційних механізмів (перебування в дитсадку, зміна середовища, в якому проживала дитина), досвід спілкування з дорослими та ровесниками. Він включає в себе наступні завдання: познайомити дітей один з одним, створити спільну атмосферу в класі, дати можливість дітям відчути себе членом нового колективу. Всі ці завдання стануть актуальними як для вчителя, так і для батьків першокласника. В 1 класі навчається 10 учнів. Хлопчиків- 7 ,дівчаток - 3 . На 1 вересня 2023 року 7 років виповнилось 1 учневі, 6 років – 8 учням, 5 років – 1 учневі. До школи всі учні класу відвідували дитячий садок. ДНЗ «Капітошка»- 9 учнів, ДНЗ “Чайка”- 1
Готовність до шкільного навчання або шкільна зрілість передбачає досягнення певного рівня інтелектуального, емоційного та мотиваційного розвитку. Інтелектуальна готовність передбачає наявність у дитини кругозору ,запасу конкретних знань, які потрібні у навчанні в школі: навик читання, рахунок від 1-10, від 10-1, розвиток дрібної моторики руки,окоміру,зорової координації. Мною була перевірена інтелектуальна готовність учнів і результати записані в щоденник спостережень .
Дрібна моторика руки краще сформована у дітей 7 років. У дітей шестирічного віку спостерігаються труднощі . Для цього на уроках проводяться фізхвилинки для пальчиків , на уроці присутні вправи для обведення по контуру, розфарбовування малюнків. Привчаю учнів до правильної постави під час письма.
Учитель завжди має пам'ятати, що духовне здоров'я та емоційне благополуччя учня є необхідною умовою успішного навчання. Тому із самого початку адаптаційного періоду першокласникам намагалась створити комфортні емоційні умови. Кожний ранок зустрічаю з усмішкою. В класі часто лунає весела музика. Протягом дня можу запропонувати дітям потанцювати ,їм це дуже подобається.
Високий рівень адаптації – першокласник позитивно ставиться до школи, її правил та вимог. Навчальний матеріал засвоює легко. Глибоко й повно опановує програмний матеріал, розв’язує ускладнені завдання, чемний, уважно вислуховує вказівки й пояснення вчителя. Таких учнів в 1 класі – 4 (Лисюн М., Гниленко А., Гапаченко Я., Хіменко М .)
2. Середній рівень - першокласник позитивно ставиться до школи, відвідування уроків не спричиняє негативних переживань. Розуміє навчальний матеріал, коли вчитель пояснює його досить детально й наочно. Засвоює основний зміст програми з усіх предметів, самостійно розв’язує типові задачі. Зосереджений і уважний під час виконання завдань, доручень, вказівок учителя, разом із тим потребує контролю з боку вчителя. Середній рівень адаптації мають -5 учнів
Низький рівень – першокласник негативно або байдуже ставиться до школи. Часто скаржиться на нездоров’я, погане самопочуття, в нього переважає пригнічений настрій. Спостерігаються порушення дисципліни. Матеріал, який пояснює вчитель, засвоює фрагментарно. Самостійна робота з підручником викликає труднощі, під час виконання самостійних завдань не виявляє до них інтересу. До уроків готується нерегулярно, потребує контролю, систематичних нагадувань і спонукань як з боку учителя, так і з боку батьків. Може зберігати працездатність і увагу за наявності тривалих пауз для відпочинку. Для розуміння нового матеріалу і розв’язування задач за зразком потребує значної допомоги вчителя і батьків. З низьким рівнем адаптації в 1 класі -1 учень (Фегер М.)
У роботі з першокласниками акцентую увагу на : - створенні належних соціальних і побутових умов; використання методів , форм навчання і виховання, що відповідають психологічним особливостям розвитку дитини-дошкільника; сприянні розвитку дитини ,як особистості ; моделювання стилів спілкування з дитиною.