Календарно-тематичне планування уроків біології для 7 класу
(адаптовано)
№ |
Дата |
Тема уроку |
Діяльність (уміння) |
Адаптація |
Система та критерії оцінювання |
|
Вступ 4 год. |
|
|
||||
1 |
|
Вступний інструктаж з БЖД. Тварина-живий організм. Особливості живлення тварин |
розпізнає: - клітини, тканини, органи, системи органів тварин; описує: - будову тіла тварин, використовуючи опудала, муляжі, вологі препарати, колекції; характеризує:- типи живлення: автотрофний та гетеротрофний; порівнює:- клітини тварин, рослин, грибів висловлює судження: - щодо значення знань про тварин у природі та житті людини |
Організаційна допомога дитині з ООП
|
Ознайомлення з критеріями оцінювання |
|
2 |
|
Будова тваринної клітини. Основні відмінності тварин від рослин та грибів |
Застосування методу поширення (що знаю)
|
Самооцінювання |
||
Використання наочності |
Виявлення труднощів у засвоєнні |
|||||
3 |
|
Тканини тварин |
||||
4 |
|
Будова тварин: органи та системи органів |
Використання наочності |
Виявлення труднощів у засвоєнні |
||
Наскрізні змістові лінії |
||||||
Підприємливість і фінансова грамотність (орієнтує на практичне використання тварин у фермерському господарстві, розвиток лідерських ініціатив) |
||||||
Тема№1 Різноманітність тварин 28год. |
||||||
5 |
|
Різноманітність тварин. Поняття про класифікацію тварин
|
Розпізнає: зображеннях, у колекціях (на прикладі зазначених у змісті груп тварин); характеризує: - пристосування тварин до життя у воді; - пристосування тварин до життя на суходолі; - пристосування тварин до життя у ґрунті; - пристосування тварин до польоту; - пристосування тварин до паразитичного способу життя (на прикладі паразитичних червів та членистоногих); установлює зв’язок - між будовою тварин і способом життя; вдосконалює уміння - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; дотримується правил - особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними тваринамиоперує термінами: - вид, безхребетні, хордові
- середовища існування та способи життя тварин; - рідкісні види тварин України та свого краю; наводить приклади:
- тварин зазначених груп; - видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб висловлює судження: - щодо різноманітності тварин, їх ролі у природі та значення в житті людини; - щодо значення знань про біологічні особливості паразитичних безхребетних тварин для попередження зараження ними; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин та власного здоров’я; робить висновок: - особливості будови організму тварин є результатом пристосування до характерного для них способу |
Спрощення матеріалу
|
Заповнення з учнем шкали досягнень |
|
6 |
|
Тип Кишковопорожнинні, особливості їхньої будови та способу життя |
Презентація |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
Спрощення матеріалу
Чіткий інструктаж . |
Оцінювання роботи в групі |
|||||
7 |
|
Різноманітність кишковопорожнинних, їх роль у природі та значення в житті людини. Міні – проект Як утворюються коралові острови? |
||||
8 |
|
Загальна характеристика типу Кільчасті черви Лабораторне дослідження №1 : зовнішня будова та рух кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника) |
Спрощення матеріалу
Чітка інструкція та покроковий алгоритм |
Оцінювання роботи в групі, стимулювання активності |
||
9 |
|
Різноманітність червів, їх роль у природі та значення в життя людини. Паразитичні черви |
Спрощення матеріалу
|
Виявлення труднощів у засвоєнні |
||
10 |
|
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання |
Чітка інструкція та покроковий алгоритм |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
11 |
|
Спрощення матеріалу
|
Заповнення з учнем шкали досягнень |
|||
12 |
|
Ракоподібні, особливості будови та способу життя |
Використання слайдів |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
13 |
|
Різноманітність ракоподібних, їх роль в природі та значення в житті людини |
Спрощення матеріалу
|
Самооцінювання |
||
14 |
|
Павукоподібні, особливості їхньої будови та способу життя |
Додаткове пояснення |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
15 |
|
Різноманітність павукоподібних, їх роль в природі та значення в житті людини |
Спрощення матеріалу
|
Оцінювання згідно критеріїв |
||
16 |
|
Чітка інструкція та покроковий алгоритм |
Залучення до робр\оти в групі |
|||
17 |
|
Різноманітність комах, їх роль у природі та значення в житті людини |
Спрощення матеріалу
|
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
18 |
|
Чітка інструкція та покроковий алгоритм |
Оцінювання роботи в групі, стимулювання активності |
|||
19 |
|
Різноманітність молюсків, їх роль у природі та значення в житті людини. Міні – проект Як утворюються перлини? |
Спрощення матеріалу
Чіткий інструктаж . |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
20 |
|
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання |
Чітка інструкція та покроковий алгоритм |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
21 |
|
Біологічні особливості паразитичних безхребетних, попередження зараження ними |
Спрощення матеріалу
|
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
22 |
|
Риби, особливості їхньої будови та способу життя |
Використання наочності |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
23 |
|
Різноманітність риб, роль у природі та значення в житті людини |
Презентація |
Самооцінювання |
||
24 |
|
Амфібії, особливості їхньої будови та способу життя. Різноманітність амфібій, роль у природі та значення в житті людини |
Спрощення матеріалу
|
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
25 |
|
Рептилії особливості їхньої будови та способу життя. Різноманітність рептилій, роль у природі та значення в житті людини |
Спрощення матеріалу
|
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
26 |
|
Птахи, особливості їхньої будови та способу життя |
Додаткове пояснення |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
27 |
|
Практична робота №2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у різних птахів |
Чітка інструкція та покроковий алгоритм |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
28 |
|
Різноманітність птахів, роль у природі та значення в житті людини |
Спрощення матеріалу
|
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
29 |
|
Контрольна робота №1 |
Чітка інструкція та покроковий алгоритм |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
30 |
|
Ссавці, особливості їхньої будови та способу життя. Міні – проект Тварини рекордсмени. Зуби ссавців |
Спрощення матеріалу
|
Оцінювання роботи в групі |
||
Чітка інструкція та покроковий алгоритм |
Оцінювання згідно критеріїв |
|||||
31 |
|
Практична робота №3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування |
||||
Спрощення матеріалу
|
Заповнення з учнем шкали досягнень |
|||||
32 |
|
Різноманітність ссавців. Роль ссавців у природі та значення в житті людини. Міні – проект Тварини будівельники |
||||
Наскрізні змістові лінії |
||||||
Здоров’я і безпека(орієнтує на формування у школярів ціннісного ставлення до власного здоров’я) Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження тварин) |
||||||
Тема №2 Процеси життєдіяльності тварин 17 год. |
||||||
33 |
|
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення і травлення. Різноманітність травних систем |
розрізняє (на зображеннях): - системи органів тварин; - типи симетрії тіла тварин; типи кровоносної системи; - типи розвитку тварин; характеризує: - різноманітність травних систем тварин; - транспорт речовин у тварин різних груп; - радіальну та двобічну симетрії тіла; - способи пересування тварин; - різноманітність покривів тіла тварин; - особливості нервової системи та органів чуття в різних груп тварин; - форми розмноження, запліднення тварин; - прямий та непрямий розвиток; порівнює: - органи та системи органів в різних груп тварин; - прояви життєдіяльності у різних груп тварин (живлення, травлення, дихання, виділення); дотримується правил: -роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; вдосконалює уміння: - порівнювати, робити висновки |
Спрощення матеріалу
|
Заповнення з учнем шкали досягнень |
|
34 |
|
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність. Значення процесів дихання |
Використання наочності |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
35 |
|
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції |
Додаткове пояснення |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
36 |
|
Практична робота №4. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин |
Чітка інструкція та покроковий алгоритм |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
37 |
|
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин |
Презентація |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
38 |
|
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи |
Використання муляжів |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
39 |
|
Практична робота №5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин |
Чітка інструкція та покроковий алгоритм |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
40 |
|
Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин
|
Виділення додаткового часу |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
41 |
|
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Лабораторне дослідження №3. Особливості покривів тіла тварин |
Робота в групі |
Робота в групі, взаємооцінювання
|
||
Чітка інструкція та покроковий алгоритм |
Оцінювання згідно критеріїв |
|||||
42 |
|
Органи чуття їх значення. Міні-проекти Як бачать тварини Як тварини визначають напрям руху. Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання |
||||
43 |
|
Нервова система, її значення, розвиток у різних тварин |
Спрощення матеріалу
|
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
44 |
|
Практична робота №6. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях) |
Чітка інструкція та покроковий алгоритм |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
45 |
|
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення |
Спрощення матеріалу
|
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
46 |
|
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення) |
Додаткове пояснення |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
47 |
|
Міні-проекти Майстерність маскування. Турбота про потомство |
Додатковий час на виконання завдання |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
48 |
|
Періоди та тривалість життя тварин. Лабораторне дослідження № 4. Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб) |
Додаткове пояснення Робота в групі |
Взаємооцінювання |
||
49 |
|
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання |
Чітка інструкція та покроковий алгоритм |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
Тема 3. Поведінка тварин 12 год. |
||||||
50 |
|
Поведінка тварин, методи її вивчення |
розпізнає (за описом та відеоматеріалами): - форми поведінки тварин; - типи угруповань тварин; характеризує: - біологічне значення вродженої та набутої поведінки; - форми поведінки; спостерігає та описує: - поведінку тварин; планує хід дослідження, прогнозує очікувані результати та фіксує їх робить висновок про: - пристосувальне значення поведінки в житті тварин; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин наводить приклади: - міграцій тварин; - способів орієнтування тварин; - використання тваринами знарядь праці; пояснює: - зміни поведінки тварин з віком; - циклічні зміни поведінки |
Спрощення матеріалу
|
Заповнення з учнем шкали досягнень |
|
51 |
|
Вроджена і набута поведінка. Лабораторне дослідження №5. Спостереження за поведінкою тварин (вид визначається учителем) |
Додаткове пояснення Робота в групі |
Взаємооцінювання |
||
Презентація |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
|||||
52 |
|
Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин |
||||
53 |
|
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна |
Спрощення матеріалу
|
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
54 |
|
Репродуктивна поведінка тварин (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство) |
Робота за підручником |
Самооцінювання |
||
55 |
|
Територіальна поведінка тварин |
Додатковий час на вивчення |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
56 |
|
Соціальна поведінка тварин. Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у групі Міні-проекти Угруповання тварин. Чому мігрують тварини |
Спрощення матеріалу
|
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
Чітка інструкція та покроковий алгоритм |
Оцінювання згідно критеріїв |
|||||
57 |
|
Практична робота №7. Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео матеріалами або описом) |
||||
58 |
|
Комунікація тварин. Міні-проект Як спілкуються тварини |
Додаткове пояснення Робота в групі |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
59 |
|
Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність. Міні-проекти Як вчяться пташенята. Як тварини користуються знаряддями праці |
Надання можливості обрати метод вивчення |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
60 |
|
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення |
Додаткове пояснення |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
Чітка інструкція та покроковий алгоритм |
Оцінювання згідно критеріїв |
|||||
61 |
|
Контрольна робота №2 |
||||
Наскрізні змістові лінії |
||||||
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та ціннісного ставлення до тварин) |
||||||
Тема 4. Організми і середовище існування 7 год. |
||||||
62 |
|
Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища |
описує: - передачу енергії в екосистемі;
характеризує: визначає: - роль організмів як компонентів екосистеми
наводить приклади: |
Додаткове пояснення, допомога асистента |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
|
63 |
|
Ланцюги живлення. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі |
Надання можливості обрати метод вивчення |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
64 |
|
Співіснування організмів в угрупованнях |
Додаткове пояснення |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
65 |
|
Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика |
Надання можливості обрати метод вивчення
|
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
Додаткове пояснення, допомога асистента |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
|||||
66 |
|
Природоохоронні території. Червона книга України |
||||
Відеопрезентація |
Самооцінювання |
|||||
67 |
|
Міні-проекти Як тварини пристосовані до життя в різних умовах. Заповідні території України |
||||
Чітка інструкція та покроковий алгоритм |
Оцінювання згідно критеріїв |
|||||
68 |
|
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання |
||||
Наскрізні змістові лінії |
||||||
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності, відповідальності за збереження організмів й етичне ставлення до природи та її охорони) Громадянська відповідальність (орієнтує на формування відповідального члена суспільства, який усвідомлює необхідність збереження природоохоронних об’єктів держави) |
||||||
Узагальнення 2 год. |
||||||
69 |
|
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої природи |
порівнює: - будову і процеси життєдіяльності основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій) робить висновок: - про єдність живої природи |
Презентація |
Оцінювання згідно критеріїв |
|
70 |
|
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої природи |
Робота в групі, допомога асистента |
Робота в групі, взаємооцінювання
|
||
Наскрізні змістові лінії |
||||||
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження живої природи) |
||||||
Затверджено
Календарно-тематичне планування
уроків біології
Складено згідно програми для загальноосвітніх навчальних закладів Біологія, 7 клас зі змінами,
Підручник: Біологія: підруч. для 7-го класу загальноосвіт. навч. закл./Л.І.Остапченко,-2 видання;перероблено. – Київ: Генеза, 2020. – 208 с