адаптоване календарно-тематичне планування з української літератури для учнів 8 класу

Про матеріал
Календарно-тематичне планування для 8-го класу складено відповідно до Програми для загально- освітніх навчальних закладів. Українська література: 5–9 класи / К. В. Таранік-Ткачук, М. П. Бондар, О. М. Івасюк, С. А. Кочерга, Л. І. Кавун, О. І. Неживий, Н. В. Михайлова, Р. В. Мовчан (керівник гру- пи). – К., 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 804 від 07.06.2017 р.).
Перегляд файлу

 

Українська література

(70 год, 2 год на тиждень)

Календарно-тематичне планування для 8-го класу складено відповідно до Програми для загально- освітніх навчальних закладів. Українська література: 5–9 класи / К. В. Таранік-Ткачук, М. П. Бондар, О. М. Івасюк, С. А. Кочерга, Л. І. Кавун, О. І. Неживий, Н. В. Михайлова, Р. В. Мовчан (керівник гру- пи). – К., 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 804 від 07.06.2017 р.).

 

І с е ме с тр

 

Пор.

Дата

Зміст програмового матеріалу

Адаптація

Вступ

 

 

1

 

Художня література як одна з форм духовної дiяльності людини. Функції художньої літератури. Багатозначність художнього образу. Різновиди обра- зів (образ-персонаж, образ-символ, словесні, зорові, слухові тощо). Аналіз художнього твору.

ТЛ: художній образ, художній твір (поглиблено).

Використання карток-підказок для визначення різновидів художніх образів .Переформулювання визначень більм доступними для розуміння словами.

Усна народна творчість

 

2

 

Українські історичні пісні. Пісні про звитяжну боротьбу козаків із турецько-татарськими нападниками: «Зажурилась Україна», «Та, ой, як крикнув же козак Сірко» (на вибір учителя).

ТЛ: історичні пісні.

Зменшення кількості завдань на уроці.Застосування візуальних вказівок (схем) для виконання аналізу пісень.

 

 

3–4

 

Пісні про боротьбу проти соціального та національного гніту: «Ой Морозе, Морозенку», «Максим козак Залізняк», «Чи не той то Хміль», «За Сибіром сонце сходить» (2 твори на вибір учителя). Образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі, створені народною уявою.

Використання схеми-інструкції для характеристики образів історичних постатей.

 

 

5

 

Урок мовленнєвого розвитку. Усний твір узагальнювального характеру на тему

«Зображення мужніх героїв – захисників рідної землі в історичних піснях».

Зменшення обсягу усного твору зі збереженням складності.

 

 

6–7

 

Пісні Марусі Чурай. Легендарна поетеса з Полтави. Трагічна історія її життя. Пісні, що стали народними. Їхня популярність, фольклорна основа, народно- поетичні образи. «Засвіт встали козаченьки», «Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю...».

 

Збільшення часу для вивчення напам'ять вірша за вибором.Перегляд відео про Марусю Чурай.

 

 

 

8

 

Українські народні думи. Героїчний епос українського народу. Різновиди дум (історико-героїчні, соціально-побутові). Кобзарі та лірники – виконавці народних дум (О. Вересай, Г. Гончаренко, М. Кравченко, Василь та Микола Литвини, В. Нечепа та ін.). Національна капела бандуристів України. Жанрова своєрідність, історична основа, героїчний зміст дум. Специфічність поетичної форми, ритму.

ТЛ: думи.

Використання ілюстрацій для вивчення героїчного епосу.Виконання онлайн тестів.

 

9–10

 

Дума «Маруся Богуславка». Морально-етичні проблеми у творі. Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов’ю до рідної землі

та становищем дружини турецького вельможі.

Застосування картки-підказки для характеристики образу Марусі Богуславки.

11

 

Урок позакласного читання. Народні думи «Самійло Кішка», «Дума про

козака Голоту».

Використання кольорових позначень для оформлення матеріалу.Перегляд презентації.

12

 

Контрольна робота. Письмовий твір за розділом «Усна народна творчість».

Зменшення обсягу письмового твору зі збереженням рівня складності.Застосування інструкційної картки для написання твору.

13

 

Урок літератури рідного краю. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків.

 

Застосування ілюстрацій, схем-підказок для характеристики творчості письменників-земляків.

Світ української поезії

 

 

14

 

Тарас Шевченко. Життєпис поета (участь у Кирило-Мефодіївському братстві, арешт, перебування в казематі, заслання). Роздуми автора про власну долю, долю України, плинність, скороминущість життя людини на землі, про її долю. «Думи мої, думи мої...» (1847).

ТЛ: філософська лірика.

Перегляд відео про життя і творчість Т.Г.Шевченка .

Використання покрокової інструкції для визначення фольклорних мотивів поезії.

 

 

 

Застосування карток-підказок для визначення художніх засобів поезії.

 

15

 

Фольклорні мотиви поезії «Ой три шляхи широкії».

16

 

Усвідомлення власної місії поета. «Мені однаково, чи буду».

17

 

Урок виразного читання. Читання напам’ять творів Тараса Шевченка.

Збільшення часу для вивчення напам’ять поезії. Прослуховування аудіозапису твору.

 

 

 

 

18

 

Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і сила духу. Потужне ліричне начало, романтичність, волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мо- тиви. Тема гармонійного єднання людини з природою в поезії «Давня весна».

Використання чек-листа для вивчення біографії Лесі Українки.

 

19

 

«Хотіла б я піснею стати...» – зразок ліричної мініатюри, романтичний спосіб   вираження мрій та сподівань ліричної героїні.

Збільшення часу для вивчення напам’ять поезії. Використання схем, таблиць для засвоєння правил виразного читання .

 

20

 

Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини. Проблеми й мотиви: роль мит ця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності (ліро-епічна поема «Давня казка»).

Переформулювання визначень більш доступними для розуміння словами. Використання наочного матеріалу для визначення художніх засобів.

21

 

Проблематика твору. Порівняльна характеристика Поета і Бертольда.

Застосування схем, таблиці для порівняльної характеристики героїв.

22

 

Контрольна робота. Т. Шевченко і Леся Українка (літературний диктант і розгорнуті відповіді на запитання).

Зменшення обсягу контрольної роботи при збереженні рівня  складності.

23

 

Урок позакласного читання. «Життя видатних людей». Анна Багряна про Ма рію Заньковецьку, Марію Приймаченко, Олену Телігу.

Використання наочних матеріалів (портретів, ілюстрацій, таблиці) для вивчення біографій митців.

 

24

 

Володимир Сосюра. Коротко про поета. Патріотичні, інтимні, пейзажні моти- ви його творів. Любов до Батьківщини як важливий складник життя людини («Любіть Україну!»).

ТЛ: громадянська лірика.

Збільшення часу для вивчення напам’ять поезії. Застосування чек-листа для вивчення біографії В.Сосюри.

 

25

 

«Васильки» – взірець інтимної лірики. Щирість ліричного самовираження в поезії «Осінь (“Облітають квіти, обриває вітер…”).

ТЛ: інтимна лірика, пейзажна лірика.

Теоретичний матеріал розподілено для вивчення частинами .Переформулювання визначень більш доступними для розуміння словами.

 

 

26

 

Володимир Підпалий. Основні відомості про поета. Ідея гуманізму, людяно сті, бережливого ставлення до природи. Незбагненна краса світу, патріотичні  почуття, передані словом («… Бачиш: між трав зелених…»). Багатозначність і змістова глибина художніх образів («Зимовий етюд»).

Збільшено час для індивідуальної роботи на уроці. Використання схем, талиць для визначення художніх засобів.

 

27

 

Василь Голобородько. Самобутня постать поета в українській літературі. Оригінальність, простота висловлення глибоких почуттів, важливих думок.

«З дитинства: дощ» («Я уплетений…»).

ТЛ: вільний вірш, верлібр.

Використання кольорових позначень для оформлення матеріалу.

Використання наочного матеріалу (фотографії, ілюстрації, схеми).

 

 

28

 

Наскрізний патріотизм, філософічність, фольклорна основа його поезій, народознавчі аспекти. «Наша мова», «Теплі слова».

Перегляд презентації.Збільшення часу для виконання індивідуального завдання.

29

 

Урок мовленнєвого розвитку. Написання етюду за поетичними рядками з вивчених творів.

Використання карток- підказок до написання етюду.

30

 

Контрольна робота. В. Сосюра, В. Підпалий, В. Голобородько (тестування).

Зменшення кількості завдань при збереженні складності.

31

 

Урок літератури рідного краю. Ознайомлення з творчістю письменників-зем ляків.

Застосування схеми для  аналізу творчості письменника.

32

 

Повторення та узагальнення вивченого.

Використання тестових завдань для перевірки знань.


ІІс е ме с тр

 

 

 

 

 

33–36

 

Із сучасної української поезії (кінця ХХ – початку ХХІ ст.) (на вибір). Василь Герасим’юк («Чоловічий танець»), Іван Малкович («Із янголом на плечі», «З нічних молитов»), Анатолій Мойсієнко («Жовтень жовті жолуді»), Ігор Павлюк («Дівчинка»), Галина Кирпа («Мій ангел такий маленький…», «Коли до вас тем- ної ночі…»). Розмаїття сучасної лірики. Глибоке бачення поетами-сучасниками проблем української мови, національної культури; прагнення зазирнути у світ душі звичайної людини, осмислити її призначення та сенс життя. Поєднання в поезіях глибинної історичності бачення світу із відчуттям сучасної присутності в ньому.

ТЛ: історичні пісні.

Збільшення часу для вивчення поезії напамʼять. Застосування карток-підказок для  аналізу поезій.

37

 

Урок позакласного читання. Наталена Королева. «Легенди старокиївські».

Перегляд презентації про творчість Наталени Королеви.

Національна драма

 

 

38

 

Іван Карпенко-Карий. Короткі відомості про життя і творчість видатного укра- їнського драматурга ХІХ ст., про театр корифеїв. Трагікомедія «Сто тисяч»

– класичний взірець українського театру корифеїв.

ТЛ: драматичний твір (поглиблено), комедія, трагікомедія.

Переформулювання визначень більш доступними для розуміння словами. Використання наочного матеріалу(картки, схеми).

39

 

Проблема влади грошей, бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи. Актуальність проблем, порушених у творі, для сучасного життя.

Перегляд відео (Трагікомедія "Сто тисяч" І.Карпенка-Карого).

40

 

Засоби сатиричного змалювання образу Герасима Калитки. Інші образи твору.

Використання схеми для характеристики образів твору.

41

 

Урок мовленнєвого розвитку. Інсценізація уривків із трагікомедії «Сто тисяч».

Переформулювання змісту твору більш доступними для розуміння словами( для вивчення напам ‘ять).

42

 

Контрольна робота. Із сучасної української поезії. І. Карпенко-Карий (літе- ратурний диктант і розгорнуті відповіді на запитання).

Застосування меншої кількості завдань при збереженні складності.

43

 

Урок літератури рідного краю. Ознайомлення з творчістю письменників-зем- ляків.

Перегляд презентації про творчість Ніни Романяк).

З української прози

44

 

Михайло Коцюбинський. Коротко про письменника. «Дорогою ціною». При- годницький, романтичний сюжет повісті. Композиційні особливості твору.

Використання чек-листа для вивчення біографії М.Коцюбинського.

 

45

 

Вічний тип шукача правди. Втеча Остапа й Соломії з кріпацької неволі – протест проти будь-якого насильства над людиною. Проблема волі людини та можливостей її здобуття.

Виконання онлайн тестів.Користування (при потребі) визначенням термінів з підручника.

 

46

 

Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв. Романтичність, муж- ність і сила волі української жінки Соломії.

Застосування схеми-підказки для характеристики героїв твору.

47

 

Час і вічність у повісті, символічні образи, роль і сенс кольорів, звуків.

Використання візуальної наочності для аналізу тексту.Теоретичний матеріал розподілено для вивчення частинами.

48

 

Урок виразного читання. Виразне читання уривка з повісті «Дорогою ціною».

Збільшення  часу для підготовки виразного читання уривка.

 

49

 

Олександр Довженко – видатний український кінорежисер і письменник. Його оповідання про один із періодів Другої світової війни. «Ніч перед боєм» – твір про героїзм, самовідданість, патріотичні почуття українців.

Прегляд презентації Використання наочності (портрет, іюстрації) для вивчення творчості О.Довженка.

50

 

Образи діда Платона і діда Савки. Їхній моральний урок для солдатів.

Виконання онлайн тестів. Застосування можливості користуванням визначенням термінів з підручника.

 

51

 

Ніна Бічуя. Коротко про письменницю. «Шпага Славка Беркути» – повість про школу й проблеми дорослішання, про роль батьків у вихованні дітей. Особливості композиції твору.

Використання чек-листа для вивчення біографії та творчості письменниці.

52

 

«Максимальне навантаження» як вияв моральності та відповідальності в житті. Проблема особистості в сучасному світі.

Застосування кольорових позначень для оформлення матеріалу.

53

 

Образи Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілі Теслюк.

Використання схеми для   характеристики образів твору.

54

 

Майстерність письменниці у змалюванні образів. Художні особливості твору.

Застосування картки-підказки для визначення художніх засобів.


55

 

Урок мовленнєвого розвитку. Написання фанфіків на основі повісті «Шпага Славка Беркути».

Застосування картки-підказки для написання фанфіку.

56

 

Контрольна робота. М. Коцюбинський, О. Довженко, Н. Бічуя (тестування).

Зменшення обсягу виконуваних завдань при збереженні рівня складності.

 

57

 

Володимир Дрозд. Основні відомості про письменника. «Білий кінь Шептало». Проблема свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності та мрії, людини в суспільстві, її знеособлення.

Використання наочності(ілюстрацій, схем) для вивчення біографії та творчості Володимира Дрозда.

58

 

Алегоричність образу коня Шептала.

Застосування карток-підказок для характеристики образу героя твору.

 

59

 

Юрій Винничук. Стисло про письменника. «Місце для дракона» – повість-каз- ка про сучасний світ, у якому й досі живуть «драконячі закони».

Використання чек-листа для вивчення творчості письменника.

60

 

Підтекст твору. Проблематика твору: роздуми про добро і зло, вірність і зраду, доцільність самопожертви.

Використання кольорових позначень для оформлення матеріалу.

61

 

Парадокс: дракон Грицько – поет і християнин.

Виконання онлайн тестів. Використання схем-підказок для виконання  завдань.

62

 

Алегоричність образів дракона Грицька, Пустельника та князя.

Зменшення кількості завдань на уроці при збереженні рівня складності.

63

 

Урок позакласного читання. Оксана Думанська. «Школярка з предмістя».

Перегляд презентації. 

Український гумор

 

64

 

Валентин Чемерис. Основні відомості про письменника.

«Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» – гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі: дружбу і перше кохання.

Використання ілюстрацій, схем для вивчення творчості Валентина Чемериса. Збільшено час для індивідуальної роботи на уроці.

65

 

Дитячі проблеми в дорослому житті, передані засобами гумору.

Теоретичний матеріал розподілено для вивчення частинами.

66

 

Образи Вітьки Горобця, Федька Котигорошка, Галі Козачок.

Застосування схем-підказок для характеристики образів героїв твору.

 

 

67

 

Контрольна робота. Письмовий твір на одну з тем: «Загибель яскравої осо- бистості у суспільній неволі (за повістю В. Дрозда “Білий кінь Шептало”)»,

«Добро і зло в сучасному світі (за повістю Ю. Винничука “Місце для драко- на”)», «Поетизація першого почуття у повісті В. Чемериса “Вітька + Галя, або Повість про перше кохання”».

Використання картки-памʼятки для написання твору.

68

 

Урок літератури рідного краю. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків.

Застосування перегляду відео для засвоєння матеріалу.

69

 

Бесіда про твори, що вивчалися упродовж року й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення.

Використання тестових завдань для перевірки знань змісту вивчених творів.

70

 

Підсумковий урок.

Збільшено час для індивідуальної роботи на уроці. Надання можливості користуватися визначенням термінів з підручника.

 

 

 

docx
Додано
8 лютого 2023
Переглядів
1062
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку