Урок "Володимир Сосюра. Коротко про поета. Любов до Батьківщини як важливий складник життя людини ( « Любіть Україну» )"

Про матеріал
Володимир Сосюра. Коротко про поета. Любов до Батьківщини як важливий складник життя людини ( « Любіть Україну» ).
Перегляд файлу

Тема: Володимир Сосюра. Коротко про поета. Любов до Батьківщини як важливий

           складник життя людини  ( « Любіть Україну» ).

 

Мета: ознайомити учнів з матеріалом про життя і творчість поета, історією створення вірша «Любіть Україну»; учити визначати головну думку та художні засоби вірша; учити аналізувати ліричний твір; розвивати вміння відстоювати власну позицію; виховувати почуття поваги до рідної України, її культури.

Очікувані результати: учні знають біографічні дані В. Сосюри, уміють аналізувати та виразно читати вірш «Любіть Україну».

Обладнання: учительська мультимедійна презентація, інтерактивна дошка, відеоролик «Це моя Україна» https://www.youtube.com/watch?v=I4cH0hDAv2c, документальний фільм

« Урок патріотизму» https://www.youtube.com/watch?v=MFsVyaGqSKQ,  аудіозапис.

Методи та прийоми:

а) словесні (слово вчителя, бесіда);

б) наочні (метод ілюстрації, метод демонстрації – показ презентації, документальних фільмів),

в) практичні (складання «асоціативного куща»,есе, сенкану;

г) методи самостійної роботи (робота з текстом, випереджувальне завдання).

 

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент.

Добрий день, шановні учні. Сьогодні в нас із вами незвичайний урок. Дуже хотілося, щоб він приніс нам не тільки знання, а й задоволення.

Сьогоднішня наша зустріч присвячена темі любові, а саме до рідного краю, а перепусткою на урок  для нас усіх нехай будуть відкриті душі і серця. Тож відкиньмо буденність, відкладімо на деякий час наш щоденний клопіт і пориньмо в атмосферу душевного тепла та приязні. Увійдімо  у творчу майстерню, у світ неповторної мелодії щирого українського слова.

Лунає уривок  із пісні  «Це моя Україна» Олесі Заєць.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань ( перший слайд).

 «Асоціативний кущ».

  Україна… Діти, які асоціації викликає  у вас слово «Україна» ? ( учні підбирають асоціації до слова Україна). На сладі – схема:

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань  уроку.

Багато асоціацій викликає слово «Україна». Але найголовнішою я б виділила    любов. Любов до Батьківщини, любов до рідного краю. У кожного вона своя, але сьогодні ми  розглядаємо освідчення в любові до України поета Володимира Сосюри. Запишіть дату та тему уроку «Володимир Сосюра. Коротко про поета. Любов до Батьківщини як важливий складник життя людини. «Любіть Україну».

       Справді, сьогоднішній урок присвячений рідній Україні. А в центрі нашого заняття – чудовий вірш В.М.Сосюри «Любіть Україну!».  Наше завдання – ознайомитися з життєвим і творчим шляхом поета, історією створення поезії  «Любіть Україну»; навчитися визначати головну думку та художні засоби поетичного твору, провести паралелі між минулим та сьогоденням, думкою і серцем осягнути глибину поетичного слова, розвивати вміння відстоювати власну позицію; виховувати почуття поваги до рідної України, її культури.

Очікувані результати: знати біографічні дані В. Сосюри, уміти аналізувати та виразно читати вірш «Любіть Україну».

 

Епіграфом нашого уроку будуть слова відомого поета Тараса Шевченка.

Свою Україну любіть.

Любіть її… Во врем’я люте.

В останню тяжкую минуту

За неї Господа моліть.

                                                                                    Т.Шевченко

З цих слів випливає проблемне питання нашого уроку: «Чи вважаєш ти себе патріотом неньки-України?». Впродовж заняття ми будемо намагатися дати на нього відповідь.

 

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1.Слово вчителя

Кожна людина з великою любов’ю і душевним теплом згадує те місце, де вона народилася, де пройшли її дитячі роки. Рідна домівка є родинним вогнищем, маленькою батьківщиною кожного з нас. Саме тут формується               велике «Я», з якого починається людина і вся наша неповторна Україна.

 Володимир Сосюра також дуже любив Україну. Безліч творів поет присвятив патріотичній темі.

Яким же був Володимир Сосюра? Подивимося на портрет.

Широкоплечий, кремезний, обличчя смагляве, задумливі вишнево-карі очі. Швидка хода, голос високий, ніжний. Таким був В. Сосюра — виразник поетичної душі свого народу. Творчість митця назавжди залишиться однією з найяскравіших сторінок рідної країни. В історію української літератури Володимир Миколайович увійшов не лише як поет-патріот, а й ніжний лірик.

Звучить голос Володимира Сосюри.

 Пошукова робота

Проведемо пошукову роботу. Розгорніть підручник на сторінці 63 і відшукайте біографічні факти. За допомогою цих слів відтворіть життєпис митця.

(Учитель на слайді презентації показує слова: Дебальцево, Третя Рота, де Соссюр, Локотош, восьмеро, ремісниче училище, Харківський інститут, «Третя Рота», 60, 1965. Учні розкривають зміст даних слів.)

Дебальцево – місто, де народився Володимир Сосюра.

Третя Рота –село, у якому минули дитячі роки.

«Третя Рота» - автобіографічний роман.

Де Соссюр — дворянське прізвище предка В. Сосюри, рід котрого, згідно з сімейною легендою, походив від француза, що захопився героїзмом запорозьких козаків та вирушив з ними в українські степи.

Локотош — прізвище матері, яка працювала на патронному заводі в Луганську. На міському балу отримала перший приз за вроду.

Восьмеро — кількість дітей у сім'ї Миколи Сосюри.

Ремісниче училище - здобував освіту.

Харківський інститут – здобував освіту.

60- поетичних збірок

1965 – рік смерті В.Сосюри.

      Двічі В. Сосюра був засуджений до страти. Його врятували вірші: червоноармійці заслухалися поезіями й пожаліли талановитого юнака. Вірші поета переписували, учили  напам’ять, читали коханим дівчатам. У 1944 році поет-патріот написав свій найкращий вірш «Любіть Україну», за що був звинувачений в націоналізмі.

V. Робота над літературним твором.

Історія написання твору.

Запам’ятаймо, вірш «Любіть Україну!» був написаний у 1944 році, після звільнення української землі від фашистських загарбників. Саме біль за понівечений Київ поет виливу рядках цієї поезії, яка увійшла до збірки «Щоб сади шуміли», що  була удостоєна Державної премії першого ступеня. Рядки В. Сосюри «Не можна любити народів других, Коли ти не любиш Вкраїну» стали приводом для цькування поета та звинувачень у буржуазному націоналізмі. «Любіть Україну» - це патріотичний вияв душі митця.

Вірш був заборонений для читачів, твори В.Сосюри  перестають друкуватися. Поет живе під прямою загрозою арешту.

В.М. Сосюра мужньо, хоч і болісно, витримав несправедливу критику, яка підірвала його здоров’я, але своїх  переконань він не змінив.

Любіть Україну!» - це палке слово поета, мовлене в радісну годину визволення української землі. Тож послухайте цю поезію-заклик. Слухайте, слухайте і осягайте серцем.

        Поезія у виконанні Кулик Ірини

Робота з підручником (с.64-65)

Давайте ще раз торкнемося серцем цих прекрасних рядків, прочитавши поезію по одній строфі.

                                            (Поетичний флешмоб)

Подивіться на слайд: лексичне значння допоможе вам краще зрозути зміст твору.

Словникова скарбничка:

Негода – зіпсована погода.

Пурпурові – темно-червоні.

Купина – кущ, який горить і не згорає, символ незнищенності українського народу.

Канонади – гучні звуки від пострілів.

Багнети – ножі на рушницях.

 

Прочитавши поезію, пройдемо вікторину для найуважніших.

За допомогою «Колеса фортуни» ми визначимо, хто відповідатиме.

   Вікторина

 1) Назвіть стихії, що згадуються у поезії «Любіть Україну!». ( Вогонь, повітря, земля, вода, сонце, вітер, трави, води)

2) Який птах згадується у вірші? (Соловей – мова солов’їна)

3) Які твори фольклору згадано? (Пісні, думи)

4) Які кольори згадує поет? (Пурпуровий, багряний, зелений, голубий, ніжно-карий)

5) Назвіть антоніми, що є у вірші. (У сні – наяву, в радості мить – в годину негоди, серцем – ділами)

6) Яка ріка згадується в поезії? (Дніпро)

Руханка.

Бесіда.

Продовжимо роботу над поезією. Дайте відповідь на питання.

Якою В.Сосюра зображує Україну? Чим вона нагадує людину? (Для нас вона в світі єдина, одна, Як очі її ніжно-карі… Вона у зірках, у вербах вона, І в кожному серця ударі)

- До кого звертається В.Сосюра із закликом любити Україну? Чому?

- Від чого застерігає автор поезій юнака і дівчину у своєму зверненні до них? (Юначе! Хай буде для неї твій сміх і сльози, і все до загину… Не можна любить народів других, Коли ти не любиш Вкраїну! Дівчино! Як небо її голубе, Люби її кожну хвилину… Коханий любить не захоче тебе, коли ти не любиш Вкраїну)

-Якими словами    поет закликає любити рідний край? (Любіть Україну всім серцем своїм І всіма своїми ділами)

- З якою метою Україна порівнюється з купиною?

Проведемо проблемно-дослідницьку роботу - ідейно-художній аналіз вірша.

Ваше завдання: дослідити тему, ідею, основну думку та жанр поезії «Любіть Україну!» В.Сосюри.

Тема

Ідея

Основна думка

Жанр

Зображення пое-тичного образу України, її величі та краси

Возвеличення палкої любові українців до рідного краю, до своєї Батьківщини 

Любов до України – невід’ємна час-тина духовності людини; заклик до українців любити рідну землю: «Любіть Україну»             

Громадянська,

патріотична ліри-ка, хоча в поезії є і філософські мотиви, особисті та інтимні

Проаналізувати художні особливості твору.

Художні засоби

Приклад

Епітети 

Вишнева Україна, мова солов’їна (саме він розкриває красу рідного слова, синівську любов), хмари пурпурові, весни світлі і щирі (використовує точні і влучні епітети), кривенькі тини, дівочі очі…

Порівняння 

«Любіть Україну, як сонце, любіть, як вітер, і трави, і води»;; «Любіть, як пісню, що лине зорею», «як та купина, що горить – не згора» (передають красу рідного краю, його природи).

Анафора

Любіть Україну (робить вірш струнким і композиційно завершеним).

Звертання

Юначе! Дівчино!

Досліджуючи художні особливості вірша, ми побачили, що Володимир Сосюра  був справжнім патріотом своєї країни, надзвичайно талановитою особистістю. Я б дуже хотіла дізнатися,  наскільки ви творчі, тому спробуємо скласти сенкан

до образу «Україна».

Україна

 Вишнева, непереможна.

Живе, страждає, бореться.

Наша країна - єдина.

Батьківщина.

 

А зараз повернемось до епіграфа.

 Свою Україну любіть.

Любіть її… Во врем’я люте.

В останню тяжкую минуту

За неї Господа моліть.

 

Чи  актуальні ці слова у наш час через стільки років? 

Так, дійсно ці поезія актуальна і зараз. Любити Україну потрібно як у щасливу мить, так і «годину негоди», бути патріотом, захищати її територію.

Кого, на вашу думку, слід вважати патріотом своєї держави?

За допомогою своїх гаджетів знайдіть лексичне значення слова «патріот» у тлумачному словнику.

Патріот – це той, хто любить свою Батьківщину, відданий своєму народові, готовий для них на жертви й подвиги.

  Любов до Батьківщини людина проносить через усе життя. Важко постраждати за любов: витримати всі гоніння й цькування, але не зламатися, залишитися патріотом.  Таким був Володимир Сосюра.

Тож на початку уроку перед вами стояло проблемне питання: «Чи вважаєш ти себе патріотом неньки-України?». Події сьогодення, за якими ми стежимо, змушують хвилюватися нас, адже ми переживаємо страшні моменти війни. Запрошую висловити свою думку з приводу проблемного питання, адже перед нами «народна платформа», тому й відповіді не коментуються.

Учні висловлюють власну думку щодо запропонованого вчителем питання.

Орієнтовні відповіді:

 

• Так, я – патріот України, бо якби була можливість жити в іншій державі, то я б не погодився на переїзд, бо хіба там є така мальовнича природа, як у нас, а гостинність народу, а фольклор? – звичайно, що ні, адже українці – найгостинніша, найбагатша на фольклористику нація в світі. І я гордий, що я українець і буду продовжувати і берегти народну спадщину предків.

• Я добре вчусь, щоб у майбутньому оволодіти спеціальністю і приносити користь Україні.

• Так, я наполегливо вивчаю рідну українську мову, бо це мова мого народу – державна мова. Ми патріоти своєї України, і нам треба її вдосконалювати і добре знати.

• Я розвиваю свої здібності і таланти, щоб Україна могла пишатися в майбутньому мною.

•Так, я вважаю себе патріотом України, бо мене болить душа за те, що відбувається в Україні. Звичайно я ще не можу нічого вагомого зробити для своєї держави, бо навчаюся у школі, та впевнений, що в майбутньому я буду робити все по-максимуму, щоб Україна стала дійсно квітучою європейською державою.

Слово вчителя

І зараз, як ніколи відчувається піднесення патріотичного духу українців.

     На жаль, В Україні 9 місяців йде війна,  російська армія  щоденно запускає на нашу землю смертоносні ракети, дрони, гинуть не тільки військові, а й мирне населення, діти. Але наші збройні сили, територіальна оборона, волонтерський рух, кожен свідомий українець, навіть діти стали на захист рідної землі. Всі проявляють стійкість та незламність на шляху до перемоги. Ми, українці, миролюбива, нескорена, непереможна нація. Збройні сили України перетворилися на одну з найбільш боєздатних та дієвих армій, дякуючи незламному духу наших воїнів, ми маємо змогу навчатися, проводити вільний час із користю.

 Ми віримо армії перемогу

Із Богом у серці, із сонцем душі

 Співаємо пісню, новітні вірші.

Хоч ми в бомбосховищах і у підвалах

 Хоч вся земля України у ранах

Ми - оптимісти, ми віримо Богу.

Ми віримо в армію, перемогу.

Підтримуємо дух бійців, їхні сили

 Ми проти війни, нам не треба могили.

 Для України день радості буде.

 Його зачекалися у світі люди.

Вся Україна - сім'я непоборна,

Армії нашій підтримка народна.

Народ і армія - єдині,

Непереможні, незборимі.

Від серця війську допомога

Настане, буде перемога.

                                                 Зоя Ружен

 

Все буде Україна, і лише справжній українець зможе прочитати ці рядки:

 

 

 

 

 

 

 

 

 VІ. Рефлексія.

Отже, давайте підведемо підсумок нашої роботи. Закінчіть речення.

 

  • Я навчився…
  • Мені сподобалося…
  • Мене схвилювало…
  • Мене зацікавило…
  • Чи здійснилися очікування…

І.Оцінювання

Чи здійснилися ваші очікування ?

Лист самооцінювання.

 

Критерії оцінювання

Так

Ні

Я відповідав/відповідала на запитання

 

 

Я старанно фіксував/фіксувала матеріал у зошиті

 

 

Я брав/брала участь у пошуковій роботі

 

 

Я відповідав/відповідала на питання вікторини

 

 

Я виконував/виконувала творче завдання

 

 

Я вдало узагальнював/узагальнювала думки інших

 

 

 

 Я дякую вам, діти, за вашу працю. У своїй роботі ви проявили любов до України. Бажаю вам, щоб ваші душі завжди були відкриті для добра і милосердя, безмежної любові до країни, бо саме вам творити майбутнє, її долю, вашими серцями її зігрівати і сподіваюся, що ви виростите достойними синами і дочками свого народу. Успіхів вам!

VІІІ. Домашнє завдання: Вивчити напам’ять вірш; написати листа воїнам ЗСУ, або міні-твір на тему: «Що таке патріотизм і чому ми повинні любити нашу Батьківщину?».

Індивідуальне завдання

Намалювати ілюстрацію на тему «Вишнева моя Україна»

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 лютого 2023
Переглядів
658
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку