Адаптоване КТП з інтегрованого курсу Пізнаємо природу 6 клас

Про матеріал
Адаптоване календарно - тематичне планування з інтегрованого курсу Пізнаємо природу в 6 класі відповідно до модельної навчальної програми «Пізнаємо природу». 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авторки: Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.)
Перегляд файлу

Переглянуто

Заступник директора

з навчальної роботи

___________________________

___________________________

Календарно – тематичне планування інтегрованого курсу « Пізнаємо природу» 6 клас

( 2 години на тиждень)

№з/п

Дата

Тема уроку

Орієнтири для оцінювання

Види діяльності

Домашня робота

РОЗДІЛ 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ (3 год)

Тема 1. Перший крок у науку  (3 год)

1

 

Інструктаж з БЖД. Що вивчають науки про природу

Об’єкт і предмет природничих наук.

Взаємозв’язок природничих наук.

•здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах;

•представляє текстову інформацію з одного джерела використовуючи різні способи і засоби візуалізації змісту;

•використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові / медіатекстові джерела інформації;

•ілюструє прикладами самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб використання здобутків природничих наук для сталого розвитку суспільства;

•унаочнює та візуалізує почуте повідомлення (самостійно або з допомогою інших осіб),використовуючи різні засоби (малюнки, схеми, таблиці, комікси тощо) для відтворення змісту, структурування інформації;

•визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження розуміє внесок учених-природничників і винахідників у створення нових технологій та вдосконалення техніки;

Робота з джерелами інформації про природу,
використання QR-кодів, цифрового контенту природничого змісту;

• створення таблиці «Об’єкт і предмет природничих наук»;
• з’ясування послідовності та суті етапів наукового методу пізнання.

Адаптація: Робота з джерелами інформації про природу, використання QR-кодів;

• з’ясування послідовності та суті етапів наукового методу пізнання.

 

§1

2

 

Чому змінюються професії

Природничі науки, STEM і
професії майбутнього

•ілюструє прикладами самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб використання здобутків природничих наук для сталого розвитку суспільства;

•унаочнює та візуалізує почуте повідомлення (самостійно або з допомогою інших осіб),використовуючи різні засоби (малюнки, схеми, таблиці, комікси тощо) для відтворення змісту, структурування інформації;

•використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові / медіатекстові джерела інформації;

•пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб значення науки для створення нових технологій і сучасної техніки;

• профорієнтаційна гра «Професії майбутнього і
природничі науки»;

Адаптація: участь у профорієнтаційній грі «Професії майбутнього і
природничі науки»;

§2

3

 

Чому в природі все взаємопов’язано

Причинно-наслідкові зв’язки у природі

•представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень;

•унаочнює та візуалізує почуте повідомлення (самостійно або з допомогою інших осіб),використовуючи різні засоби (малюнки, схеми, таблиці, комікси тощо) для відтворення змісту, структурування інформації;

 

§3

РОЗДІЛ 2. ПІЗНАЄМО ЯВИЩА ПРИРОДИ ( 29 год)

Тема 1. Пізнаємо фізичні явища ( 16 год)

4

 

Що таке рух та які бувають рухи

Механічні явища

 Механічний рух тіл. Відносність
руху і спокою. Траєкторія.
 

  •                  узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб  відому/опрацьовану інформацію про фізичні явища;
  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за опрацьованою інформацією про механічний рух;
  •                  розрізняє  самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб види механічного руху, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  •                  ставить запитання про ознаки криволінійного і прямолінійного руху
  •                  наводить  самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб приклади відносності руху і стану спокою;
  •                  представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію у графічній формі
  •                  виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб завдання за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти;
  •                  усвідомлює цінність знань про механічний рух для власного розвитку й безпеки

Вимірювання відстані й часу;

Адаптація:: Вимірювання відстані й часу;


 

§4

5

 

Чи завжди порібно поспішати

Прямолінійний і криволінійний рух. Величини, що описують рух.
Швидкість.

  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про швидкість;
  •                  вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі види руху, які можна дослідити;
  •                  володіє поняттям, формулює визначення швидкості, шляху;
  •                  називає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб вживані одиниці часу, шляху, швидкості;
  •                  розраховує  самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пройдений тілом шлях;
  •                  ставить запитання під час розв’язування задач на  знаходження швидкості, шляху, часу;
  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб експеримент з обчислення середньої швидкості за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •                  усвідомлює цінність знань про швидкість для власного розвитку й безпеки

• обрахунок середньої швидкості руху пішохода;
• розв’язування задач на знаходження швидкості;

Адаптація: обрахунок середньої швидкості руху пішохода

§5

6

 

Чому колеса потяга стукають

Теплові явища

Теплове розширення твердих тіл,
рідин і газів. Негативні впливи
теплового розширення.
Використання ефектів теплового
розширення.

  •                  описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб тепловий стан фізичних тіл;  особливості руху атомів i молекул речовини в різних агрегатних станах речовини використовуючи відповідну наукову термінологію;
  •                  обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення теплового розширення твердих тіл, рідин і газів;
  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про застосування розширення твердих тіл, газів, рідин;
  •                  використовує наукові факти для формулювання власних суджень розширення твердих тіл, рідин і газів;
  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження за експериментом теплового розширення твердого тіла, рідин і газів за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •                  пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб залежність розмірів фізичних тіл від температури.
  •                  аналізує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб негативний вплив теплового розширення твердих тіл;
  •                  усвідомлює необхідність використання енергозбережувальних технологій;

спостереження (або відеоролик) демонстрації теплового
розширення твердих тіл (кільце і куля);
• спостереження теплового розширення рідин і газів;

Адаптація: спостереження теплового розширення твердих тіл, рідин і газів
 

§6

7

 

Чому тваринам і рослинам не холодно під снігом

Теплопередача.
Поняття про передачу тепла у
твердих тілах, рідинах і газах.
 

  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження за експериментом теплопередачі за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •                  описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб результати спостереження, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про види теплопередачі;
  •                  використовує наукові факти для формулювання власних суджень щодо теплопровідності різних речовин;
  •                  формулює запитання, щоб уточнити розуміння прочитаного повідомлення;
  •                  встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб закономірності теплопередачі в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;
  •                  дотримується правил безпеки життєдіяльності під час експериментів;
  •                  усвідомлює необхідність використання енергозбережувальних технологій;

• спостереження явища теплопередачі;

• виготовлення моделі рідинного термометра;

Модифікація: спостереження явища теплопередачі;

 

§7

8

 

Як закип’ятити воду снігом

Пароутворення. Кипіння

  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження за експериментом кипіння води за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про кипіння;
  •                  формулює запитання, щоб уточнити розуміння переглянутого відеоматеріалу;
  •                  описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб процес кипіння рідини використовуючи  відповідну наукову термінологію;
  •                  використовує наукові факти для формулювання власних суджень щодо застосування залежності температури кипіння від атмосферного тиску;
  •                  пояснює призначення термометра і принцип його функціонування
  •                  дотримується правил безпеки життєдіяльності під час експериментів;

• спостереження явища кипіння;

Адаптація: спостереження явища кипіння

§8

9

 

Урок узагальнення

 

Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію про механічні, теплові, електричні, світлові і звукові явища.

Діагностувальна робота №1.

Адаптація: Діагностувальна робота №1 (скорочення обсягу завдань)

Урок узагальнення

 

10

 

Чому протилежності притягуються

Електричні явища

Електризація тіл. Взаємодія
наелектризованих тіл. Поняття про електричні заряди.

  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про електричний заряд, електричний струм, провідники, ізолятори;
  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб експеримент електризації тіл, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •                  описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб результати досліду, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  •                  аналізує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб процес взаємодії заряджених тіл;
  •                  використовує наукові факти для формулювання власних суджень щодо проявів електричних явищ у природі;

спостереження взаємодії тіл, наелектризованих тертям;
• спостереження електризації через вплив;

Адаптація: спостереження взаємодії тіл, наелектризованих тертям;
 

§9

11

 

Чи проводить людина електричний струм

Електричний розряд.

Провідники та ізолятори.
Блискавка. Правила безпечної
поведінки під час грози.

 

  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про електричний заряд, електричний струм;
  •                  пояснює призначення блискавичника і принцип його функціонування;
  •                  формулює запитання, щоб уточнити розуміння переглянутого відеоматеріалу;
  •                  використовує наукові факти для формулювання власних суджень щодо електричних розрядів;
  •                  аналізує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб поділ матеріалів на провідники та ізолятори;
  •                  використовує наукові факти для формулювання власних суджень щодо електричних розрядів  у природі;
  •                  Розуміє небезпеку блискавки
  •                  Знає правила безпечної поведінки під час гроз

•Демонстрація провідників та ізоляторів

•Відео блискавки

Адаптація: Відео блискавки

§10

12

 

Що таке електричне коло і як його складати

Електричне коло. Елементи
електричних кіл. Складання
електричних кіл.

• описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб елементи електричного кола, використовуючи відповідну наукову термінологію;

  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про елементи електричного кола;
  •                  формулює запитання, щоб уточнити розуміння принципів складання електричних кіл;
  •                  аналізує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб схеми електричних кіл;
  •                  складає  самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб найпростіші електричні кола
  •                  креслить самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб схеми найпростіших електричних кіл
  •                  дотримується правил безпеки життєдіяльності під час експериментів;

• схематичне зображення окремих елементів та схеми
електричного кола;

• складання електричних кіл;

Адаптація: складання електричних кіл

§11

13

 

Де можна використовувати електричний струм. Майбутнє за електромобілями

Дії електричного
струму. Електроприлади. Правила безпечної поведінки з
електроприладами.

Електромобілі.
Поняття про перетворення та
передачу електроенергії.

  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про дії електричного струму;
  •                  описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб приклади дії електричного струму, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб експеримент, який демонструє дію електричного струму,  використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •                  аналізує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб схеми передачі електроенергії ;
  •                  знає електропобутові прилади
  •                  знає і дотримується правил безпеки під час роботи з електричними приладами й пристроями;
  •                  усвідомлює необхідність до економічного ставлення щодо використання електроприладів;
  •                  оцінює значення енергії електричного струму в побуті.

• спостереження дій електричного струму;

• мозковий штурм «Як зменшити споживання електричної
енергії?»;

дискусія в групах «Яким буде транспорт через 100 років?»;

Адаптація: спостереження дій електричного струму;

мозковий штурм «Як зменшити споживання електричної
енергії?»

дискусія в групах «Яким буде транспорт через 100 років?»;

 

§12

14

 

Світло-джерело життя

Світлові явища

Світло і тінь. Природні та штучні
джерела світла. Утворення тіні. Прямолінійне
поширення світла. Прозорі, непрозорі та напівпрозорі
предмети. 
 

  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про світлові явища;
  •                  аналізує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб різні джерела світла;
  •                  обирає з допомогою вчителя чи інших осіб природні і штучні джерела;
  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб дослід на підтвердження прямолінійного поширення світла за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •                  пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для підтвердження прямолінійного поширення світла;
  •                  описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб утворення тіні, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  •                  наводить  самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб приклади прозорих, напівпрозорих  і непрозорих тіл;
  •                  усвідомлює значення світла для життя на Землі та в побуті;
  •                  усвідомлює значення гігієни зору та профілактики його вад

спостереження прямолінійного поширення світла,
• спостереження утворення тіні;

Адаптація: спостереження прямолінійного поширення світла,
спостереження утворення тіні;

 

 

§14

15

 

Чи може тіло бути невидимим

Поняття про закони
поширення світла.

  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про відбивання, заломлення і розсіювання світла;
  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб дослід на відбивання, заломлення, розсіювання світла за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •                  встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб закономірності явища відбивання, заломлення і розсіювання,  підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;
  •                  представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію про відбивання, заломлення світла в формі графічної інформації;
  •                  аналізує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб наслідки відбивання і заломлення світла;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення появи веселки;

розсіяння світла, відбивання та заломлення світла;

Адаптація: розсіяння світла

§15

16

 

Як ми бачимо

Як діє лінза. Як
виникає зображення в оці.

  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про лінзи, їх застосування;
  •                  аналізує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб хід променів в лінзах;
  •                  описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб які зображення можна отримати за допомогою лінз використовуючи відповідну наукову термінологію;
  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб дослід, який моделює принцип дії лінзи за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •                  знає будову ока, і призначення основних  його частин
  •                  ставить запитання про будову оптичних приладів;
  •                  здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації про оптичні прилади;
  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб дослід, який моделює принцип дії фотоапарата за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;

• спостереження утворення зображення за допомогою лупи;

• демонстрація моделі будови ока;

• виготовлення (демонстрація) камери-обскури;

Адаптація:  спостереження утворення зображення за допомогою лупи;

§16

 

17

 

Чому комар пищить.

Звукові явища
Джерела та характеристики звуку.
 

  •                  відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про джерела, приймачі і характеристики звуку;
  •                  вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі звукові явища, характеристики звуку, які можна дослідити;
  •                  описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб які характеристику звукових хвиль, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб дослід, який моделює принцип дії лінзи за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •                  дотримується правил поведінки при виконанні спостережень небесних об’єктів для збереження здоров’я і довкілля;
  •                  здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації про застосування звукових явищ;
  •                  оцінює власний внесок у дослідження і важливість набутих дослідницьких навичок;

• дослідження залежності характеристик звуку від натягу і
довжини струни (пластини);

Адаптація:  дослідження залежності характеристик звуку від натягу і
довжини струни (пластини);


 

§17

18

 

Чи можуть дерева розмовляти.

Як поширюється звук. Швидкість звуку.

Як ми чуємо.

Вплив звуків на організм  людини.

 

  •                  ставить запитання про будову і властивості звукових хвиль, умови виникнення та перебігу поширення звуку;
  •                  виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •                  дотримується правил поведінки при виконанні спостережень небесних об’єктів для збереження здоров’я і довкілля;
  •                  представляє результати спостережень і досліджень у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв;
  •                  використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб уявлення про взаємозв’язки швидкості поширення звукових хвиль і густиною та температурою для розв’язання запропонованої життєвої /навчальної проблеми;
  •                  встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності шкідливого впливу гучного звуку, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;
  •                  обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення звукових явищ;
  •                  здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації про зменшення негативного впливу шуму;
  •                  оцінює власний внесок у дослідження і важливість набутих дослідницьких навичок;

•дослідження швидкості поширення звуку в різних середовищах;

• демонстрація моделі поширення звуку (або відеоролик);

• демонстрація наочності впливу звуку на організм (або відеоролик);

Адаптація: дослідження швидкості поширення звуку в різних середовищах

§18

19

 

Урок узагальнення

 

Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію про механічні, теплові, електричні, світлові і звукові явища.

Діагностувальна робота №2.

Адаптація: Діагностувальна робота №12(скорочення обсягу завдань)

 

Тема 2. Пізнаємо речовини та їхні зміни (4 год)

20

 

Речовини навколо тебе.

 

  • ставить запитання про будову  речовини і властивості тіл, їхні ознаки;
  • здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації про органічні і неорганічні речовини в доступних джерелах;
  • узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію про природні і штучні речовини;
  • виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації про речовини в навколишньому середовищі;
  • описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, що відбуваються під час колообігу речовин , використовуючи відповідну наукову термінологію;
  • формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи речовин, явищ і процесів на основі нетекстової інформації;
  • створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації про різні речовини в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;
  • виявляє невідомі для себе знання про різноманітність речовин;
  • відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про речовини;
  • встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб закономірності класифікації речовин, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;
  • групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб речовини за визначеною ознакою;
  • встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки між різними речовинами в природі;
  • виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  •  використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб уявлення про взаємозв’язки речовин природи для розв’язання запропонованої життєвої /навчальної проблеми;

складання таблиці «Класифікація речовин»;

Адаптація:  бесіда: «Класифікація речовин»

 




 

§19

21

 

Чисті речовини та суміші.

Однорідні
та неоднорідні суміші. Способи
розділення сумішей.

Основні
речовини, що входять до складу
атмосфери (кисень, азот,
вуглекислий газ), гідросфери (вода)
та літосфери (пісок, вапняк, вугілля).

 

  • відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про чисті речовини та суміші;
  • виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження сумішей, використовуючи запропоновані інструменти.
  • здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації про основні речовини, що входять до складу атмосфери, гідросфери та літосфери в доступних джерелах;
  • узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію різні суміші;
  • ставить запитання про однорідні і неоднорідні суміші їхні ознаки;
  • встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб закономірності розділення сумішей, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;
  • описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи розділення сумішей використовуючи відповідну наукову термінологію;
  • обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення утворення сумішей;
  • використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб уявлення про взаємозв’язки між сумішшю і способом її розділенням  для розв’язання запропонованої життєвої /навчальної проблеми;
  • виявляє невідомі для себе знання про властивості чистих речовин і сумішей;

• спостереження сумішей за допомогою лупи (або зуму в мобільному телефоні);  

• виготовлення фільтра;

• дослідження чинників, що впливають на розчинність;

Адаптація: дослідження чинників, що впливають на розчинність;

§20

22

 

Які суміші забезпечують життя

Повітря та морська вода – природні суміші.
Зворотні та незворотні зміни
речовин.

  • відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про чисті речовини та суміші;
  • ставить запитання про повітря і морську воду, їх властивості, зворотні і незворотні зміни речовини, їхні ознаки;
  • здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природні суміші в доступних джерелах;
  • узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію про зворотні і незворотні зміни речовини;
  • описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб зворотні і незворотні процеси, що відбуваються з речовинами, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  • встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб закономірності змін речовини, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;
  • виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  • використовує наукові факти про суміші та явища випаровування для формулювання власних суджень;
  • виявляє невідомі для себе знання;

• демонстраційний експеримент (або відеоролик)
«Спостереження явища випарювання»;

Адаптація: відеоролик:
«Спостереження явища випарювання»;

 

§21

23

 

Практична робота «Приготування і розділення сумішей»

  • дотримується правил поведінки при виконанні практичної роботи для збереження здоров’я і довкілля;
  • виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  • визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи виконання практичної роботи;
  • використовує наукові факти для формулювання власних суджень;
  • пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб»

• практична робота «Приготування та розділення
сумішей»;

Адаптація: практична робота «Приготування та розділення
сумішей» (зменшення обсягу завдань)

§22

Тема 3. Пізнаємо астрономічні явища (3 год.)

24

 

Земля і Місяць.

Фази Місяця. Поняття про припливи та відпливи.

• описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб вигляд Землі з космосу, використовуючи відповідну наукову термінологію;

• обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення появи кратерів на Місяці та зміни його фаз;

• формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесний опис фаз Місяця на основі нетекстової інформації;

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про Місяць, як природний супутник Землі;

• використовує наукові факти для формулювання власних суджень щодо освоєння людиною Місяця;

• встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб закономірності явища припливів та відпливів, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;

• виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та фазами Місяця, використовуючи запропоновані інструменти.

• ознайомлення з фотографіями Місяця;

• дослідницьке завдання «Як утворюються кратери?»;

• ознайомлення з аерокосмічними знімками поверхні Землі, за якими досліджують фактори антропогенного впливу;

• вивчення фотографій Землі з космосу;

• спостереження за фазами Місяця та виготовлення таблиці-схеми «Фази Місяця»;

• моделювання явища припливу за допомогою повітряної кульки.

Адаптація:  ознайомлення з фотографіями Місяця; вивчення фотографій Землі з космосу;

ознайомлення з аерокосмічними знімками поверхні Землі, за якими досліджують фактори антропогенного впливу;

§23

25

 

Які бувають рухи Землі

Зміна дня і ночі; зміна пір року.

Добовий та орбітальний рухи Землі.

• ставить запитання про причини зміни дня і ночі та пір року на Землі;

• встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язок між обертанням Землі та зміною дня і ночі;

• обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення причини зміни пір року на Землі;

• здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації в доступних джерелах про тривалість дня і ночі на екваторі та полюсах земної кулі;

• відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про причини змін дня і ночі та пір року на Землі.

• ознайомлення з добовим та орбітальним рухом Землі;

• інформаційний пошук «Тривалість дня і ночі на екваторі та полюсах земної кулі»;

• дослідницьке завдання «Де на земній кулі день дорівнює ночі круглий рік».

Адаптація:  ознайомлення з добовим та орбітальним рухом Землі;

дослідницьке завдання «Де на земній кулі день дорівнює ночі круглий рік».

 

§24

26

 

Як відбуваються сонячні та місячні затемнення

• ставить запитання про причини сонячних і місячних затемнень;

• описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб сонячні та місячні затемнення, використовуючи відповідну наукову термінологію;

• встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки небесних об’єктів під час затемнення Сонця і Місяця;

• виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації про затемнення Сонця і Місяця;

• пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб навчальну модель перебігу сонячного і місячного затемнення;

• відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією про причини сонячних і місячних затемнень.

• ознайомлення з фотографіями Місяця і Сонця під час різних фаз затемнення цих об’єктів;

• вивчення схем (рисунків), що пояснюють причини затемнення Сонця і Місяця;

• моделювання (або відеоролик) сонячного та місячного затемнення;

• вивчення впливу затемнень Місяця і Сонця на довкілля.

Адаптація:  ознайомлення з фотографіями Місяця і Сонця під час різних фаз затемнення цих об’єктів;

вивчення схем (рисунків), що пояснюють причини затемнення Сонця і Місяця;

• моделювання (або відеоролик) сонячного та місячного затемнення

§25

27

 

Урок узагальнення

 

Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію про хімічні, астрономічні, біологічні явища.

Діагностувальна робота № 3

Адаптація:   Діагностувальна робота №3 (скорочення обсягу завдань)

 

Тема 4. Пізнаємо біологічні явища ( 6 год)

28

 

Живлення організмів.

Фотосинтез. Мінеральне живлення рослин. Рослини, які поєднують фотосинтез з іншими способами живлення. Різноманітність їжі,
способів живлення і систем
травлення тварин. Поняття про
перетворення речовин в організмі людини (від травної системи до клітини)

• вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити;

• ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

• обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

• використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб правила, способи і відповідні засоби для розв’язання навчальної /життєвої проблеми;

• розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки;

•складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі;

•відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

•наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують /спростовують досягнення мети дослідження;

•визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження;

•передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження;

•оцінює власний внесок у дослідження і

важливість набутих дослідницьких навичок. представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної

інформації або інфографіки

• дослід, що підтверджує утворення крохмалю на світлі в процесі фотосинтезу;
• створення буклета «Чим харчуються дикі тварини (які живуть біля людей чи в зоопарку, лісі, озері і т. д. (на вибір
учнів)», «Чим харчуються домашні тварини»;
• складання узагальнювальних схем «Живлення рослин»,
«Способи живлення тварин», «Шлях речовин від ротової порожнини до клітини тіла (на прикладі організму людини)»;

Адаптація:  спостереження досліду, що підтверджує утворення крохмалю на світлі в процесі фотосинтезу;

§26

29

 

Дихання організмів

Як дихають рослини.
Різноманітність органів і способів
дихання тварин

вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити;

• ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки;

• обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

• використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб правила, способи і відповідні засоби для розв’язання навчальної /життєвої проблеми

дискусія «Чи всі організми дихають?»;
• дослідження дихання рослин;
• дослідження і спостереження за диханням людини;
• інформаційний пошук «Що таке дихальна недостатність»,
«Що показує пульсоксиметр»;

Адаптація:

дискусія «Чи всі організми дихають?»;
• дослідження дихання рослин;
спостереження за диханням людини;

§27

30

 

Подразливість, рухи організмів

Різноманітність рухів рослин. Види руху тварин. Подразливість рослин і тварин.

• розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки;

•складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі;

•відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

•наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують /спростовують досягнення мети дослідження;

•визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження;

• спостереження за рухами рослин на підвіконні;
• обговорення відео з прикладами рухів тварин;

• спостереження за подразливістю рослин на прикладі мімози
сором’язливої або комахоїдних рослин (росички, венериної
мухоловки);
• обговорення відео з прикладами подразливості різних
тварин;
• спостереження за реакцією тварин на подразники;

Адаптація:

спостереження за рухами рослин на підвіконні;
• обговорення відео з прикладами рухів тварин;

• спостереження за подразливістю рослин на прикладі мімози
сором’язливої або комахоїдних рослин (росички, венериної
мухоловки);
• обговорення відео з прикладами подразливості різних
тварин;
• спостереження за реакцією тварин на подразники;

§28

31

 

Розмноження організмів.

•складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі;

•відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

•наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують /спростовують досягнення мети дослідження;

•визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження;

• розпізнавання насіння різних рослин, що трапляються в
регіоні;
• екскурсія в теплицю або фермерське господарство;

Адаптація:

розпізнавання насіння різних рослин, що трапляються в
регіоні;

§29

32

 

Практична робота 2 «Розмноження рослин»

Порівняння типів розмноження
рослин: нестатеве (спороутворення
у папоротеподібних), статеве
(утворення насіння у
покритонасінних) і вегетативне (на
прикладі папоротеподібних і
покритонасінних рослин). Форми
розмноження тварин

 

• практична робота «Розмноження рослин»;
Адаптація:

практична робота «Розмноження рослин»

 


Переглянуто

Заступник директора

з навчальної роботи

___________________________

___________________________

Календарно – тематичне планування інтегрованого курсу « Пізнаємо природу» 6 клас

( 2 години на тиждень)

 

№з/п

Дата

Тема уроку

Орієнтири для оцінювання

Види діяльності

Домашня робота

33

 

Ріст і розвиток організмів.

Як ростуть рослини, тварини,
людина. Таємниці індивідуального
розвитку різних організмів. Життєві цикли рослин і тварин. Тривалість життя

• розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки;

•складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі;

•відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

•наводить з допомогою вчителя чи інших осіб міркування / докази, що підтверджують /спростовують досягнення мети дослідження;

•визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження;

•оцінює власний внесок у дослідження і

важливість набутих дослідницьких навичок. представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної

інформації або інфографіки

мети дослідження;

•дослідження «Вплив умов на проростання насіння рослин»;
• складання в парах схеми «Етапи розвитку рослин (на прикладі квіткових рослин)»;
• складання в групах схеми «Етапи розвитку тварин (на прикладі комах, земноводних, птахів, домашніх ссавців)»;
• виконання проєкту на вибір учнів «Розвиток квіткової рослини (обраної учнями)», «Розвиток тварини (обраної учнями)», «Розвиток людини»

практична робота

«Розмноження рослин»;

Адаптація:

дослідження «Вплив умов на проростання насіння рослин»;

виконання проєкту на вибір учнів «Розвиток квіткової рослини (обраної учнями)», «Розвиток тварини (обраної учнями)», «Розвиток людини»

практична робота

«Розмноження рослин»;

§30

РОЗДІЛ III. ПІЗНАЄМО СОНЯЧНУ СИСТЕМУ(10 год.)

Тема 1. Астрономічні інструменти та спостереження (3 год.)

34

 

Що таке сузір’я

Небесна сфера. Зоряне небо. Сузір’я.

Вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших              осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах;

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації природничого змісту;

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; представляє самостійно              або              з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

 модельовані спостереження за зоряним небом і небесними тілами за допомогою цифрових ресурсів (на вибір учителя і за бажанням дітей);

 виготовлення (моделювання) основної фігури відомого сузір’я;

 екскурсія в планетарій (за можливості) або ознайомлення із зоряним небом за допомогою віртуального планетарію;

 ознайомлення з картою зоряного неба та визначення на ній найвідоміших сузір’їв;

дослідницьке завдання «Як на зоряному небі відрізнити зорю від планети»

Адаптація:  

модельовані спостереження за зоряним небом і небесними тілами за допомогою цифрових ресурсів (на вибір учителя і за бажанням дітей);

 ознайомлення з картою зоряного неба та визначення на ній найвідоміших сузір’їв

§31

35

 

Твої власні астрономічні спостереження

Твої власні  астрономічні спостереження. Бінокль.

візуальні спостереження Сонця методом темної

кімнати чи проекції;

•ознайомлення з принципом роботи бінокля;

спостереження (за можливості) Місяця за допомогою бінокля

Адаптація:  ознайомлення з принципом роботи бінокля

§32

36

 

Навіщо астрономам телескопи.

Оптичні телескопи та  радіотелескопи.

  •   ознайомлення з

фотографіями українських телескопів та радіотелескопів;

  •   ознайомлення з

фотографіями найбільших наземних і космічних телескопів та радіотелескопів;

  •   інформаційний пошук

«Історія винайдення телескопа»;

  •   ознайомлення з принципом роботи оптичного телескопа і радіотелескопа;
  •   дослідницьке завдання:

«Чому сучасні наземні астрономічні обсерваторії зазвичай розміщують високо в горах?»

Адаптація: ознайомлення з

фотографіями найбільших наземних і космічних телескопів та радіотелескопів

  •   ознайомлення з

фотографіями найбільших наземних і космічних телескопів та радіотелескопів;

  •   інформаційний пошук

«Історія винайдення телескопа»;

  •   ознайомлення з принципом роботи оптичного телескопа і радіотелескопа

§33

Тема 2. Сонячна система (4 год.)

37

 

Як влаштована Сонячна система.

Склад Сонячної системи. Сонце. Планети та карликові планети. Малі тіла. Метеороїди.

створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій

і пристроїв; оцінює власний внесок у дослідження і важливість набутих дослідницьких навичок; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися              для досліджень і фіксування результатів;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

використовує наукові факти для формулювання власних суджень;

виявляє невідомі для себе знання;

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

 

  •   ознайомлення зі схемами (рисунками) будови Сонячної системи;
  •   ознайомлення з

фотографіями Сонця, планет, карликових планет, комет та астероїдів;

  •   дослідницьке завдання «Яке небесне тіло є головним в Сонячній системі?»;
  •   практичне завдання «Орбіта планети – еліпс»;
  •   моделювання планетних орбіт Сонячної системи;

моделювання орбіти потенційно небезпечного для Землі астероїда

Адаптація: ознайомлення з

фотографіями Сонця, планет, карликових планет, комет та астероїдів

дослідницьке завдання «Яке небесне тіло є головним в Сонячній системі?»

§34

38

 

Які бувають планети.

Загальна характеристика планет земної групи та планет-гігантів. Кратери й астроблеми. Супутники та кільця планет.

  •   ознайомлення з

фотографіями планет земної групи;

  •   ознайомлення з

фотографіями планет-гігантів;

  •   інформаційний пошук «На яких планетах побували космічні апарати?»;
  •   ознайомлення з

фотографіями кратерів та астроблем;

  •   ознайомлення з

фотографіями супутників і кілець планет.

Адаптація: ознайомлення з

фотографіями планет земної групи;

  •   ознайомлення з

фотографіями планет-гігантів;

  •   інформаційний пошук «На яких планетах побували космічні апарати?»;
  •   ознайомлення з

фотографіями кратерів та астроблем;

ознайомлення з

фотографіями планет, супутників

§35

39

 

Як земляни шукали життя в Сонячній системі.

Пошуки життя в Сонячній системі. Проєкти освоєння та колонізації Сонячної системи.

  •   ознайомлення з результатами пошуку життя в Сонячній системі;
  •   інформаційний пошук

«Перші кроки до колонізації Марса»;

  •   виготовлення і презентація макету «Космічна база»;

Адаптація:  ознайомлення з результатами пошуку життя в Сонячній системі

  •   інформаційний пошук

«Перші кроки до колонізації Марса»;

§36

40

 

Інформаційний проєкт «Які тварини і рослини побували в космосі?»;

«Імена України в космосі».

  •   «Які тварини і рослини побували в космосі?»;
  •   інформаційний проєкт

«Імена України в космосі».

Адаптація:  Які тварини і рослини побували в космосі?

 

Тема 3. Всесвіт (3 год.)

 

41

 

Що таке системи світу.

Геоцентрична та геліоцентрична моделі Всесвіту.

узагальнює самостійно опрацьовану інформацію про Сонячну систему і Всесвіт.

  •   ставить запитання про ознаки геоцентричної та геліоцентричної моделей світу;
  •   здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації в доступних джерелах про уявлення різних народів щодо будови Землі та Всесвіту;
  •   узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію про зорю як самосвітне небесне тіло;
  •   виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації про різну яскравість зір;
  •   описує самостійно або з допомогою вчителя чи

інших осіб залежність яскравості зір від їх відстані до Землі, використовуючи відповідну наукову

термінологію;

 

  •   ознайомлення з тим, як різні народи уявляли будову Землі та Всесвіту;
  •   ознайомлення з геоцентричною та геліоцентричною системами світу;
  •   моделювання яскравості зір в залежності від відстані до них;
  •   дослідницьке завдання «Яка причина відмінності в

яскравості зір на нічному небі»;

інформаційний пошук «Чи існуватимуть у Всесвіті весь час зорі?».

Адаптація:   ознайомлення з тим, як різні народи уявляли будову Землі та Всесвіту

  •   ознайомлення з геоцентричною та геліоцентричною системами світу;
  •   дослідницьке завдання «Яка причина відмінності в

яскравості зір на нічному небі»;

інформаційний пошук «Чи існуватимуть у Всесвіті весь час зорі?»

§37

42

 

Що було, є і буде у Всесвіті. Сучасні уявлення про Всесвіт. Наше місце у Всесвіті

  •   ознайомлення з

фотографіями (рисунками) зір, зоряних скупчень і туманностей;

  •   ознайомлення з

фотографіями галактик і скупчень галактик;

  •   моделювання спіральної галактики з аркуша картону;
  •   моделювання процесу розширення Всесвіту за допомогою повітряної кульки;
  •   дослідницьке завдання

«Поблизу яких зір найперше доцільно шукати життя, подібне до нашого?»

  •   Адаптація:  ознайомлення з

фотографіями (рисунками) зір, зоряних скупчень і туманностей

  •   ознайомлення з

фотографіями галактик і скупчень галактик;

  •   дослідницьке завдання

«Поблизу яких зір найперше доцільно шукати життя, подібне до нашого?»

§38

43

 

Узагальнення знань

Модифікація: Узагальнення знань

Діагностична робота №5

Адаптація:  Діагностична робота №5 (скорочення обсягу завдань)

 

РОЗДІЛ IV. ПІЗНАЄМО ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКИ У ПРИРОДІ (14 год.)

Тема 1. Взаємозв’язки організмів з неживою природою (3 год.)

44

 

Як пов’язана між собою жива і нежива природа. Чи зручно жити у воді.

ередовище життя, чинники неживої природи. Водне середовище і пристосування до його умов рослин і тварин.

Встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки

складання схеми

«Взаємозв’язки неживої і живої природи»;

Адаптація:   складання схеми

«Взаємозв’язки неживої і живої природи»

§39

45

 

Життя на землі й у небі.

Наземно-повітряне середовище і пристосування до життя в ньому рослин і тварин.

гра для співвіднесення рослин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування;

створення таблиці-гри для співвіднесення тварин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища

Адаптація:   гра для співвіднесення рослин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування

§40

46

 

Хто мешкає в ґрунті.

Умови ґрунту як середовища життя і пристосування його жителів. Організми як середовище життя.

проєкти «Паразити домашніх тварин», «Як тварини впливають на родючість ґрунту»;

Адаптація:  проєкти «Паразити домашніх тварин», «Як тварини впливають на родючість ґрунту»

§41

Тема 2. Взаємозв’язки між організмами (4 год.)

47

 

Як взаємопов’язані організми між собою.

Паразити і хижаки.

Нахлібники і квартиранти. Партнери.

Встановлює з допомогою вчителя чи інших осіб взаємозв’язки природних об’єктів, явищ і процесів;

Групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів);

встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;

 

  •   моделювання ситуації «Якщо зникне організм

(вибраний), то як це вплине на інші організми?»

складання екологічної казки;

Адаптація:   складання екологічної казки

§42

48

 

Хто кого чи що їсть

Ланцюги живлення.

  •   складання буклетів про отруйні рослини і тварин

місцевості і першу допомогу при отруєнні, укусі;

  •   Адаптація:  участь у складанні буклетів про отруйні рослини і тварин

місцевості і першу допомогу при отруєнні, укусі

§43

49

 

Практична робота 3 «Складання ланцюгів живлення  водойми, парку, лісу, поля, грядки (на вибір)»

  • дотримується правил поведінки при виконанні практичної роботи для збереження здоров’я і довкілля;
  • визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи виконання практичної роботи;
  • використовує наукові факти для формулювання власних суджень;

Адаптація:   дотримується правил поведінки при виконанні практичної роботи для збереження здоров’я і довкілля;

  • використовує наукові факти для формулювання власних суджень

 

50

 

Як організми пристосовуються уникати зустрічі з ворогами або

захищатись від них.

Пристосування рослин і тварин, щоб не бути з’їденими чи знайденими.

  • виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;
  • використовує наукові факти для формулювання власних суджень;
  • пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб»

Адаптація:  виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та за складеним планом

  • використовує наукові факти для формулювання власних суджень;
  • пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб»

§44

Тема 3. Взаємозв’язки організмів між собою та неживою природою в різних угрупованнях (4 год.)

51

 

Які є угруповання організмів.

Угруповання організмів, природні і створені людиною.

використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ природи для розв’язання запропонованої життєвої / навчальної проблеми;

дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

пропонує і створює самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження;

фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб;

гра «Хто з ким пов’язаний?»;

  •   дискусія «Відмінність та подібність природних і штучних угруповань»;
  •   спостереження в природі різних угруповань;

дискусія «Чому потрібно постійно доглядати грядку?»

Адаптація:  гра «Хто з ким пов’язаний?»;

  •   дискусія «Відмінність та подібність природних і штучних угруповань»;
  •   спостереження в природі різних угруповань;

§45

52

 

Як живуть організми у водоймах.

Взаємозв’язки в прісній водоймі, морі чи океані.

робота в групах зі складання малюнка-діаграми

«Взаємозв’язки організмів у морі чи океані»,

моделювання водних угруповань у прісноводному і морському акваріумах

Адаптація:   робота в групах зі складання малюнка-діаграми

«Взаємозв’язки організмів у морі чи океані»

§46

53

 

Які є взаємозв’язки організмів у наземних екосистемах та у ґрунті.

Взаємозв’язки в лісі й парку. Організми луки й городу, взаємозв’язки між ними та довкіллям.

Взаємозв’язки організмів у ґрунті. Виживання в пустелях

  • робота в групах зі складання малюнка-діаграми

«Взаємозв’язки організмів у лісі»,

«Взаємозв’язки організмів у ґрунті»;

Адаптація:  робота в групах зі складання малюнка-діаграми

«Взаємозв’язки організмів у лісі»,

«Взаємозв’язки організмів у ґрунті»

§47

54

 

Як живуть тварини і рослини серед людей.

Життя рослин і тварин серед людей

  •   проєкт на вибір: «Організми та їхні зв’язки в нашому озері», «Організми та їхні зв’язки в нашому лісі»,

«Організми та їхні зв’язки на городі»; «Життя рослин і тварин біля нас».

Адаптація:  участь у проєкті

«Життя рослин і тварин біля нас»

§48

Тема 4. Біологічні ритми організмів (3 год.)

55

 

Які є біологічні ритми організмів.

Періодичні зміни середовища життя і пристосування до них організмів.

  • здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи

інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах;

  • описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;
  • використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові / медіатекстові джерела інформації;
  • обирає із запропонованих самостійно / з

допомогою вчителя чи інших осіб спосіб перевірки розв’язання навчальної / життєвої проблеми;

  • інформаційний пошук: «Як живуть організми на березі морів чи океанів між припливами», «Як птахи

здійснюють перельоти без GPS», «Таємниці життя

денних і нічних тварин»,

«Пристосування організмів до змін пір року»;

дискусія «Біоритми людини та її продуктивність і лікування».

Адаптація:  

  • інформаційний пошук: «Як живуть організми на березі морів чи океанів між припливами», «Як птахи

здійснюють перельоти без GPS», «Таємниці життя

денних і нічних тварин»,

«Пристосування організмів до змін пір року»

участь у дискусії «Біоритми людини та її продуктивність і лікування»

§49

56

 

Практична робота 4 «Квітковий годинник на подвір’ї»

  • дотримується правил поведінки при виконанні практичної роботи для збереження здоров’я і довкілля;
  • визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи виконання практичної роботи;
  • використовує наукові факти для формулювання власних суджень;

Адаптація:  дотримується правил поведінки при виконанні практичної роботи для збереження здоров’я і довкілля;

§50

57

 

Узагальнення знань

 

Діагностична робота № 6.

Адаптація:  Діагностична робота № 6 (скорочення обсягу завдань)

 

РОЗДІЛ V. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ (11 год.)

Тема 1. Пізнай свої здібності (3 год.)

58

 

Як зрозуміти та розвинути

свої здібності.

Здібності та можливості людини. Як зрозуміти та розвинути свої здібності.

Обирає із запропонованих самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб спосіб перевірки розв’язання навчальної / життєвої проблеми; визначає з допомогою вчителя або інших осіб чинники, які сприяли / завадили розв’язанню навчальної / життєвої проблеми; обґрунтовує унікальність та неповторність кожної людини; детально описує та характеризує в цілому себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо); обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення і користь для здоров’я, безпеки і добробуту; аналізує вибір, свій та інших осіб, з урахуванням користі і задоволення (радості) для здорового безпечного життя; обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність; пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту; здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природничого змісту в доступних джерелах;

вправи на перевірку та розвиток спостережливості, уваги, витривалості, гостроти зору, швидкості реакції на світловий і звуковий сигнали;

Адаптація:  вправи на перевірку та розвиток спостережливості, уваги, витривалості, гостроти зору, швидкості реакції на світловий і звуковий сигнали

§51

59

 

Як розвивати пам’ять та увагу. Пам’ять і увага. Мозок – орган, який керує діяльністю організму.

  •   складання раціону харчування «Смаколики для мозку»;
  •   інформаційний проєкт

«Винаходи Леонардо да Вінчі»;

Адаптація:  складання раціону харчування «Смаколики для мозку»

§52

60

 

Як циклічні процеси в природі впливають на організм людини.

Вплив циклічних процесів у природі на організм людини.

  •    складання схеми «Вплив сну на стан і працездатність організму».

дослідження: «Вплив сну на здоров’я людини».

Адаптація:  участь у складанні схеми «Вплив сну на стан і працездатність організму»

§53

Тема 2. Мистецтво виживання (3 год.)

61

 

Як полярники проводять дослідження в екстремальних умовах.

Мистецтво виживання Підкорення полюсів Землі. Робота полярників на станції Вернадського.

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження; передбачає з допомогою вчителя чи інших осіб результати кожного етапу дослідження; використовує наукові факти для формулювання власних суджень; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; планує послідовність дій для виготовлення моделі виробу, орієнтовні строки їхнього виконання.

Модифікація: планує послідовність дій для виготовлення моделі виробу

гра «Перша допомога» (сонячні опіки і тепловий удар, обмороження);

Адаптація:  участь у грі «Перша допомога» (сонячні опіки і тепловий удар, обмороження)

§54

62

 

Для чого досліджують океани та атмосферу.

Дослідження океанів і атмосфери.

  • робота з картою та інформацією;

підготовка презентації;

  • очищення річкової (озерної, забрудненої ґрунтом) води,

фільтрування і випарювання; опріснення солоної води

Адаптація:  робота з картою та інформацією

§55

63

 

Для чого

підкорюють найвищі вершини та досліджують найнебезпечніші місця світу.

Підкорення найвищих вершин світу. Дослідження джунглів Амазонки. Сучасні екстремальні подорожі.

  •   добування води з повітря;
  •   виготовлення посудини для пиття з паперу;

гра «Подаємо сигнали про допомогу»;

Адаптація:  виготовлення посудини для пиття з паперу

гра «Подаємо сигнали про допомогу»;

§56

Тема 3. Як змінити світ на краще (5 год.)

64

 

Як людина впливає на взаємозв’язки у природі.

Вплив діяльності людини на взаємозв’язки в природі.

наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; бере участь у прийнятті спільних рішень; пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах; пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту; оцінює за спільно розробленими критеріями з допомогою вчителя чи інших осіб власну діяльність і ефективність.

 

  • гра «Погано – добре».
  • заняття на екологічній стежці;
  • проєкт «Уроки життя»;

«Альтернатива хімічним засобам захисту рослин»;

Адаптація:  гра «Погано – добре»

  • проєкт «Уроки життя»;

«Альтернатива хімічним засобам захисту рослин»

§57

65

 

Чому клімат стає теплішим. Парниковий ефект. Участь України в міжнародному співробітництві з охорони навколишнього середовища.

  • складання схеми «Чинники, які посилюють «парниковий ефект
  • розв’язування проблем
  • робота з інформацією.

моделювання парникового ефекту

Адаптація:  розв’язування проблем

  • робота з інформацією.

моделювання парникового ефекту

§58

66

 

Що означає жити в екостилі.

Життя в екостилі та позитивні емоції.

  •   практичні завдання на

формування екологічного стилю життя;

розв’язування ситуативних завдань «Оберни негатив на позитив»

Адаптація:  формування екологічного стилю життя

§59

67

 

Інформаційний проєкт «Чи можуть позитивні емоції  продовжити життя?»

 

  • визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи виконання інформаційного проєкту;
  • використовує наукові факти для формулювання власних суджень;

Адаптація:  дотримується правил поведінки при виконанні спостереженні за викронанням інформаційного проєкту  для збереження здоров’я і довкілля;

 

68

 

Узагальнення знань.

 

Діагностична робота №7

Адаптація:  Діагностична робота №7 (скорочення обсягу завдань)

 

Повторення (2год.)

69

 

Екскурсія на  пришкільну ділянку.

 

 

Написати звіт.

70

 

Підсумковий урок

 

 

 

 

doc
Додано
4 січня
Переглядів
65
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку