Африка – найспекотніший материк Землі

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з особливостями природи Африки; розвивати просторову уяву, вміння працювати із картою півкуль та контурними картами; удосконалювати вміння роботи в парах, групах, виконувати самостійні, пошукові роботи; розвивати допитливість, спостережливість, память, увагу, мислення, діалогічне та монологічне мовлення; виховувати інтерес до вивчення географії. Обладнання: карта півкуль (атласи), енциклопедії, картки, презентація, малюнки учнів, аудіозапис пісні.
Перегляд файлу

 

Бердянська гімназія № 5 «Перлина»

Бердянської міської ради  Запорізької області

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку природознавства

Тема: Африка – найспекотніший материк Землі (4 клас)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробила:

учитель вищої категорії,

старший учитель

Казакова С.І.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бердянськ - 2024

 

Тема: Африка – найспекотніший материк Землі.

Мета: ознайомити учнів з особливостями природи Африки; розвивати просторову уяву, вміння працювати із картою півкуль та контурними картами; удосконалювати вміння роботи в парах, групах, виконувати самостійні, пошукові роботи; розвивати допитливість, спостережливість, память, увагу, мислення, діалогічне та монологічне мовлення; виховувати інтерес до вивчення  географії.

Обладнання: карта півкуль (атласи), енциклопедії, картки, презентація, малюнки учнів, аудіозапис пісні.

Хід уроку

І. Організаційний момент

У нас сьогодні – ніби свято,

Гостей зібралося багато,

Ану ж на мене подивіться

І до гостей всі поверніться

Та веселенько посміхніться!

 Перевірка психологічного настрою.Учитель перевіряє настрій учнів, з'ясовує, хто як себе почуває на початку уроку. На кожній парті - зображення емоційних станів людини. Учні показують свій психологічний стан, піднімаючи картки (смайлики).

Сьогодні ви будете поліпшувати свій настрій, за правильні відповіді та активну роботу на уроці ви отримаєте смайлики, які будете складати в конверт досягнень.

 

ІІ. Представлення «фахівців»

  •                      А щоб урок пройшов цікаво, запам’ятався вам  я покликала на допомогу таких фахівців: головний синоптик, географи, експерти.
  •                      Яка пора року зараз господарює?
  •                      Як називається місяць?

Грудень - дванадцятий місяць року, він має 31 день. Після осінніх дощів розтоптані возами грунтівки замерзали. Їздити такими дорогами було важко - заважали замерзлі грудки. Також грудки утворювалися на замерзлих зораних полях.Але якщо заглянути в саме слово, то можна побачити,що воно  складається з двох частин  «гру-день». Тобто «гру»-грудки, замерзлі частинки, та день. Виходить - замерзлі короткі (частини) дні.

  •                      А сьогодні 351-й день року. До кінця року залишилось 14 днів.

Ш. Складання плану урока.

  •                      Діти,  подивіться, у вас на партах є конверти. Відкрийте їх та прочитайте самостійно, що там  написано.
  •                      Чи  можна з цих речень скласти план нашого уроку? Давайте зробимо це. Попрацюйте  в парах.
  •     Підсумок спостережень за природою.
  •     Природничий диктант.
  •     Інформація від експертів.
  •     Робота з контурними картами.
  •     Фізкультхвилинка (у вчителя).
  •     Цікавинки від географів.
  •     Робота в групах.
  •     Тест.
  •     Підведення підсумків. Самооцінювання.

Давайте перевіримо вашу роботу. Хто виконав завдання

правильно, візьміть за роботу смайлик.

- Давайте перейдемо до першого пункту нашого плану.

ІV. Підсумок фенологічних спостережень.

У живій та неживій природі за минулий тиждень відбулися зміни. А підведе підсумки наш головний синоптік (смайлик).

Слово синоптику

- Дні стали зовсім короткі, а ночі довшими.Повітря холодне, сонечко світить мало, переважають похмурі дні. Листя на деревах не залишилось. Зимуючі птахи намагаються знайти їжу, перебрались ближче до людей. На зміну осені прийшла справжня зима. На минулому тижні сонце опустилося ще нижче, переважала хмарна погода. Найвища температура була +30С, а найнижча -70С. 1 грудня був перший сніг. Спостерігався вітер.

-  А я бажаю: нехай проблеми та незгоди не роблять на уроці вам погоди. Приємного всім настрою!

V. Актуалізація опорних знань.

Переходимо до наступного пункту нашого плану-природничого диктанту.

1. Природничий диктант

 1. Материк - це:

А) Невелика ділянка суші, оточена з усіх сторін водою.

Б) Велика ділянка суші, оточена з усіх сторін водою.

В) Ділянка суші, оточена з трьох сторін водою, а з четвертою – сушею.

2. Материків на Землі?

А) Шість.

Б) Чотири.

В) Дуже багато.

3. На якому материку є три теплові пояси?

А) Африка.

Б) Євразія.

В) Північна Америка.

Г) Антарктида.

4. Територія України знаходиться на материку:

А) Євразія.

Б) Австралія.

В) Азія.

5. Велетенська льодова пустеля - це

А) Північна Америка.

Б) Антарктида.

В) Південна Америка.

6. Гра «Впізнай материк за контуром» (записати) Євразія, Австралія, Африка.

2. Самоперевірка (слайд).

3. Відгадування загадки.

  1.              Чи насправді так, чи може сон це,

Наче казка, неповторний дивний світ.

Цей материк – улюблениця сонця

Де бував чудовий лікар Айболить. (Африка)   (слайд)

 

 

VI. Повідомлення теми, мети уроку.

  •                      Прочитайте тему уроку (на слайді).
  •                      Що ви знаєте про цей континент? Ви малювали малюнки на тему «Африка  в моїй уяві». Упродовж двох уроків ви спростуєте, або підтвердите свої уявлення про цей дивовижний континент. Ми з'ясуємо його географічне положення, ознайомимось з кліматом материка, його флорою та фауною.

Проблемне питання Мозковий штурм

  •                      А чому його називають – найспекотнішим? (екватор перетинає його майже посередині, і це тропічний пояс). Смайли.
  •                      Молодці! А ви хочете ще більше дізнатися про цей материк?
  •                      Тоді ми з вами почнемо нашу уявну подорож по материку Африка.
  •                      Подорож завжди починається з карти. З карти почнемо і ми.
  •                      Африка має своєрідне розташування. Вона - єдиний материк, що майже посередині перетинається екватором. Отже, Африка лежить в обох півкулях (показую на карті).
  •                      Упродовж тривалого часу Африка не досліджувалась. Лише в ХV ст. європейці спробували знайти нові шляхи до багатих Індії та Китаю. Португальці, поставивши за мету обігнути Африку, не цікавилися її внутрішніми районами. Кожна наступна експедиція просувалася далі. Васко да Гама у 1497-1498 роках відкрив шлях до Індії навколо Африки.
  •                      А  в дослідженні Африки нам допоможуть наші експерти, але одне до вас прохання слухати їх дуже уважно, тому що вони будуть ще вам давати завдання.

VІІ. Вивчення нового матеріалу.

1 експерт.  ( слайд «Африка» )

Африка - другий за величиною після Євразії материк земної кулі. Майже посередині Африку перетинає лінія екватора. Тому материк Африка - найспекотніший. Таке розміщення сприяє надвисоким температурам упродовж усього року. На материку майже не буває холодних зим. Сніг тут - украй рідкісне явище. Як не дивно, його можна побачити біля екватора на гірських вершинах вище за 5000 м.

На південному сході материка розміщений великий острів - Мадагаскар.  (слайд )

Завдання. Позначте на контурній карті материк Африка, екватор, острів Мадагаскар.

Хто все виконав вірно та охайно це завдання - візьміть смайлик.

2  та 3 експерти (слайд «Природа Африки»).

Природа Африки. Поверхня материка – переважно рівнинна. Є і гори. Найвища точка Африки - гора Кіліманджаро (5895 м). В Африці поблизу тропіків температура сягає +32 °С улітку і +24 °С узимку. Біля північного тропіка випадає най-менше опадів, тому тут простяглася найбільш спекотна й суха область не тільки Африки, а й усієї Землі - пустеля Сахара.

Літо в Сахарі неймовірно спекотне, небо майже безхмарне. Сонце нагріває поверхню каменів і піску до +70 °С, температура повітря сягає +40 °С і вище. Удень розпеченим сухим повітрям важко дихати. Усе живе ховається в ущелинах каменів, у коренях висохлих трав. Пустеля здається мертвою. Улітку часто дме сильний вітер, що несе хмари піску. Пил закриває сонце. Люди й тварини задихаються - рот, ніс і очі забиває піском. Біда тому, хто не сховається вчасно від бурі.

Завдання. Позначити на карті гору Кіліманджаро і пустелю Сахара (слайд).

Хто запам'ятав, яка висота гори Кіліманджаро?

Скільки це кілометрів та метрів? Скільки метрів не вистачає до 6 км? (смайли)

Фізкультхвилинка (смайл)

4 експерт (слайд «Корисні копалини»)

Африка багата на корисні копалини. Тут є великі запаси золота, платини, алмазів, уранових руд, нафти і газу.

 

 5експерт   (слайд  «Води Африки»)

 

Води Африки. Материк Африка з усіх боків омивається водами Атлантичного та Індійського океанів, а також Середземного моря. Вони теж впливають на природу Африки.

Територією Африки протікають річки. Ніл - одна з найдовших річок у світі. Біля екватора протікає повноводна річка Конго. Більшість річок Африки швидкі, рясніють водоспадами, озера зосереджені переважно на сході, де вода заповнює тріщини розломів землі. Найбільшою прісною водоймою в Африці є озеро Вікторія Воно не глибоке.

 

Завдання. Позначте на карті річки Ніл і Конго, та озеро Вікторія (смайли).

 

5 експерт   ( слайд «Населення Африки» )

Населення Африки. Значна частина населення Африки має темний колір шкіри. На півночі живуть народи зі світлою, смаглявою шкірою. Основна частина населення мешкає в селах, займається сільським господарством.Завдяки великій кількості тепла в Африці вирощують

такі культури: каву, какао, фініки, ананаси, банани та ін. На території Африки розміщено понад 50 держав. (Смайл)

 

VIII. Закріплення та осмислення знань учнів.

  1. Робота в групах

Яка, на вашу думку, погода на  африканському континенті?

Але ж ми з вами серйозні дослідники. І всілякі припущення повинні перевіряти. Відкрийте підручники  та за 3 хв ознайомтеся зі статтею самостійно.

  1. Вправа «Мікрофон» (смайли).
  2. Утворіть 6 груп ( по 5 дітей), оберіть спікера, дайте відповіді на питання:

 - Що ви дізналися про клімат в Сахарі?

- Як сонце нагріває земну поверхню?

- Як реагує на спеку все живе?

- Чи бувають вітри? Які?

- Де випадаюить опади?

- Якою є африканська зима?

  1. Робота з тестами (смайли після перевірки вчителем).
  2. Пропоную вам ще трохи відпочити і послухати «цікавинки», які приготували нам географи (смайли).

 

IX. Підсумок уроку. Самооцінка уроку.

Наш урок добігає кінця. Порівняйте свої знання про Африку на початку вивчення і після його дослідження. Кожен може ще раз подивитися на свій малюнок і зробити свій  висновок.

 

Прошу вас продовжити речення:

- Мені запам яталось ......

- Я зрозумів.......

- Мені хочеться розповісти батькам про..... (смайли)

Пропоную вам за вашу плідну роботу пограти в гру «Вірю - не вірю»

- Африка -инайбільший материк за площею? (Не вірю)

- Африка віддалена від усіх материків крім Євразії? (Вірю)

- Її омивають три океани? (Не вірю)

- Африку називають улюбленицею Сонця? (Вірю)

- Африку посередині перетинає екватор? (Вірю)

- На півночі Африку омиває Чорне море? ( Не вірю)

- Ніл - одна з найдовших річок планети? (Вірю)

- Сахара - найпосушливіша пустеля планети. (Вірю).

А тепер давайте порахуємо наші смайли. Хто сьогодні показав найкращий результат?

 

Х. Домашнє завдання.

1.Виконати завдання у зошиті ст. 35;

2. Використовуючи різні джерела інформації, підготуй розповідь про острів Мадагаскар (за бажанням);

3. Скласти кросворд «Африка» (за бажанням).

 

Додатковий матеріал

Гра «Вірю – не вірю»

  •                      Чи вірите ви, що Африка – найжаркіший материк?
  •                      Чи вірите ви, що в Африці розташована найбільша пустеля світу?
  •                      Чи вірите ви, що в Африці є така пора року, як зима?
  •                      Чи вірите ви, що в Африці є помірний кліматичний пояс?
  •                      Чи вірите ви, що Африка – найвологіший материк?
  •                      Чи вірите ви, що вершини вулканів в Африці вкриті снігом?

 

Бліц-турнир

  1.              За допомогою якого приладу можна орієнтуватися? (Компас)
  2.              Що показує, у скільки разів зменшено або збільшено територію? (Масштаб).
  3.              Уявна лінія на глобусі чи карті, яка вказує напрям північ-південь і з’єднує Північний і Південний полюси. (Меридіан).
  4.              Простір землі, який можна охопити оком. (Горизонт).
  5.              Зображення на папері вигляду предмета зверху. (План).
  6.              Одна із основних сторін горизонту.(Південь).
  7.              Яку форму має Земля? (Кулі).
  8.              Скільки полюсів має Земля? (Два)
  9.              Уявна лінія, що поділяє земну кулю на дві однакові півкулі.(Екватор).
  10.          Модель Землі. (Глобус).
  11.          Як ще по-іншому називають глобус? (Куля).
  12.          Уявна лінія, що вказує напрям захід-схід. (Паралель).

 

2. Гра «Істинні чи хибні твердження»

Підтвердіть або заперечте.

А) Євразія – найхолодніший материк? (ні)

Б)Австралія – найвологіший материк? (ні)

В) Північна Америка – третій за розмірами материк? (так)

Г) Антарктида – найменший материк? (ні)

Д) Африка – найжаркіший материк? (так)

Е) Південна Америка – найсухіший материк? (ні).

Дітям роздати картки із незакінченими реченнями.

Завдання: дописати відповідь.

Глобус — це... (модель Землі).

Лінії на глобусі, що з'єднують північний та південний полюси і проведені згори вниз, називаються. (Меридіанами).

Лінії, що проведені зліва направо, називаються. (Паралелями).

Якщо поверхню півкуль зобразити на аркуші паперу, то отримаємо...

(карту півкуль).

Якими кольорами позначають сушу на карті і глобусі? (Коричневий,

жовтий, зелений)

Масштаб — це…


«Цікавинки»

  •                 Африку часто називають Чорним континентом, маючи на увазі темний колір шкіри її жителів. Більша частина народів Африки потерпає від голоду й бідності.
  •                 Назва «Африка» виникла від латинської «африкус», тобто без морозний, той, що не знає холоду.
  •                 В пустелі Калахарі дуже жарко. Але 1 вересня 1981 року там вперше випав сніг!
  •                 Основну частину населення материка становить негроїдна раса. Учені стверджують, що вперше людина з'явилася в Африці, а потім вже поступово розселилася по всьому світу.

 

  •                 На півночі Африки розкинулася найбільша пустеля Землі - Сахара. Пісок тут нагрівається так, що в ньому можна пекти яйця. Верблюди, які живуть у цій пустелі, можуть обходитися без води більше двох тижнів.

 

  •                 Саме в Африці зафіксована найвища температура +58,4° і знаходиться найбільша пустеля Сахара

Тести

  1.                  Материк Африка розташований

А) у західній півкулі;

Б) у східній півкулі;

2. Материк Африка

А) найбільший;

Б) найспекотніший;

В) найменший.

3. Африка омивається океанами

А) Атлантичний, Тихий;

Б) Північний Льодовитий, Індійський;

В) Індійський, Атлантичний.

4. Найбільший острів материка

А) Мадагаскар;

Б) Вікторія;

В) Кіліманджаро.

5. Африка знаходиться

А) у помірному поясі;

Б) у тропічному поясі;

В) у холодному поясі.

6. Чому Африка найспекотніший материк?

А) знаходиться на екваторі;

Б) у тропічному поясі;

В) омивається океанами.

 

Самооцінка уроку

  1. Чи сподобався мені урок?

А) так;

Б) ні.

2. Чи вносив я частинку своєї праці у розв'язанні головної проблеми уроку?

А) завжди;

Б) іноді;

В) не вносив.

1

 

doc
Додано
6 січня
Переглядів
17
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку